Permalänk
Medlem

Lön för it konsult.

Tjena, är ny exad(Yrkeshögskola) och ska på intervju nu för en jobbposition som en it infrastrukturs konsult. Min fråga är vilken lön kan man förvänta sig? Kan man lita på t.ex. lönestatistik när det kommer till denna fråga? Är 20 år om det gör någon skillnad.

Första jobbet inom denna branchen.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Sötast
Skrivet av adillboy:

Tjena, är ny exad(Yrkeshögskola) och ska på intervju nu för en jobbposition som en it infrastrukturs konsult. Min fråga är vilken lön kan man förvänta sig? Kan man lita på t.ex. lönestatistik när det kommer till denna fråga?

Första jobbet inom denna branchen.

Mvh

"It-konsult" är till och med ännu mer vagt än ordet "Ingenjör".

Vissa konsulter återställer lösenord till AD-konto, andra konsulter är projektledare eller programmerare.

Vad man kommer att göra spelar större roll än vad titlen gör.
Vad är det du har pluggat och vad är det du söker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

"It-konsult" är till och med ännu mer vagt än ordet "Ingenjör".

Vissa konsulter återställer lösenord till AD-konto, andra konsulter är projektledare eller programmerare.

Vad man kommer att göra spelar större roll än vad titlen gör.
Vad är det du har pluggat och vad är det du söker till?

Skulle nog tagit med det ifrån början!

Citat från deras annons "Våra konsulter jobbar i allt från rådgivare och arkitekter till att implementera olika tekniska lösningar hos våra kunder.". Skulle nog gissa på att det blir någonting inom arkitekt/rådgivare. Tog examen inom "cloud compute engineer".

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Sötast
Skrivet av adillboy:

Skulle nog tagit med det ifrån början!

Citat från deras annons "Våra konsulter jobbar i allt från rådgivare och arkitekter till att implementera olika tekniska lösningar hos våra kunder.". Skulle nog gissa på att det blir någonting inom arkitekt/rådgivare. Tog examen inom "cloud compute engineer".

Med tanke på din ålder och att du är nyexad så skulle jag personligen inte stirra mig blind på lönen. Du har hela livet kvar att löneförhandla och klättra. Men för att kunna göra något av de två så krävs erfarenhet. Vilket du kommer att få i utbyte mot ev något lägre lön än snittet.

Helt klart värt det för både dig och företaget som ger dig en chans.
Rent krasst och inget illa menat så har man ofta väldigt mycket att lära innan man är kostnadseffektiv som ny.

Jag hade hört deras erbjudande om de ger dig ett och sålänge du ej känner dig lurad / illa till mods av erbjudandet så antingen ta det eller säg tack och be att få återkomma om ett par dagar efter att du fått tänka på saken. Och kanske rådfråga igen här eller personer du känner om det känns som att det är en duglig lön.

Löner skiljer sig också enormt beroende var man rent geografiskt arbetar. Stockholm exempelvis har mycket högre löner i snitt än Malmö men också högre omkostnader för boende och dyl.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt är arbetserfarenhet det viktigaste just nu för dig men gissningsvis runt 27-28000:- i månaden.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Som sagt är arbetserfarenhet det viktigaste just nu för dig men gissningsvis runt 27-28000:- i månaden.

Med tanke på att han läst YH och inte vid ett universitet (eller?) så skulle jag inte bli förvånad om han går in lite lägre under provanställningen för att ta ett litet hopp upp efter att bevisat att man går att lära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Med tanke på din ålder och att du är nyexad så skulle jag personligen inte stirra mig blind på lönen. Du har hela livet kvar att löneförhandla och klättra. Men för att kunna göra något av de två så krävs erfarenhet. Vilket du kommer att få i utbyte mot ev något lägre lön än snittet.

Helt klart värt det för både dig och företaget som ger dig en chans.
Rent krasst och inget illa menat så har man ofta väldigt mycket att lära innan man är kostnadseffektiv som ny.

Jag hade hört deras erbjudande om de ger dig ett och sålänge du ej känner dig lurad / illa till mods av erbjudandet så antingen ta det eller säg tack och be att få återkomma om ett par dagar efter att du fått tänka på saken. Och kanske rådfråga igen här eller personer du känner om det känns som att det är en duglig lön.

Löner skiljer sig också enormt beroende var man rent geografiskt arbetar. Stockholm exempelvis har mycket högre löner i snitt än Malmö men också högre omkostnader för boende och dyl.
Skickades från m.sweclockers.com

Aa, skulle nog också haft med att det är i stockholm. Ville nog mera försöka ta reda på vad en ingångslön är. Vet inte riktigt vad som räknas som ett "skam bud" direkt.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenSammeSamme:

Med tanke på att han läst YH och inte vid ett universitet (eller?) så skulle jag inte bli förvånad om han går in lite lägre under provanställningen för att ta ett litet hopp upp efter att bevisat att man går att lära.

Inte lika prestigefyllt skulle nog jag säga är den största skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Inte lika prestigefyllt skulle nog jag säga är den största skillnaden.

Skulle nog säga att högskola skiljer sig markant utbildningsmässigt från YH utbildning..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Skulle nog säga att högskola skiljer sig markant utbildningsmässigt från YH utbildning..

Skulle nog säga att det är mera "fokuserat". Då det inte är en mattekurs eller något liknande i utbildningen(enligt den lilla jag har pratat med min kusin som går på högskola). Det är bara "ren" it och inget mer.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Skulle nog tagit med det ifrån början!

Citat från deras annons "Våra konsulter jobbar i allt från rådgivare och arkitekter till att implementera olika tekniska lösningar hos våra kunder.". Skulle nog gissa på att det blir någonting inom arkitekt/rådgivare. Tog examen inom "cloud compute engineer".

Arkitekt/rådgivare kanske du blir om ca 10 år när du har massor erfarenhet. ska du vara arkitekt/rådgivare måste du ha koll på x86 arvet. Räkna med att börja som juniorkonsult med kanske 25000:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag är inne på de övrigas spår, att en ingångslön på 25-28k känns rimlig. Jag kom själv in i branchen för 7 år sedan, då med en lön på 22500 :- Vilket jag visste inte var bra, men det var en chans för mig att få lite riktig erfarenhet och bygga mitt CV. Idag är min lön över det dubbla jag gick in på..

Det jag istället rekommenderar dig att fokusera på, är att hitta en arbetsgivare som är villig att investera i dig, i form av bra mentorskap och vettiga uppgifter till en början. Det finns gott om konsultbolag som gärna skickar ut nyexade vind för våg på resursuppdrag utan någon direkt stöttning, vilket jag tycker är helt fel väg att gå.

Permalänk
Medlem

Min ingångslön som (utvecklings) konsult var 28 500 i Malmö. Sedan fick jag fast anställning efter 3 månader då med en lön på 30 500kr. Detta var förra sommaren.

Permalänk
Medlem

Har arbetat som IT konsult i 19 år på olika IT företag. Både hos privata IT bolag som statliga, som halvstatliga, både hos stora bolag som små och likaså i stora som små städer. Här kommer nu mina personliga erfarenheter och dessa är mina egna upplevelser. Det betyder inte att detta kommer hända just er. Fördel att arbeta i en storstad: mer komplext, man arbetar mer som team, man arbetar mer efter processorienterad IT, mer IT kaos = mer kunskapsvinst då man lär sig mycket mer, större kontaktnät, intressantare arbetsuppgifter, högre lön, tuffare attityd mellan personal om man hamnar på fel bolag, långa arbetstider verkligen inte 8-17 jobb som många kan tyckas tro, i annat fall alldeles underbart.

