2 aktiva Streamlabs OBS på 1 dator?

Permalänk
Medlem

2 aktiva Streamlabs OBS på 1 dator?

Hej,

Jag och en vän håller på och bygger en streaming setup, och kommer huvudsakligen streama spel från xbox via Streamlabs OBS. Det är många frågetecken king detta, dock är min huvudsakliga fråga idag om vi eventuellt skulle kunna köra 2 aktiva Streamlabs OBS på 1 dator?

Datorn i sig som jag har är ett beast så just hårdvara är det inga frågor om, även internethastighet är inga beskymmer då vi har 1gbp/s (gigabit) internet.

Får upp felmeddelande när jag försöker dra igång två OBS just nu, dock funderar jag på om det går att skapa en "virtuell" version av windows eller om det går att slänga i en till hårddisk och installera programmet två gånger som "två separata datorer". Svårt att förklara.

Basically:

2 xbox
4 skärmar
1 krafig dator.

Är det möjligt eller behöver jag bygga en burk till min polare själv?

OM jag behöver bygga en burk, finns det några förslag på en billig setup man kan bygga ihop? Kan ju vara sämsta grafikkortet osv eftersom spelen ändå inte kommer ske på PC.

Tacksam för alla svar!

Mvh,
1Nkz

Permalänk

varför dubbla OBS till att börja med?

streama flera xbox antar jag det handlar om men man vet ju aldrig kan ju vara för att streama till twitch o youtube samtidigt.

om du kan tänka dig skippa streamlabs obs och köra obs studio har jag för mig det går att köra multipla instanser av det samtidigt iaf med portable versionen och de uppackade i olika filmappar

osäker på om streamlabs grenen går att göra så med.

sen angående datorn så får du nog ha en relativt mångtrådad cpu för att orka dra runt x264 kodning med skaplig bitrate i två instanser av obs.

skylle väl säga typ 4 kärnor per obs + hypterthreads eller nått minst så troligen kan det ev bli billigare/lika dyrt att köpa 2 begagnade datorer från denna sidan 2015-17 nånting typ med en 4770k eller 4790k eller något.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Tackar för svar. Huvudsakliga anlednigen till min fråga angående dubbla OBS är för att vi kommer ha 2 separata twitch konton, och inte båda spelen visade på en och samma stream. Lite udda fråga javisst, men då jag har en kraftfull burk här hemma tänkte jag att vi eventuellt kunde unvika kostnaden och bygga en till sådan.

Skall definitivt kika in på dina förslag.

Permalänk
Medlem

Kanske funkar att köra med xplit och obs istället för två instanser av obs?
sen finns ju restream.io

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

@Fenix: Mycket bra tips, skall undersöka även dessa program. Tack!

Permalänk
Medlem

känns som att docker borde fixa biffen annars. Eller smacka igång hyperv och emulera en till dator om det känns bättre.