Permalänk
Medlem

Jag har klagat på GoT nu i flera år, men man märker verkligen skillnad på när GRRM distanserade sig från serien. Säsong 4 var den sista när han var inblandad, och i säsong 5 började det verkligen gå utför. Nu är det ingenting kvar...

Jag hoppas bara att GRRM kommer att announcea The Winds of Winter efter sista avsnittet. Det finns rykten om att ha har gått med på att göra det först efter Game of Thrones, eftersom serien redan har fått så mycket kritik för sina svaga manus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Spoilers nedan (duh...):

Skrivet av Gorian:

Skrev dels i affekt och dels från mobilen.

Det gör vi alla emellanåt så jag borde egentligen hålt tyst

Jag håller med i nästan allt du skriver men det finns vissa saker jag väl påpeka.

Skrivet av Gorian:

Pacing issues

Oja... I mitt tycke är största anledningen till att den här säsongen är så mycket sämre än de andra beror på just det här. Jag har visserligen inget emot att karaktärerna har avskedssnack vid lägerelden och dyl. så länge man har tid för det viktiga, något det inte finns. Hade behövts minst tio 80-minutersavsnitt istället för sex, hur tänkte de här egentligen?

Skrivet av Gorian:

(förvisso blev hon då - märkligt nog - överrumplad av denna, but still... vad hände med förmågan att sikta?)

För att vara djävulens advokat var det ganska stor skillnad mellan de båda tillfällena. I första så "strosade" hon runt i lugn och ro med goda tanker i huvudet, så bovarna hade all tid i världen att sikta. (Sen kan man förstås fråga sig varför hon inte såg dom och varför de till en början bara sköt en pil i taget, men men...)
Vid kings Landing så kom hon däremot i full fart med solen bakom ryggen och jag tror vi alla vet hur svårt det är att se något med solen i ögonen. Därefter så flög hon snabbt och lågt vilket gör det svårt att träffa.

Skrivet av Gorian:

Därtill att det enda vi får se av henne är att hon är flippig och börjar bränna staden, och sen får vi inte se något mer från hennes sida. Bara några closeups på hennes ansikte där vi ser att hon är likgiltig inför vad hon gör hade räckt gott, men istället får vi inget annat än att se henne flyga runt i fjärran och bränna skit.

Det här var något jag funderade på i efterhand och det hade varit intressant att veta hur manusförfattarna såg på saken, om de hade en tanke bakom det hela eller det bara blev så.
Jag är lite kluven, visst hade det inte skadat med att få lite mer från hennes perspektiv men samtidigt... Vi vet att hon blivit bat-shit crazy, måste vi verkligen få det bekräftat av en närbild på henne? Ibland är det roligare att inte få se exakt allting som händer.
Om man vill låtsas vara djup kan det också finnas någon symbolik i det hela, t.ex. att hon är helt mentalt borttappad vilket gör att även vi tittare "tappat bort" henne och bara ser henne som något flygande monster.

Skrivet av Gorian:

Ett annat exempel är Clegane-brodown-fighten: detta är något många sett fram emot länge. I de tidigare säsongerna hade man fokuserat på känslor, eller dialog, eller något som påvisar att det har substans annat än Hollywood-action. Nu var det bara hjärndöd fight som varade i några minuter. Håller dock med om att det fick ett passande avslut, men fullständigt känslolöst.

Frågan är hur det hade kunna gjorts bättre. Brorsan var ju inte direkt kapabel till att prata(?) och som jag förstått det ska han, till stor del, vara en själslös zombie. Kan inte bli så jättemycket känslor då.
Men ja, lite antiklimax blev det. Frågan är som sagt bara hur det hade kunna gjorts bättre med tanke på att det här är ett typexempel på när fans byggt upp förväntningarna under många år, svårt att slå förväntningarna då. Lite som att Valve aldrig skulle kunna göra ett Half Life 3 som lever upp till förväntningarna.

Skrivet av Gorian:

Varys bränns utan så mycket som ett skrik eller ett par stråkar i bakgrunden som kan guida vårt känsloregister. Vad hände med Jamies karaktärsutveckling? Han gick ifrån att vara en känslokall idiot till en empatisk karaktär med syfte, till att falla tillbaka till samma ryggradslösa karaktär igen.

Personligen tycker jag inte alla måste dö en uppmärksammad död. Det jag störde mig mest på den scenen var dock hur dragen stod "snyggt" med huvudet direkt ovanför Daenerys, kändes alldeles för orkestrerat och Hollywood.
Inte heller bästa skådespelarinsatsen från Dinklage, något jag tänkte på flera gånger det här avsnittet.

Skrivet av Gorian:

eller det faktum att Euron (som tillsynes ensam överlevande) passande flyter iland lagom på samma ställe som Jamie råkar befinna sig på (samma grej hände med viktiga karaktärer i föregående avsnitt).

Jupp. Pinsamt dåligt... Visst måste det ske passande sammanträffanden för att det ska hända saker i filmens värld men där suckade jag faktiskt högt.

Skrivet av Gorian:

Nej, S08 V2 är vad som behövs. Publiken är värd mer.

100%

Jag är inte den som många böcker per decennium men när (om) alla böckerna blir färdigskrivna så blir det nog att köpa ett snyggt set och plöja igenom.

Permalänk
Medlem

Bara jag som förväntade mig halva ansiktet brännskadat på Arya i slutet där när dom filmade henne från sidan efter att hon med nöd och näppe kastade sig undan elden? Hade varit lite coolt då hon har sett The Hound lite som en fadersfigur under delar av serien.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Förutom det tidvis urusla manuset med krystade konversationer, så tycker jag senaste avsnittet var grymt bra!
Dany har under hela säsongen byggt på den vrede men sett ibland under tidigare säsonger som hon på ett snyggt sätt har dolt, genom att stå på de svagas sida. Hon är dock en emotionell karaktär och det finns få saker hon värdesätter så mycket som kärlek. Att dels bli avvisad av Jon och Missandeis död, gjorde att hennes Targaryen blod kokade och hon kunde inte kontrollera sig själv. Som hennes far sa, "Burn them all!".
Sista avsnittet ska bli väldigt intressant, Jon såg uppriktigt besviken ut över hur Danys hanterade situationen när the red keep föll och klockorna ringde. Men han har fortfarande mycket av Ned Stark inom sig, han rättade sig ju efter en kund han inte längre fullt stöttade i allt han gjorde.
Jag tror och hoppas Jon med hjälp av Arya, Sansa och Sam kommer störta Danys, men har lite svårt o se det, särskilt när det bara är ett avsnitt kvar, det kommer kännas rushat och fler dåligt skrivna konversationer kommer att komma.
Vad hände med Dorne? Ska man helt glömma dom? Dom nämndes väl lite i början av säsongen?
Annars känns det ju som att det är Stark vs Targaryen som sista avsnittet handlar om.
Jag gillade iaf avsnitt 5 och tyckte det estetiskt sett var riktigt grymt att se, blev verkligen indragen i scenerna. 9/10 för mig! Kan inte komma över det stundvis kassa manuset!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Varys bränns utan så mycket som ett skrik

hur tog Jamie sig ut ur lägret obemärkt?

Undermålig CGI

Efter scenen i tältet sa jag direkt att i nästa scen kommer man se Jamie innanför portarna... inte långt ifrån!
Det var väntat att man inte skulle få se hur han tog sig dit, tyvärr.

Tycker CGI:n är riktigt imponerande, däremot är jag lite oförstådd med hur pass kraftfull drakens eld är.
Den kapar båtar på mitten, den spränger massiva murar och andra massiva byggnader som ingenting... har den verkligen varit så här innan? Kan inte minnas den kraften, förutom när man först såg den döda draken spränga isväggen förstås.

Däremot, med tanke på kraften att spränga bort tusentals ton sten, så kan jag förstå att Varys inte gav ifrån sig ett enda ljud, tror inte att han hade haft chansen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Frågan är hur det hade kunna gjorts bättre. Brorsan var ju inte direkt kapabel till att prata(?) och som jag förstått det ska han, till stor del, vara en själslös zombie. Kan inte bli så jättemycket känslor då.
Men ja, lite antiklimax blev det. Frågan är som sagt bara hur det hade kunna gjorts bättre med tanke på att det här är ett typexempel på när fans byggt upp förväntningarna under många år, svårt att slå förväntningarna då. Lite som att Valve aldrig skulle kunna göra ett Half Life 3 som lever upp till förväntningarna.

[...]

Personligen tycker jag inte alla måste dö en uppmärksammad död. Det jag störde mig mest på den scenen var dock hur dragen stod "snyggt" med huvudet direkt ovanför Daenerys, kändes alldeles för orkestrerat och Hollywood.

Ang. Clegane-fighten:
Nej, brorsan lär inte vara kapabel till att snacka, dock är ju The Hound det. Bara en liten monolog i stil med ”Look at you... as dead inside as you always were...” eller nåt hade gjort mycket. Bara något som anspelar på reflektion och ett bredare känsloregister än en sedvanlig fight.

Ang. draken:
Gud ja, det var en grej jag glömde ta upp! Hur fan lyckades den smyga sig dit obemärkt? Vill minnas det som att det inte heller fanns jättemycket utrymme att stå på där bakom Danny. Hollywood-deluxe. En annnan grej i samma scen är hur ingen verkar reagera på hettan från elden, och att eldstrålen tycks vara väldigt pricksäker (än en gång, det var inte ett stort område). Det sistnämnda kanske herr drake kan reglera själv dock, vad vet jag 🤷🏻‍♂️

Skrivet av Fomi:

Tycker CGI:n är riktigt imponerande, däremot är jag lite oförstådd med hur pass kraftfull drakens eld är.
Den kapar båtar på mitten, den spränger massiva murar och andra massiva byggnader som ingenting... har den verkligen varit så här innan? Kan inte minnas den kraften, förutom när man först såg den döda draken spränga isväggen förstås.

Håller med angående elden. Det tycks variera lite fram och tillbaka. Den blåögde (pun intended) lär hävda att det har att göra med drakens ålder och storlek eller nåt. Personligen ser jag det som ännu en logisk miss.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Purrfected:

Håller med om att det senaste avsnittet var bäst i hittils denna säsongen. Men det är ju en spillra av de tidigare intrigerna och trycket som byggdes upp. Dock så var ju det som en sa, att försöka avsluta allt på ett GoT sätt med 6 avsnitt är inte lätt. Det finns inte tid. Se pacen i de två första säsongerna, hade det varit i samma tempo nu skulle battle of Winterfell vara avsnitt 6 typ.. Däremot är det lite konstiga val hur de bestämmer sig för att göra saker. Men

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Fomi:

Bra fråga om elden, kanske är Hulk syndromet. Desto argare draken är/manad av Dany, desto intensivare och hårdare blir elden haha..

Ingen aning bara spekulationer, men den kan nog kontrollera någorlunda ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Spoiler på 12/5:

Varför gick Daenerys "batshit crazy" på staden?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Spoiler på 12/5:

Varför gick Daenerys "batshit crazy" på staden?

Dold text

För hon är dotter till "The mad king", det ödet var oundvikligt. Så ser jag det i alla fall.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/bJkg-p2K3eI

Såå. Visar detta hur "skickliga" D&D verkligen är..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem

Storyn och utvecklingen i sig sjælv ær inte problemet, utan det ligger snarare i att tempot skruvats upp något oerhørt. Hadde man gett det två 10-episoders sæsonger till, så hade det varit mer plats till djupare och bredare karaktærsutveckling och førståelse.

Sæsong 8 med fullt fokus på The Night King, som før varje avsnitt trænger djupare och længre søderut genom Westeros och inledningsvis ær nærmast oøvervinnelig. I sæsongsavslutningen blir han æntligen dødad i strid, med lite mer story och førklaring bakom Aryas dolk-hugg.
Paralellt med detta under sæsongen så førdjupas konflikterna inom Daenarys, och hur hon sakta men sækert glider længre och længre mot hennes våldsamma sida, och litar mindre och mindre på sina trogna men allt mer skeptiska rådgivare och vænner.

Sæsong 9 tillægnas sista striden mot Cersei, och kan leda upp till dær nuvarande avsnitt 5 och 6 tar vid - men nu med en djupare førståelse før vægen dit.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag kan förstå att folk är sura över tempot. Men det kan knappast ha kommit som en överraskning för någon att sista säsongen skulle ha samma komprimerade format som säsong 7. Min besvikelse gick över efter den föregående säsongen. Denna säsong var jag redan inställd på hur saker skulle vara och, ja, då blir det lättare att leva med det.

Förarbetet lades ju under föregående säsonger. Nu är det de stora händelsernas tid. Mer action-fyllt, och det kanske inte alla gillar.

Hör argumentet om att serien har "tappat allt" sen den slutade att följa böckerna. Den kritiken kanske slår tillbaka, rätt hårt, om kommande böcker tecknar samma berättelse som tv-serien gjort. Återstår att se.

Permalänk
Avstängd

https://theness.com/neurologicablog/index.php/the-ending-of-g...

Läste nyss detta spekulativa inlägg om hur GoT kommer att sluta nästa vecka: sorglig med många döda med en bitter smak i munnen och inget "sedan blev allt som vanligt igen och alla överlevande levde lyckliga resten av sina dagar".

Det kanske många redan har spekulerat själva men jag ska oxå säga att jag ALDRIG har sett ett avsnitt av denna show men har ett hum vad det handlar om utöver allt våld & sex: politisk makt.

I blogginlägget spekuleras det att troligen kommer "inga 'good guys' att vinna" för hela systemet (Game of Thrones) bygger på ett trasigt system där bara den eller de med mest brutalitet kommer att tillfälligt vinna tronen tills de sedan får en kniv bakom ryggen (bokstavligen & symboliskt talat) av någon allierad eller av en fiende.

Systemet i Game of Thrones är redan trasigt så det kan inte sluta på ett "lyckligt sätt" som exempelvis i LoTR eller random Hollywood-film eller typisk TV-serie. Jag antar ett avslut som påminner lite om Deathnote där alla mer eller mindre dör där smaken blir mer bitter än tillfredsställande.

Ajja, jag ska nog se sista avsnittet av denna serie så har jag iaf sett ett avsnitt även om jag inte kmr fatta nå mkt av vad som hänt eller händer!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Dagens avsnitt var en total jawdropper.
She really fucking lost it. Burn them all!!!

Det ända jag inte gillade i avsnittet var att Cersei kom billigt undan, om hon nu dog av raset.
Jag satt och hoppades på att hon skulle bli inlåst i ett pyttelitet utrymme med Jamie.
Jamie dör sakta av att förblöda och Cerseri bara sitter där och inte kan göra något, sedan är hon fast i rummet till de sista minuterna av sista avsnittet varpå hon dör av törst.

Med lite tur får jag min vilja igenom då man inte än kan bekräfta att hon dog när taket rasade in.

Effekterna och kulisserna och slagen i detta avsnittet var verkligen på topp, helt galet bra gjort.

https://www.youtube.com/watch?v=RQ9QQMXTftY
verkligen sevärd, galet mycket jobb/detaljer som ligger i dessa avsnitt.

I övrigt kan jag hålla med om lite dryga plotarmor's i förra avsnittet men de fixade mycket av det i detta så kind of redeemed.

håller med om cersei. hade hoppats på att de skulle fånga henne och någon slags rättegång hade inletts. sen hade jag även hoppats på att danys allierade som cersei fängslade hade hittats, mamman överlevde väl, var väl bara dottern hon hade ihjäl. men annars var det ett väldigt bra avsnitt:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Vad hände med Dorne? Ska man helt glömma dom? Dom nämndes väl lite i början av säsongen?

När elden lagt sig i sista avsnittet när Dany blivit huggen i ryggen och Jon surat iväg till norr för att få leva ett enkelt liv som bonde,, efter det kommer sista scenen vara när skepp med Dornes sigill kommer ut från röken med siktet ställt mot Kings Landing.

(Troligtvis inte men om de skulle ha ett intresse av att sitta på tronen så är det nu man ska göra sitt drag.)

Skrivet av Gorian:

Nej, brorsan lär inte vara kapabel till att snacka, dock är ju The Hound det. Bara en liten monolog i stil med ”Look at you... as dead inside as you always were...” eller nåt hade gjort mycket. Bara något som anspelar på reflektion och ett bredare känsloregister än en sedvanlig fight.

Vi verkar ha olika åsikter om sånt här. Jag tycker mest det är pinsamt när de ska slänga in one-liners som om det vore en kass 90-talsaction.

Dessutom hade han ju faktiskt en liten monolog
Glegane: "Yeah, that's you. That's what you've always been."
Det sägs efter han slår av hjälmen och får se vilket monster brorsan är.

Skrivet av mattoys:

Spoiler på 12/5:

Varför gick Daenerys "batshit crazy" på staden?

Dold text

För att hon är en missförstådd emo. Mer eller mindre.

Nä, för att vara lite seriös så har hon ju visat lite osunda tendenser från första början. T.ex.:
Varit likgiltig när hennes brorsa blir mördad. Bränner obeväpnade fångar, korsfäster slavägarna m.m. Hon säger väl till och med vid ett par tillfällen att hon ska bränna ner hela städer om de motsätter sig hennes rätt till tronen.

Allt det kan förstås försvaras genom att säga "men, hon har aldrig dödat oskyldiga", vilket är sant. Då kan man kolla vad som har hänt de senaste avsnitten:
Många av hennes följare dör i slaget mot de döda och ändå är det bara Jon som får norrmännens kärlek. Sen får hon veta att Jon "förråder" henne genom att vara den sanna arvingen till tronen vilket han berättar för för bl.a. Sansa som sprider ordet vidare. Som en direkt följd av det blir hon förrådd av Varys och, i hennes huvud, Tyrion. Sen blir hennes bästa kompis halshuggen och sista droppen är kanske hur Jon inte längre kan besvara hennes kärlek.

Så nu har hon förlorat alla sina rådgivare och sin älsklingsjon och hon vet att hon aldrig kommer få folkets kärlek. Det sista hon säger till Jon är ju "then let it be fear" i fråga om hur hon ska styra landet.

Lägg därtill att Targaryens har haft ett par galningar genom tiden, någon hon hela livet fått höra. "Dom kallar mig galen, än har de inte sett galen"

Exakt vad det är som gjorde att hon blev fullkomligt galen där på slutet vet vi inte, men någon överraskning är det inte.
Jag är mer överraskad att Grey Worm följde efter.

Skrivet av Zachtionman:

För hon är dotter till "The mad king", det ödet var oundvikligt. Så ser jag det i alla fall.

Oundvikligt var det nog inte. Som dom sagt flera gånger i serien "whenever a targaryen is born bla bla bla"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vi verkar ha olika åsikter om sånt här. Jag tycker mest det är pinsamt när de ska slänga in one-liners som om det vore en kass 90-talsaction.

Dessutom hade han ju faktiskt en liten monolog
Glegane: "Yeah, that's you. That's what you've always been."
Det sägs efter han slår av hjälmen och får se vilket monster brorsan är.

Haha alltså du får ju missförstå mig rätt här, jag utger mig ju inte för att vara en manusförfattare och att min lilla monolog härovan skulle göra avsnittet bättre. Jag ville bara påvisa att jag hade önskat mer djup, det är allt ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag är mer överraskad att Grey Worm följde efter.

Själv så blev jag inte direkt jätteöveraskad där. Dom tog ifrån honom det enda mänskliga som var kvar i honom och han blev en känslolös mördarmaskin igen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Själv så blev jag inte direkt jätteöveraskad där. Dom tog ifrån honom det enda mänskliga som var kvar i honom och han blev en känslolös mördarmaskin igen.

Jag såg det som raka motsatsen. Han lät känslorna ta över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag blev rätt besviken när vad som verkade vara en tredjedel av befolkningen (civila och militär) dog av omotiverade stenexplosioner...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Som ett fan av Nine Inch Nails måste jag ju tipsa om den här: https://www.youtube.com/watch?v=Dskn6osTHmg (Spoilers, om nu någon är så dum att de läser tråden utan att ha sett senaste avsnittet)

Väldigt passande med tanke på vad som hänt Daenerys den här säsongen och hur hon reagerade, med en av NINs bästa låtar i bakgrunden.

Permalänk
Inaktiv

Njä, det här får betyg godkännt nu när det närmar sig slutet, en vacker serie men manus lämnar för mycket att önska.

Tyckte Cersei kunde fått en lika bra död som sonen hennes, det hade vart mysigt, hehe.

Önskar någon kunde ta tag i Dragonlance och Meetings Sextet.. En större men samtidigt totalt felhanterad licens finns nog inte.. Efter att ha sett drakarna i GoT så kan jag inte sluta att tänka på hur maffigt det vore att se slagen ifrån Dragonlance på stora duken. Legend of Huma borde göra en ypperlig första film ju!!

Permalänk
Medlem

Detta är lite småroligt.

Föräldrar ångrar namnval efter senaste Game of thrones
https://amp.svt.se/kultur/foraldrar-angrar-namnval-efter-sena...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag kan förstå att folk är sura över tempot. Men det kan knappast ha kommit som en överraskning för någon att sista säsongen skulle ha samma komprimerade format som säsong 7. Min besvikelse gick över efter den föregående säsongen. Denna säsong var jag redan inställd på hur saker skulle vara och, ja, då blir det lättare att leva med det.

Förarbetet lades ju under föregående säsonger. Nu är det de stora händelsernas tid. Mer action-fyllt, och det kanske inte alla gillar.

Hör argumentet om att serien har "tappat allt" sen den slutade att följa böckerna. Den kritiken kanske slår tillbaka, rätt hårt, om kommande böcker tecknar samma berättelse som tv-serien gjort. Återstår att se.

Högt tempo är nog alla beredda på och tror inte jag sett många som klagar specifikt på det. Problemet är att D&D inte verkar kunna skriva trovärdigt. (eller komma ihåg vad som hänt i serien tidigare, alt. helt strunta i det.)
T.ex. att 11 skepp dödade Rheagal med aim-hack och tvingade Dany att fly, för att nästa avsnitt ha Dany förstöra hela Iron Fleet och varenda scorpion på väggarna. Och om ni nu inte sett videon på det så säger David Benioff alltså att Dany blev tagen på sängen vid Dragonstone för att hon helt enkelt GLÖMT bort att Euron strider för Cersei. Och btw vad i helvete ska dom till Dragonstone för ens?

Eller att Arya speed-hackar och dödar NK, bara för att D&D ska kunna säga "Ha! Det förväntade ni er inte va?!" Arya som har haft Noll att göra med NK. Men iofs sa ju Melissandre att hon skulle ju stänga blå ögon...

Eller att Varys som förut var världens kanske smartaste och listigaste (samma ord?) person, nu går runt på Dragonstone och säger "Men Jon, du är ju en Targaryen, och lika hedersam som din far, men kom igen ta tronen från Dany."

Hur många hus kan falla på Arya innan hon dör?

