Huawei tappar Android och Google Play Store – slutet för företagets mobildivision som vi känner den?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av keyser:

Ok, du berömmer någon som inte har något direkt alternativ till att följa fattade beslut.

Jag berömmer ingen för att de följer ett beslut, utan för hur de följer det.

EDIT: Jag älskar hur folk så desperat vill sätta en Trump-stämpel på allting

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zipparn:

Men du inser väl att det är värre om informationen tillkommer en främmande stat än din egen? Då hamnar du i informationsunderläge som kan innebära fullt av säkerhetsrisker. Problemet som beskrivs med Huawei är just deras kopplingar direkt till det Kinesiska kommunistiska partiet.
Här är ett avsnitt av CBS 60 Minutes som handlar om Huaweis kopplingar till det det Kinesiska kommunistiska partiet:

Jag är skeptisk till att Google och ett par andra megaföretag inte har som långsiktigt mål att få världsherravälde genom ekonomiska monopol eller kanske oligopol, de vill utan tvekan kontrollera både Kina och USA i stället för att någon regering ska kontrollera dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är skeptisk till att Google och ett par andra megaföretag inte har som långsiktigt mål att få världsherravälde genom ekonomiska monopol eller kanske oligopol, de vill utan tvekan kontrollera både Kina och USA i stället för att någon regering ska kontrollera dem.

Jag syftare med på Huawei som sägs av all säkerhetstjänst i västerlandet vara en förlängning av det Kinesiska Kommunistiska Partiet långa armar. Den teorin förs fram på ett sammansatt och bra sätt i denna video

@Jim128 Du kan också se det korta inslaget för att ta del av anklagelserna och var ifrån de kommer. Tycker du inte det som läggs fram är trovärdigt?

Permalänk
Medlem

Pratade med Huawei support och killen där sa att de skulle släppa lite info senare idag på deras FB-sida och hemsida. Blir intressant att se vad de kan koka ihop.

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Nokia och Ericsson samarbetar också med Kinas kommunistiska parti, så gör också Cisco, Dell, HP, o.s.v. Alla som har någon närvaro i Kina gör det till någon del. Det USA kommit med är inte underrättelser utan påtryckningar, vilket är varför alla länder inte följt i deras fotspår och vilket är varför USA själva inte ens har bråttom att avveckla utrustning från Huawei för den delen.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om detta inte kan slå lika hårt mot Google som mot Huawei. Jag vet inte exakt hur stor marknadsandel kinesiska tillverkare har av den globala marknaden, men är nog uppåt 50 procent. Om kinesiska staten bestämmer sig för att sätta hårt mot hårt och tvinga alla tillverkare att erbjuda ett alternativt OS till Android (eller en fork) så kan vi väldigt snabbt hamna i en situation där vi har tre stora OS för mobiltelefoner. Vilket förmodligen inte skulle vara någon nackdel för oss konsumenter, Google har blivit allt mer nonchalant över åren.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt intressant att se hur detta påverkar marknaden framöver. Kan nog finnas många aktörer utanför USA som på allvar börjar överväga hur involverade de vill vara i Amerikanska teknikföretag, speciellt så länge den galne fortsätter leker president. Möjligheterna finns säkert att Android splittas och tappar marknadsandelar då dagens Android-aktörer dumpar Android och istället forkar open source eller baserar sina OS på exempelvis Linux.

Då jag tycker att vi idag bara har två dåliga alternativ (Android med Google, iOS med Apple) och gärna ser fler alternativ så hoppas jag ändå på något gott i slutändan. Huawei bör vara stor nog att faktiskt klara sig utan officiell Android men om användarna accepterar deras egna OS är jag mer osäker på. Jag märker bara bland kollegor hur många som gått över, och stannar, inom Huaweis produktsfär. Och även jag själv har börjat snegla lite på deras smartklockor. Dessa användare bryr sig mer om att appar finns än huruvida det är "äkta" Android. De flesta Android-telefoner kör trots allt inte med riktiga Android utan bloatet från exempelvis Samsung trots allt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när detta tjafs drabbar vanliga människor, inte kul att se detta när man kommer hem efter semestern...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det riktigt så är det ändast KOMMANDE modeller av Huawei som inte ska få google stöd.
Alla befintliga Huawei kommer fortsatt ha stöd av google. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Måste be alla hålla sig till ämnet samt tänka på att hålla en god ton i era inlägg.

Denna tråd handlar om "Huawei tappar Android och Google Play Store – slutet för företagets mobildivision som vi känner den?" och tex inte vilket statsskick som råder i USA.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Folk är skeptisk till Huawei utifrån att företaget får stöd av kinesiska staten.

Har folk glömt vad Eric Snowden avslöjade i samband med sitt avhopp? Att folk litar på USA hellre förefaller ju smått bisarrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caus:

Folk är skeptisk till Huawei utifrån att företaget får stöd av kinesiska staten.

Har folk glömt vad Eric Snowden avslöjade i samband med sitt avhopp? Att folk litar på USA hellre förefaller ju smått bisarrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom flesta tycker nog bara att Kina är 10 gånger värre.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa en Oneplus istället för Huawei? Eller kommer det här kaoset drabba alla mobiltillverkare i Kina?

Permalänk
Medlem

Härligt, hoppas det slår hårt mot Huaweis ekonomi (tvivlar dock).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Windows phone gick i graven så tror jag inte det finns en marknad för något annat operativsystem. Så har de inte android och play store tror jag det blir problem i västvärlden, vet inte hur marknaden är i Asien.

Jag tycker Huawei gör bra telefoner, lite synd om de skulle försvinna.

Permalänk
Medlem

En risk med detta handelskrig är att Kina bestämmer sig för att straffa amerikanska företag i Kina.
Med tanke på hur stort Huawei är i Kina kan de mycket väl ge igen med samma mynt.
Exempelvis om de stänger ner alla Apples fabriker med omedelbar verkan med något svepskäl eller bara som hämnd.

Apple tillverkar väldigt mycket i Kina och har inte direkt kapacitet att med kort varsel eller omedelbart starta ny produktion utanför Kina i denna höga skala.
De skulle bli väldigt hårt drabbade om Kina fick för sig att slå tillbaka med något som biter ett motsvarande amerikanskt profilföretag hårt.

Med tanke på tiden som krävs att bygga upp fabriker på andra håll eller anpassa dem skulle Apple vara rätt illa ute om de råkar ut för detta.
Visst kan Apple flytta en del till andra länder och givetvis mer på lång sikt, men väldigt stor del av produktionen sker i Kina idag.

Kan tänka mig att om kineserna trappar upp att ett sådant drag kommer, speciellt som kineserna knappast kommer tillåta sig tappa ansiktet här, och som deras system fungerar skulle de nog strunta i egna förluster för att slå tillbaka.

Vi får väl se vem som viker sig först, tyvärr ser det mörkt ut och går det riktigt överstyr kan detta skicka ned världen i lågkonjuktur bara för att de ska tjafsa i sin sandlåda.

Permalänk
Medlem

Fan jag som nyss skaffa en Huawei

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Frågan är väl hur mycket val de har. Google är ett amerikanskt företag som lyder under regelverket som gäller. Bestämmer administrationen att de inte får handla med hård- och mjukvara till Huawei, kan de rent krasst göra något åt saken?

Sant, men behöver Google vara ett amerikanskt företag för att handla i USA?
Jag är ganska säker på att Amerika behöver behålla Google mer än Google behöver den politiska administrationen.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Tror inte de här drabbar dom så mycket eftersom Google inte används i Kina sedan flera år tillbaka, är väl i övriga världen de blir värre, men vi som redan har en Huawei produkt blir ju inte drabbade.

Permalänk
Medlem

Om Huawei är smarta kan det här vändas till att bli en konkurrensfördel, åtminstonde i Europa.
Jag kan inte vara den enda konsumenten som är intresserad av en telefon utan Googles spy/bloatware/telemetry junk men med fortsatt OTA -stöd av underliggande Android OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Rätt skrämmande att USA kan bestämma över resten av världen så enkelt
Trump är väl glad dock

Ärligt talat så är det mest skrämmande idag den fokus som ligger på USA/Trump och hur elaka de är. De verkliga superskurkarna i världen, Kina, vissa arabstater, kommunistregimer och till viss del Ryssland kritiseras i princip inte alls för exempelvis förtryck och brott mot mänskligheten.

Jag tycker detta är en bra markering mot Kina att man inte kan styra världsekonomi, förtrycka människor och stjäla teknologi utan att det får konsekvenser.
De enda vår regering i Sverige vågar klämma åt är bilpendlare.

Tror att hela strypet av teknologi till Kina kommer få långt större följder än vad vi kan överblicka just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ärligt talat så är det mest skrämmande idag den fokus som ligger på USA/Trump och hur elaka de är. De verkliga superskurkarna i världen, Kina, vissa arabstater, kommunistregimer och till viss del Ryssland kritiseras i princip inte alls för exempelvis förtryck och brott mot mänskligheten.

Jag tycker detta är en bra markering mot Kina att man inte kan styra världsekonomi, förtrycka människor och stjäla teknologi utan att det får konsekvenser.
De enda vår regering i Sverige vågar klämma åt är bilpendlare.

Tror att hela strypet av teknologi till Kina kommer få långt större följder än vad vi kan överblicka just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Framför allt kommer du inte att förstå vad som händer. Världen är lite mer komplicerad än gott mot ont. Världen är inte svart-vit.
Du kan börja med att sätta dig in i vad Kina klarar utan USA.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Ärligt talat så är det mest skrämmande idag den fokus som ligger på USA/Trump och hur elaka de är. De verkliga superskurkarna i världen, Kina, vissa arabstater, kommunistregimer och till viss del Ryssland kritiseras i princip inte alls för exempelvis förtryck och brott mot mänskligheten.

Jag tycker detta är en bra markering mot Kina att man inte kan styra världsekonomi, förtrycka människor och stjäla teknologi utan att det får konsekvenser.
De enda vår regering i Sverige vågar klämma åt är bilpendlare.

Tror att hela strypet av teknologi till Kina kommer få långt större följder än vad vi kan överblicka just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så är det som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

En risk med detta handelskrig är att Kina bestämmer sig för att straffa amerikanska företag i Kina.
Med tanke på hur stort Huawei är i Kina kan de mycket väl ge igen med samma mynt.
Exempelvis om de stänger ner alla Apples fabriker med omedelbar verkan med något svepskäl eller bara som hämnd.

Apple tillverkar väldigt mycket i Kina och har inte direkt kapacitet att med kort varsel eller omedelbart starta ny produktion utanför Kina i denna höga skala.
De skulle bli väldigt hårt drabbade om Kina fick för sig att slå tillbaka med något som biter ett motsvarande amerikanskt profilföretag hårt.

Med tanke på tiden som krävs att bygga upp fabriker på andra håll eller anpassa dem skulle Apple vara rätt illa ute om de råkar ut för detta.
Visst kan Apple flytta en del till andra länder och givetvis mer på lång sikt, men väldigt stor del av produktionen sker i Kina idag.

Kan tänka mig att om kineserna trappar upp att ett sådant drag kommer, speciellt som kineserna knappast kommer tillåta sig tappa ansiktet här, och som deras system fungerar skulle de nog strunta i egna förluster för att slå tillbaka.

Vi får väl se vem som viker sig först, tyvärr ser det mörkt ut och går det riktigt överstyr kan detta skicka ned världen i lågkonjuktur bara för att de ska tjafsa i sin sandlåda.

Apple tillverkar nog ingenting i Kina. Dom samlar en hög av komponenter som är tillverkade i över 50 länder, men extremt få i Kina faktist. Däremot så bygger två firmor ihop telefoner och paddor. Foxconn och Pegatron. Dom två har "assembly" lines i Kina, bland annat. Apple tjänar på detta handelskrig. Ganska mycket också, framför allt då en större aktör än dom nu försvinner.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Som sagt, USA har ingen vilja att snabbt avveckla utrustning de använder och detta är konsekvenserna. Hade utrustningen haft säkerhetsproblem hade det givetvis sett annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ärligt talat så är det mest skrämmande idag den fokus som ligger på USA/Trump och hur elaka de är. De verkliga superskurkarna i världen, Kina, vissa arabstater, kommunistregimer och till viss del Ryssland kritiseras i princip inte alls för exempelvis förtryck och brott mot mänskligheten.

Jag tycker detta är en bra markering mot Kina att man inte kan styra världsekonomi, förtrycka människor och stjäla teknologi utan att det får konsekvenser.
De enda vår regering i Sverige vågar klämma åt är bilpendlare.

Tror att hela strypet av teknologi till Kina kommer få långt större följder än vad vi kan överblicka just nu.

Hade Huawei stulit teknologi hade utrustningen fått importförbud. Sanktioner kommer till av helt andra anledningar, hade det handlat om stöld hade rättsväsendet i de flesta industriländer stoppat utrustningen.

Hur länder kritiseras är politik. Kina och Ryssland får gott om kritik. Länder som Turkiet rapporteras det friskt om, men att de fängslar flest journalister i världen får inte särskilt stor uppmärksamhet eller några konsekvenser.

Permalänk
Inaktiv

Inte bara Huawei som USA varnar för. Utan också kinesiska drönare. USA blir mer och mer patetiskt för var dag som går.

Permalänk
Avstängd

Synd med denna nyhet då man fått upp ögonen på Huawei. Någon som vet hur deras planer ser ut? Lägga ner? Eget OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lidisen:

Synd med denna nyhet då man fått upp ögonen på Huawei. Någon som vet hur deras planer ser ut? Lägga ner? Eget OS?

Skickades från m.sweclockers.com

De kommer inte lägga ner. USA är en marknad Huawei inte lyckats etablera sig i, resten av världen finns de redan i. Det är en stor tillverkare, speciellt ju närmare Kina man kommer. De har sedan lång tid tillbaks arbetat på scenariot att de förlorar Android och de kommer använda en form av denna. Stora frågan är ju hur kunderna hanterar risken att bli av med Google apps. Ju närmare USA, desto viktigare blir Google.

Själv har jag sneglat på Huaweis Watch GT ett tag men inte beslutat mig för köp. Denna använder inte Android Wear utan Huaweis Lite OS. Och liknande lär vi se från fler av företagets produkter och säkert från andra icke amerikanska tillverkare som nu inser risken när den galne ska leka makthavare.

Nu kan jag ha missat något som hänt under dagen/kvällen men finns nog inte så mycket att oroa sig i dagsläget. Men ska man köpa en Huawei bör man nog fundera både en och två gånger på hur viktig Googles appar är för en.