Permalänk
Medlem

Köpråd för ITX dator

Hej!
Det är dags för mig att uppgradera min burk till något lite nyare(se Signatur för nuvarande dator)

Har lagt lite begränsningar på mig själv, måste vara ITX och vill gärna köra Ryzen

Jag har inget färdigt bygge men har börjat plocka lite grejer på inet

Jag vill gärna bygga i NZXT H200i och köra en Ryzen 5 2600x

För kylning tänker jag börja med min gamla Hyper Evo 212, kanske byter den vid ett senare tillfälle.
Likaså tänkte jag börja med min nuvarande PSU (Osäker om den får plats bara) annars plockar jag ett SFX.

Grafikkort är inte valt än, vet inte riktigt vad som kommer passa mitt Chassi men funderar på 2070 eller 2080

Vad tror ni om mina val? finns det grejer jag borde byta ut?
Alla svar och råd uppskattas!

Tack

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

Hej!
Det är dags för mig att uppgradera min burk till något lite nyare(se Signatur för nuvarande dator)

Har lagt lite begränsningar på mig själv, måste vara ITX och vill gärna köra Ryzen

Jag har inget färdigt bygge men har börjat plocka lite grejer på inet

Jag vill gärna bygga i NZXT H200i och köra en Ryzen 5 2600x

För kylning tänker jag börja med min gamla Hyper Evo 212, kanske byter den vid ett senare tillfälle.
Likaså tänkte jag börja med min nuvarande PSU (Osäker om den får plats bara) annars plockar jag ett SFX.

Grafikkort är inte valt än, vet inte riktigt vad som kommer passa mitt Chassi men funderar på 2070 eller 2080

Vad tror ni om mina val? finns det grejer jag borde byta ut?
Alla svar och råd uppskattas!

Tack

Har inte bästa kollen på ITX-byggen men tycker bara att det känns lite fel när flertalet komponenter i datorn kostar nästan lika mycket som processorn.

Permalänk
Medlem

@Muumin: Det är väl kostnaden för små komponenter, inte så mycket jag kan göra.
Vill man ha en liten dator får man pröjsa för den.

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

Hej!
Det är dags för mig att uppgradera min burk till något lite nyare(se Signatur för nuvarande dator)

Har lagt lite begränsningar på mig själv, måste vara ITX och vill gärna köra Ryzen

Jag har inget färdigt bygge men har börjat plocka lite grejer på inet

Jag vill gärna bygga i NZXT H200i och köra en Ryzen 5 2600x

För kylning tänker jag börja med min gamla Hyper Evo 212, kanske byter den vid ett senare tillfälle.
Likaså tänkte jag börja med min nuvarande PSU (Osäker om den får plats bara) annars plockar jag ett SFX.

Grafikkort är inte valt än, vet inte riktigt vad som kommer passa mitt Chassi men funderar på 2070 eller 2080

Vad tror ni om mina val? finns det grejer jag borde byta ut?
Alla svar och råd uppskattas!

Tack

Det där chassit är större och tyngre en flera mindre ATX chassi som satsar på SFF marknaden.

Men fördelen är 311 mm PSU & stora luftkylare ryms och plats för massa fläktar.

3 veckor kvar till Computex och AMD Keynote angående Ryzen 3000 serien är bara runt hörnet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

@Muumin: Det är väl kostnaden för små komponenter, inte så mycket jag kan göra.
Vill man ha en liten dator får man pröjsa för den.

Jo precis men det är bara en lustig kombination att köra ett bygge som limiterar och kostar överdrivet mycket och sen "snåla" på processorn, makes no sense to me... Iallafall om det är en gamingdator. Menar 1600kr för flashiga RAM-stickor när prollen kostar 2300?

Permalänk
Medlem

@Jonas79: Jag har börjat fundera på att vänta en månad nu för den nya..
@Muumin: Funderade på en 2700X men en sådan processor känns lite overkill för spel

Visa signatur

CPU: i5-4670K 3,4GHz GPU: Asus GTX 770 2GB
Mobo: Asus Z87-A socket 1150 RAM: 8GB Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
HDD: 1TB Seagate Desktop SSHD 8GB 7200rpm SSD: Crucial MX500 250GB
PSU: Fractal Design Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

@Jonas79: Jag har börjat fundera på att vänta en månad nu för den nya..
@Muumin: Funderade på en 2700X men en sådan processor känns lite overkill för spel

Jorå det är sant, ja du kan ju vänta om det inte är bråttom för dig.

Permalänk
Medlem

@Oreex0:
I den NZXT chassi kan du ha en fullstorlek ATX PSU utan problem. Enda anledning att gå till mindre PSU är om du ska köra ett monster typ 1080ti eller 2080ti som skulle kanske kvävas lite med en stor nättag under.
Annars så personlingen kör jag med rm750x, en Noctua D15, två Noctua NF-A14 som intake samt en Noctua NF-S12A som outtake. Och det går fint!

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

@Muumin: Det är väl kostnaden för små komponenter, inte så mycket jag kan göra.
Vill man ha en liten dator får man pröjsa för den.

Det där chassit har inte särskilt mycket begränsningar: 31 cm lång PSU är jättestort, 32,5 cm GPU är ganska stort, RAM behöver inte vara något speciellt små modeller, upp till 4st 2,5" SSDer får plats, 16,5 cm hög kylare inkluderar ändå väldigt många lösningar. Moderkortet är inte så anmärkningsvärt dyrt för ett Aorus PRO, men det finns förstås allmänt lite mindre att välja på för ITX.

Det är mest att du valt ganska dyra komponenter generellt i förhållande till den budget CPUn. Men du ska köra någon kylare +PSU du redan äger, så varför ligger det en PSU i korgen? Något som är roligt med att välja delar själv till sitt bygge är förstås att man får göra vad katten man själv vill, men jag skulle gått på lite billigare minnen utan RGB och en lite dyrare CPU. Och tagit bort PSUn ur korgen om den inte ska användas till det här bygget så att det blir lite tydligare..

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreex0:

@Muumin: Det är väl kostnaden för små komponenter, inte så mycket jag kan göra.
Vill man ha en liten dator får man pröjsa för den.

Skrivet av Muumin:

Jo precis men det är bara en lustig kombination att köra ett bygge som limiterar och kostar överdrivet mycket och sen "snåla" på processorn, makes no sense to me... Iallafall om det är en gamingdator. Menar 1600kr för flashiga RAM-stickor när prollen kostar 2300?

Tyvärr är mITX grejer oftast dyrare, och ännu mindre saker är än dyrare p.g.a. att marknaden är liten. Att bygga litet begränsar ofta komponentval, men kan innebära bättre möjligheter på andra fronter i form flyttbarhet, gladare sambo för att datorn inte är ivägen osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Tyvärr är mITX grejer oftast dyrare, och ännu mindre saker är än dyrare p.g.a. att marknaden är liten. Att bygga litet begränsar ofta komponentval, men kan innebära bättre möjligheter på andra fronter i form flyttbarhet, gladare sambo för att datorn inte är ivägen osv.

Fullt medveten men det förklarar fortfarande inte valet av RAM för 1600 kr. Min poäng är att det är konstigt att ha pengarna för att betala för dessa överprisade delarna samtidigt som man inte vill lägga en tusing till på en 2700x exempelvis, vilket TS redan förklarat.

Permalänk
Skrivet av Oreex0:

Hej!
Det är dags för mig att uppgradera min burk till något lite nyare(se Signatur för nuvarande dator)

Har lagt lite begränsningar på mig själv, måste vara ITX och vill gärna köra Ryzen

Jag har inget färdigt bygge men har börjat plocka lite grejer på inet

Jag vill gärna bygga i NZXT H200i och köra en Ryzen 5 2600x

För kylning tänker jag börja med min gamla Hyper Evo 212, kanske byter den vid ett senare tillfälle.
Likaså tänkte jag börja med min nuvarande PSU (Osäker om den får plats bara) annars plockar jag ett SFX.

Grafikkort är inte valt än, vet inte riktigt vad som kommer passa mitt Chassi men funderar på 2070 eller 2080

Vad tror ni om mina val? finns det grejer jag borde byta ut?
Alla svar och råd uppskattas!

Tack

Tycker fractals Nano S är ett bättre val av chassi då det är bättre luftflöde och plats för mer fläktar/radiatorer.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |