Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

@ClintBeastwood: Kom ihåg fel. 165 Hz är den Acer Predator XB271HU

Okej. Har en likadan och du lär bli nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

@VideoyGTX: Det är väl ungefär vad som krävs för att köra 240hz 1080p någorlunda effektivt i nya spel, i en del duger det inte ens till att hålla 144fps. Tekniken finns väl inte riktigt ännu för 144fps/1440p i tunga spel. (På höga grafikinställningar iaf)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@prolle: Det finns ju iofs folk som spelar i 1080p med 2080ti+9900k. t.o.m. dom som spelar med sådan setup på låga grafikinställningar finns det en hel del av.

2080ti och låga inställningar på 1080p, jag tror processorn är flaskhalsen inte gpu i sådana fall. 1440p är en bättre upplevelse än 1080p, även om det innebär att man dra ner inställningarna för att nå x-antal fps, eller nöjer sig med lägre fps och mer ögongodis.

Visst finns det vissa savanter som speccar sitt system endast för ett spel, jag gjorde det dvs. jag valde sen snabbaste processorn på marknaden på den tiden och det snabbast kortet (se sign). Jag lirar typ endast world of tanks och på 1080p får jag mega mycket fps med allt på max. Nu i efterhand vore det bättre att satsa på en 6 core/12 istället för en 4c/8t då spelets senaste uppdatering nyttjar alla kärnor som finns, men detta kunde jag inte förutse. Numera lirar jag på 1440p och går från nästan 300 fps på 1080p med allt på max till 140-175. Vad ska man med mer fps till än vad skärmen stödjer?

Nu i efterhand tycker jag inte höga inställningar eller mega-hög fps är något att hänga i granen heller, det är kul de första veckorna sedan så lägger man inte märke till det. Jag hade lätt klarat mig med min äldre 980ti på 1440p, kanske lite lägre fps men då är det bara att dra ner inställningarna. Men jag hade sparat 7k för graffet och 1k för vattenblocket.

Permalänk
Medlem

@anon201296:
Jag är medveten om det. För ett halvår sedan var det omöjligt att nå över 140 fps på 1080p i WOT med maxade inställningar oavsett vilket graffe eller CPU man använde pga. spelet var dåligt trådat, men nu är det en annan historia.

Watch dogs 2 är ett annat exampel, där behöver man en i9 för 15k och en 2080ti för att nå 140+ fps på maxande inställningar på 1080p eftersom spelet är så krävande. Men enligt mig är det inte lönt att slänga så mycket pengar bara för att nå x-antal fps på högsta inställningarna. Det är inte säkert man lirar samma spel om 6 mån som man gör nu.

Varken WOT eller watch dogs 2 kräver mega mycket fps, eller höga inställningar för att kunna spelas "kompetitivt". Man tar det man har och är nöjd med det, man blir gladare så (y).

För mig blev spelet roligare på 1440p, större skärm = bättre upplevelse och allt blev större så det blev lättare att aima haha :). Skulle aldrig gå ner till 1080p igen, även om det innebar att halvera grafikinställningarna för att nå x-antal fps.

Permalänk
Inaktiv

@VideoyGTX: Nä och det är ju bra var och en får välja själv men det jag menar är att för att maxa en 240hz skärm så är det ungefär vad som krävs. Sen om det någonsin är värt att satsa ca. 30-40k på en spelsetup går förståss att diskutera, men vad får kosta om inte hobbyn?

Permalänk
Medlem

@anon201296:
Ja, och kostar det 40k att maxa ett spel, kanske det är en indikation på hur värdelös denna hobbyn är, eller har blivit se senaste åren. 13k för ett 2080ti hallå...den presterar kanske 30% bättre än en 1080ti men till 100% högre pris. Men folk gör vad de vill. Peace.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VideoyGTX:

2080ti och låga inställningar på 1080p, jag tror processorn är flaskhalsen inte gpu i sådana fall. 1440p är en bättre upplevelse än 1080p, även om det innebär att man dra ner inställningarna för att nå x-antal fps, eller nöjer sig med lägre fps och mer ögongodis.

Visst finns det vissa savanter som speccar sitt system endast för ett spel, jag gjorde det dvs. jag valde sen snabbaste processorn på marknaden på den tiden och det snabbast kortet (se sign). Jag lirar typ endast world of tanks och på 1080p får jag mega mycket fps med allt på max. Nu i efterhand vore det bättre att satsa på en 6 core/12 istället för en 4c/8t då spelets senaste uppdatering nyttjar alla kärnor som finns, men detta kunde jag inte förutse. Numera lirar jag på 1440p och går från nästan 300 fps på 1080p med allt på max till 140-175. Vad ska man med mer fps till än vad skärmen stödjer?

Nu i efterhand tycker jag inte höga inställningar eller mega-hög fps är något att hänga i granen heller, det är kul de första veckorna sedan så lägger man inte märke till det. Jag hade lätt klarat mig med min äldre 980ti på 1440p, kanske lite lägre fps men då är det bara att dra ner inställningarna. Men jag hade sparat 7k för graffet och 1k för vattenblocket.

Ja det är väl där man är olika, visst sitter jag i tankar ibland också att uppgradera till 1440p men jag hade aldrig gjort det på bekostnad av framerate. Sen när du säger "Vad ska man med mer fps till än vad skärmen stödjer?" så tycker jag mig se ifall i de spel jag spelar så fastän jag ibland ser fps på 240 så kan man ju ändå ha "lows" på 140ish i vissa spel.

Personligen låser jag min fps på 140fps för att hålla den i freesync området med ändå när den går till 120ish ibland i Battlefield V så känner jag genast av det som "stutter" det rycker helt enkelt till en gång. Och hade jag satsat 30k på en speldator så hade jag varit minst sagt lite förbannad om jag hade behövt sitta med en ryckig spelupplevelse men alla är förståss mer eller mindre känsliga för detta, jag har flera vänner som tycker sig ha fantastiskt flyt på sina 144hz skärmar men jag ser genast jag sätter mig ner hur ryckigt det är.

Permalänk
Medlem

@anon201296:
Om du inte tycker om stutter ska du inte lira watch dogs 2 eller gta v haha, hela spelet är ett stutter trotts hög fps (ibland). Jag föredrar att inte uppgradera så ofte längre, jobbigt att installera allt igen och montera av/på vattenkylningen etc.

På tal om förbannad, hur kul tror du det var att ligga på 90 fps på 1080p i WOT med en 6700k på 4.4ghz och en 1080ti :). Prestandan var nästan lika medioker med mina äldre komponenter som med de nya. Lyckligtvis har patcher fixar problemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VideoyGTX:

@nandreas:
Ja, och kostar det 40k att maxa ett spel, kanske det är en indikation på hur värdelös denna hobbyn är, eller har blivit se senaste åren. 13k för ett 2080ti hallå...den presterar kanske 30% bättre än en 1080ti men till 100% högre pris. Men folk gör vad de vill. Peace.

Ja så får man ju förståss tycka men det är ju ändå en ganska billig hobby jämfört med mycket annat. Sen är det precis som du skriver ovan att det i de flesta fall är CPUn som bromsar och man hade kommit undan med ett billigare grafikkort.