Visst, böckerna kommer troligen sluta på liknande sätt, och jag har inte några stora problem med vad som hänt förutom att Jon och NK inte ens viftade svärden mot varandra. Arya kan få komma å hugga NK i ryggen då Jon ligger för döden eller ngt. Men att Jon står och skriker mot en drake då NK dör är skrattretande. (Och drakeld spränger hus och ismurar men inte en halvstor sten? Som säkert va en del av muren som NK sprängde hål i med Viserion.?)

Och blir Dany totalt sinnessjuk i boken så finns säkert 100 sidor som rättfärdigar det. I serien vände hon på en femöring.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Detta är lite småroligt.

Föräldrar ångrar namnval efter senaste Game of thrones
https://amp.svt.se/kultur/foraldrar-angrar-namnval-efter-sena...

Inte bara det till och med skådespelarna blir deprimerade nu när de fått veta hur allt slutar

Emilia Clarke Wandered Around London Aimlessly For 3 Hours After Learning Daenerys' Fate
https://www.esquire.com/uk/latest-news/a26781453/emilia-clark...

Från att gilla sin roll till att bli deprimerad över den, bara det visar hur mycket det har gått ut för serien.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaale:

Och drakeld spränger hus och ismurar men inte en halvstor sten?

Men den var ju skadad

Skrivet av hellmix:

Inte bara det till och med skådespelarna blir deprimerade nu när de fått veta hur allt slutar

Eller för att det slutar helt enkelt. Hon har ju ändå lagt ner 9 år med karaktären.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaale:

Högt tempo är nog alla beredda på och tror inte jag sett många som klagar specifikt på det. Problemet är att D&D inte verkar kunna skriva trovärdigt. (eller komma ihåg vad som hänt i serien tidigare, alt. helt strunta i det.)
T.ex. att 11 skepp dödade Rheagal med aim-hack och tvingade Dany att fly, för att nästa avsnitt ha Dany förstöra hela Iron Fleet och varenda scorpion på väggarna. Och om ni nu inte sett videon på det så säger David Benioff alltså att Dany blev tagen på sängen vid Dragonstone för att hon helt enkelt GLÖMT bort att Euron strider för Cersei. Och btw vad i helvete ska dom till Dragonstone för ens?

Eller att Arya speed-hackar och dödar NK, bara för att D&D ska kunna säga "Ha! Det förväntade ni er inte va?!" Arya som har haft Noll att göra med NK. Men iofs sa ju Melissandre att hon skulle ju stänga blå ögon...

Eller att Varys som förut var världens kanske smartaste och listigaste (samma ord?) person, nu går runt på Dragonstone och säger "Men Jon, du är ju en Targaryen, och lika hedersam som din far, men kom igen ta tronen från Dany."

Hur många hus kan falla på Arya innan hon dör?

Visst, böckerna kommer troligen sluta på liknande sätt, och jag har inte några stora problem med vad som hänt förutom att Jon och NK inte ens viftade svärden mot varandra. Arya kan få komma å hugga NK i ryggen då Jon ligger för döden eller ngt. Men att Jon står och skriker mot en drake då NK dör är skrattretande. (Och drakeld spränger hus och ismurar men inte en halvstor sten? Som säkert va en del av muren som NK sprängde hål i med Viserion.?)

Och blir Dany totalt sinnessjuk i boken så finns säkert 100 sidor som rättfärdigar det. I serien vände hon på en femöring.

Kände också att Rhaegal dog väl billigt. Jag förstår intentionen att en överraskningsattack tog livet av honom. Och det har jag inga problem med. I nästa avsnitt är sedan Dany förbered och vet hur hon ska ta hand om Euron. Det såg heller inte ut som hela iron fleet. Det var den delmängd av flottan som hade scorpions.
Vad de hade i Dragonstone att göra? Kanske att hämta proviant efter avsticket till Winterfell?

Varys dog för även smarta personer gör misstag. Fråga little finger. För att inte glömma Olenna Tyrell.
Jon såg nog inte framför sig att Dany skulle kunna slakta oskyldiga. Det verkar ju kommit som en överraskning i femte avsnittet. Och Varys misstag blir då att han i det avseendet missbedömde Jon .

Angående Arya. Tydligen så föll inga hus på henne! Hon är en av mina favoritkaraktärer i serien och jag njöt stort när hon satte dolken i the night king. Att det blev hon och inte Jon är mig egalt. Stannis var ju den utlovade från början. Rollen som den utlovade kanske är den som passar för stunden. Som en staffetpinne går den runt beroende på vem som the god of light behöver som sin förkämpe och Melisandre ser sedan detta i lågorna.

Danys vändning var ett av det bästa i avsnittet. Hennes drag för grymhet har visats i föregående säsonger ett flertal ggr utan att jag ska behöva räkna upp dessa. Nu var hon dessutom i en situation då hon förlorat alla nära rådgivare förutom Torgo Nudho. Rådgivare som varit med henne länge och varit instrumentala i att hålla tillbaka hennes onda tendesnser. Och Tyrion kan ju inte vara mycket till hjälp här. Hennes förtroende för honom är minst sagt lågt då han gjort henne besviken i fler sätt än ett. D&D förklarning om att hon ser the red keep och flippar. Vet inte om jag köper den. Gillar min variant bättre.

Hade det varit mer intressant att se henne sakta komma till denna punkt under flera avsnitt? Kanske. Eller kanske var poängen med det hela att vändningen skulle komma plötsligt. Inte säkert att böckerna skiljer sig här från GoT.

Ser så framemot sista avsnittet! Min tes om att Dany ger upp och seglar hem till Meereen ligger fast. Där har hon folkets kärlek. Och Daario kan trösta henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Kände också att Rhaegal dog väl billigt. Jag förstår intentionen att en överraskningsattack tog livet av honom. Och det har jag inga problem med. I nästa avsnitt är sedan Dany förbered och vet hur hon ska ta hand om Euron. Det såg heller inte ut som hela iron fleet. Det var den delmängd av flottan som hade scorpions.
Vad de hade i Dragonstone att göra? Kanske att hämta proviant efter avsticket till Winterfell?

Varys dog för även smarta personer gör misstag. Fråga little finger. För att inte glömma Olenna Tyrell.
Jon såg nog inte framför sig att Dany skulle kunna slakta oskyldiga. Det verkar ju kommit som en överraskning i femte avsnittet. Och Varys misstag blir då att han i det avseendet missbedömde Jon .

Angående Arya. Tydligen så föll inga hus på henne! Hon är en av mina favoritkaraktärer i serien och jag njöt stort när hon satte dolken i the night king. Att det blev hon och inte Jon är mig egalt. Stannis var ju den utlovade från början. Rollen som den utlovade kanske är den som passar för stunden. Som en staffetpinne går den runt beroende på vem som the god of light behöver som sin förkämpe och Melisandre ser sedan detta i lågorna.

Danys vändning var ett av det bästa i avsnittet. Hennes drag för grymhet har visats i föregående säsonger ett flertal ggr utan att jag ska behöva räkna upp dessa. Nu var hon dessutom i en situation då hon förlorat alla nära rådgivare förutom Torgo Nudho. Rådgivare som varit med henne länge och varit instrumentala i att hålla tillbaka hennes onda tendesnser. Och Tyrion kan ju inte vara mycket till hjälp här. Hennes förtroende för honom är minst sagt lågt då han gjort henne besviken i fler sätt än ett. D&D förklarning om att hon ser the red keep och flippar. Vet inte om jag köper den. Gillar min variant bättre.

Hade det varit mer intressant att se henne sakta komma till denna punkt under flera avsnitt? Kanske. Eller kanske var poängen med det hela att vändningen skulle komma plötsligt. Inte säkert att böckerna skiljer sig här från GoT.

Ser så framemot sista avsnittet! Min tes om att Dany ger upp och seglar hem till Meereen ligger fast. Där har hon folkets kärlek. Och Daario kan trösta henne.

En överraskningsattack som lyckas med en hel del tur döda en drake fungerar för mig oxå. Dorne lyckades med ett lycky scorpion shot. under första? andra? dornish wars. Jag köper helt att jag "överreagerar" till en viss del men allt hade kunnat få samma utgång med mycket bättre logik. (kolla invicta@YT t.ex. angående avsnittet.) Jag menar att GoT alltid varit "grounded" och trovärdigt.

Proviant i Dragonstone? Vad? Enda resursen som fanns på DS var Obsidian. Och nu är alla de döda.. döda.. .. Och för att tala logik. Om nu Dany inte varit helt jävla idiotiskt, eller någon av hennes rådgivare så hade de sagt: "Dela inte upp oss, och segla då fan inte till DS då Cersei har Euron på sin sida med tusen skepp.. Du vet han som tog Yara (Asha) gisslan och förstörde typ hela din flotta vid Castery Rock." Men.. Som David Benioff sa. Dany hade glömt bort Euron.............................................

Varys blev dum i detta avnitt för att de behövde döda en till karaktär. Vars död kan pekas på och säga "kolla Dany är insane". Varken mer eller mindre.

Littefinger? Vad menar du där? Och Olenna vart om inget annat taktiskt utmanövrerad. Doesnt defy logic.

Uppenbarligen föll inga hus på henne.... Men vi fick ändå tre "oh no" moments med henne i centrum. Och en häst, yey!!
Det du pratar om med Arya/Stannis/Jon (TPTWP) visst det verkar kunna vara diffust. Men t.ex. då Robb dör i RW så är inte det egentligen helt "out of the blue". hans beslut genom serien har ledd till hans död. bryta löften. Avrätta allierade.
Arya dödar NK. VARFÖR?!?! Det finns INGET som påtalar det.. Utom en massa fan fiction.

Visst Dany var har varit grym. Men inte fucking bad shit INSANE!
Aerys var en POV i Duskandale i sex månader och var efter det paranoid och hörde röster.
Viserys var aroogant och otålig. Rhaegar var ädel och visade medkänsla.
Dany utan förklaring tycker det verkar som en bra idé att döda tusentals oskyldiga. (Jag är en av dom som "gillar" hennes utveckling... men i serien finns INGET som rättfärdigar det.)

Tyrion har gjort henne besviken? Självklart! För D&D har gjort honom till en idiot...!!? När var han smart senast?? Kommer inte ihåg..

Jag kan oxå "subvert expectations"..
Cersei får en hjärnblödning i episode 2 och hela KL välkomnar Dany. WIN!

Har du som författare inte gjort det trovärdigt får du räkna med att folk antyder att du är inkompetent.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaale:

En överraskningsattack som lyckas med en hel del tur döda en drake fungerar för mig oxå. Dorne lyckades med ett lycky scorpion shot. under första? andra? dornish wars. Jag köper helt att jag "överreagerar" till en viss del men allt hade kunnat få samma utgång med mycket bättre logik. (kolla invicta@YT t.ex. angående avsnittet.) Jag menar att GoT alltid varit "grounded" och trovärdigt.

Proviant i Dragonstone? Vad? Enda resursen som fanns på DS var Obsidian. Och nu är alla de döda.. döda.. .. Och för att tala logik. Om nu Dany inte varit helt jävla idiotiskt, eller någon av hennes rådgivare så hade de sagt: "Dela inte upp oss, och segla då fan inte till DS då Cersei har Euron på sin sida med tusen skepp.. Du vet han som tog Yara (Asha) gisslan och förstörde typ hela din flotta vid Castery Rock." Men.. Som David Benioff sa. Dany hade glömt bort Euron.............................................

Varys blev dum i detta avnitt för att de behövde döda en till karaktär. Vars död kan pekas på och säga "kolla Dany är insane". Varken mer eller mindre.

Littefinger? Vad menar du där? Och Olenna vart om inget annat taktiskt utmanövrerad. Doesnt defy logic.

Uppenbarligen föll inga hus på henne.... Men vi fick ändå tre "oh no" moments med henne i centrum. Och en häst, yey!!
Det du pratar om med Arya/Stannis/Jon (TPTWP) visst det verkar kunna vara diffust. Men t.ex. då Robb dör i RW så är inte det egentligen helt "out of the blue". hans beslut genom serien har ledd till hans död. bryta löften. Avrätta allierade.
Arya dödar NK. VARFÖR?!?! Det finns INGET som påtalar det.. Utom en massa fan fiction.

Visst Dany var har varit grym. Men inte fucking bad shit INSANE!
Aerys var en POV i Duskandale i sex månader och var efter det paranoid och hörde röster.
Viserys var aroogant och otålig. Rhaegar var ädel och visade medkänsla.
Dany utan förklaring tycker det verkar som en bra idé att döda tusentals oskyldiga. (Jag är en av dom som "gillar" hennes utveckling... men i serien finns INGET som rättfärdigar det.)

Tyrion har gjort henne besviken? Självklart! För D&D har gjort honom till en idiot...!!? När var han smart senast?? Kommer inte ihåg..

Jag kan oxå "subvert expectations"..
Cersei får en hjärnblödning i episode 2 och hela KL välkomnar Dany. WIN!

Har du som författare inte gjort det trovärdigt får du räkna med att folk antyder att du är inkompetent.

Jag älskar såna här diskussioner! Min avsikt är ju inte att övertala dig eller så. Tycker det är trevligt att få nya perspektiv om skeendena i serien. Och vi är ju väldigt oeniga om en hel del saker.

Kanske hade det underlättat med fler avsnitt för att bättre belysa de olika motivationerna som leder karaktärerna till vissa beslut. Personligen, känner jag inte att det är absolut nödvändigt. Fler avsnitt hade ju så klart varit trevligt. Vem tackar nej till det! Personligen har jag kommit att gilla tempot som är nu. Jag vet att slutet är nära och vi befinner oss på upploppet. Bara att luta sig tillbaka och se hur det går!

Om jag då lyfter blicken lite och frågar mig hur blev det så här? Förklaringen blir kanske en produktionsteknisk historia. Det blir ju inte bättre än att D&D har en budget att förhålla sig till. Fler avsnitt per säsong i sjunde och åttonde och vi hade inte fått se de fantastiska slag som visats. Jag förstår att många blir besvikna över det här. Jag med till viss del. Får man drömma så, 10 avsnitt hade varit fint. Eller fler säsonger även!