Huawei tappar Android och Google Play Store – slutet för företagets mobildivision som vi känner den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

De kommer inte lägga ner. USA är en marknad Huawei inte lyckats etablera sig i, resten av världen finns de redan i. Det är en stor tillverkare, speciellt ju närmare Kina man kommer. De har sedan lång tid tillbaks arbetat på scenariot att de förlorar Android och de kommer använda en form av denna. Stora frågan är ju hur kunderna hanterar risken att bli av med Google apps. Ju närmare USA, desto viktigare blir Google.

Själv har jag sneglat på Huaweis Watch GT ett tag men inte beslutat mig för köp. Denna använder inte Android Wear utan Huaweis Lite OS. Och liknande lär vi se från fler av företagets produkter och säkert från andra icke amerikanska tillverkare som nu inser risken när den galne ska leka makthavare.

Nu kan jag ha missat något som hänt under dagen/kvällen men finns nog inte så mycket att oroa sig i dagsläget. Men ska man köpa en Huawei bör man nog fundera både en och två gånger på hur viktig Googles appar är för en.

Tack för förklaringen.
Är inte så himla insatt i detta då det är helt nytt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidisen:

Synd med denna nyhet då man fått upp ögonen på Huawei. Någon som vet hur deras planer ser ut? Lägga ner? Eget OS?

De har runt 34 % av marknaden i Kina där Googles tjänster inte används, och är där alltså störst. De har drygt 1/5 av marknaden i Europa, men de kommer givetvis vara öppna för att nå en lösning med administrationen i USA och kommer därför inte presentera hur de ska gå vidare.

1/3 av Kinas marknad är ca 120 miljoner om året. Inte direkt någon anledning att lägga ner för eventuella problem utanför fastlandet.

Huaweis leverantörer är såklart beroende av sin försäljning till Huawei också, så det är inte bara Huawei som vill ha en lösning eller lättnad.

Permalänk
Avstängd

Hade varit roligare om Google skrev "fuck off" till Trump på Twitter, och därefter flyttade all verksamhet från USA.

Permalänk

Det är löjligt allt det här.. Jag vill bara ha en huawei men att välja mobiltelefon idag verkar ju vara politiskt..

Dem enda som vinner på det här verkar ju vara samsung. Vill jag ha en samaung? Njae.. S10 ska då droppa nån tusenlapp isåfall.

Tänker mig en zenfone 6 men det är en hel del kompromiss från min sida när jag vill ha en P30 pro.. Tack Trump.. Tack så hemskt mycket..

Hoppas huawei gör nåt storslaget. Hoppas det här baktänder rejält..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Här är ett inlägg som förhoppningsvis får dig att inse att det finns större saker än vilken telefon du köper det här året som skapat denna situation. De nya Huawei-sanktionen handlar både om västerlandets säkerhet och om rättvis handel.

Dold text
Permalänk
Inaktiv

Kommer fortsätta att använda min P20 Pro och Mediapad M5 så länge dom funkar, bytte bort min iPad pro och iPhone och jag ångrar inte de, älskar bägge produkter och hoppas att jag kan fortsätta att använda dom länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Här är ett inlägg som förhoppningsvis får dig att inse att det finns större saker än vilken telefon du köper det här året som skapat denna situation. De nya Huawei-sanktionen handlar både om västerlandets säkerhet och om rättvis handel.

Du förfaller vara riktigt bortskämd i din kommentar måste jag säga.

Utöver det har ju Kina högre importtullar på amerikanska varor, mycket striktare regler för utländska företag att etablera sig, krav på kinesiska partners (vilket Trump lyckades få en ändring på nu), såkallad "forced technology transfer" (vilket förnekas officiellt men sker under bordet) och en hel del IP-stöld.

Man kan förvisso argumentera för att ett "trade deficit" är ett icke-problem men handelsförhållandena mellan Kina och USA är så mycket till kinesernas fördel att det mest liknar ett dåligt skämt.

Permalänk
Inaktiv

Rick Sanchez reminds us of the US government controversial bailout of Wall Street and points out that if the Chinese government steps in to reinvigorate Huawei after its loss of Google’s business, then Washington won’t be in a position to criticize Beijing. Then “Boom Bust” host Christy Ai weighs in on Huawei’s relationship with the Chinese government. She points out that the world’s technology industry relies on rare earth minerals exported from China.

https://youtu.be/hixW12aWRRU

Usa importerar 80% från Kina av dom mineraler som används i alla elektronik produkter, skulle kina stoppa detta så kommer hela Usa att drabbas hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Usa importerar 80% från Kina av dom mineraler som används i alla elektronik produkter, skulle kina stoppa detta så kommer hela Usa att drabbas hårt.

Jo, det kommer såklart svida i baken och smaka brunt om så blir fallet. Kina är onekligen en viktig handelspartner. Det är också anledningen till att deras agerande accepterats så länge.

Men då kan man också se problemet med att låta Kina diktera villkoren. Mer ömsesidiga avtal och regler behövs. Och hur får man igenom det?

