AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det moderkortet är gott för 240A och har VRM-kylning så det bör ju klara samtliga i 3000-serien om de inte springer iväg enormt i effektförbrukning.

Kanske det funkar med en eventuell 12 core 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om detta är rätt eller ej från dessa 2 sidor.
Känns bara som att tystnaden från AMD gällande 3000-serien kan vara att det är väldigt nära release nu och då ska inga läckor helst förekomma.
Men tiden är helt rätt nu för AMD att släppa 3000-serien då Intel släpper sin hela 9000-serie, plus att Intel har kapacitetsproblem en tid framåt. AMD har allt att tjäna genom att släppa tidigt i juni.

Permalänk
Medlem

Jag siktar på 3700X som lägst
Gigabyte x470 gaming 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske det funkar med en eventuell 12 core 😊

Det bör det nog göra Min 2700X drar 122A vid stresstest (PBO så alla kärnor går på 4.15Ghz), så det är en bra bit upp till 240

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-r...

Mkt salt men stämmer det så blir det jobbigt för Intel

Ja, mycket salt. Men när man ser samma siffror för samma modell i två butiker så blir man lite ... halvt troende.

Jag har hela tiden tänkt toppmodellen oavsett, men att se 5ghz i stället för 4.9 kanske man kan offra 4C på?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Stämmer det där blir det nog en 3700X för mig.

Samma här, plus X570 moderkort Pengar och allt är redo, bara att trycka på "Köp" knappen. Ska skaffa minnet idag tänkte jag som liten "preview".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Computex är ju inte så långt borta, och ska de kunna presentera något då så bör ju spec vara färdig vid det här laget.

Samma här, om det faktiskt är den som blir högst klockat. Känns dock surt att den med flest kärnor inte blir den högst klockade men vad gör man? där AMD ligger efter Intel idag är ju just enkeltrådsprestanda så det blir ju att ta den högst klockade då om detta nu stämmer alltså. Nämns ju i artikeln att man bör ta det med salt.

För mig är inte klockfrekvensen viktigast, 100Mhz hit och dit är lite saksamma. Men jag gillar tanken på att gå från 4c8t till 12c24t.

AMD kan ju alltid göra en Intel och släppa en med många kärnor och hög klockfrekvens till ett högre pris, likt 9900K.

Så länge inget är officiellt så är inget klart och givet. Så får se hur det slutar. För mig blir det även nytt moderkort och då antingen X570 eller B550, eller vad den lär heta.

Ska bli kul att köpa något nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Samma här, plus X570 moderkort Pengar och allt är redo, bara att trycka på "Köp" knappen. Ska skaffa minnet idag tänkte jag som liten "preview".

Samma här. Lutar åt X570 även här och då ATX-format då datorn som uppgraderas kör en Fractal Design R5 Blackout med fönster, och jag är inte redo att byta ut det chassit ännu. Allt utom CPU och moderkort kommer återanvändas så blir en relativt smidig uppgradering förhoppningsvis.

Frågan är om minnena blir billigare vid lansering men då priserna är bra idag så skadar det nog inte att köpa redan nu. Är väl lite det med kompatibilitet då men bör inte vara något problem. Själv brukar jag vilja kolla moderkortstillverkarens kompatibilitetslistor för minnen.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Undrar hur AMD kommer att konkurrera med sin egna threadripper när det gäller 12 / 16 core cpu:er.

Själv har jag lagt undan ca 10kkr för cpu, moderkort och minne. Men jag avvaktar recensionerna för moderkort och vilken minneshastighet som kommer att gälla innan jag köper något.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det bör det nog göra Min 2700X drar 122A vid stresstest (PBO så alla kärnor går på 4.15Ghz), så det är en bra bit upp till 240

Då är det nog lungt om jag vill vara kvar på gamla x370 ett tag.
Ibland går tiden sakta, är nästan läskigt nyfiken på nya cpuerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då är det nog lungt om jag vill vara kvar på gamla x370 ett tag.
Ibland går tiden sakta, är nästan läskigt nyfiken på nya cpuerna.

Det som är officiellt nytt på 400-serien är ju fränst PBO (men det finns inofficiellt stöd även på en del 300-kort, och spelar ingen roll om man inte vill vrida upp processorn till 11), samt högre krav på kopparlager i minnesbanorna (vilket inte spelar någon roll om man inte tänkt köra minnes som är snabbare än 3200Mhz och som inte ligger med i moderkortets QVL.)

Mina minnen är specade till 3600Mhz och låg inte med i QVL för Prime Pro, men kunde köra dem i 3200Mhz med tighta timings, nu med CHVII kommer jag upp i 3466Mhz med tighta timings. Kan säkert klämma ur mer då jag har rätt gammal UEFI-version och det säkert hänt goa grejer med ny AGESA, men orkar inte finlira igen när jag ändå måste flasha nytt UEFI och göra om allt när 3000-serien kommer. Sen är det säkert så att det med nyare AGESA går komma högre än 3200 även på ditt Prime Pro, men när jag hade den brädan så var 3200Mhz gränsen för de flesta, även med B-die.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det som är officiellt nytt på 400-serien är ju fränst PBO (men det finns inofficiellt stöd även på en del 300-kort, och spelar ingen roll om man inte vill vrida upp processorn till 11), samt högre krav på kopparlager i minnesbanorna (vilket inte spelar någon roll om man inte tänkt köra minnes som är snabbare än 3200Mhz och som inte ligger med i moderkortets QVL.)

Mina minnen är specade till 3600Mhz och låg inte med i QVL för Prime Pro, men kunde köra dem i 3200Mhz med tighta timings, nu med CHVII kommer jag upp i 3466Mhz med tighta timings. Kan säkert klämma ur mer då jag har rätt gammal UEFI-version och det säkert hänt goa grejer med ny AGESA, men orkar inte finlira igen när jag ändå måste flasha nytt UEFI och göra om allt när 3000-serien kommer. Sen är det säkert så att det med nyare AGESA går komma högre än 3200 även på ditt Prime Pro, men när jag hade den brädan så var 3200Mhz gränsen för de flesta, även med B-die.

Ja minnen på den här brädan verkar det lite si och så med. Kör i 2993mhz(tror jag) och kommer inte högre, minnena är corsair lpx 3200. Minnescontrollern sitter väll i cpun? Då kanske min bräda klarar 3200mhz med ryzen 3000 serien?
Får nog kolla på lite nytt som kommer med 500 seriens kort om det är något jag behöver eller vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja därför jag tror på paper launch. Ingen lär köpa ett x570 om man inte vet något om cpuerna förrens nån månad senare...eller så lanseras cpuerna också.

Preorder lär finnas på Cpu modellerna till Computex men en hårdlansering på dessa är jag tveksam till och suget lär vara enormt så om det det skulle finnas lite tillgång lär Usa få först.

Vet att man inte ska köpa före riktiga recensioner men denna gången om Ryzen 3700X har 4.2 Ghz base och 5 Ghz turbo boost och går att förboka så gör jag det innan testerna kommit.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Preorder lär finnas på Cpu modellerna till Computex men en hårdlansering på dessa är jag tveksam till och suget lär vara enormt så om det det skulle finnas lite tillgång lär Usa få först.

Vet att man inte ska köpa före riktiga recensioner men denna gången om Ryzen 3700X har 4.2 Ghz base och 5 Ghz turbo boost och går att förboka så gör jag det innan testerna kommit.

Ett rykte av många. Men om det blir dom klocksen bokar jag nog med.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

@anders190: Undrar hur AMD kommer att konkurrera med sin egna threadripper när det gäller 12 / 16 core cpu:er.

Själv har jag lagt undan ca 10kkr för cpu, moderkort och minne. Men jag avvaktar recensionerna för moderkort och vilken minneshastighet som kommer att gälla innan jag köper något.

Jo, sant det! Det blir ju ett överlapp sett till kärnor. Dock ger ju Threadripper en del prosumerfunktionalitet som fler minneskanaler för att nämna något. Skulle inte förvåna mig om billigaste Threadripper och dyraste Ryzen ligger väldigt nära varandra prismässigt.

Samma här. Jag har lite planer på att blandannat köra virtualiserad och grafikaccelererad Windows i mitt bygge och då är det lite petigare med moderkort. Minnen hoppas jag kunna återanvända (Corsair LPX fungerar typ med allt) men kan hända att det blir att leta nytt med dagens priser.

Skrivet av Jonas79:

Vill man öka chansen att få tag i en tidigt är det nog egentligen ingen dum ide. Vi vet på ett ungefär vad vi kommer få, tredje generationen Ryzen, ingen ny arkitektur utan en vidarearbetad. Risken att det blir en Pentium 4 eller Bulldozer är minimal.

