Google presenterar mer information om Stadia – kommer till Sverige i november

Permalänk
Medlem

fan blir nog uppgradera TVn till vintern alltså 1080p börjar kännas oldschool måste dock byta ut min NUC också den klarar inte 4K men jag kommer helt klart att testa!

skall bli intressant o se hur det fungerar live! hade ju velat prova 4K med 1 GiG Telia fiber

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Där ser man, har bara vanliga chromecast. edit : som för övrigt buffrade någon sekund innan man kunde streama data till den, vilket ju inte skulle vara bra i spel.

Nej, jag hoppade över PS+ denna gång. Spelen var inte alls så bra som de man fick till PS3:an och Vita, vilket gjorde att jag helt enkelt sade upp min PS+ efter några månader på PS4.

Det är bara ett fåtal spel som ingår i 99kr/månaden, typ Destiny 2 som ingen spelar ändå längre.

Resterande spel får du köpa som vanligt.

Så tolkar inte jag detta från artikeln.
”Stadia Pro är istället en prenumerationstjänst som kostar 99 kronor i månaden och tjänstens kompletta spelbibliotek finns då tillgängligt med den högsta videokvaliteten.”

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det riktigt stora problemen för Google Stadia är att väldigt många i USA fortfarande har tak på hur mycket de kan ladda upp/ner och att Net Neutrality har stoppats, så bredbandsleverantörerna har ju rätten att strypa linan för olika tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så tolkar inte jag detta från artikeln.
”Stadia Pro är istället en prenumerationstjänst som kostar 99 kronor i månaden och tjänstens kompletta spelbibliotek finns då tillgängligt med den högsta videokvaliteten.”

Skickades från m.sweclockers.com

Google själva skriver "Exclusive discounts" vilket verkar konstigt om alla spel vore gratis.

Introducing our Stadia Pro subscription, which gets you:

✅ Up to 4K Resolution
✅ 5.1 surround sound
✅ Free games
✅ Exclusive discounts

edit : och många youtubers säger att det INTE är ett netflix-historia där man får tillgång till alla spel, utan man får vissa spel med tjänsten, men nya spel måste man köpa precis som vanligt.

edit2 : tydligen så ingår ENBART Destiny 2 med alla expansioner i början. Denna lista kommer att fyllas på med spel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Värt att nämna för folk är att detta alltså INTE är som Netflix för spel. Det är basically PS+ och Games with Gold. Du får några utvalda spel gratis, resten måste köpas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Google själva skriver "Exclusive discounts" vilket verkar konstigt om alla spel vore gratis.

Introducing our Stadia Pro subscription, which gets you:

✅ Up to 4K Resolution
✅ 5.1 surround sound
✅ Free games
✅ Exclusive discounts

edit : och många youtubers säger att det INTE är ett netflix-historia där man får tillgång till alla spel, utan man får vissa spel med tjänsten, men nya spel måste man köpa precis som vanligt.

edit2 : tydligen så ingår ENBART Destiny 2 med alla expansioner i början. Denna lista kommer att fyllas på med spel.

Ja då har nog sweclockers fattat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja då har nog sweclockers fattat fel.

Skickades från m.sweclockers.com

De har fattat helt fel, med tanke på att det även står på den svenska google stadia sidan klart och tydligt:

"Köp de senaste spelen och exklusiva spel för Stadia – spela dem på enheterna du redan har.1"

edit: här finns all info https://store.google.com/product/stadia_founders_edition

och där framkommer att det är bara destiny 2 än så länge som följer med. Resten måste man köpa.

"Köp spel när du vill: Ja

Tillgång till spel som släpps regelbundet utan extra kostnad: Ja, med Destiny 2: The Collection först ut "

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Destiny 2 ska ju gå f2p och släppas på steam nu så jag vet inte hur mycket value det är att du "får" D2

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig skaffa eller ens testa Stadia, hoppas på flopp! Google kommer väl banna folk bara för de har fel åsikter!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Så kommer Google tracka varje val man gör i spelen för att bättre kunna skapa sina demografiska/psykologiska profiler över oss och få oss att konsumera mera genom riktad marknadsföring?

Jag håller med dig 100%.

Google har förvisso i ett uttalande till gamesindustry.biz sagt:

This is built on top of Google's very robust privacy and personal information policy and we will not change that policy through Stadia

och

We're committed to protecting and respecting users' privacy every step of the way.

Så vad låter det här som? Att google tuffar på som de gör med sina övriga tjänster. Och hur har det gått, kan man ju fråga sig.

Permalänk
Medlem

Jag som var på väg att köpa en chromecast efter att behövt låna ut min gamla. Men nu blev jag lite ställd, antar att hela paketet kommer skickas först i november och frågan är om jag kan leva sålänge utan en chromecast. Känns ju lite onödigt att sitta på en vanlig och sedan en ultraversion.

Permalänk
Medlem

Känns som att det står fel i artikeln.. Enligt TalkLinked så ger pro bara tillgång till att köpa spel som kan spelas i 4k, inte ett Netflix för spel som antyds i artikeln..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 6700k @ stock || Noctua NH-U14s || ASUS R9 290X DCII || MSI Z170-A Pro || Corsair V LPX 3000MHz CL15 2x8GB || Corsair AX850 || Intel 535 240GB (OS+spel) || Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

kan bli bra, men jag kommer inte köpa tjänsten, jag är för konservativ
men som jag ser det så kommer förmodligen / förhoppningsvis spel i framtiden vara mer anpassade för "Linux" OS. å då blir de lite lättare å få grejerna å funka i Linux samt slippa dualboot osv

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@mickwald @CubaCola @jOnÄTÄn det stämmer det. Det uppfattades nog igår som att de utannonserade titlarna skulle ingå i Pro-abonnemanget, men det gör de mycket riktigt inte. Jag har uppdaterat artikeln med korrekt information nu. Tack för att ni påpekade det, men felen rättas till mycket snabbare om ni skickar in faktiska rättelser om fel.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det riktigt stora problemen för Google Stadia är att väldigt många i USA fortfarande har tak på hur mycket de kan ladda upp/ner och att Net Neutrality har stoppats, så bredbandsleverantörerna har ju rätten att strypa linan för olika tjänster.

Jag tror du missuppfattat, stora företag som google kommer att betala för gräddfilen medans små webhotell och enskilda servrar kommer drabbas. Samma sak kommer troligen med caps precis som våra mobilleverantörer, jättarna får fri lejd bara mindre tjänster förbrukar din datamängd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mynameislol:

Ni alla verkar väldigt intresserade och glada över detta... Själv är jag ganska säker på att detta är början på slutet på äganderätten av spel.

Om detta blir en succé så kan ni glömma att se offline spel, modding och möjligheten att spela och arkivera gamla spel vid slutet på nästa årtionde.

Även om jag delar din uppfattning om att strömmade spel är början på slutet så inleddes detta långt tidigare, med tjänster som Steam och DRM. Strömmade spel är nog helt klart slutet, speciellt om fler och fler utvecklare lanserar sina spel för dessa tjänster.

Undantaget är som ofta just GOG som säljer DRM-fria spel. Verkligen en butik som borde växa, i såväl utbud såväl som användare.

Det sagt så ser jag personligen även en vits med spel som tjänst. Få av nyare spel jag egentligen känner något behov av att "äga", utan där räcker tjänster som exempelvis GamePass till riktigt bra, och kanske även Stadia och xCloud för långsammare titlar.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Så kommer Google tracka varje val man gör i spelen för att bättre kunna skapa sina demografiska/psykologiska profiler över oss och få oss att konsumera mera genom riktad marknadsföring?

Exakt, annars går det ju knappast runt eftersom det är "gratis". 4K och några random spel är man nog inte intresserad av, vill man spela i 4k så har man nog krav på latens också.

Dessutom blir ju det här en extra butik där man får köpa sina spel på nytt alternativt dribbla mellan ännu en tjänst. I värsta fall går det inte runt eftersom för få betalar per månad. Vad händer med spellicenserna när de lägger ned...?

Jag nyttjade tjänsten OnLive för många år sedan, troligen den första tjänsten för cloud gaming. Där kunde man också köpa spel, bl a Deus Ex Human Revolution minns jag. När tjänsten lade ner så försvann ju tillgången till de "köpta" spelen likaså. (De var visserligen tydliga med i sina villkor att de till och med kunde återkalla spel om i princip "för få" spelade det, men folk kände sig förstås lurade ändå eftersom de tror att "köpa" innebär att man äger något, men så är det ju inte med dessa tjänster.)

