Microsoft avtäcker Xbox Scarlett med Zen 2 och Navi – lanseras julen 2020

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Bara jag som tänker på Vendor lock-in? https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in
Nästa xbox och Ps5 kommer i princip ha identisk hårdvara, säkerligen har den ena 0.1 fps högre i något spel. Men för den stora skaran lär valet av konsol handla om vilka speltitlar som den vill spela och många kommer säkerligen vilja spela spel från de båda. Då kanske det blir att köpa 2st nästan identiska konsoler för att kunna göra det.

Visst någon kommer säkert hävda det är megastor skillnad på konsolerna, de kommer ha helt olika loggor och färgen, utformningen på lådan kommer helt annorlunda.

Fördelen med så liknande hårdvara är dock att portningar blir enklare än tiden då ps2 och ps3 med dens cell processor skulle köra kod optimerad för x86 eller vice versa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av anon159643:

Bara jag som tänker på Vendor lock-in? https://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in
Nästa xbox och Ps5 kommer i princip ha identisk hårdvara, säkerligen har den ena 0.1 fps högre i något spel. Men för den stora skaran lär valet av konsol handla om vilka speltitlar som den vill spela och många kommer säkerligen vilja spela spel från de båda. Då kanske det blir att köpa 2st nästan identiska konsoler för att kunna göra det.

Visst någon kommer säkert hävda det är megastor skillnad på konsolerna, de kommer ha helt olika loggor och färgen, utformningen på lådan kommer helt annorlunda.

Fördelen med så liknande hårdvara är dock att portningar blir enklare än tiden då ps2 och ps3 med dens cell processor skulle köra kod optimerad för x86 eller vice versa.

Känns som att dom tyvärr motverkar denna fördel genom att binda utvecklare genom t ex uppköp så som Microsoft nu gör.

Dock är det väl sunt med konkurrens på marknaden, hade nog inte varit bra med enbart en stor konsol.

Hopps på att Sony också kan släppa julen 2020, vore riktigt roligt att se hur en generation av försäljning ser ut om bägge maskiner släpps samtidigt för en gångs skull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Nyhet:

SSD-baserad lagring. Tekniken lyfts fram som det största steget fram för den kommande generationen

A console peasant

Will always be a console peasant

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Ryktet om att Microsoft skulle få förtur till komponenterna stämde inte då eftersom Sony också snackar om sent 2020. Kommer bli en intressant fight

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ser ni inte vad de tycker lagringslösningen är speciell?
Lagringen blir direkt på substratet, kanske en chiplet, kanske staplat.

Skrivet av Qw3rty:

AMD har alltså hårdvaruaccelererad ray-tracing idag. Vad hände med allt snack om att det skulle ta många år innan AMD kommer ikapp Nvidia på den fronten?

De håller på att utveckla det idag. De har det inte innan 2020.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Ryktena om vad iallafall devkittet för Scarlett bestyckas med är intressanta, även om de fortfarande är just rykten: https://www.notebookcheck.net/Supposed-Xbox-Scarlett-devkit-s...

Custom CPU based on AMD’s Zen 2 architecture: 12 cores; 3.4 GHz clock
Custom GPU also from AMD – “Arcturus”: L4 1 GB @ 1.3 TB/s; 14.366 teraflops of power (80 CUs)
28 GB GDDR6 RAM (4 GB for the OS) @ 672 GB/s
500 GB NVMe SSD @ 6 GB/s cache + 1 TB HDD
Hardware-based real-time ray tracing
The Xbox Scarlett “secret sauce”

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av anders190:

Ryktena om vad iallafall devkittet för Scarlett bestyckas med är intressanta, även om de fortfarande är just rykten: https://www.notebookcheck.net/Supposed-Xbox-Scarlett-devkit-s...

Custom CPU based on AMD’s Zen 2 architecture: 12 cores; 3.4 GHz clock
Custom GPU also from AMD – “Arcturus”: L4 1 GB @ 1.3 TB/s; 14.366 teraflops of power (80 CUs)
28 GB GDDR6 RAM (4 GB for the OS) @ 672 GB/s
500 GB NVMe SSD @ 6 GB/s cache + 1 TB HDD
Hardware-based real-time ray tracing
The Xbox Scarlett “secret sauce”

Denna custom cpu och gpu från AMD undra hur mycket custum det är emot ps5 variant? Det känns ju som att de flesta speloptimeringar blir samma på de båda.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av anon159643:

Denna custom cpu och gpu från AMD undra hur mycket custum det är emot ps5 variant? Det känns ju som att de flesta speloptimeringar blir samma på de båda.

Nu har nog bägge företag råd att betala för kretsar efter deras egna behov men om de lyssnat på utvecklare, dels inom sina egna företag men också studior som kan tänkas lansera spel på deras plattformar, lär vi nog inte se några större skillnader känns det som.

Jag läser det som att SSD-lösningen är just NVMe över PCIe 4.0. Grafikdelen har en L4 cache på 1GB. Låter ganska dyrt, men kanske värt det. Zen 2 låter också mycket bättre än Jaguar på alla vis, och vi vet ju ungefär hur de lär prestera då vi närmar oss lanseringen för plattformen på PC.

Stämmer uppgifterna någorlunda och det är något både MS och Sony stoppar i sina nya konsoller känns det i mitt tycke som en bättre utgångspunkt än Jaguar-lösningen för 2013. Nu är det förmodligen julhandeln 2020 för bägge företag men Zen 2 lär nog fortfarande vara lika aktuell då som idag. Möjligen en Zen 2+ kanske utannonserats/lanserats.

Frågan är hur priset blir, det låter som rätt dyra lösningar och jag tvivlar på att någotdera företag vill subventionera priset igen.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015

jag tyckte det lät som dom stod där och pratade om att dom precis byggt en dator med nya komponenter och tyckte det var något helt otroligt banbrytande koncept..

dags att överge konsol marknaden om dom inte kan komma på något som får en konsol att göra något som en vanlig pc in kan göra, nintendo switch var ett bra exempel på en bra konsol tycker jag för där får du en konsol du kan spela på tvn och en konsol du kan ha i handen.

men att stå där och säga vi har en SSD OTROLIGT VA?!?!! eh... nej det är inte något nytt eller häpnandsväckande microsoft om ni ska fortsätta med konsoler gör något speciellt med skiten istället.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av mackebacke:

Hej.
Hur tror ni min pc står sig när dom nya konsolerna kommer ? tror ni det kommer påverka i den upplösning med kraftigt sänkt fps i ultra och high inställning ? har ju inte funderingar att köpa skärm med 4k eller 8k så påverkar kanske inte så mycket då ?

Ryzen 7 1800 x och ett 1070 med 8 gb grafikminne 16 gb ram i 1920-1080 upplösning.

Så länge du spelar i 1920x1080 kommer din PC att stå sig ungefär till år 2030.
De nya konsolerna siktar på 4k-upplösning (med uppskalning till 8k).
Om man absolut vill uppgradera i ditt läge, väntar man tills konsolerna är ute (ett och ett halvt år till), sedan väntar man på att det finns några spel som du faktiskt vill spela som är gjorda endast för dem och inte tidigare generationer och som också släpps på PC (okänd tid).
Så du behöver inte bry dig alls på ungefär tio eller tre år beroende på vilket scenario du väljer.

Trädvy Permalänk
Skäggig legend
Plats
Täby 289/124Mbit
Registrerad
Jan 2006

Kolla AMD aktierna... <3

Tråden om Skägg!

2700K 4,8Ghz - 16GB - RX Vega 56 - MG279Q - BX500 480GB + 4TB WD
LG 65" OLED B6

 Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 7 Plus 128GB 
Office: - MacPro 5,1 - 12-core - GTX1060 - 512GB SSD - 64GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

Det som slog mig lite när jag läste detta var... AMD har en hel del under 2020 alltså. Hoppas de fåt ihop en liten kassa att kunna använda för fortsatt innovation.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Jan 2004

Solid state lagring! ungefär som pappas "Luxor Video Entertainment System" (fairchild channel F) från 1976.
Ja jag vet skillnaden, men tycker det är lite roligt att vi tagit varvet runt och lagrar i kisel igen.

"Applikation är ett textilt handarbete. Tygbitar sys eller limmas fast på ett underlag i syfte att bli en bild eller ett mönster"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av mikgus:

Solid state lagring! ungefär som pappas "Luxor Video Entertainment System" (fairchild channel F) från 1976.
Ja jag vet skillnaden, men tycker det är lite roligt att vi tagit varvet runt och lagrar i kisel igen.

Jo, det bestående intrycket är tyvärr att vid jul 2020 kommer konsoler med (*drumroll*) SSD!
Vilket får alla som håller sig a jour med PC-marknaden att himla med ögonen.
Bra att ha en tidpunkt i alla fall. "Händer inget på ett och ett halvt år" låter inte så spännande, men det var i praktiken budskapet.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002

Nu var förvisso snacket i videor fördummar och korkat på många vis men det är mer än bara att Microsoft och Sony stoppat in en SSD. En av de sista PS3 modellerna hade en liten 12GB SSD till och med.

Nu var det svårt att jämföra det Sony visade med Spiderman, då spelet bara finns på PS4 och inte går att jämföra med PC. Men hastigheterna Sony hintade om ser ut att vara bättre än vad vi får ut på PC. Och jag tvivlar att NVMe över PCIe 4.0 skulle ge de förbättringar vi såg där. Nu är förmodligen det ett best case scenario Sony visade.

Upplever inte att spel liggandes på min Samsung 960 EVO laddar blixtsnabbt direkt så just lahringslösningen är något jag är riktigt nyfiken på hur de nu löser.

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av EntropyQ3:

Jo, det bestående intrycket är tyvärr att vid jul 2020 kommer konsoler med (*drumroll*) SSD!
Vilket får alla som håller sig a jour med PC-marknaden att himla med ögonen.
Bra att ha en tidpunkt i alla fall. "Händer inget på ett och ett halvt år" låter inte så spännande, men det var i praktiken budskapet.

Faktiskt har Microsoft släppt en Xbox One med Hybrid-SSD. Jag har en sån, den heter Xbox One Elite Edition. Ingen skillnad från original Xbox One (innan S) förutom då hybrid-ssd samt en Elite-kontroller med i lådan.

Dator 1: ASUS Z97M-Plus | Intel i5 4690K@4,0GHz | Asus Geforce GTX 960 | 32GB DDR3-1600 | 8TB
Dator 2: ASUS P7H55D-M Pro | Intel i5 650@3,20GHz | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 20TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35@1,6GHz | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 12TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450@1,6GHz | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 1TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530@3,0GHz | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 0,16TB

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011

Storvinst för AMD!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Varför räknar folk fortfarande i tflops när det kommer till spel?!

Det har ju bevisats att det har minimal med påverkan... i spel då.

Postar denna igen.
https://www.youtube.com/watch?v=TfTpJFxVjec

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av VadSaDu:

Varför räknar folk fortfarande i tflops när det kommer till spel?!

Det har ju bevisats att det har minimal med påverkan... i spel då.

Postar denna igen.
https://www.youtube.com/watch?v=TfTpJFxVjec

Antalet shader-processorer och i vilken frekvens de jobbar i har minimal påverkan i spel?

Det enda som är bevisat är att du inte förstått videon du själv länkar till.

Eller är det så att vad du försöker säga är att det finns mer än antal flops som bestämmer prestanda i spel? Det stämmer förstås men då får du allt välja dina ord bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av anders190:

Ryktena om vad iallafall devkittet för Scarlett bestyckas med är intressanta, även om de fortfarande är just rykten: https://www.notebookcheck.net/Supposed-Xbox-Scarlett-devkit-s...

Custom CPU based on AMD’s Zen 2 architecture: 12 cores; 3.4 GHz clock
Custom GPU also from AMD – “Arcturus”: L4 1 GB @ 1.3 TB/s; 14.366 teraflops of power (80 CUs)
28 GB GDDR6 RAM (4 GB for the OS) @ 672 GB/s
500 GB NVMe SSD @ 6 GB/s cache + 1 TB HDD
Hardware-based real-time ray tracing
The Xbox Scarlett “secret sauce”

Detta låter väldigt dyrt med 12 Core, 14TF GPU, 32GB GDDR6 och 500GB SSD + 1TB HDD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Kommer bli väldigt intressant att se vad utvecklarna kan krama ur den här hårdvaran med tanke på hur relativt klena denna generationen är. Good Times!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av aholman:

Kommer bli väldigt intressant att se vad utvecklarna kan krama ur den här hårdvaran med tanke på hur relativt klena denna generationen är. Good Times!

