Permalänk
Medlem

Tips på fullstor trådlös mus?

Hej!

Spelar en del på laptopen nu och funderar på att köpa en trådlös mus, lite drygt med alla kablar.

Har ni några bra tips på en fullstor trådlös mus? Vill inte ha någon för 1300kr när den används så sällan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Logitech G603.

Valde den pga en form som liknar MX518, lång batteritid och en bra, modern sensor. Har inget att klaga på ännu, batteritiden är suverän - fortfarande fulladdad efter ett års användning. Man kan välja att använda två eller ett batteri för att få en lättare mus. Går att koppla via dongel och Bluetooth och det är enkelt att byta mellan dessa om man har fler enheter.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4472279

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Rekommenderar också att du kikar på antingen G305 eller G603. Riktigt bra möss med otroligt lång batteritid, utan att väga för mycket.

Permalänk
Medlem

Logitech G603 eller G703. G-Pro Wireless är också en kanonmus, dessa används ju inte i E-sport för inte.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Medlem

G703/G Pro Wireless är av typen med relativt kortare batteritid, vilket kanske är OK vid en stationär där du enkelt kan sätta den på laddning varje kväll, men jag tror det skulle vara rätt irriterande för mer sporadiskt bruk ("Dags att spela! Laddade jag musen sist? Jag tror det. Oj, den var visst helt slut.") Förmodligen får man räkna med en del batterispill även när den inte används.

G305/G603 kör med AA vilket gör dem tyngre, men vi pratar många, många månader av batteritid. Har en G305 och den räckte i ca 7 månader av daglig användning på ett Duracell AA. Håller för närvarande på att testa för att se hur mycket man får ur av ett laddningsbart Eneloop Pro (vilket dock gör den ännu lite tyngre.)

Permalänk
Medlem

@planders
Hade faktiskt sneglat på G603! Vad skiljer G305 och 603? Jag gillar G500an som jag har just nu, den verkar vara mest lik G603?
Hur fungerar G603 utan USB Dongeln?

Tack för alla tips!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@planders
Hade faktiskt sneglat på G603! Vad skiljer G305 och 603? Jag gillar G500an som jag har just nu, den verkar vara mest lik G603?
Hur fungerar G603 utan USB Dongeln?

Tack för alla tips!

603 är större än 305. Batteritiden är även bättre då man kan ha två batterier i 603 vs ett i 305. Ingen Bluetooth i 305 men separata ytor för musknapparna till skillnad från 603 där hela översidan är ett stycke (som går att lyfta av).

Jag har inte själv testat G500, däremot använt en MX518 i många år och de ser väldigt snarlika ut. G603 är lite annorlunda utformad så det bästa är kanske att försöka testa i butik innan du köper.

@Kenneth är nog rätt person att svara på den frågan mer utförligt.

Jag har bara testat Bluetooth-kopplingen med min Android-platta och det fungerade utmärkt.

Swec review av 305: https://www.sweclockers.com/test/25868-logitech-g305-lightspe...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

G703/G Pro Wireless är av typen med väldigt kort batteritid, några dagars användning, vilket kanske är OK vid en stationär där du enkelt kan sätta den på laddning varje kväll, men jag tror det skulle vara rätt irriterande för mer sporadiskt bruk ("Dags att spela! Laddade jag musen sist? Jag tror det. Oj, den var visst helt slut.") Förmodligen får man räkna med en del batterispill även när den inte används.

G305/G603 kör med AA vilket gör dem tyngre, men vi pratar många, många månader av batteritid. Har en G305 och den räckte i ca 7 månader av daglig användning på ett Duracell AA. Håller för närvarande på att testa för att se hur mycket man får ur av ett laddningsbart Eneloop Pro (vilket dock gör den ännu lite tyngre.)

Du behöver nog spela väldigt mycket om du ska knäcka batteriet i en GPW på "några dagar". Dock har fokus där legat på låg vikt vilket så klart påverkar batterikapaciteten. Har du någon av GPW (eller G703) själv?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Pantsoff:

@planders
Hade faktiskt sneglat på G603! Vad skiljer G305 och 603? Jag gillar G500an som jag har just nu, den verkar vara mest lik G603?
Hur fungerar G603 utan USB Dongeln?

Tack för alla tips!

Första och mest uppenbara är ju formen. Jämfört med G500 så är nog G603 mer närmare det du söker.

Annars saknar G305 Bluetooth och har bara plats för ett AA-batteri, medan G603 har plats för två och är utrustad med Bluetooth. Men som med alla andra BT-produkter så är det rätt mycket latens med det så skulle inte rekommendera att spela tunga (t.ex FPS) med BT.

G305 använder jag just nu och har fortfarande inte bytt batteri sedan recensionen i juli förra året.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Okej, såg även nu att det fanns en mycket äldre mus ifrån Logitech, nämligen G602. Är det någon som har erfarenheter av denna? Ser ju väldigt skön ut faktiskt! Dock äldre teknik och ingen bluetooth.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Razer Mamba är väldigt trevlig tycker jag

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Pantsoff:

@Kenneth: Okej, såg även nu att det fanns en mycket äldre mus ifrån Logitech, nämligen G602. Är det någon som har erfarenheter av denna? Ser ju väldigt skön ut faktiskt! Dock äldre teknik och ingen bluetooth.

Har inte provat G602 förut, men är inte lika bra som nyare modeller. Både i trådlös teknik och sensor.
Rekommenderar att du försöker testa dom du är intresserade av och se vad du tycker efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du behöver nog spela väldigt mycket om du ska knäcka batteriet i en GPW på "några dagar". Dock har fokus där legat på låg vikt vilket så klart påverkar batterikapaciteten. Har du någon av GPW (eller G703) själv?

Nej, gjorde bara research när jag skulle köpa ny mus förra året och bestämde mig för en G305 då den hade allt jag behövde. Mindes dock fel och såg att de hade lite längre battertid än jag trodde, speciellt GPW, men så kostar den ju också. Har redigerat inlägget, ville egentligen bara poängtera att det är helt olika design/lösning vad gäller batterikapaciteten på dessa modellserier. Oavsett situation så är de inte ens jämförelsebara med de månader man får ut med en G305/603.