Jag tror inte att detta kommer bli en lyckad historia. För vilken / vilka parter återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag tror du missuppfattat, stora företag som google kommer att betala för gräddfilen medans små webhotell och enskilda servrar kommer drabbas. Samma sak kommer troligen med caps precis som våra mobilleverantörer, jättarna får fri lejd bara mindre tjänster förbrukar din datamängd.

Jättarna får inte fri lejd, jättarna betalar mer (beroende på hur mycket data deras tjänster använder), är du en liten tjänst så använder dina kunder mindre bandbredd. Och Google har en tjänst som använder väldigt mycket bandbredd, YouTube. Google är för Net Neutrality (troligtvis mer för att de inte vill betala alls).

Permalänk
Medlem

Inget för mig.
Jag hatar latency, komprimerad bild och andra störningar som T.Ex. motion blur.
Känns som vi kommer vara tillbaka till 56k tiden när man hade 200ms i CS.

Jag kör alltid Game mode på min tv och känner snabbt att något känns fel när det är avstängt.
Näe jag ser fram imot VR och HDMI 2.1 som ökar inlevelsen och kvalitėn, inte något slött streamat system för barnfamiljer som vill hitta en billig och smidig lösning till sina barn eftersom att föräldrar inte förstår att kvalité ör viktigt.

Jag hoppas verkligen inte att detta blir mainstream så att utvecklarna bara vågar sattsa på detta.

Permalänk
Medlem

Först så tror jag det blir som med dom flesta projekt från Google, det går några år, sedan lägs det ner, sedan ser jag inte behovet när man redan i många år har haft Geforce Now, samt som bonus Gamestream.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag är för slö för googla nu. Men vad är riktad marknadsföring? Det låter som reklam? Känns inte troligt att jag blir drabbad när jag kör adblocker på datorn, mobilen, surfplattan och laptopen. Jag menar de kan rikta den bäst fan de vill. Jag ser inte skiten ändå.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Om Stadia blir stort och slår igenom på allvar så lär Sony och MS få det svårt att kränga fysiska konsoler, den saken är säker.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem

@devilrat: Tur att Sony redan har sin streamingtjänst redo då, och att Xbox kommer med xcloud nu.

Såg att PSnow ifrån sony kostade ca 1000kr per år, och då får man tillgång till 750 ps4, ps3, ps2 spel. helt ok jämfört med stadias ett enda spel än så länge.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@devilrat: Tur att Sony redan har sin streamingtjänst redo då, och att Xbox kommer med xcloud nu.

Såg att PSnow ifrån sony kostade ca 1000kr per år, och då får man tillgång till 750 ps4, ps3, ps2 spel. helt ok jämfört med stadias ett enda spel än så länge.

Jo, men de utvecklar ju nya fysiska konsoler, det som var min poäng. Hur ska de kunna säljas om den breda massan kommer föredra streamad gaming? Stadias argument är just att slippa ha någon fysisk konsol.

Visa signatur

Gigabyte G1 Sniper Z87| I7 4770K @ 3,5 (Haswell)| 16GB A-Data 1600MHz CL9| MSI GeForce GTX 1080 Gaming X| Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB + Seagate 2 TB 7200Rpm| Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär| Fractal Design Define R4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilrat:

Jo, men de utvecklar ju nya fysiska konsoler, det som var min poäng. Hur ska de kunna säljas om den breda massan kommer föredra streamad gaming? Stadias argument är just att slippa ha någon fysisk konsol.

Men "streamad gaming" innebär ju inte "konsollfri gaming".

Varför skulle inte Microsoft och Sony kunna tillverka och sälja Stadia-konsoller/enheter?

Jmf. Chromecast. Det är ju inte så att strömmad media innebär "enhetsfri"-media. Visst, jag köper kanske inte 1 DVD/Blu-ray spelare för 4000kr som jag gjorde för 10 år sedan, men jag har ett antal Chromecast, jag har ett antal enheter med inbyggd Chromecast (som jag såklart betalar för även om den är inbyggd) och räknar man sen in kringutrustning som kontroller, appar, osv. så har jag lagt (betydligt) mer än 4000kr.

Jag får såklart ett mervärde, men det är inte så att strömmad content är konsoll/enhetsfri.

Jag ska inte säga "såklart", för man vet aldrig vad Google får för sig att tillåta eller inte tillåta, men det verkar ju inte osannolikt att det kommer olika Stadia-enheter med bättre resp. sämre grafik, bättre resp. sämre nätverk, osv.
Varför inte från Sony resp. Microsoft? Kanske med egna proprietära innehållsnätverk också.