Nu finns risken förstås att jag impulsköper så fort jag får se CPUn i butik men tanken är att invänta moderkort och se vad jag bygger med.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas siktet är inställt på 4.6GHz så får vi en strömsnål CPU.
Håller tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja minnen på den här brädan verkar det lite si och så med. Kör i 2993mhz(tror jag) och kommer inte högre, minnena är corsair lpx 3200. Minnescontrollern sitter väll i cpun? Då kanske min bräda klarar 3200mhz med ryzen 3000 serien?
Får nog kolla på lite nytt som kommer med 500 seriens kort om det är något jag behöver eller vill ha.

Kan stämma. Vill minnas att jag nådde 2933 eller kanske 3066 när jag hade 1700, sen när jag bytte till 2700X kom jag upp i 3200. Men jag vet inte om det beror på bättre IMC i processorn eller ny AGESA-kod. Men det stämmer att IMC sitter i processorn och att den är förbättrad på 2000-seroen kontra 1000-serien, och det lär väl bli ytterligare förbättringar med 3000-serien. Sedan beror det ju också på kvaliteten på ledningsbanorna i moderkortet, men om jag förstått det rätt så har det främst betydelse för riktigt billiga brädor där de snålat med kopparlager, och jag tvivlar på att Prime pro kvalar in i den kategorin utan det skall vara rätt OK där

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hoppas siktet är inställt på 4.6GHz så får vi en strömsnål CPU.
Håller tummarna

Jämfört med både zen+ och Intels nuvarande tjock-nod så lär det bli energieffektivt oavsett. 40% mer energieffektiv än tsmc 10nm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu finns risken förstås att jag impulsköper så fort jag får se CPUn i butik men tanken är att invänta moderkort och se vad jag bygger med.

Tycker att du ska byta ut ordet "risken" mot förhoppningen :). Jag kommer köpa en direkt när den finns på hyllorna och köra på mitt x470. Om det finns en anledning att ta ett steg upp till x570 så kommer jag göra det när jag vet vilken bräda som är bäst.

Jag vet att jag vill ha den och är säker på att den är bättre än 2700x. Lika bra att bara slå till direkt.

Preorder hade t.o.m varit bäst i detta fallet. Jag är nästan helt förblindad.

Man kan fundera lite på priset. Skulle inte bli förvånad om c16 ligger runt 5500-6500. Kommer inte ihåg vad ryktena trott.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Tycker att du ska byta ut ordet "risken" mot förhoppningen :). Jag kommer köpa en direkt när den finns på hyllorna och köra på mitt x470. Om det finns en anledning att ta ett steg upp till x570 så kommer jag göra det när jag vet vilken bräda som är bäst.

Jag vet att jag vill ha den och är säker på att den är bättre än 2700x. Lika bra att bara slå till direkt.

Preorder hade t.o.m varit bäst i detta fallet. Jag är nästan helt förblindad.

Man kan fundera lite på priset. Skulle inte bli förvånad om c16 ligger runt 5500-6500. Kommer inte ihåg vad ryktena trott.

med tanke på att thread ripper på 16 kärnor kostar 10 000 så är 16 kärnor för 6000 eller 7000kr en steal i mina ögon. 12 kärnor för 4 till 5000 lika så

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

3000

Det ligger spänning i luften och AMD håller sina kort tight till bröstet och jag själv funderar på min framtid vid datorn. Jag kommer att köpa ytterligare minnen G-skill 3600MHz och processor vid lansering av den nya 12-16 core processorn men jag väntar nog med moderkortet (har ett Gigabyte X470 Aorus ) då det om bara ett år antagligen kommer processorer på 5nm (ingen vet vad de kommer att kräva för anpassning) och jag vill inte köpa ytterligare moderkort på så kort tid.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan stämma. Vill minnas att jag nådde 2933 eller kanske 3066 när jag hade 1700, sen när jag bytte till 2700X kom jag upp i 3200. Men jag vet inte om det beror på bättre IMC i processorn eller ny AGESA-kod. Men det stämmer att IMC sitter i processorn och att den är förbättrad på 2000-seroen kontra 1000-serien, och det lär väl bli ytterligare förbättringar med 3000-serien. Sedan beror det ju också på kvaliteten på ledningsbanorna i moderkortet, men om jag förstått det rätt så har det främst betydelse för riktigt billiga brädor där de snålat med kopparlager, och jag tvivlar på att Prime pro kvalar in i den kategorin utan det skall vara rätt OK där

Ja då överlever jag nog. Hoppas swec gör ett par test med lite olika brädor också för att se om det skiljer prestanda. Vet att det inte skiljer jätte mycket mellan x370 och x470, kan nog vara en helt annan historia mellan x370 och x570. Hade jag haft x470 hade jag inte funderat på att byta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Blir en Ryzen 5 3600X för dig med din prispunkt vid lanseringen misstänker jag.

3700X ska gå emot 9900K är det alltid sagt.

5000 kr räknar jag med att betala så jag är realistisk

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja då överlever jag nog. Hoppas swec gör ett par test med lite olika brädor också för att se om det skiljer prestanda. Vet att det inte skiljer jätte mycket mellan x370 och x470, kan nog vara en helt annan historia mellan x370 och x570. Hade jag haft x470 hade jag inte funderat på att byta.

Gamers Nexus gjorde ett test på just det. Kolla här på tuben. Det är ingen skillnad alls i prestanda mellan x370 och x470 om man har motsvarande inställningar.

Jag tror inte att vi missar någon prestanda om vi kör x370 och inte uppgraderar till x570. Det är de nya funktionerna man kommer byta moderkort för om man vill byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Gamers Nexus gjorde ett test på just det. Kolla här på tuben. Det är ingen skillnad alls i prestanda mellan x370 och x470 om man har motsvarande inställningar.

Jag tror inte att vi missar någon prestanda om vi kör x370 och inte uppgraderar till x570. Det är de nya funktionerna man kommer byta moderkort för om man vill byta.

just den videon jag såg, skillnaderna är minimala och inte märkbara. kanske måste man ha 570 om man vill nyttja mer pcie banor, om 3k serien har flera sådana?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.pcbuildersclub.com/en/2019/05/amd-ryzen-9-3800x-r...

Vet inte om man kan lite på detta men tiden får utvisa.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta lagts upp tidigare, men vad tror vi om detta?
https://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-9-3800xryzen-7-37...

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

https://www.techpowerup.com/255099/possible-listings-of-amd-r...

Mkt salt men stämmer det så blir det jobbigt för Intel

Skrivet av reggy:

https://www.pcbuildersclub.com/en/2019/05/amd-ryzen-9-3800x-r...

Vet inte om man kan lite på detta men tiden får utvisa.

Skrivet av Juus1:

Vet inte om detta lagts upp tidigare, men vad tror vi om detta?
https://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-9-3800xryzen-7-37...

//C

Kul med 3 Poster om samma rykte från den Turkiska butiken som sprids vidare på olika hemsidor.

Dock lär du ej få en original kylare med på Ryzen 9 3800X med 16 Core / 32 trådar som bilden visar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kul med 3 Poster om samma rykte från den Turkiska butiken som sprids vidare på olika hemsidor.

Dock lär du ej få en original kylare med på Ryzen 9 3800X med 16 Core / 32 trådar som bilden visar.

Ska man vara noga, så har techpowerup alla 3 källorna även med en Vietnamesisk butik.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Blir en Ryzen 5 3600X för dig med din prispunkt vid lanseringen misstänker jag.

3700X ska gå emot 9900K är det alltid sagt.

5000 kr räknar jag med att betala så jag är realistisk

Har du med i beräkningen att AMD är i desperat behov av att ta marknadsandelar i rasande takt? De kan inte klafsa in med lerga stövlar och tro sig utan här gäller det att vara bäst och billigast, så några 9900K-priser blir det knappast om de vet vad som är bra för dem. Om deras toppmodell blir snabbare och billigare än 9900K så har de satt Intel i en rävsax de inte kan ta sig ur innan de får ordning på 10nm. Som det är nu så säljer de ju alla 9900K de producerar i högre takt än de kan producera dem, så att sänka priset skulle svida i plånboken för dem, därför är det rimligt att anta att AMD kommer nyttja det läget till att skaffa sig det som ger dem överlägset mest klirr i kassan på sikt - kraftigt ökade marknadsandelar.

Om de kör på 9900K-priser så lär ju knappast narknadsandelarna öka och de kanske till och med minskar något. Sådanna priser dödar ju köplustan även för hängivna entusiaster. På kanske 3-4 månaders sikt så är det möjligen den kortsiktigt mest lönsamma vägen, men min förhoppning är att de tänker långsiktigt.

Visa signatur