Fördel att arbeta i småstäder: lugnare(kommer man upp i en viss ålder vill man inte tävla längre utan man vill alltid arbeta i normal takt, enligt korrekta processer med högt ansvar = hög lön). Det man man lärt sig i storstäder implementerar man i småstäder med den största skillnaden att tidspressen inte är den samma. Betydligt lugnare tempo. Kan bli jädrigt långtråkigt och då byter man jobb :-).

Statliga som halvstatliga bolag är som att arbeta i ett avlopp, då ingen vill framåt. De som vill framåt trycks ner av avdankade politiker som tjänstemän. Precis allt går trögt att få igenom på sådana arbetsplatser, trots att vettiga idéer på lösningar kan spara mängder av kostnader. Oftast är medelåldern på sådana platser över 50, som dessutom är fullproppade med PK-ister, samt trädkramare så att man aldrig kommer framåt i utvecklingen. Enda fördelen att arbetat på sådana platser, är att man verkligen lär sig IT byråkrati, processer som verkligen kan implementeras på andra IT projekt hos andra vettiga AB arbetsgivare inom IT, som vill framåt korrekt, de är också de roligaste och mest utvecklande arbetsgivare att arbeta för. Det gäller bara att hitta dessa.

Något som alla juniorkonsulter missar helt är affärstänket, för att få hög lön måste också företaget som anställer dig tjäna pengar på dig. Om du som junior vill ha ut 40000 i lön innan skatt, så kostar du företaget som anställer dig nästan 60000 i månaden totalt. Varför? Arbetsgivaravgifter, Pensionsavsättningar mm måste betalas in till staten i förskott och detta gör företaget som anställer dig. Du som anställd skall också dra in pengar till företaget, du är anställd vid och detta skall helst täcka dina lönekostnader samt ge en ganska hög vinst till företaget. Vad många juniorkonsulter är ”asdåliga” på är just att se affärsnyttan, samt våga ta betalt när de arbetar för kunder. Det enda juniorer ser är ”jag har pluggat och skall ha jädrigt bra betalt” ja men vad är du då villig att offra för företaget? Vad kan du som junior bidra med för att det skall gå bra för företaget? Hur mycket kan du dra in? Kan du överhuvudtaget översätta en teknisk lösning i pengar, tid så att kunden förstår? Kunder idag är oftast ekonomer, VD, chefer mfl andra som inte kan dagens teknik och är inte intresserad av den. Dessa är endast ute efter att få svar på följande: vad kostar det? Hur lång tid tar det? När beräknas allt vara klart? Varför kostar det så mycket och varför tar det tid? Varför är det inte klart? Kan du inte prata med en kund, chef, dra in pengar så får du inte heller hög lön. Idag räcker inte bara kunskap, kunskap är en mycket stor del av din lön men likaså affärsnyttan.

Permalänk
Medlem

Ingångslön som konsult är tämligen beroende på ort, men framför allt beroende på vad konsultfirman kan sälja dig för. Skulle jag dra en generell gissning skulle jag säga mellan 25 och 27, mest troligt den lägre regionen med tanke på ålder, och beroende på uppdrag. Man får tyvärr räkna med att gå in på en relativt låg lön, men visar man framfötterna och gör sig till en resurs så blir det lättare för konsultfirman att ta mer betalt för dig, och förhoppningsvis leder det till att du får ut en högre lön.

Se till att få lite erfarenhet först och främst, fundera på lönen på allvar om ett år eller två. Har den inte mycket mer än följt inflationen då är det dags att se sig om efter något annat, om inte annat för att sätta lite press på innevarande arbetsgivare att få upp priset på dig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Skulle nog säga att det är mera "fokuserat". Då det inte är en mattekurs eller något liknande i utbildningen(enligt den lilla jag har pratat med min kusin som går på högskola). Det är bara "ren" it och inget mer.

Läste Systemvetenskap 4 år. Ingen matte det heller men du täcker mycket mer än vad en YH utbildning gör.

Mycket runt programmering, modellering, projektstyrning, kravinsamling och massa annat nyttigt som behövs som utvecklare.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Har arbetat som IT konsult i 19 år på olika IT företag. Både hos privata IT bolag som statliga, som halvstatliga, både hos stora bolag som små och likaså i stora som små städer. Här kommer nu mina personliga erfarenheter och dessa är mina egna upplevelser. Det betyder inte att detta kommer hända just er. Fördel att arbeta i en storstad: mer komplext, man arbetar mer som team, man arbetar mer efter processorienterad IT, mer IT kaos = mer kunskapsvinst då man lär sig mycket mer, större kontaktnät, intressantare arbetsuppgifter, högre lön, tuffare attityd mellan personal om man hamnar på fel bolag, långa arbetstider verkligen inte 8-17 jobb som många kan tyckas tro, i annat fall alldeles underbart.

Fördel att arbeta i småstäder: lugnare(kommer man upp i en viss ålder vill man inte tävla längre utan man vill alltid arbeta i normal takt, enligt korrekta processer med högt ansvar = hög lön). Det man man lärt sig i storstäder implementerar man i småstäder med den största skillnaden att tidspressen inte är den samma. Betydligt lugnare tempo. Kan bli jädrigt långtråkigt och då byter man jobb :-).

Statliga som halvstatliga bolag är som att arbeta i ett avlopp, då ingen vill framåt. De som vill framåt trycks ner av avdankade politiker som tjänstemän. Precis allt går trögt att få igenom på sådana arbetsplatser, trots att vettiga idéer på lösningar kan spara mängder av kostnader. Oftast är medelåldern på sådana platser över 50, som dessutom är fullproppade med PK-ister, samt trädkramare så att man aldrig kommer framåt i utvecklingen. Enda fördelen att arbetat på sådana platser, är att man verkligen lär sig IT byråkrati, processer som verkligen kan implementeras på andra IT projekt hos andra vettiga AB arbetsgivare inom IT, som vill framåt korrekt, de är också de roligaste och mest utvecklande arbetsgivare att arbeta för. Det gäller bara att hitta dessa.

Något som alla juniorkonsulter missar helt är affärstänket, för att få hög lön måste också företaget som anställer dig tjäna pengar på dig. Om du som junior vill ha ut 40000 i lön innan skatt, så kostar du företaget som anställer dig nästan 60000 i månaden totalt. Varför? Arbetsgivaravgifter, Pensionsavsättningar mm måste betalas in till staten i förskott och detta gör företaget som anställer dig. Du som anställd skall också dra in pengar till företaget, du är anställd vid och detta skall helst täcka dina lönekostnader samt ge en ganska hög vinst till företaget. Vad många juniorkonsulter är ”asdåliga” på är just att se affärsnyttan, samt våga ta betalt när de arbetar för kunder. Det enda juniorer ser är ”jag har pluggat och skall ha jädrigt bra betalt” ja men vad är du då villig att offra för företaget? Vad kan du som junior bidra med för att det skall gå bra för företaget? Hur mycket kan du dra in? Kan du överhuvudtaget översätta en teknisk lösning i pengar, tid så att kunden förstår? Kunder idag är oftast ekonomer, VD, chefer mfl andra som inte kan dagens teknik och är inte intresserad av den. Dessa är endast ute efter att få svar på följande: vad kostar det? Hur lång tid tar det? När beräknas allt vara klart? Varför kostar det så mycket och varför tar det tid? Varför är det inte klart? Kan du inte prata med en kund, chef, dra in pengar så får du inte heller hög lön. Idag räcker inte bara kunskap, kunskap är en mycket stor del av din lön men likaså affärsnyttan.

Riktigt bra kommentar! Har tusen frågor känns det som.

Arbetar privat och junior <2 år känns som jag sitter rätt isolerad här då man aldrig kommer ut till kunder som en konsult gör. Skulle verkligen vilja bredda mitt kontaktnät, försöker bygga en del relationer med de konsulter vi har på vårt jobb hehe.

Men väldigt intressant det du sa med sälj och konsult. Jag trodde man fixade ett uppdrag och sen på väg till nästa, men de handlar alltså egentligen om att försöka sälja in fler tjänster som kan behöva utvecklas? Aldrig hört konsulterna föreslå så mycket mer vidareutveckling men det låter ju som något man vill göra. Det skulle passa mig faktiskt.

Fasiken kanske behöver ta och jobba som konsult i framtiden!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem:

Ja det är precis så det är, att försöka binda upp kunderna på olika kundnyttiga IT tjänster som ger kunden mervärde. Exempel kan vara som Microsoft Azure, molntjänster, sälja all IT överlag som tjänst i form av bindande hyresavtal på precis allt som bara går och inte stirra sig blind på tekniken som många konsulter idag gör =). Tekniken är en biprodukt där kundnyttan är värdet och det man alltid skall gå efter.

IT lönen i Sverige är ganska piss i överlag pga skatteskäl. Du kan få ännu högra lön utomlands som England, Holland, Tyskland, Norge, Danmark i stort sett i alla länder utom Sverige, detta för att Sverige har en av de sjukaste företags skatterna i världen som gör det nästan omöjligt för dagens IT bolag i Sverige att höja lönerna till en vettig konkurrerande nivå. Är du ung, det vill säga runt 22-25 och precis blivit klar med studierna. Våga dra utomlands och få en hög lön och erfarenhet och kom tillbaka till Sverige när du tröttnat eller stanna utomlands och lev loppan. Oavsett vilket och hur du än gör, våga kasta dig in i stora som små IT utmaningar/problem som du kanske aldrig vågat dig på eller aldrig arbetat med, våga ta för dig, det vill säga kaos, för det är av IT kaos du lär dig allt. Du skall bara veta hur mycket fusk det finns inom IT. Upptäcker du fusket så har du också vunnit många kunder till din sida. Kunder gillar självgående konsulter och IT miljöer, IT program, som håller långsiktigt utan strul och problem. Vägen in hos en kund är oftast via en ekonom och ekonomer älskar pengar(framförallt besparingar) och då måste man spela på deras fiol, det vill säga hur billigt och bra det blir med exempelvis en IT lösning på exempelvis 3-5 års avtal i molnet osv bla bla. Man måste vara bra på att prata och våga ta för sig, oavsett om man är programmerare/IT konsult osv mm.

En annan sak många juniorer gör fel inom är att de aldrig vågar byta jobb för de har blivit för bekväma, hemma blinda, rädda för att göra fel, rädda för att gå ur komfort zonen. Man blir inte bra på något om man sitter på en och samma arbetsplats i 10-20 års tid utan att bytt arbetsplats en enda gång. Men visst är man nöjd att bara få 300-1000 kr mer i månaden vida varje löneförhandling år in och år ut som det innebär, som facken föreskriver så skall man sitta kvar på en arbetsplats länge, men vill man öka sin lön med flera tusen åt gången, våga byta arbetsplats var 3-4 år och speciellt när ni känner att ni inte utvecklas eller har tappat förtroendet för bolaget ni arbetar för. Våga röra på er. Varje ny arbetsplats betyder ny utveckling, nya idéer, personlig utveckling, nya arbetskamrater som tänker på annat sätt som bidrar med mer kunskap som ni kan lära av, mer än ni kan tänka er. Är man fast på en arbetsplats glöm höga löneförhandlingar. Hög löneförhandling sker endast en gång och det är alltid vid varje jobb byte beroende på arbetsgivare. I överlag är det så lönerna fungerar inom Sverige. Andra saker som juniorer ofta glömmer är pensionsavsättningen som arbetsgivaren skall betala in varje månad. Förhandla till er privat sjukvård, se till att de betalar hela er gymkort(avskrivningsbart i bokföringen). Allt är förhandlingsbart, man måste bara våga ta för sig. Ibland kan det löna sig att inte få så hög lön men istället högre pensionsavsättning(detta är avskrivningsbart i bokföringen). Försök att alltid förhandla bort prövotiden från 6 månader eller 1 år till 1 månad eller helst ingen alls men då måste ni vara säkra på er sak och vara riktigt jädra duktiga inom er område. Att förhandla bort prövotiden är din egen fallskärm, då du är garanterad minst 1 månads uppsägningstid och de kan inte be dig att gå hem på dagen, som är vanligt med 6 månaders prövotid samt 1 års prövotid osv om arbetsgivaren inte är nöjd med dig.

Permalänk
Medlem

@Cameltotem: Du behöver en mentor eller en senior IT konsult som inte ser dig som ett konkurrerande hot, som är mycket vanligt inom Sveriges IT bolag. Träffar du rätt senior IT konsult som vill och vågar lära ut då kommer du genast tycka att gränser finns ej utan att det endast är fantasin som sätter gränserna. Det kanske är därför du inte kommer framåt. Det tar ett tag att lära sig se och identifiera dessa individer. När man lärt sig detta så vet man också hur man skall bryta ned sådan skit på en arbetsplata, genom att sätta dess djävlar på plats. För något annat fattar de inte. På alla IT bolag skall man arbeta som Team och juh snabbare man fattar detta, desto bättre för bolaget. Allt annat gör bara att bolaget kommer gå under ekonomiskt inifrån. Men att komma dit och våga göra det, då gäller det att ha kött på benen och våga. De bolag som inte tar hand om varandra och dess personal har också mycket hög personalomsättning. Vilket aldrig är bra för något IT bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

@Cameltotem: Du behöver en mentor eller en senior IT konsult som inte ser dig som ett konkurrerande hot, som är mycket vanligt inom Sveriges IT bolag. Träffar du rätt senior IT konsult som vill och vågar lära ut då kommer du genast tycka att gränser finns ej utan att det endast är fantasin som sätter gränserna. Det kanske är därför du inte kommer framåt. Det tar ett tag att lära sig se och identifiera dessa individer. När man lärt sig detta så vet man också hur man skall bryta ned sådan skit på en arbetsplata, genom att sätta dess djävlar på plats. För något annat fattar de inte. På alla IT bolag skall man arbeta som Team och juh snabbare man fattar detta, desto bättre för bolaget. Allt annat gör bara att bolaget kommer gå under ekonomiskt inifrån. Men att komma dit och våga göra det, då gäller det att ha kött på benen och våga. De bolag som inte tar hand om varandra och dess personal har också mycket hög personalomsättning. Vilket aldrig är bra för något IT bolag.

Väldigt bra punkter! Tack så mycket.

Jag lyckades löneförhandla mig till 4000 extra på samma jobb då jag peka på unionenlöner hehe. Jag försöker vara fräck när det behövs, i slutändan är det lönen man går till jobbet för. Då är de ingen idé att vara snäll. Sen kan man vara ödmjuk och snäll i arbetet tänker jag.

Det är synd att man ska behöva byta arbetsplats för öka sin lön på riktigt. Är de vanligt att konsultbolag erbjuder bonusar?

Hör ju hur vissa utvecklare här får bonus från höger till vänster, låter helt galet med tanke på det är 0 bonusar på min arbetsplats.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

IT lönen i Sverige är ganska piss i överlag pga skatteskäl. Du kan få ännu högra lön utomlands som England, Holland, Tyskland, Norge, Danmark i stort sett i alla länder utom Sverige, detta för att Sverige har en av de sjukaste företags skatterna i världen som gör det nästan omöjligt för dagens IT bolag i Sverige att höja lönerna till en vettig konkurrerande nivå.

Företagsskatten är relativt låg i Sverige. Det är inte den som ställer till det utan snarare arbetsgivaravgifterna.

Permalänk
Medlem

@joakim99: man får inte säga som det är så CENSUR CENSUR i Sverige