Även tandkräm utan "slipmedel" tar rätt bra på en cd/dvd med.
Tex Autosol Kromputs var "snällare" när jag provade på cd/dvd skivor för en halv livstid sedan jämfört med ett par olika tandkrämer och det var då 2-3 utan slipmedel och 1-2 med.
Dom med slipmedel var för aggresiva för cd/dvd enligt mig och även för andra områden jag provade dom på (kommer ej ihåg vilka dock).
Det finns även https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-o... numera inget jag provat dock o gissar att skillnaden mellan den o vanliga kromputsen för halva priset är extremt liten, dvs dom vill tjäna mer pengar genom en etxremt liten förändring och annan förpackning (som idag är extremt vanligt).
Vad jag gjorde var vanlig tandkräm i början och rätt kort tid sen autosol vilket fnkade fint.
Jag provade även tandkräm med slipmedel på väldigt stora repor men om jag minns rätt så var det lätt att göra smårepor runtom det man slipade som sen tog mer tid att fixa än om man kört utan slipmedel från början.
Jag hade även relativt lite problem med repor på undersidan av cd/dvd skivor, vad jag hade betydligt mer problem med var repor på ovansidan dvs där text/logga/etc finns då den sidan oftas har betydligt mindre skydd för repor och även kortare avstånd till informationen på skivan.
Vilket gör att repor där lätt kan förstöra informationen helt o hållet och detta gäller både bränbara skivor och "fabriks" skivor.
Efter att jag fick reda på detta så började jag lägga ifrån mig skivorna (när fodral/spindel/pärm/etc ej användes vilket var för ofta) med undersidan nedåt istället för upp och ner som jag alltid gjorde innan och hade mindre problem efter det.
Har sett i stort sett ALLA vända på skivorna upp o ner när dom lägger ifrån sig dom har berättat detta för dom o en del har efter det förstört minder skivor dock repat dom som kunnats fixas till med tex tandkräm.
Och repor på ovansida som gjorde PS1 spel oanvändbara hände flera gånger för mig men dom var inte dom mest känsligaste för detta dock en del vanliga musik cd var väldigt lätta o förstöra med repor på ovansida.
Ett tips till när man torkar av/slipar skivor är att göra det inifrån o ut/utifrån o in och INTE runt/följa spåren förutom i början när man fixar till en lite större repa då bör du köra fram o tillbaks i repan men försöka att göra det så lite runtom repan som möjligt.