Jag får känslan, kanske felaktigen, att Trump kör på att hala fram ballen och dänga den i bordet. En taktik som kanske funkar om kineserna övertygas om att han har störst balle, och därför viker sig. Dåligt däremot om kineserna skulle känna att han försöker trycka ballen i röven på dem, varpå de kanske sparkar bakut och skiter i konsekvenserna.

Ett gammalt hederligt maktspel alltså.

Jag tror inte det är bästa förhandlingstaktiken, men det återstår att se hur det går. Trumps krav på Kina är högst rimliga men frågan är om approachen kommer funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Following an event with the USDA (US Department of Agriculture), a reporter asked the President about the Huawei ban where Trump offered a vague and contradicting explanation around the 41-minute mark of the Source video.

"Huawei is something that’s very dangerous. You look at what they’ve done from a security standpoint, from a military standpoint, it’s very dangerous. So it’s possible that Huawei even would be included in some kind of trade deal. If we made a deal, I could imagine Huawei being possibly included in some form, some part of a trade deal."

https://www.c-span.org/video/?461027-1/president-trump-announ...

OK

Permalänk
Inaktiv

Kollat massa nyhetsinslag från amerika på you tube och de är många som menar att de har ingenting med säkerhet att göra utan de är att Huawei ligger långt före i utvecklingen av 5g och Usa hänger inte med och de här är ett sett för Usa att bromsa deras utveckling, kom ihåg Snowden, Usa har hållit på med samma saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Trump försöker bluffa för sätta igång QE igen och negativa räntor igen, han vet att han aldrig kan vinna ett ekonomiskt krig mot Kina.

Kina har dock statsobligationer de kan dumpa och flera verktyg i det "ekonomiska kriget".

Det verkar som om du inte riktigt har koll på läget, eller hur stasobligationer ens grundläggande fungerar.

Skrivet av Nivity:

Rätt skrämmande att USA kan bestämma över resten av världen så enkelt
Trump är väl glad dock

USA bestämmer över USA och amerikanska företag. På samma sätt som Sverige bestämmer över Sverige och svenska företag.

Skrivet av KAD:

Drömscenariot här är ju att detta blir startskottet för ett mobilt OS som är öppet på riktigt och som även används av flera stora aktörer. Men dom tekniska utmaningarna för att kunna porta appar är som redan nämnts inte obetydliga. Och öppenhet är ju inte kinesernas bästa gren, så det känns ju inte troligt att det händer.

Inte troligt. Har gjorts massor av försök med öppna mobilOS (Ubuntu, Firefox) och de har i princip obefintlig framgång i västvärlden. Vi är helt låsta till duopolet Google och Apple. Lite tråkigt tycker jag själv, men tyvärr så ser realiteten ut sådan.

Skrivet av fadelol:

Huawei har ju redan, för någon månad sedan, talat om att de arbetar på ett eget OS ifall det här skulle hända. Nu är det säkert baserat på open source delarna av Android. Men det kommer i alla fall inte som en överaskning, i alla fall inte för dem själva.

Är man konspiratoriskt lagd så kan ju undra varför just Huawei varit oroliga för detta, men jag lämnar den spekulationen åt var och en istället för att debattera den här.

Skrivet av Petterk:

@emilakered, @loevet: Jag tror de kör vidare på ett Android-derivat, bygger på AOSP i fortsättningen alltså. Vilket annat val har de? Tekniskt sett har de redan alla bitar på plats i Fastlandskina för att köra utan Google-tjänster. Nu kan de inte köra Baidu-kartor i väst, men de får köra kartor från exempelvis Europeiska Here. De bör vara tillräckligt stora i Europa för att tvinga app-utvecklare att ta bort beroende av Google-tjänster och släppa för deras telefoner. Gissningsvis kommer någon kinesisk internet-jätte släppa en app-butik för Android (och Huaweis kommande fork) i Europa så att app-utvecklarna inte ens behöver skicka in apparna till en Huawei-driven plattform.

Till skillnad från ZTE finns det ingen snabb lösning här, Huawei är ett mål etablissemanget inte kommer släppa.

Tror du har absolut helt fel där. Utan Googles licenser för att köra deras riktiga Android så är du dömd att misslyckas med att sälja mobiltelefoner i västvärlden. Detta har försökts tidigare av jättar som Amazon och Facebook, men har alltid varit komersiella misslyckanden.

Skrivet av gusnan:

Mobiler med operativsystem baserade på fri mjukvara kan inte komma snabbt nog nu...

Det har funnits i hur många år som helst, men i praktiken så är intresset nästan obefintligt, och det är duopolet Google och Apple som i praktiken har marknaden i sin totala kontroll.

Skrivet av Petterk:

Nej, det vore för tydligt brott mot bland annat WTO-avtal.

Tror inte heller att det är troligt (de andra mobiltillverkarna har inte samma slagkraft, eller koppling till kinesiska staten och kommunistpartiet som Huawei), men helt omöjligt är det inte. Dels har avtal brutits emot WTO förut (både av Kina och USA, och andra stater), och dels så vet man aldrig hur rationellt Trump kommer att agera.

Så risken är liten, men absolut inte obefintlig. Jag skulle personligen vara lite försiktig med att köpa produkter från kinesiska "pure players".

Skrivet av Petterk:

Tekniskt sett är ZTE också anklagade.

Eftersom du redigerade inlägget, jo ZTE har varit utpekade för spionage i bland annat FBI-rapporter.

Nästan alla kinesiska pure players ligger i händerna på kinesiska staten, kommunistpartiet, och kan när som helst tvingas att installera den mjukvara eller hårdvara som kommunistpartiet dikterar (även om så varit fallet i praktiken i åratal så har det för något år sedan ratificierats som officiellt kinesisk lag/direktiv).

Skrivet av Ceji:

Nu tappade Google det mesta av sin trovärdighet, de är ju värre än Microsoft på sin tid. Nä, Google har definitivt blivit för stora. Och att de skulle gå i Trumps släptåg trodde jag verkligen inte. Fram tills nu har jag inte tyckt deras storlek spelade så stor roll eftersom man lite naivt trott på deras devis "dont be evil". Men det är just evil de är nu. Synd bara att det inte finns något bra alternativ idag. Tizen kanske? Min nästa telefon blir nog en Huawei tack vare detta. Med eller utan Android.

Lycka till med din nya telefon utan iOS eller Google Android.

Hint: Samsung är ett jätteföretag, och inte ens de har kunnat dumpa Google för deras eget Tizen. Trots att det inte finns något mer de skulle önska.

Skrivet av teejee:

Det är ju rätt uppenbart nu att USA kontrollerar Google.

Är det märkligt att USA styr hur företag i USA får arbeta? Menar du att företag i Sverige inte kontrolleras av Sverige?

Tror du dessutom att det är annorlunda i Kina?

Hint: I Kina styr staten och partiet mycket hårdare hur kinesiska företag får arbeta än här i den fria västvärlden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det verkar som om du inte riktigt har koll på läget, eller hur stasobligationer ens grundläggande fungerar.

USA bestämmer över USA och amerikanska företag. På samma sätt som Sverige bestämmer över Sverige och svenska företag.

Inte troligt. Har gjorts massor av försök med öppna mobilOS (Ubuntu, Firefox) och de har i princip obefintlig framgång i västvärlden. Vi är helt låsta till duopolet Google och Apple. Lite tråkigt tycker jag själv, men tyvärr så ser realiteten ut sådan.

Är man konspiratoriskt lagd så kan ju undra varför just Huawei varit oroliga för detta, men jag lämnar den spekulationen åt var och en istället för att debattera den här.

Tror du har absolut helt fel där. Utan Googles licenser för att köra deras riktiga Android så är du dömd att misslyckas med att sälja mobiltelefoner i västvärlden. Detta har försökts tidigare av jättar som Amazon och Facebook, men har alltid varit komersiella misslyckanden.

Det har funnits i hur många år som helst, men i praktiken så är intresset nästan obefintligt, och det är duopolet Google och Apple som i praktiken har marknaden i sin totala kontroll.

Tror inte heller att det är troligt (de andra mobiltillverkarna har inte samma slagkraft, eller koppling till kinesiska staten och kommunistpartiet som Huawei), men helt omöjligt är det inte. Dels har avtal brutits emot WTO förut (både av Kina och USA, och andra stater), och dels så vet man aldrig hur rationellt Trump kommer att agera.

Så risken är liten, men absolut inte obefintlig. Jag skulle personligen vara lite försiktig med att köpa produkter från kinesiska "pure players".

Nästan alla kinesiska pure players ligger i händerna på kinesiska staten, kommunistpartiet, och kan när som helst tvingas att installera den mjukvara eller hårdvara som kommunistpartiet dikterar (även om så varit fallet i praktiken i åratal så har det för något år sedan ratificierats som officiellt kinesisk lag/direktiv).

Lycka till med din nya telefon utan iOS eller Google Android.

Hint: Samsung är ett jätteföretag, och inte ens de har kunnat dumpa Google för deras eget Tizen. Trots att det inte finns något mer de skulle önska.

Är det märkligt att USA styr hur företag i USA får arbeta? Menar du att företag i Sverige inte kontrolleras av Sverige?

Tror du dessutom att det är annorlunda i Kina?

Hint: I Kina styr staten och partiet mycket hårdare hur kinesiska företag får arbeta än här i den fria västvärlden.

USA bestämmer över USA och amerikanska företag. På samma sätt som Sverige bestämmer över Sverige och svenska företag. Inte korrekt, USA har betydligt mer pull över deras företag än Svenska staten har.

Så nej, fel.
Det är också skillnad på rent förbud och uppmaning.

Sen ja klart Kina styr med järnhand, de har de alltid gjort. Dock inte detta handelskrig handlar om.

Har du ens sett Trumps uttalande nu senast igår? Där ser man åter igen hur lost han är med detta handelskriget.

"Huawei is something that’s very dangerous. You look at what they’ve done from a security standpoint, from a military standpoint, it’s very dangerous. So it’s possible that Huawei even would be included in some kind of trade deal. If we made a deal, I could imagine Huawei being possibly included in some form, some part of a trade deal."

Permalänk
Inaktiv

https://youtu.be/0ZDeFje2UyY

Nu är de plötsligt ingen säkerhetsrisk längre, bara massa tomma hot från Trump för att vinna röster inför nästa val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tror du har absolut helt fel där. Utan Googles licenser för att köra deras riktiga Android så är du dömd att misslyckas med att sälja mobiltelefoner i västvärlden. Detta har försökts tidigare av jättar som Amazon och Facebook, men har alltid varit komersiella misslyckanden.

Huawei vill inte köra fork, men måste de kommer de försöka och de är inte Amazon – Amazon har inget intresse av att tillverka telefoner – utan den näst största största mobiltillverkaren i världen, och de säljer över 100 miljoner enheter om året med Googlefritt Android på fastlandet. Amazon lyckades däremot på surfplattor. Huawei vill som sagt inte köra en fork, och ska de köra en fork i EU så behöver de såklart stöd av företag här så det beror helt på hur EU/EU-länder vill markera vid fortsatta sanktioner.

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta kan bli en ypperligt bra tillfälle för något Europeiskt teknik företag att tillsammans med Huawei ta fram ett alternativ OS till USAs IOS och Android. Det känns som att det är på tiden att teknologi monopols jämnas ut på marknaden.

Det känns inte trovärdigt eller hållbart att all kompetens, innovation och teknik bara skulle få existeras i Usa. Fast det är klart, tänker man på Europa så för ju inte tankarna direkt på kompetens och innovation angående mobil och telekom när man säger länder såsom Spanien, Grekland, Italien. Men ändå.

Nu har Huawei och något - några bolag i Europa möjligheten att verkligen skapa en motpol, nåt riktigt spännande. Detta ska vi givetvis vara mycket glada för om det sker.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caus:

Folk är skeptisk till Huawei utifrån att företaget får stöd av kinesiska staten.

Har folk glömt vad Eric Snowden avslöjade i samband med sitt avhopp? Att folk litar på USA hellre förefaller ju smått bisarrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyheter glöms väl bort på någon vecka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Det är löjligt allt det här.. Jag vill bara ha en huawei men att välja mobiltelefon idag verkar ju vara politiskt..

Dem enda som vinner på det här verkar ju vara samsung. Vill jag ha en samaung? Njae.. S10 ska då droppa nån tusenlapp isåfall.

Tänker mig en zenfone 6 men det är en hel del kompromiss från min sida när jag vill ha en P30 pro.. Tack Trump.. Tack så hemskt mycket..

Hoppas huawei gör nåt storslaget. Hoppas det här baktänder rejält..

Ja, absolut att det är politiskt. Genom att köpa varor från ett land främjar man det landets ekonomi. Genom att många köper mycket varor från ett land gynnar man jättemycket landets ekonomi. Och vad är det för ett land? Det är en diktatur. En diktatur som trycker ner andra folkslag. Som hävdar territoriala områden på bekostnad av andra. Skiter i miljön gör det också, sålänge det gynnar landet. Och bäst av allt, man får inte säga något om det landet. Får inte lov att kritisera det om det gör fel. För då hamnar man i skottgluggen.

Kina hävdar sig mer och mer i världen. Och vill vi ha Kina som den mest dominerande globala supermakten? Jag tror knappast det. Då har jag hellre amerikanarna. Men det är sånt som gemene man skiter i. Sålänge de är billigastast. Det är det absolut viktigaste för människor. Att det är billigt. Varför det är billigt det skiter de i. Vad det främjar det skiter de i. Och sen kommer de och tycker att vi har fått det sämre. Och det är invandrarnas fel.

Och hur var det nu, någon gång i början av 2000 talet sa kinesiska staten att man skulle ha fokus på att bli störst inom kommunikation och vips, nu har de Huawei, ZTE m.f.l. En hel jävla drös av stora mobiltelefontillverkare. Hur i helvete gick det till tro?

Många gafflar om att Kinesiska staten kan spionera på folk. Jag tror knappast att de är ute efter gemene man. Lika lite som amerikanarna. Men vem vet när de blir störst. Och störst inom AI, för det är ett av deras nuvarande mål. Kanske börjar de att kontrollera vad folk har för åsikter och börjar göra något åt det.

Men de är billigast. Det är för de flesta viktigare än allt annat.

Permalänk

@OCM: jag är inte insatt alls.. Tror jag nämnde det här eller i någon annan huawei tråd men nu vet du det.
Just nu så skiter jag i allt sånt där.. USA skulle väl göra precis samma sak som det kina gör just nu? Om dem bara kunde.

Kina har väl tänkt till lite längre helt enkelt.

Huawei visar vad man kan få för pengarna jämfört med apple & samsung som tar flera tusenlappar mer för nästintill samma skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCM:

Ja, absolut att det är politiskt. Genom att köpa varor från ett land främjar man det landets ekonomi. Genom att många köper mycket varor från ett land gynnar man jättemycket landets ekonomi. Och vad är det för ett land? Det är en diktatur. En diktatur som trycker ner andra folkslag. Som hävdar territoriala områden på bekostnad av andra. Skiter i miljön gör det också, sålänge det gynnar landet. Och bäst av allt, man får inte säga något om det landet. Får inte lov att kritisera det om det gör fel. För då hamnar man i skottgluggen.

Kina hävdar sig mer och mer i världen. Och vill vi ha Kina som den mest dominerande globala supermakten? Jag tror knappast det. Då har jag hellre amerikanarna. Men det är sånt som gemene man skiter i. Sålänge de är billigastast. Det är det absolut viktigaste för människor. Att det är billigt. Varför det är billigt det skiter de i. Vad det främjar det skiter de i. Och sen kommer de och tycker att vi har fått det sämre. Och det är invandrarnas fel.

Och hur var det nu, någon gång i början av 2000 talet sa kinesiska staten att man skulle ha fokus på att bli störst inom kommunikation och vips, nu har de Huawei, ZTE m.f.l. En hel jävla drös av stora mobiltelefontillverkare. Hur i helvete gick det till tro?

Många gafflar om att Kinesiska staten kan spionera på folk. Jag tror knappast att de är ute efter gemene man. Lika lite som amerikanarna. Men vem vet när de blir störst. Och störst inom AI, för det är ett av deras nuvarande mål. Kanske börjar de att kontrollera vad folk har för åsikter och börjar göra något åt det.

Men de är billigast. Det är för de flesta viktigare än allt annat.

Greed is good, money talks. Börja förstå Usa största exportprodukt, dollarn så kommer du förstå vem som är den globala igeln. Ska du handla ett fat olja värderas det i dollar, inte svenska kronor eller lira. Det betyder att alla länder som vill sälja eller köpa olja måste hålla dollar. Därför finns det en ständig efterfråga på dollar. Vill du bedriva handel internationellt är det dollar.

Jag skulle aldrig klandra ett land som har ett stort handelsöverskott, det har det ofta av en anledning, att de arbetar hårt, billigt och erbjuder produkter/tjänster som andra vill ha. Men länder som använder sedelpressen, militära hot och agerar global polisstat har jag ingen respekt för.

Vill Usa bli den globala starka exportnation de en gång var måste de lämna petrodollar systemet helt, annars kommer dollarn fortsätta vara alldeles för stark, alldeles för stark för att man ska kunna skapa någon stark exportindustri.

Att vi har fått det sämre beror till större del på naiva politiker som tror man kan taxera ett land till välstånd och dra på sig enorma kostnader.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

förstår inte ens varför man skulle köpa en huawei.
hör bara dåligt om dom.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oskar80:

förstår inte ens varför man skulle köpa en huawei.
hör bara dåligt om dom.

Jaså, var "hör" du det?

Jag är inne på min tredje Huawei. Bästa telefonerna jag haft, med marginal. Kommer köpa fler så länge de säljs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jaså, var "hör" du det?

Jag är inne på min tredje Huawei. Bästa telefonerna jag haft, med marginal. Kommer köpa fler så länge de säljs.

denna artikeln är ett bra exempel

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Jaså, var "hör" du det?

Jag är inne på min tredje Huawei. Bästa telefonerna jag haft, med marginal. Kommer köpa fler så länge de säljs.

Kan bara hålla med, kameran är sjukt bra, jag har en vanlig kamera som kostar runt 7 tusen kronor och de är en av dom bättre kompaktkameror som finns och de är nästan dött lopp mellan min P20 Pro och min Canon kamera och de är just därför jag köpte den, att kunna ta bra bilder utan att behöva släpa med kameran hela tiden. Jag hoppas att priserna sjunker nu när folk får panik och börjar sälja sina telefoner, är sugen på den nya P30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Greed is good, money talks. Börja förstå Usa största exportprodukt, dollarn så kommer du förstå vem som är den globala igeln. Ska du handla ett fat olja värderas det i dollar, inte svenska kronor eller lira. Det betyder att alla länder som vill sälja eller köpa olja måste hålla dollar. Därför finns det en ständig efterfråga på dollar. Vill du bedriva handel internationellt är det dollar.

Jag skulle aldrig klandra ett land som har ett stort handelsöverskott, det har det ofta av en anledning, att de arbetar hårt, billigt och erbjuder produkter/tjänster som andra vill ha. Men länder som använder sedelpressen, militära hot och agerar global polisstat har jag ingen respekt för.

Vill Usa bli den globala starka exportnation de en gång var måste de lämna petrodollar systemet helt, annars kommer dollarn fortsätta vara alldeles för stark, alldeles för stark för att man ska kunna skapa någon stark exportindustri.

Att vi har fått det sämre beror till större del på naiva politiker som tror man kan taxera ett land till välstånd och dra på sig enorma kostnader.

Jag känner mycket väl till petrodollarn. Nä, jag gillar inte USA heller. I mina ögon ett jävla skitland som man inte ska se upp till.

Kina är hårt reglerat därför kan de ha billig arbetskraft som arbetar hårt. Deras arbetare sover på fabrikerna. Gör de det här frivilligt tro? Är det av egen fri vilja som den kinesiska arbetare vill arbeta för en skitlön och bo på fabriker? Jag tror knappast det. Det är diktaturen som ser till att ha billig arbetskraft.

Vad innebär det att kinesen jobbar skitbilligt och bor på fabriken? Jo, att de västerländska företagen inte kan konkurrera. Vi tappar jobben här. För att vi inte vill ge de där extra kronorna som västerländsk producerad vara kostar vilket de gör för att vi vill ha bra arbetsvillkor. Well, då får vi kanske förbereda oss på att få sämre arbetsvillkor här hemma till slut ändå. Börjar Sverige se ut som en gammal öststat? Det kanske har sin förklaring från någon annanstans än invandringen. Folk verkar tycka att det är självklart att Sverige är ett rikt land. Att vi på något sätt har en outsinlig källa med pengar, det bara är att skopa upp. En vacker dag kommer vi att se ut som en gammal sovjetstat. Och då är det invandrarnas fel såklart.

Vad händer förresten när Kinesen börjar lätta på arbetsvillkoren för sina arbetare och ge dem högre löner? De börjar att få råd att köpa saker? Då kommer vi ta mig fan se på svag krona. När råvarorna i världen verkligen inte räcker till längre. Men se, kinesen är i Afrika just nu och säkrar upp råvaror för framtiden. De lär iaf ha råd i framtiden.

Till sist vill jag slänga upp de här två länkarna som kan vara läsvärda. Säga vad man vill om amerikanarna, de har iaf aldrig utövat påtryckningar mot Sverige på det här sättet. De har aldrig försökt trycka ner Sverige eller satt sig på oss.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kina-3

https://www.expressen.se/nyheter/forskare-sverige-ar-maltavla...

Men visst har Huawei bra kameror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OCM:

Jag känner mycket väl till petrodollarn. Nä, jag gillar inte USA heller. I mina ögon ett jävla skitland som man inte ska se upp till.

Kina är hårt reglerat därför kan de ha billig arbetskraft som arbetar hårt. Deras arbetare sover på fabrikerna. Gör de det här frivilligt tro? Är det av egen fri vilja som den kinesiska arbetare vill arbeta för en skitlön och bo på fabriker? Jag tror knappast det. Det är diktaturen som ser till att ha billig arbetskraft.

Vad innebär det att kinesen jobbar skitbilligt och bor på fabriken? Jo, att de västerländska företagen inte kan konkurrera. Vi tappar jobben här. För att vi inte vill ge de där extra kronorna som västerländsk producerad vara kostar vilket de gör för att vi vill ha bra arbetsvillkor. Well, då får vi kanske förbereda oss på att få sämre arbetsvillkor här hemma till slut ändå. Börjar Sverige se ut som en gammal öststat? Det kanske har sin förklaring från någon annanstans än invandringen. Folk verkar tycka att det är självklart att Sverige är ett rikt land. Att vi på något sätt har en outsinlig källa med pengar, det bara är att skopa upp. En vacker dag kommer vi att se ut som en gammal sovjetstat. Och då är det invandrarnas fel såklart.

Vad händer förresten när Kinesen börjar lätta på arbetsvillkoren för sina arbetare och ge dem högre löner? De börjar att få råd att köpa saker? Då kommer vi ta mig fan se på svag krona. När råvarorna i världen verkligen inte räcker till längre. Men se, kinesen är i Afrika just nu och säkrar upp råvaror för framtiden. De lär iaf ha råd i framtiden.

Till sist vill jag slänga upp de här två länkarna som kan vara läsvärda. Säga vad man vill om amerikanarna, de har iaf aldrig utövat påtryckningar mot Sverige på det här sättet. De har aldrig försökt trycka ner Sverige eller satt sig på oss.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kina-3

https://www.expressen.se/nyheter/forskare-sverige-ar-maltavla...

Men visst har Huawei bra kameror!

Håller diktaturen en pistol mot den kinesiska arbetarens huvud? Vilka alternativ tror du en kinesisk arbetare har? Han kan antingen ta ett lågbetalt fabriksjobb eller ge sig ut på fastlandet för att bli en livegen bonde. Du går inte från ett icke industrialiserat bonde samhälle till betalda fackmöten på några decennium.

Västerländska industrier/företagare sålde ut sig själva, de sålde ut sina egna arbetare. det var inte kineserna som gjorde det. Det såg helt enkelt hur Kina var det perfekta, kanske enda möjliga alternativet. Stor befolkning, kulturellt och nationellt enat, billig arbetskraft iform av många som endast var bönder, lediga och stora markytor, även bra placerat för att lätt nå ut till den stora asiatiska marknaden och vidare globalt.

Trodde du Kina skulle erbjuda dessa mark, billig arbetskraft och en jättemarknad gratis sen bara titta på? Vilka andra skulle gjort så? Givetvis kommer de vilja ha insikt i vad utländska företag gör, givetvis kommer de kopiera och börja tävla med statsstödda inhemska företag. Men det är stor skillnad på att utöva makt på detta sättet än att lasta flertalet Grumman B-2 fulla, finansiera olika terrorister för att störta ordningen ett land som vill handla olja utan inblandning av dollar. Varför faller Venezuela? 2017 ville de sälja olja i andra valörer än dollar, vad ser du idag? En statskupp troligtvis finansierat av jänkarna. Dina flyktingströmmar kommer från Usa:s utrikespolitik, som ska blanda sig i allt.

Det händer redan, Kina har en otroligt stor växande medelklass, lönerna i fabrikerna ökar stadigt i takt med att den förut osinande strömmen av arbetskraft från fastlandet avtar. Snart blir det för de globala storföretagen att ta sitt pick och pack och ge sig av till nästa anhalt, Vietnam, Afrika, men landet måste vara lugnt, man vill inte bli kapat av militära grupper varann vecka.

Varför skulle svensk krona bli svagare för att Kina höjer sin levnadsstandard? Svensk krona faller för att vi håller på med minusräntor där staten får betalt för att låna, statsobligationsköp och annat. Dvs klassisk socialdemokratisk politik, sen är man förvånad att ingen investerar i ett land där skatterna är skyhöga och de få vinster som genereras rinner ur i delvalveringseffekter.

https://omniekonomi.se/swedbank-riskerar-forbud-att-handla-me...

Aldrig försökt trycka ner Sverige? Sett Swedbanks aktiekurs de senaste? Ge Swedbank en 40miljarder dollar bot, och vi får nog omvärdera dina påstående om att Usa aldrig har satt sig på oss. Swedbank som sitter på Sveriges största bostadsobligationsporfölj, då faller allt kan jag garantera dig. Jänkarna har en pistol mot huvudet på hela det nordiska bankväsendet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Håller diktaturen en pistol mot den kinesiska arbetarens huvud? Vilka alternativ tror du en kinesisk arbetare har? Han kan antingen ta ett lågbetalt fabriksjobb eller ge sig ut på fastlandet för att bli en livegen bonde. Du går inte från ett icke industrialiserat bonde samhälle till betalda fackmöten på några decennium.

Västerländska industrier/företagare sålde ut sig själva, de sålde ut sina egna arbetare. det var inte kineserna som gjorde det. Det såg helt enkelt hur Kina var det perfekta, kanske enda möjliga alternativet. Stor befolkning, kulturellt och nationellt enat, billig arbetskraft iform av många som endast var bönder, lediga och stora markytor, även bra placerat för att lätt nå ut till den stora asiatiska marknaden och vidare globalt.

Trodde du Kina skulle erbjuda dessa mark, billig arbetskraft och en jättemarknad gratis sen bara titta på? Vilka andra skulle gjort så? Givetvis kommer de vilja ha insikt i vad utländska företag gör, givetvis kommer de kopiera och börja tävla med statsstödda inhemska företag. Men det är stor skillnad på att utöva makt på detta sättet än att lasta flertalet Grumman B-2 fulla, finansiera olika terrorister för att störta ordningen ett land som vill handla olja utan inblandning av dollar. Varför faller Venezuela? 2017 ville de sälja olja i andra valörer än dollar, vad ser du idag? En statskupp troligtvis finansierat av jänkarna. Dina flyktingströmmar kommer från Usa:s utrikespolitik, som ska blanda sig i allt.

Det händer redan, Kina har en otroligt stor växande medelklass, lönerna i fabrikerna ökar stadigt i takt med att den förut osinande strömmen av arbetskraft från fastlandet avtar. Snart blir det för de globala storföretagen att ta sitt pick och pack och ge sig av till nästa anhalt, Vietnam, Afrika, men landet måste vara lugnt, man vill inte bli kapat av militära grupper varann vecka.

Varför skulle svensk krona bli svagare för att Kina höjer sin levnadsstandard? Svensk krona faller för att vi håller på med minusräntor där staten får betalt för att låna, statsobligationsköp och annat. Dvs klassisk socialdemokratisk politik, sen är man förvånad att ingen investerar i ett land där skatterna är skyhöga och de få vinster som genereras rinner ur i delvalveringseffekter.

https://omniekonomi.se/swedbank-riskerar-forbud-att-handla-me...

Aldrig försökt trycka ner Sverige? Sett Swedbanks aktiekurs de senaste? Ge Swedbank en 40miljarder dollar bot, och vi får nog omvärdera dina påstående om att Usa aldrig har satt sig på oss. Swedbank som sitter på Sveriges största bostadsobligationsporfölj, då faller allt kan jag garantera dig. Jänkarna har en pistol mot huvudet på hela det nordiska bankväsendet.

Det är sant, om ett företag begår brott med kopplingar till dollarn får de böta till amerikanska staten. Och jag tycker absolut att det är helt sjukt att företag ska betala böter till dom bara för att det finns kopplingar till deras valuta. Om det är till någon som de ska betala böter till så är det till det land som brottet begås i, eller var de har sitt huvudsäte någonstans. Inte till USA. Som jag skrev innan, jag gillar inte amerikanarna heller.

”klassisk socialdemokratisk politik” – klassisk moderat jargong om något som är negativt. Klistra fast det på sossarna. Det går alltid hem.

Venezuela – jag är inte så insatt i deras kris. Men från vad jag läst är det ett land som är beroende av sin oljeexport. När priset på oljan sjönk fick de en ekonomisk kris varav att deras valuta inte är värt ett skit längre. Men visst, amerikanarna kanske har haft med ett finger där.

Flyktingströmmar – den senaste som vi har haft är från Syrien, och den grundar sig på den arabiska våren som hade sin start i Tunisien. Jag kan inte se att amerikanarna startade det. Men visst, vi har fått hit ett gäng ”afganpojkar” från Afghanistan. Att amerikanarna gick in där var i huvudsak för 11:e september. Och de hade västvärldens stöd till det då de krossade talibanstyret som på den tiden var ganska omskrivet för sina handlingar mot den egna befolkningen. Om jag minns rätt så var det lite IS ”light” över dom.

”Håller diktaturen en pistol mot den kinesiska arbetarens huvud?” Googla massaker himmelska fridens torg. Jag skulle vilja säga att diktaturen håller en pistol mot den kinesiska arbetarens huvud.

Absolut att västerländska industrier och företagare har sålt ut oss på sin jakt efter större vinster.

Oavsett vad vi skriver här till varandra. Vill vi ha Kina som den största globala supermakten? För det är dit vi är på väg. Vad innebär det för oss? Det jag ser av kineserna tycker iallafall jag är lite skrämmande. Sättet som de har börjat att bli mot omvärlden nu när de börjar bli stora på riktigt. Att de t.ex. lägger anspråk på hela det sydkinesiska havet. Kollar man på en karta så inser man hur jävla befängt det är att de ska ha hela det havet. Det är hur långt som helst till deras egna kust. Och så bygger de konstgjorda öar för att ge legitimitet. Som de till en början sa att de inte skulle militarisera... Sen har vi omskolningläger för muslimska folkgrupper i Kina. Och de lägger väldigt mycket pengar på sin militär. Det skall bli intressant och se vad de använder den till sen. Och jag läste nyligen nånstans att kineserna påstod att de är "a near artic state". Undrar varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Som om USA inte kontrollerar sina inhemska storföretag? Behöver man ens säga NSA, Homeland?

Det är väl inte "kontroll" på riktigt samma nivå?
Inte läst allt i tråden, men början var väl att man misstänkte att företagets produkter innhöll spionprogramvara?
Och lite ospecificerad "bonushardware"?
Och då sparkar USA absolut bakut!
Kinesiska företag är ju också av staten pliktade att spionera så mycket de kan på konkurrenter? (..och allt annat också..)
Om jag t ex skriver i ett mail till en kompis på ett radioföretag. "Hi, the new low loss combiner is excellent!" då lär det, kanske, ta en sväng förbi Kina innan det landar hos kompisen?
Bra?
Inte alls...
OM det är så vet vi ju inte. Ännu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stig45:

Det är väl inte "kontroll" på riktigt samma nivå?
Inte läst allt i tråden, men början var väl att man misstänkte att företagets produkter innhöll spionprogramvara?
Och lite ospecificerad "bonushardware"?
Och då sparkar USA absolut bakut!
Kinesiska företag är ju också av staten pliktade att spionera så mycket de kan på konkurrenter? (..och allt annat också..)
Om jag t ex skriver i ett mail till en kompis på ett radioföretag. "Hi, the new low loss combiner is excellent!" då lär det, kanske, ta en sväng förbi Kina innan det landar hos kompisen?
Bra?
Inte alls...
OM det är så vet vi ju inte. Ännu.

Hur vet man att USA inte kör med samma koncept? Spionmjukvara i hårdvara som säljs världen över. Cisco var i blåsväder för några år sen med att NSA hade bakdörrar in i deras routrar.

https://www.infoworld.com/article/2608141/snowden--the-nsa-pl...

Permalänk
Inaktiv

Huawei kommer troligtvis hålla ett event i oktober där man kommer visa upp det nya flaggskeppet Mate 30 Pro. Nu har det inkommit nya uppgifter.
Det ser ut som att Huawei Mate 30 Pro kommer lanseras med ARK OS från start (eller Hongmeng OS som det kommer heta i Kina). Utöver det ser det ut som att enheten kan komma att lanseras med Android från start om USA tar bort ban:en som Huawei har på sig just nu.