Intel och Qualcomm följer Google – stoppar handel med Huawei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I värsta scenariot är det väl bara för Ericsson och Nokia att förse Huawei med de amerikanska komponenter deras nätverksutrustning behöver. Retalierar Kina istället är ju företag som Ericsson, Nokia och Cisco försvunna, de tillverkar nästan exklusivt i Kina och är starkt beroende av hela distributionskedjan där.

Nix, Ericsson tillverkar inte "nästan exklusivt i Kina".

Permalänk
Medlem

Foliehatten på nu...
Är inte särskilt upplyst, så det är en helt ärlig fråga nu: finns det några konkreta bevis för att Huawei och/eller Xiaomi ens samlar in ens data och skickar den vidare till kinesiska staten?

Varför ska jag inte tro att detta helt enkelt handlar om amerikansk propaganda för att förhindra Kinas ekonomiska framfart?

Permalänk
Medlem

Kina lär ju knappast sitta snällt och ta den i tvåan utan det kommer väl ett svar på det här. Tillslut så är det konsuenterna som blir lidande av sådant här trams

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är givetvis tråkigt för konsumenter att detta händer.

Samtidigt så är världens största land, Kina, en ren och skär diktatur. Detta beslut från USA är säkerligen ett krig mot Kina snarare än Huawei. Jag är knappast övertygad om att detta är rätt sätt att kämpa bort diktaturen i Kina, men inte heller kan jag komma på något bra sätt alls egentligen. Ett land på 1.4 miljarder som styrs med järnhand och invånarna vet knappt om det själv. Ingen enkel nöt att knäcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en saga att USA bekämpar diktaturer, som används för att rättfärdiga amerikanska intressen i lägen när det passar. Du skriver indirekt att du vet bättre om vad som gäller för Kina än vad de som bor där själva gör. Invånarna i Sverige och USA vet heller inte om att de lever i diktaturer, med all den propaganda om demokrati och frihet som basuneras ut. Det är ingen enkel nöt att knäcka heller. Vi kan åtminstone börja här genom att ta makten från storbolagen och se till att de upphör hetsa mot andra folk och slutar skicka sin patriotiska kanonmat att dö i deras krig genom att de som faktiskt jobbar där tar över verksamheten från oligarkerna.

Kineserna är för naiva. Det har gått bra ett tag, men imperialismen tillåter ingen konkurrens. Att de US-amerikanska monopolen nu visar sina avsikter öppet genom desperata åtgärder borde snarare bana väg för att stärka mittenkrafter i Kina, där man kan börja med att nationalisera utländsk verksamhet som kollaborerar med amerikanska intressen.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lozz:

Nix, Ericsson tillverkar inte "nästan exklusivt i Kina".

Deras största tillverkningsanläggning är i Kina, mycket av R&D sker också i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Finns det något som helst konkret bevis på att Huawei gjort något fel? En massa sncak har det ju varit, men jag har inte sett något konkret själv utan bara vad som visat sig vara tomt prat.

Bevis?
Det är Trump som bestämmer lol, behövs inga bevis Han gör vad han känner för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Foliehatten på nu...
Är inte särskilt upplyst, så det är en helt ärlig fråga nu: finns det några konkreta bevis för att Huawei och/eller Xiaomi ens samlar in ens data och skickar den vidare till kinesiska staten?

Varför ska jag inte tro att detta helt enkelt handlar om amerikansk propaganda för att förhindra Kinas ekonomiska framfart?

Som svar på din fråga, ja det samlas in data precis på samma sätt som görs av Google eller andra aktörer. Problemet är och har alltid varit att länder som Kina är extremt duktiga på att ta fördel av andras information framförallt ägnar sig Kina åt industrispionage. Det finns en anledning till att utvecklingen gått så snabbt som den gjort. Kina har en ganska tydlig agenda och plan för framtiden. Man köper upp hamnar runt om i världen för att stärka försörjningslinjer.

Om ni tvivlar, jag arbetar inom området informationssäkerhet. Det pågår mycket som inte når dagens ljus. Vi har tyvärr varit ganska naiva under en lång tid.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Foliehatten på nu...
Är inte särskilt upplyst, så det är en helt ärlig fråga nu: finns det några konkreta bevis för att Huawei och/eller Xiaomi ens samlar in ens data och skickar den vidare till kinesiska staten?

Utifrån det jag läst så är det irrelevant om man samlar in data i dagsläget.

Det man oroar sig för är dess täta kontakter med den kinesiska diktaturen och det faktum att västerländsk underrättelsetjänst påstår att Huawei finansieras av den kinesiska motsvarigheten. Låt vara att de inte samlar in data idag men hur är det om två, fem eller tio år? Med tanke på riskerna så vill man inte att den kinesiska diktaturen ska få kontroll över västerländsk infrastruktur med full tillgång till all information.

"American intelligence shown to Britain says that Huawei has taken money from the People’s Liberation Army, China’s National Security Commission and a third branch of the Chinese state intelligence network, according to a UK source."

Det faktum att vi inte fått se någon konkret information är i linje med "need to know". Titta på svenska försvaret och Säpo där svaret alltid är "vi kommenterar inte". Enligt brittiska The Times så har bl.a. Storbritannien, Australien, Kanada och Nya Zeeland fått ta del av informationen i år.

Permalänk
Medlem

Folk, detta gäller för nya produkter från Huawei, inte gamla produkter.

Google tjänster ska fortfarande fungera men framtida Android uppderingar uteblir för din nuvarande enhet.

Så har jag förstått det, rätta mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burks:

Folk, detta gäller för nya produkter från Huawei, inte gamla produkter.

Google tjänster ska fortfarande fungera men framtida Android uppderingar uteblir för din nuvarande enhet.

Så har jag förstått det, rätta mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan slappna av lite. The Guardian skriver: In a fresh blow to Huawei, Google said it was complying with Donald Trump’s executive order and was reviewing the “implications”, after Reuters initially reported the story.

It later said Google Play and the security features of Google Play Protect would continue on existing Huawei devices but the next version of its smartphones outside China would lose access to popular applications and services including the Google Play store, Maps and the Gmail app.
Det tycks som det gäller kommande produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ducedo: Du gör konstiga hopp i din argumentation. Du går från datainsamling till "vill man inte att den kinesiska diktaturen ska få kontroll över västerländsk infrastruktur med full tillgång till all information". Hur menar du?

Permalänk
Medlem

Nån som har tänkt på att vi har fem kinesiska mobil leverantörer hur blir det för dom andra fyra leverantörer??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Sist jag kollade behövde man skicka in ett man vill ha sin telefon upplåst, att man vet om riskerna etc och sedan fick man en kod. Har de ändrat det?

När kollade du isåfall sist?

https://www.getdroidtips.com/unlock-bootloader-huawei-smartph...

Permalänk
Skrivet av Burks:

Folk, detta gäller för nya produkter från Huawei, inte gamla produkter.

Google tjänster ska fortfarande fungera men framtida Android uppderingar uteblir för din nuvarande enhet.

Så har jag förstått det, rätta mig gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Försvinner inte google play till gamla enheter också?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@ducedo: Du gör konstiga hopp i din argumentation. Du går från datainsamling till "vill man inte att den kinesiska diktaturen ska få kontroll över västerländsk infrastruktur med full tillgång till all information". Hur menar du?

Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag syftar på problemen med att använda kinesisk utrustning.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/sverige-overvager-att-f...

Permalänk
Medlem

Undrar hur Intels kapacitetsbrist skulle påverkas ifall Kina straffar ut deras R&D samt deras waferfabrik i Kina som retaliering för detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Det här har typ hela världen med "Väst och usa i spetsen" redan bäddat för.

Jag menar, det var inte igår "hela världen flyttade sin produktion till Kina". Klart Kina har växt iom det.
Det är marknaden som styr och ha velat ha på detta vis, spelar som ingen roll vem som styr i politiken.
Nu har Kina blivigt större och har mer och säga till om och det har vuxit en inhemskmarknad som på vissa områden i sig är större än hela resten av världen.
Nu ska man sätta käppar i hjulen och av vilken anledning? Vad har helt plötsligt blivigt dåligt?
Kina helt plötsligt den "onda kommunistdiktaturen" ?
Då är det bara öppna ögonen, Kinas mål är att inte döda alla oss svenska och resten av världen, det finns betydligt viktigare saker att koncentrera sig på om det är det som är "rädslan" alla har.

Jag tror Kina kommer sätta emot om detta fortgår. Då kommer ilskan riktas tillbaka åt "fel håll"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

I rest my case. Skaffade mobilen slutet av 2016, så kollade på det under 2017, men gjorde det aldrig. Visste inte att de upphörde med det i 2018. Därför jag frågade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det är givetvis tråkigt för konsumenter att detta händer.

Samtidigt så är världens största land, Kina, en ren och skär diktatur. Detta beslut från USA är säkerligen ett krig mot Kina snarare än Huawei. Jag är knappast övertygad om att detta är rätt sätt att kämpa bort diktaturen i Kina, men inte heller kan jag komma på något bra sätt alls egentligen. Ett land på 1.4 miljarder som styrs med järnhand och invånarna vet knappt om det själv. Ingen enkel nöt att knäcka.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur exakt skiljer sig detta från USA? Ja grattis, de byter ut ansiktet utåt lite då och då. Det är fortfarande NSA, CIA, FBI, samt den amerikanska militära komplexet som styr allt. Definitivt med järnhand. Eller ska du säga att krigen i Afghanistan, Irak, Libyen, Syrien, Jemen och de två kommande krigen mot Venezuela och Iran inte är med järnhand?

Ironin om att snacka om att invånarna knappt vet om det själv när den amerikanska befolkningen är bland de mest hjärntvättade i världen.

Jag stöttar inte Kina eller deras diktatur men jag tycker det är samtidigt sjukt löjligt att gnälla om dem när vi har bevis på att USA gör allt de gör och mycket mer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag förstår inte riktigt din fråga. Jag syftar på problemen med att använda kinesisk utrustning.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/sverige-overvager-att-f...

Och hur ska vi veta vad du syftar på när du inte skriver det?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas innerligt att kina hämnas på något sätt på usa, kanske genom stenhård strafftullar på iphones som ändå tillverkas i kina.

Aja jag fortsätter mitt "bojkotta usa så mycket det bara går".

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

@Mithras: USA är inget problem. När alla amerikanska underrättelsetjänster ger sin syn på världsläget svarar snillet i Vita Huset "Ni har fel. Det säger min magkänsla."
Däremot kan man säga att det är rätt mycket hyckleri i det hela.

Permalänk
Avstängd

Artikeln hävdar att Huawei förlorat sin licens till Android. Min uppfattning är att Huawei inte förlorat sin licens till Android.
Android är öppen källkod.
Det Huawei förlorat är licens till Google Play Store och Google appar som Chrome, Gmail och YouTube.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Artikeln hävdar att Huawei förlorat sin licens till Android. Min uppfattning är att Huawei inte förlorat sin licens till Android.
Android är öppen källkod.
Det Huawei förlorat är licens till Google Play Store och Google appar som Chrome, Gmail och YouTube.

Huawei har förlorat sin sin licens, men allt som är öppen källkod har dom fortfarande tillgång till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Artikeln hävdar att Huawei förlorat sin licens till Android. Min uppfattning är att Huawei inte förlorat sin licens till Android.
Android är öppen källkod.

Det mobiloperativsystem som benämns Android i dagligt tal har väldigt mycket som är beroende av licens från Google, inte bara deras egna appar. Har svårt att se att en Android-telefon utan licens från Google skulle ha någon chans öht på marknaden i västvärlden.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

"fler följer Google..." Är väl snarare så att de följer sin regerings påbud?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Upp med handen alla som tror att Kina kommer sluta spionera på omvärlden och bli "snälla" som följd av detta.

Nä, precis.
USA är inte så korkade att de tror detta heller.
Thrumpen sa "vi kan flytta tillverkningen tillbaka till USA", så med den logiken så kan Kina göra samma sak och sluta vara beroende av USA.
Så vad är egentligen agendan här? Vad försöker USA nå för mål?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det här med avlyssning och spioneri. Spelar ingen roll ifall det är iPhone, Samsung eller Huawei. Detta har att göra med deras politiska krig. Sanktioner till höger och vänster för att man inte gör som USA vill. Löjligt. Nästa köp blir senaste Huawei telefon i ren protest. Skönt att man har övergett Intel för Ryzen med

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Det här med avlyssning och spioneri. Spelar ingen roll ifall det är iPhone, Samsung eller Huawei. Detta har att göra med deras politiska krig. Sanktioner till höger och vänster för att man inte gör som USA vill. Löjligt. Nästa köp blir senaste Huawei telefon i ren protest. Skönt att man har övergett Intel för Ryzen med

AMD är ju dock amerikanskt. Att överge Intel för AMD gör ju verkligen ingenting ur synvinkeln USA vs resten av världen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |