Huawei tappar Android och Google Play Store – slutet för företagets mobildivision som vi känner den?

Permalänk
Relik 📜

Huawei tappar Android och Google Play Store – slutet för företagets mobildivision som vi känner den?

Det dök upp en högintressant artikel hos Reuters idag. Den handlar om Huawei, och hur företaget påverkas av "svartlistningen" som USA:s regering infört. I korthet menar Reuters källa att det är slutet för Huawei som internationell mobiltillverkare, i alla fall på det sättet vi ser idag.

https://www.reuters.com/article/us-huawei-tech-alphabet-exclu...

Citat:

Huawei Technologies Co Ltd will immediately lose access to updates to the Android operating system, and the next version of its smartphones outside of China will also lose access to popular applications and services including the Google Play Store and Gmail app.

Utan uppdateringar till Android och utan Google Play Store för nästa generations telefoner blir det svårt att fortsätta längs den vägen. Visst kan Huawei göra egna lösningar eller ett helt eget system, men avbräcket lär bli.. enormt, om uppgifterna stämmer.

Vad tror ni, är det här vi kommer landa?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Vi kan ju se det från andra hållet. Tror du Google vill släppa en sån stor kund som Huawei och andra kinesiska tillverkare.
Jag är skeptisk. I slutändan är det nog pengarna som bestämmer.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ryzer:

Vi kan ju se det från andra hållet. Tror du Google vill släppa en sån stor kund som Huawei och andra kinesiska tillverkare.
Jag är skeptisk. I slutändan är det nog pengarna som bestämmer.

Frågan är väl hur mycket val de har. Google är ett amerikanskt företag som lyder under regelverket som gäller. Bestämmer administrationen att de inte får handla med hård- och mjukvara till Huawei, kan de rent krasst göra något åt saken?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Det är ju intressant ur perspektivet hur Huawei ska hålla tempo med Android-marknaden om de tvingas växla över till sitt egenutvecklade OS (de har ett eget operativsystem på lut för just det här scenariot). De kan alltid släppa ett kompatibilitetslager för Android som låter dem sideloada Android-appar, men när Google släpper nya versioner av Android med nya funktioner kommer det bli rätt stor ledtid till dess att Huawei hinner släppa motsvarande funktioner i det egna OS:et.

Ska bli väldigt intressant att se hur det här utvecklas. Blir också intressant att se hur operatörer internationellt reagerar på det. När telefonerna inte kör Android och Huawei generellt sett är misstrott internationellt blir nog operatörerna mindre benägna att köpa in deras telefoner. Samtidigt är Huaweis telefoner bland de absolut bästa just nu, så det blir också en stor förlust i produktutbudet. Mycket intressant som sagt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är det alltså 100% säkert att Huawei kommer tappa Google support? Jag har väldigt svårt att tro det..
Om det blir så, jag tror de kommer bara att grunda ett ny företag som är baserad i USA/EU. Amerikansk namn, CEO etc, men i övrigt samma hardware som finns i nuvarande Huawei mobiler. Och kanske android 1?...

Permalänk
Avstängd

Trump försöker bluffa för sätta igång QE igen och negativa räntor igen, han vet att han aldrig kan vinna ett ekonomiskt krig mot Kina.

Kina har dock statsobligationer de kan dumpa och flera verktyg i det "ekonomiska kriget".

Det är trots allt USAs invånare som får betala 25% mer för produkterna och inte så att Kina kommer sälja dem för ett lägre pris.

Vi löste aldrig den senaste globala finanskrisen utan har bara skjutit upp den och som jag ser det så är det den ända orsaken till vad man bråkar om.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@iknight: det som står i den här rapporten är att de kommer förlora uppdateringar för Android samt de Google-tjänster som körs därpå, bland annat location services som många Android-appar förlitar sig på för att fungera. Google kan inte förhindra Huawei från att använda open source-delarna av Android, men appar och tjänster som Google kontrollerar kommer inte fungera. Dagens Android-telefoner är extremt beroende av Googles appar och tjänster, det är open source i teorin men om du inte spelar efter Googles regler och blir godkänd Android-partner blir den en väldigt begränsad plattform du tillåts installera.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Trump försöker bluffa för sätta igång QE igen och negativa räntor igen, han vet att han aldrig kan vinna ett ekonomiskt krig mot Kina.

Kina har dock statsobligationer de kan dumpa och flera verktyg i det "ekonomiska kriget".

Det är trots allt USAs invånare som får betala 25% mer för produkterna och inte så att Kina kommer sälja dem för ett lägre pris.

Vi löste aldrig den senaste globala finanskrisen utan har bara skjutit upp den och som jag ser det så är det den ända orsaken till vad man bråkar om.

Dollarn kommer bara bli starkare och starkare till Trumps farhåga. Inget recept för den stora export industri han hoppas bygga på att dra hem enkla industri jobb.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv

Swedroid har samma artikel från samma källa:
https://swedroid.se/rapport-framtida-huawei-telefoner-blir-ut...

Alltså denna förbannade protektionism kan bli orsaken till nästa lågkonjunktur. Jag var sugen på en Huwaie Mate X för 25 000kr, utan Google store så blir det knappast en sådan mobil.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon159643: Nej även om Huawei har ett eget OS på lut kommer det inte vara redo för skarpt läge i tid för en produkt som är så nära förestående som Mate X. Det här innebär även att Huaweis övriga produkter som Matebook X och liknande konsumentprodukter inte får säljas.

Det är inte heller bara Google som inte får göra affärer med Huawei. Eftersom det är en svartlistning av Huawei för amerikanska bolag överlag får inga andra amerikanska företag handla med dem heller, exempelvis Microsoft, Intel och Qualcomm. Det sistnämnda har ju Huawei gjort sig oberoende av eftersom de utvecklar egna kretsar och modem, men alla andra företag som är inblandade i den amerikanska verksamheten faller bort nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Så, OM telefonen tappar sin utlovade funktionalitet och utlovat stöd vad gäller kommande säkerhetsuppdateringar... Är det giltigt skäl för att reklamera produkten som konsument? Telefonen ligger trots allt på "enterprise recommended" med 36 månader utlovade säkerhetsuppdateringar, som även skyltats med hos flera ÅF... Som nu uteblir?

Eller kommer säkerhetsuppdateringarna och normal funktionalitet fortsätta som vanligt för nuvarande?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Just när P30 och P30 Pro just släppts och den stora marknadsföringen man har sett om telefonerna.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Rätt skrämmande att USA kan bestämma över resten av världen så enkelt
Trump är väl glad dock

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@roxkz: Det här är alldeles för färskt för att veta hur det kommer hanteras av operatörer och i enterprise-sammanhang, kommer nog dröja ett tag till vi verkligen vet exakt vilka effekterna av detta blir för konsumenter i västvärldens marknader.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Swedroid har samma artikel från samma källa:
https://swedroid.se/rapport-framtida-huawei-telefoner-blir-ut...

Alltså denna förbannade protektionism kan bli orsaken till nästa lågkonjunktur. Jag var sugen på en Huwaie Mate X för 25 000kr, utan Google store så blir det knappast en sådan mobil.

Jag är emot protektionism men ett företag som kontrolleras kinesiska staten är inte heller bra.

Permalänk
Medlem

Drömscenariot här är ju att detta blir startskottet för ett mobilt OS som är öppet på riktigt och som även används av flera stora aktörer. Men dom tekniska utmaningarna för att kunna porta appar är som redan nämnts inte obetydliga. Och öppenhet är ju inte kinesernas bästa gren, så det känns ju inte troligt att det händer.

Permalänk
Medlem

Huawei har ju redan, för någon månad sedan, talat om att de arbetar på ett eget OS ifall det här skulle hända. Nu är det säkert baserat på open source delarna av Android. Men det kommer i alla fall inte som en överaskning, i alla fall inte för dem själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Swedroid har samma artikel från samma källa:
https://swedroid.se/rapport-framtida-huawei-telefoner-blir-ut...

Alltså denna förbannade protektionism kan bli orsaken till nästa lågkonjunktur. Jag var sugen på en Huwaie Mate X för 25 000kr, utan Google store så blir det knappast en sådan mobil.

https://www.zerohedge.com/news/2019-05-19/china-state-run-med...
Ser ut ut som det trappas upp.

Grundproblemet med lågkonjunktur/finanskriser är att man varit ansvarslösa (bankerna/politikerna).

Det Trump vill är egentligen lösa problemet genom fler "SMS-lån" men centralbanken är inte riktigt på hans sida och en finanskris är inget han vill ha just innan valet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag är emot protektionism men ett företag som kontrolleras kinesiska staten är inte heller bra.

Som om USA inte kontrollerar sina inhemska storföretag? Behöver man ens säga NSA, Homeland?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad dom här tokerierna slutar i för kaos

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roxkz:

Så, OM telefonen tappar sin utlovade funktionalitet och utlovat stöd vad gäller kommande säkerhetsuppdateringar... Är det giltigt skäl för att reklamera produkten som konsument? Telefonen ligger trots allt på "enterprise recommended" med 36 månader utlovade säkerhetsuppdateringar, som även skyltats med hos flera ÅF... Som nu uteblir?

Eller kommer säkerhetsuppdateringarna och normal funktionalitet fortsätta som vanligt för nuvarande?

Säkerhetsuppdateringar är en sak som är negativ, men om extremfallet Google Appstore slutar fungera så blir inte de som nyss har köpt en Huwaie för 10 000kr ej glada.
Jag själv har Huwaieprodukter (2 st mobiler och en surfplatta) värda strax under 10 000kr totalt som bara blir bortblåst. Visst surfplattan är gammal, men jag får ändå köpa en ny.

*edit*
Jag tror ej extremfallet uppstår det skulle bli upplopp. Men ändå, jag tänker på en som idag jobbar i en elektronikbutik, kan dessa idag rekommendera Huwaie till kunder utan att nämna detta?
Min gissning är att majoriteten av de säljare som just har mobilavdelningen inte ens bryr sig.

Permalänk
Medlem

@emilakered, @loevet: Jag tror de kör vidare på ett Android-derivat, bygger på AOSP i fortsättningen alltså. Vilket annat val har de? Tekniskt sett har de redan alla bitar på plats i Fastlandskina för att köra utan Google-tjänster. Nu kan de inte köra Baidu-kartor i väst, men de får köra kartor från exempelvis Europeiska Here. De bör vara tillräckligt stora i Europa för att tvinga app-utvecklare att ta bort beroende av Google-tjänster och släppa för deras telefoner. Gissningsvis kommer någon kinesisk internet-jätte släppa en app-butik för Android (och Huaweis kommande fork) i Europa så att app-utvecklarna inte ens behöver skicka in apparna till en Huawei-driven plattform.

Till skillnad från ZTE finns det ingen snabb lösning här, Huawei är ett mål etablissemanget inte kommer släppa.

Permalänk

Ännu en anledning att fortsätta använda Huawei!!

Permalänk

Hm. Jag som nyligen köpt en ny huawei och jag använder den till att ha koll på mina mailkonton (gmail, hotmail) samt använder andra appar som är beroende av Google. Kan inte gå tillbaka till förra telefonen heller då det är en Honor 8.
Kommer det innebära att alla tjänster som är beroende av Google slutar att fungera eller gäller det endast nya telefoner.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freezer64Pro:

Hm. Jag som nyligen köpt en ny huawei och jag använder den till att ha koll på mina mailkonton (gmail, hotmail) samt använder andra appar som är beroende av Google. Kan inte gå tillbaka till förra telefonen heller då det är en Honor 8.
Kommer det innebära att alla tjänster som är beroende av Google slutar att fungera eller gäller det endast nya telefoner.

Freezer

Samma här. Men det är så många offer om detta sker så jag tror ej politikerna klarar av hatstormen. Som sagt 10 000kr i Huwaieprodukter är inget exotisk. Några par har säkert 2st huwaie mobiler, en surfplatta och kanske en eller 2st surfklockor med samma märke.
Det kan bli uppemot 30 000kr som en viss Trump förstör för dem och ytterst få säger det kvittar. Jag ser det då mer eller mindre som orimligt att detta sker för så många kommer bli förbannade.

Permalänk
Medlem

Mobiler med operativsystem baserade på fri mjukvara kan inte komma snabbt nog nu...

Permalänk
Medlem

@Freezer64Pro: Det är ingen som vet hur det blir än. Google lär inte blockera existerande telefoner, eller ens nya (tänk Open GApps), men du kanske kommer bli erbjuden att uppdatera till ett AOSP-derivat utan Google Play i framtiden av Huawei, men de kommer skicka ut uppdateringar till nuvarande OS när de blivit öppen källkod som del i AOSP, och stannar du kvar där lär du fortfarande kunna använda Google Play som vanligt.

Permalänk
Medlem

Händer samma sak med Xiaomi?

Också stort Kinesiskt bolag i samma bransch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av niemert:

Också stort Kinesiskt bolag i samma bransch...

Nej, det vore för tydligt brott mot bland annat WTO-avtal.

Permalänk
Medlem

Helvete också. Gillar Huaweis telefoner

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate