Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Avsnittet ligger dessutom på rekordlåga 6,8 poäng på IMDB (och fortsätter minska), vilket går att jämföra med det tidigare "rekordet" (Unbent, Unbowed, Unbroken från S5) som ligger på 8,1 poäng, så det är rätt universalt illa omtyckt.

Men man måste komma ihåg att många av de som röstar på IMDB har värre förmåga att styra sina känslor än en femtonårig kille som klämt på sina första bröst.

Var femte person har gett avsnittet 1/10 i betyg och det finns ingen som på fullaste allvar kan mena att avsnittet var så dåligt. Det vägs förstås upp en del av alla som ger den 10/10 vilket även det är ett fullkomligt orimligt betyg...

Jag förstår att folk är lite ledsna över att GoT inte är lika bra som förr men kom igen, det är en TV-serie...

Personligen är jag också lite besviken på GoT den senaste tiden men det är fortfarande mer underhållande än det mesta som sänds på TV. Och dessutom har jag inga jättestora problem med att det händer fullkomligt orimliga saker. Hade jag velat ha verklighet hade jag satt på riksdagsdebatterna på SVT.

Men men, visst fan hade man velat se en värdig avslutning på en underbar serie. Kanske blir att man får läsa böckerna istället.

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att man försöker göra som med Heroes... Gradvis sänka kvalitén tills man är glad att serien är slut...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trebsor:

Men på riktigt? Det finns så jäkla mycket att klaga på i det senaste avsnittet men de allra värsta grejerna måste väl ändå vara:

1. Cersei skulle bombat alla med pilar i slutet och så hade det varit färdigt. Inte ens draken stod säker 100 meter bort om man tittar på hur de kunde skjuta tidigare i samma avsnitt.

2. Missandei visste att hon skulle dö, Cersei höll henne i armen och pratade med henne. Varför tog hon inte bara tag i Cersei och hoppade ner? Eller bara knuffade Cersei? Plot armor i sitt esse...

Nej det märks verkligen att man inte har några böcker att följa längre. Jag ångrar att jag ens sett detta avsnitt.

Exakt min tanke, för att inte nämna den löjliga drakscenen där hon flög rakt mot flottan, överlevde och flög sedan iväg bara för att se sin flotta sänkas. Hela avsnittet var ren katastrof.

Kunde inte sagt det bättre: "märks verkligen att man inte har några böcker att följa längre"

Permalänk
Medlem

Bättre än förra avsnittet åtminstone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hon fullföljde hennes faders öde, känns det som. "Burn them all". Blev väl egentligen inte förvånad att de raserade staden. Det är väl så det går till när en erövrande armé intar en stad.
Tror ni hon återvänder till den stora pyramiden i Meereen? Hon har ju inte mycket kvar i Westeros. Hon har förlorat det mesta faktiskt.
Kanske blir Aegon som får sätta sitta the iron throne, trots allt. Eller kanske Tyrion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Hon fullföljde hennes faders öde, känns det som. "Burn them all". Blev väl egentligen inte förvånad att de raserade staden. Det är väl så det går till när en erövrande armé intar en stad.
Tror ni hon återvänder till den stora pyramiden i Meereen? Hon har ju inte mycket kvar i Westeros. Hon har förlorat det mesta faktiskt.
Kanske blir Aegon som får sätta sitta the iron throne, trots allt. Eller kanske Tyrion.

Om hon inte sitter på tronen skulle jag gissa att det är pga att de dödar henne snarare än att hon återvänder någonstans.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hon lär ju ha hamnat på Aryas kill list

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om hon inte sitter på tronen skulle jag gissa att det är pga att de dödar henne snarare än att hon återvänder någonstans.

Skrivet av Storage Jar:

Hon lär ju ha hamnat på Aryas kill list

Bra poänger! Blir spännande att se vad som sker i sista avsnittet.

Permalänk
Medlem

Känslan är att Jons, Aryas och Tyrions blickar/reaktioner under avsnittet tyder mot att Dany blir dödad, på nåt sätt.
Överlever Jon så blir han kung, men han kan mycket väl även bli grillad av draken på kuppen.
Vore inte heller förvånad om draken också dog i sista avsnittet, hur nu det skall gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Känslan är att Jons, Aryas och Tyrions blickar/reaktioner under avsnittet tyder mot att Dany blir dödad, på nåt sätt.
Överlever Jon så blir han kung, men han kan mycket väl även bli grillad av draken på kuppen.
Vore inte heller förvånad om draken också dog i sista avsnittet, hur nu det skall gå till.

Jon borde väl vara eldsäker och drakarna är ju sköra, skicka ett spjut på dem bara

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jon borde väl vara eldsäker och drakarna är ju sköra, skicka ett spjut på dem bara

Dany impulsgrillar Jon i ren ilska men sen kommer ihåg/märker att han är eldsäker, det vore en skön scen.

Permalänk

wow, kan inte säga annat än det, wow, vilket avsnitt, nog det bästa hittills i S08 enligt mig. men jisses vilken slakt, vad behövde hon ens 2 ameer till, med en sådan förödelse som 1 drake kunna göra, tänk då vad 3 hade kunnat göra, speciellt när staden var oförberedd i S07. extremt många oskyldiga dog dock. ska bli intressant att se i nästa avsnitt hur jon ger dany en rejäl utskällning för att hon förstörde hela staden och hur serien knyts ihop och hur det slutar

Dold text
Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Scripten till avsnitt 4, 5 och 6 läckte ju tidigt, eftersom både avsnitt 4 och 5 har stämt helt med läckorna så råkar jag veta precis hur det hela slutar. Kul att se folks spekulationer och ska bli ännu roligare att se kommentarerna nästa vecka. Om någon själv är nyfiken så finns läckan att läsa på r/freefolk. Förövrigt så tycker jag både säsong 7 och säsong 8 varit katastrofalt dåliga, känns inte alls som samma serie man började kolla på utan mer som en amerikansk actionfilm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men alltså... fyfan vad dåligt det här är.
Så. Jävla. Dåligt.

Jag vet inte vart jag ska börja.. bara.. nej..

Jag hoppas att det kommer en S08 v2 vid något tillfälle, där allt detta ordnas upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk

1 timme och 15 minuter bortkastade. Så dåligt att jag vill spy.

Permalänk
Medlem

Jösses vad det känns framstressat. Dom hade kunnat göra fler avsnitt och bygga upp lite mer.
Man är så bortskämd med tidigare säsonger

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Men alltså... fyfan vad dåligt det här är.
Så. Jävla. Dåligt.

Jag vet inte vart jag ska börja.. bara.. nej..

Jag hoppas att det kommer en S08 v2 vid något tillfälle, där allt detta ordnas upp.

Skrivet av Tjänagubben:

1 timme och 15 minuter bortkastade. Så dåligt att jag vill spy.

Men sluta nu, har ni några rationella argument för det eller är ni bara besvikna över att det inte var en tiopoängare? Eller ännu värre, slåss ni om ordförandenstolen i hatklubben?

Visst att man tycker olika men ingen kan på allvar mena att det är "så dåligt att jag vill spy"... Kanske tycker du verkligen det men jag törs påstå att de flesta som skriver liknande i verkligheten överdriver kraftigt.

Jag överdriver också genom att skriva det här inlägget men jag är så fruktansvärt trött på den inflation av såväl risande som rosande när det kommer till filmer och serier. Varför verkar folk glömma att det finns mer än "1" och "10" på en tiogradig skala?

(Själv blev jag glatt överraskad av det här avsnittet men ja, en säsong 8 V. 2 skulle jag inte klaga på...)

Permalänk
Avstängd

Game of bones...
Nå, tyckte dock också att första säsongen var bra, men hade personligen hellre sett Wheel of time/Sagan om Drakens återkomst med samma budget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Så jävla dåligt var ju inte dagens. Visst hade man velat se vissa personer "gå vidare" på andra sätt men vafan.

Ser fram emot nästa nu

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Sötast

Dagens avsnitt var en total jawdropper.
She really fucking lost it. Burn them all!!!

Det ända jag inte gillade i avsnittet var att Cersei kom billigt undan, om hon nu dog av raset.
Jag satt och hoppades på att hon skulle bli inlåst i ett pyttelitet utrymme med Jamie.
Jamie dör sakta av att förblöda och Cerseri bara sitter där och inte kan göra något, sedan är hon fast i rummet till de sista minuterna av sista avsnittet varpå hon dör av törst.

Med lite tur får jag min vilja igenom då man inte än kan bekräfta att hon dog när taket rasade in.

Effekterna och kulisserna och slagen i detta avsnittet var verkligen på topp, helt galet bra gjort.

verkligen sevärd, galet mycket jobb/detaljer som ligger i dessa avsnitt.

I övrigt kan jag hålla med om lite dryga plotarmor's i förra avsnittet men de fixade mycket av det i detta så kind of redeemed.

Permalänk
Medlem

Otroligt besviken på denna säsong precis som många andra. Tur det är över nästa vecka!

Känns som något Michael Bay skulle kunnat gjort!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

blev ju ett väldigt passande slut för sandor clegane, men fortfarande lite tråkigt han var en av favoriterna :/

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

det är inte så konstigt att GoT går ut för X-Men Origins: Wolverine var David Benioff som var med och skrev manus för.....

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det enda positiva med att den här säsongen varit så bedrövlig är att jag ser fram emot de nya böckerna betydligt mer. Hade serien levererat hela vägen som den gjorde de första säsongerna hade det inte känts lika kul att avsluta böckerna. Håller med föregående talare att det känns som att det är Michael bay som ligger bakom den här skiten.

Permalänk
Medlem

Min största fråga är hur Arya kan röra sig så där smidigt med så mycket plot armor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Trunk: För all del, jag håller med om att man bör ge argument för sina ståndpunkter. Skrev dels i affekt och dels från mobilen. Men här kommer några:
1) (Än en gång) Pacing issues - de drar ut på scener som inte nödvändigtvis behöver dras ut på, och de stressar igenom scener som hade behövt broderas mer. Exempelvis när Danny bränner flottan med båtar: hon blev fullständigt överkörd av en flotta motsvarande en tjugondel så stor i förra avsnittet (förvisso blev hon då - märkligt nog - överrumplad av denna, but still... vad hände med förmågan att sikta?). Eller det faktum att de klipper från att hon bränt kanske tio av totalt 60 båtar till att hon attackerar staden, och vi senare får höra att hon tagit död på hela flottan. Därtill att det enda vi får se av henne är att hon är flippig och börjar bränna staden, och sen får vi inte se något mer från hennes sida. Bara några closeups på hennes ansikte där vi ser att hon är likgiltig inför vad hon gör hade räckt gott, men istället får vi inget annat än att se henne flyga runt i fjärran och bränna skit.
Ett annat exempel är Clegane-brodown-fighten: detta är något många sett fram emot länge. I de tidigare säsongerna hade man fokuserat på känslor, eller dialog, eller något som påvisar att det har substans annat än Hollywood-action. Nu var det bara hjärndöd fight som varade i några minuter. Håller dock med om att det fick ett passande avslut, men fullständigt känslolöst.

2) Samtliga karaktärers död var känslolösa och plötsliga. Karaktärer vi byggt en relation till under flera års tid går plötsligt bort utan finess. Varys bränns utan så mycket som ett skrik eller ett par stråkar i bakgrunden som kan guida vårt känsloregister. Vad hände med Jamies karaktärsutveckling? Han gick ifrån att vara en känslokall idiot till en empatisk karaktär med syfte, till att falla tillbaka till samma ryggradslösa karaktär igen.

3) Avsaknad av logisk finess: hur tog Jamie sig ut ur lägret obemärkt? Samma sak med Bronn i föregående avsnitt: hur tog han sig in i Winterfell? Varför agerade han som han gjorde - det finns väl verkligen inget som talar för att det var klokt? Hur fasen kunde Jamie vara så kry efter att ha fått två halvmeterlånga dolkhugg i torson? Han stod helt upprätt i sista scenen han var med i, och inget talade för att han var påtagligt skadad. Danny och draken som jag nämnde tidigare, eller det faktum att Euron (som tillsynes ensam överlevande) passande flyter iland lagom på samma ställe som Jamie råkar befinna sig på (samma grej hände med viktiga karaktärer i föregående avsnitt).

4) Undermålig CGI. Denna är högst subjektiv, men jag kände flera gånger att fysiken i exempelvis stenblocken som sprängs av drakelden var som hämtade ur en techdemo av någon grafikmotor från 2010. De flyger åt alla möjliga håll, tillsynes oavsett vilken kraft som slungat iväg dem till att börja med.

5) Avsaknad av generellt djup: detta kan närmast likna Hollywood-action och inget mer. Det är ögongodis utan lockelse för tankeverksamheten. Ingen politik, inga djupare emotionella anspelningar (det närmaste vi kom var Dannys slitna ansiktsuttryck i början av avsnittet), inga häpnadsväckande strategiska lösningar. Action och inget mer.

... jag skulle kunna fortsätta, men känner att ni fattar galoppen.

Nej, S08 V2 är vad som behövs. Publiken är värd mer.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Sure det finns en hel del att anmärka på i denna säsong. Men tänk er själva att vara de som skriver manuset och va tvungna att göra ett mästerverk(böckerna) till ett perfekt slut i videoformat. Kan inte vara en enkel uppgift och jag tycker fortfarande att de senaste avsnitten sätter ribban för serier.

Själv tycker jag de borde skrivit manuset så att de först tar hand om Cersei, och sedan night king, där Bran får en större roll av slaget. Hade varit kul att se typ ett helt avsnitt där Bran och NK reser i tiden och förklarar lite mer. Blev lite anticlimax när NK blev dödad.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt besviken på denna episod, vilket skämt, har ingen sympati för någon av karaktärerna ÖHT längre, inte ens Jon.

Har ingen aning om hur det slutar och kunde inte bry mig mindre, dom kastade bort en fantastisk serie.

Vittnar även om hur fruktansvärt stor skillnad det är när en författare av rang skriver manuset (indirekt) istället för Hollywood, tragiskt att dom tillät det ske.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Nu har jag ganska begränsad, men inte helt obefintlig, kunskap om manusförfatteri. Men jag har svårt att förstå vissa val man har gjort, t.ex. med att påtvinga dialog där det inte behövs någon. "Fear it is" i dagens avsnitt (avsnitt 5) från Dany är ett exempel, istället för att bara låta henne uttrycka detta genom ansiktsuttryck och ögonen så lägger man inte forcerad dialog. Säsong 8 verkar ha mycket av detta där karaktärer påtvingas dialog för att guida tittaren där det är uppenbart vad som skett/kommer ske ändå (ytterligare exempel är när Tyrion poängterar att Dany är smart som gör Gendry till Lord, hade varit bättre med något mer subtilt). Det är nog det jag stör mig mest på denna säsong för det känns som att man blir idiotförklarad som tittare och det förstör även inlevelsen.

Sen har vi logiska hålen som tycks öka per episod, ett exempel är som att ballistorna i avsnitt 4 är sjukt pricksäkra och i avsnitt 5 så fungerar det utmärkt att undvika projektilerna. Detta hade varit mycket mer lättsmält om de hade avfyrat alla ballistor parallellt i avsnitt 4 och träffat 4 av kanske 100 skott, det hade också blivit en bättre scen i mitt tycke. Ett annat färskt exempel är när Dany tappar det helt, här hade man kunnat göra någon scen där John, den riktiga kungen genom blod, firar vinsten tillsammans med sina män som alla ser upp till honom. Dany kanske observerar detta på håll och sedan flippat då hon inser att hon aldrig kan bli drottning på riktigt. Även det är i och för sig aningen omotiverat men hade enligt mig också blivit en bättre scen. Man är oerhört tydlig med att måla upp henne som galen i början av avsnittet men man får aldrig den där "tryckkokare"-känslan i avsnittet.

Sen kan man ju ifrågasätta generella riktningen manusförfattarna har tagit i säsong 8 men det är ju aningen mer subjektivt, även fast jag är av åsikten att säsongen hade blivit bättre om man bara kopierat en valfri populär fan-teori kring säsong 8.

Dock står jag nog fast vid att säsongen som sådan ändå ligger på runt 7/10, 8/10 men det är ett absolut värde, och alltså inte relativt till seriens tidigare kvalitet. Jag kan tycka att det blir lite löjligt när man börjar betygsätta avsnitt under 5/10 för att det är sämre än tidigare GoT-avsnitt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]