Är det dags att gå från 4 till 6 TB allteftersom till en 12 disk nas? Tänker på kostnaden

Permalänk
Medlem

Är det dags att gå från 4 till 6 TB allteftersom till en 12 disk nas? Tänker på kostnaden

Allteftersom hårddiskar går sönder i nasen (3 är utbytta, nu är en 4'de trasig, enbart WD Red diskar.).
Så börjar jag fundera på att man kanske bör byta ut 4TB till 6 TB diskar istället (allt eftersom dom går sönder).

Jag har redan använt 90% av diskutrymmet i nasen så jag är även i behov av mer utrymme i framtiden om jag inte raderar en del skit.
Och enligt SHR-2 raid tekniken som jag använder så kommer jag inte få större kapacitet förrns minst 4 diskar är utbytta.

Då kommer vi till kostnaden (ca):
4TB = 1400:- (16800:- för alla 12)
6TB = 2200:- (26400:- för alla 12)

9600:- i skillnad idag.

Jag känner mig osäkert på om det är värt det just nu, hur tror ni kostnaden på 6TB diskar kommer bli framöver?
Börjar jag byta till 6TB så kommer jag inte kunna gå tillbaka till 4TB diskar sen. Något att ha i åtanke!
Eller bör jag fundera på något annat sätt?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Beror väl mera på hur mycket du fyller disken efter tid.
Hur har det sett dom 3-4 senaste åren och lägg till 20%. Kanske mer vettigt med 8tb diskar istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Jag köpte min 8TB disk för 2490:- inkl moms, känns mer värt än en 6:a.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4794747

Senaste kampanjen var i april, så det kommer nog snart igen.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Jag köpte min 8TB disk för 2490:- inkl moms, känns mer värt än en 6:a.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4794747

Senaste kampanjen var i april, så det kommer nog snart igen.

Det är väl ok om man bara ska köpa 1 disk, men att allteftersom uppdatera 12st är lite annat kostnadsmässigt.

I Oktober 2018 så köpte jag 4TB för 1120:-
Nu kostar dom 1388 som billigast, så hårddiskarna verkar öka i pris.

Visa signatur

:)

Permalänk
Inaktiv

Som någon som kör 4st WD Red 4TB-diskar med FreeNAS sedan mitten av 2014 så är nya diskar något jag letat efter de senaste tre åren egentligen. De fungerar fortfarande bra men känslan är att det är dags att se över införandet av nya diskar. Dock går priserna inte i någon rolig riktning, kapaciteten ökar men priserna blir inte bättre. Och då jag får ut runt 10TB med mina diskar så är jag ofta över 80% diskanvändning vilket Freenas/ZFS inte gillar. Men att byta ut mot exempelvis 4st 8TB-diskar ger en kostnad på över 10 000kr. Vilket inte känns så värt IMHO.

Lösningen jag själv använder är inte optimal men kanske värd att fundera på. Jag kör flera externa Seagate 4TB 2,5" diskar som både backup men också arkivdiskar. Saker som jag känner jag kan undvara på min NAS flyttas ut till en av arkiveringsdiskarna. När dessa blir full och behöver rensas så raderas det jag då känner att jag kan vara utan. Ångrar jag mig så kan jag hämta tillbaks det jag tidigare flyttat undan.

Permalänk
Medlem

Själv tröttnade jag på att köpa nya hårddiskar och har gått över till GSuite + rclone nu. Obegränsad krypterad molnlagring för under 100:-/mån.

Inte optimalt om man har många småfiler, men funkar perfekt att samla t.ex. semesterfilmer och linux isos

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Skrivet av WuZhao:

Det är väl ok om man bara ska köpa 1 disk, men att allteftersom uppdatera 12st är lite annat kostnadsmässigt.

I Oktober 2018 så köpte jag 4TB för 1120:-
Nu kostar dom 1388 som billigast, så hårddiskarna verkar öka i pris.

Nu tänkte jag mest på jämförelsen mellan ditt egna inlägg 6tb för 2200, då blir det 3480 mer för 24tb mer lagring och då tycker jag att det är värt det både för framtida lagringsutrymme och pris.

Jag köpte en till mig själv när företaget köpte in dem, har funkat klockrent och är nöjd, hoppas du hittar nått som passar.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av WuZhao:

Allteftersom hårddiskar går sönder i nasen (3 är utbytta, nu är en 4'de trasig, enbart WD Red diskar.).
Så börjar jag fundera på att man kanske bör byta ut 4TB till 6 TB diskar istället (allt eftersom dom går sönder).

Jag har redan använt 90% av diskutrymmet i nasen så jag är även i behov av mer utrymme i framtiden om jag inte raderar en del skit.
Och enligt SHR-2 raid tekniken som jag använder så kommer jag inte få större kapacitet förrns minst 4 diskar är utbytta.

Då kommer vi till kostnaden (ca):
4TB = 1400:- (16800:- för alla 12)
6TB = 2200:- (26400:- för alla 12)

9600:- i skillnad idag.

Jag känner mig osäkert på om det är värt det just nu, hur tror ni kostnaden på 6TB diskar kommer bli framöver?
Börjar jag byta till 6TB så kommer jag inte kunna gå tillbaka till 4TB diskar sen. Något att ha i åtanke!
Eller bör jag fundera på något annat sätt?

Du kan ju inte betala 26 400kr för 24TB.
Mitt råd är att göra en downsizing, skaffa sex st 8TB och spara sex platser till den dagen du behöver bygga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Själv tröttnade jag på att köpa nya hårddiskar och har gått över till GSuite + rclone nu. Obegränsad krypterad molnlagring för under 100:-/mån.

Inte optimalt om man har många småfiler, men funkar perfekt att samla t.ex. semesterfilmer och linux isos

Men jag antar att du kör Gsuite som företag? Eller kör du som privat? Vad kostar det för dig i så fall?

Visste inte ens att Rclone existerade, tack för den!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

@Dashio: Japp jag kör det som "företag" men allt du behöver är en domänadress för att registrera ditt företagskonto.

Det kostar mig $10/mån som dock ska höjas till $12 nu denna månad tror jag. Plus kostnaden för domänadressen på nån hundring om året.

Rclone är toppen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med så små diskar ? 8TB minst är mitt tips.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@Dashio: Japp jag kör det som "företag" men allt du behöver är en domänadress för att registrera ditt företagskonto.

Det kostar mig $10/mån som dock ska höjas till $12 nu denna månad tror jag. Plus kostnaden för domänadressen på nån hundring om året.

Rclone är toppen

Mind-blowing! Men Der står att man måste ha fler än 5 users. Annars får man bara 1TB. Är det bara att registrera 5 användate då? Hur funkar det med Google photo?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Mind-blowing! Men Der står att man måste ha fler än 5 users. Annars får man bara 1TB. Är det bara att registrera 5 användate då? Hur funkar det med Google photo?

precis, och 12 dollar är per användare. så 60 dollar i månaden om man ska oändlig lagring..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Skrivet av phanto:

precis, och 12 dollar är per användare. så 60 dollar i månaden om man ska oändlig lagring..

Det står att man måste vara 5 användare, men det behövs inte i praktiken. Jag och många med mig kör med bara en användare, och när man registrerar sin första användare får man ett meddelande att man nu har obegränsat utrymme.

Skulle dom däremot börja kräva att man måste ha 5 användare kanske man får söka efter nåt annat. Har du däremot ett par hundra TB är det fortfarande billigt med $60/mån.

Finns många trådar om detta ämne på bl.a. https://www.reddit.com/r/DataHoarder/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Skrivet av immutable:

Det står att man måste vara 5 användare, men det behövs inte i praktiken. Jag och många med mig kör med bara en användare, och när man registrerar sin första användare får man ett meddelande att man nu har obegränsat utrymme.

Skulle dom däremot börja kräva att man måste ha 5 användare kanske man får söka efter nåt annat. Har du däremot ett par hundra TB är det fortfarande billigt med $60/mån.

Finns många trådar om detta ämne på bl.a. https://www.reddit.com/r/DataHoarder/

Jag håller med, 60$ är fortfarande superbilligt för oändlig lagring

Håller med verkligen! Dock har jag och frugan endast 4TB just nu men totalt kanske vi har 9TB som vi delar på. Så hoppar nog över när vi når över 10TB

Visa signatur