Sen är jag ju skeptisk till konceptet som sådant, efter att ha haft störningar i mitt bredband den senaste veckan, då jag har "behövt" (don't judge, we're all addicted) ladda hem filmer, så har jag svårt att se att strömmat någonsin kommer ta över till 100%, inte minst eftersom den typen av avbrott bara kommer bli allt vanligare.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Med tanke på alla reor på spel som finns idag så ser jag främst detta slå igenom hos barnfamiljer o andra okunniga.

Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Varför pratas det bara om framerates och upplösning? Liknande tjänster finns hos andra stora leverantörer men samtliga har problem med latency. Du kan helt enkelt inte få en bra spelupplevelse i tex first person shooters spel med ~200ms fördröjning.

Antagligen för att Google vill trycka på Stadias fördelar vilket kan innebära att latensen är för hög.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Med tanke på alla reor på spel som finns idag så ser jag främst detta slå igenom hos barnfamiljer o andra okunniga.

Eller hos personer som jag, som har spelat TV- och datorspel sedan SNES, men nu inte vill krångla med hårdvara. Vill bara plocka upp en kontroll och spela, utan krångel. Jag spelar mest single-playerspel vilket jag tror kommer fungera bra med Stadia. Bor i Stockholms län och har Telia 500 mbit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Men "streamad gaming" innebär ju inte "konsollfri gaming".

Varför skulle inte Microsoft och Sony kunna tillverka och sälja Stadia-konsoller/enheter?

Jmf. Chromecast. Det är ju inte så att strömmad media innebär "enhetsfri"-media. Visst, jag köper kanske inte 1 DVD/Blu-ray spelare för 4000kr som jag gjorde för 10 år sedan, men jag har ett antal Chromecast, jag har ett antal enheter med inbyggd Chromecast (som jag såklart betalar för även om den är inbyggd) och räknar man sen in kringutrustning som kontroller, appar, osv. så har jag lagt (betydligt) mer än 4000kr.

Jag får såklart ett mervärde, men det är inte så att strömmad content är konsoll/enhetsfri.

Jag ska inte säga "såklart", för man vet aldrig vad Google får för sig att tillåta eller inte tillåta, men det verkar ju inte osannolikt att det kommer olika Stadia-enheter med bättre resp. sämre grafik, bättre resp. sämre nätverk, osv.
Varför inte från Sony resp. Microsoft? Kanske med egna proprietära innehållsnätverk också.

Sen är jag ju skeptisk till konceptet som sådant, efter att ha haft störningar i mitt bredband den senaste veckan, då jag har "behövt" (don't judge, we're all addicted) ladda hem filmer, så har jag svårt att se att strömmat någonsin kommer ta över till 100%, inte minst eftersom den typen av avbrott bara kommer bli allt vanligare.

Känns lite osannolikt att Microsoft och Sony skulle blanda sig i Stadia då Microsoft har en egen lösning, xCloud, som även Sony tydligen ska använda. Och Sony har dessutom deras PS Now också.

Inte omöjligt men som det ser ut idag så tillför detta inget för dessa två bolag.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av twk:

Eller hos personer som jag, som har spelat TV- och datorspel sedan SNES, men nu inte vill krångla med hårdvara. Vill bara plocka upp en kontroll och spela, utan krångel. Jag spelar mest single-playerspel vilket jag tror kommer fungera bra med Stadia. Bor i Stockholms län och har Telia 500 mbit

Men kom igen....krångel hade man på DOS o Win 9x tiden....idag har det aldrig varit lättare att hantera en dator.

....Jag förstår nu varför iOS slått igenom som det gjort.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Eller hos personer som jag, som har spelat TV- och datorspel sedan SNES, men nu inte vill krångla med hårdvara. Vill bara plocka upp en kontroll och spela, utan krångel. Jag spelar mest single-playerspel vilket jag tror kommer fungera bra med Stadia. Bor i Stockholms län och har Telia 500 mbit

Hårdvara = Krångelfri gaming
Stadia = Definitivt en hel krångel med updates och problem med deras mjukvara nu i början

Men det är klart att detta om något år kommer fungera riktigt bra, men nu i början så har jag svårt att se att Stadia inte kommer krångla till och från