Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Synpunkter på build till 8-åring på dagen och oldtime gamer på kvällen.

Permalänk
Medlem

Synpunkter på build till 8-åring på dagen och oldtime gamer på kvällen.

Godkväll!
Har vart medlem här väldigt länge, ca 14 år, och läst detta forum dagligen. Men detta är nog ett av mina första inlägg.
Har vart ifrån denna scenen i många många år.
Sist man spelade var nog Q3A freeze tag.

Då man insett att man är helt kass på att spela på konsol, och måste lära grabben att lira med TB och Mus, så nu är det dags för en dator.
Har plockat ihop dessa komponenter och tänker bygga ihop själv och köpa Windows 10 på annat håll.

Jag vet att grafikkortet är förra generationer. Men priset får avgöra denna rond. Hoppas processorn håller för en framtida uppgradering av gpu om 2 år

Vad tycker ni? Är man dumsnål om man inte kör 2060 rtx? Det är ju 2k till. Och jag tror inte grabben märker skillnad än.
Kommer ett 1060 klara 1080p i 144hz?
Spelen kommer vara FPS i första hand.
Cod, BF, Fortnite, Apex och liknande.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12514666

Permalänk
Medlem

Jag hade nog lagt till dem 500kr det kostar att få ett 1660 ti kort..
Du kan köpa från billigare ställen och få samma slutsumma ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte se det som ett alternativ att köpa ett 1060 nytt idag, begagnat däremot eller ett 1070 för samma peng.
144hz i 1080p kanske inte är att vänta med ett 1060 i samtliga nämnda titlar men du har ju valt en skärm med adaptiv synk så det ska inte vara ett större problem om du inte når upp i det, kommer närmare med ett begagnat 1070..

Vidare så skulle jag satsat på en större SSD istället för HDD då du vill ha både spel och OS på SSD, du nämner åtminstone inget annat use case.

OT: Ser fram emot att bygga dator med ungarna

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Jag hade nog lagt till dem 500kr det kostar att få ett 1660 ti kort..
Du kan köpa från billigare ställen och få samma slutsumma ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant. Har ju läst alla tester om korten men glömt av detta helt 😂.
Bra förslag 👍

Permalänk
Medlem

1060 är inte speciellt prisvärt. RX 570/580 eller 1660 ti ger nog mer för pengarna. Vilket du än väljer så är det rätt enkelt att tweaka inställningar i de spel ni siktar på hög framerate, och i "slötitlar" som inte kräver hög framerate klarar alla korten 60fps på relativt höga inställningar i de flesta spelen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Jag skulle inte se det som ett alternativ att köpa ett 1060 nytt idag, begagnat däremot eller ett 1070 för samma peng.
144hz i 1080p kanske inte är att vänta med ett 1060 i samtliga nämnda titlar men du har ju valt en skärm med adaptiv synk så det ska inte vara ett större problem om du inte når upp i det, kommer närmare med ett begagnat 1070..

Vidare så skulle jag satsat på en större SSD istället för HDD då du vill ha både spel och OS på SSD, du nämner åtminstone inget annat use case.

OT: Ser fram emot att bygga dator med ungarna

Att bygga ihop är ju hela upplevelsen. Spelandet kommer på andra plats.

Men ett begagnat 1070 för ekonomin eller ett 2060 så håller datorn ett tag iaf. Eller ja, tills det börjar klia i fingrarna igen när man väl börjat 😆
Vad tror du om 1660Ti?

Hade egentligen bara tänkt mig OS och enstaka spel på ssd men kanske ska tänka om? Har ju all backup online nuförtiden så behöver ju inte utrymme det för den sakens skull.
Behöver man de snabba m2 diskarna med PCI express eller klarar man sig på sata 6?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kruille:

Att bygga ihop är ju hela upplevelsen. Spelandet kommer på andra plats.

Men ett begagnat 1070 för ekonomin eller ett 2060 så håller datorn ett tag iaf. Eller ja, tills det börjar klia i fingrarna igen när man väl börjat 😆
Vad tror du om 1660Ti?

Hade egentligen bara tänkt mig OS och enstaka spel på ssd men kanske ska tänka om? Har ju all backup online nuförtiden så behöver ju inte utrymme det för den sakens skull.
Behöver man de snabba m2 diskarna med PCI express eller klarar man sig på sata 6?

Skickades från m.sweclockers.com

asså, Jag hade undvikit RTX korten om jag var du, det finns inte få mycket RT core power att hämta i dem förutom i de två dyraste korten och det snålas med Vramen på dem korten. ett begagnat 1070 eller vega56 är att föredra, kolla runt efter dem på fyndvaror kan även vara ett alternativ då jag själv har sett några Vega 56 för runt 2700-3000kr under fyndvaror.

kanske är lite dumt med bara 240GB SSD, 500Gb ssder ligger för kanske 100-200kr mer och det är betydligt trevligare med en SSD disk än HDD för spel. Du skulle nog kunna ta en 1TB SDD istället för 2TB HDD och 240GB SSD.

Annars så om du Vill ha det bästa kortet på minsta möjliga budgeten är Radeon 570 svårslaget, speciellt om du kan få tag på den för runt 1500kr, finns som vega kortet en hel del under fyndvaror eller på begagnat marknaden.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@kruille Passa på att köpa RM750x v2 från Elgiganten medans det är rea, vad du än gör.

Permalänk
Medlem

Om du köper från flera butiker kan du få in ett 2060 i budgeten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Undvik hårddisk, köp en 1TB SSD för ca 1300kr istället för liten SSD plus hårddsik.
Du vill ju ha spelinstallationerna på SSD och då räcker inte 240GB långt.

Permalänk

Har en grym dator att rekommendera!

Jag byggde ihop en på komponentkoll för 14k som jag tycker är värt att gå för istället.

Permalänk
Medlem

I tipstråden så kom det just upp ett erbjudande från Inet där man får en Ryzen 7 2700 samt ett ASUS PRIME B450PLUS för 2749kr.
https://www.inet.se/produkt/v100879/uppgraderingspaket-amd-ry...
Kanske värt att överväga att slå till på det?
*edit* erbjudandet bortplockat nu enligt tipstråden...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Argus1000:

Jag byggde ihop en på komponentkoll för 14k som jag tycker är värt att gå för istället.
https://komponentkoll.se/bild/vOwxX.png

Köp inte 2666MHz minne idag.

Sedan angående typ allas råd så länkar de till komponentkoll som listar den billigaste priset för olika hårdvaror. Och visst kan man köpa cpu, moderkort, nätdel, grafikkort från olika butiker och få höga fraktkostnader. Men det blir inte heller något roligt garantiärende vid strul där man är osäker på vilken hårdvara som är felaktig.

Med detta sagt så kan TS säkerligen lägga på över en 1000lapp om inte 2st på de priser som visas här.

Permalänk

Det blir 88 kr frakt och man sparar 100 kr på 2666mhz ram istället för 3000mhz ram men man kan så klart välja det om man vill. Sen blir det ytterligare 200kr till om man vill ha 3200mhz ram. Tycker därför inte det är värt med 3200mhz ram men kan tänka mig 3000mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruille:

Vad tror du om 1660Ti?

Hade egentligen bara tänkt mig OS och enstaka spel på ssd men kanske ska tänka om? Har ju all backup online nuförtiden så behöver ju inte utrymme det för den sakens skull.
Behöver man de snabba m2 diskarna med PCI express eller klarar man sig på sata 6?

Skickades från m.sweclockers.com

I mina ögon inte värt pengarna med 1660Ti jämf. med begagnatmarknaden om en kan försäkra sig om att en får ett bättre begagnat kort ex. 1080 för motsvarande peng.

En klarar sig väldigt långt på Sata 6Gbps, M2 är definitivt trevligt men ingen nödvändighet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com