Framförallt så blir jag glad som PC-spelare nu när konsolerna äntligen får en vettig CPU. Kanske kan de börja satsa lite mer på fysikeffekter och AI då det blir mer processortid till annat i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerhaninge
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av anders190:

Upplever inte att spel liggandes på min Samsung 960 EVO laddar blixtsnabbt direkt så just lahringslösningen är något jag är riktigt nyfiken på hur de nu löser.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle utvecklare kunna räkna med att alla har en SSD så skulle de nog kunna optimera filstorlekar och liknande för att kunna slippa laddningstider, men redan med vanligt snurrande rost borde man kunna göra detta med strömning osv.
Se t.ex Uncharted-serien på PS3 som bara har en laddningstid i början och sedan strömmar in resten, och detta från skiva.

Det som är problemet är att de inte vet säkert vad folk har för maskiner, men man kanske skulle kunna sätta SSD exempelvis i systemkraven.

Ubuntu 18.04 | Ryzen 2600X | GA-AB350N | 16GB RAM | Sapphire RX Vega 56 | Raijintek Styx

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Fulci:

Detta låter väldigt dyrt med 12 Core, 14TF GPU, 32GB GDDR6 och 500GB SSD + 1TB HDD.

Jo, inte helt lätt att jämföra då de säljs annorlunda med andra påslag men en 12kärnig Zen 2 CPU är det närmaste vi kommer en Ryzen 3900X som lär kosta runt 6000kr i handeln. Nu tillkommer mellanhänder, distributionssätt, frakter och kostnader som inte syns på samma vis när konsollen byggs. Någon måste betala och jag tvivlar på att priserna gått ner så pass att man får de där komponenterna för under 6000kr om ca 1,5 år.

Är rykten förstås, devkitten kan säkert vara överdimensionerade med.

Skrivet av Grilljohan:

Skulle utvecklare kunna räkna med att alla har en SSD så skulle de nog kunna optimera filstorlekar och liknande för att kunna slippa laddningstider, men redan med vanligt snurrande rost borde man kunna göra detta med strömning osv.
Se t.ex Uncharted-serien på PS3 som bara har en laddningstid i början och sedan strömmar in resten, och detta från skiva.

Det som är problemet är att de inte vet säkert vad folk har för maskiner, men man kanske skulle kunna sätta SSD exempelvis i systemkraven.

Det har du helt rätt i, bara sättet hur man accessar data från flashlagring går det säkert göra mycket med. Hur vi gör på PC idag lär knappast vara optimalt. Säljs fortfarande nya datorer utan SSD-lagring, även om andelen sådanna har minskat rejält på senare år.

Nu är det inte jämförbart riktigt kanske (minns inte laddningstiderna alls på Uncharted-spelen till PS3, inte ens portade spelen till PS4) men då jag nyligen tog platinum i Days Gone och är på väg att göra samma sak i Horizon: Zero Dawn så har jag sett laddningstider som räcker för två liv ut. Kan Sony (och Microsoft) förbättra lagringstiderna ens i närheten av vad de lovat så ser iallafall jag det som ett rätt stort framsteg. Som OLED-ägare är laddningsskärmar något som avskys, ökad risk för inbränning trots allt. Samt all min tid som kastas bort.

Att få SSD som grundgrav oavsett system kan bara förbättra allt i det långa loppet. Håller helt med dig här!

Något jag funderat på är om Sony verkligen har någon unik hårdvarulösning eller om det är, som någon innan i tråden nämnde, en cachelösning mot RAM för att snabba upp laddningen. Hade den lösningen som Sony har och som skulle vara snabbare än dagens lösningar faktiskt funnits så borde någon av de stora lagringstillverkarna utvecklat denna och säkert redan använts. I påkostade servrar och workstations exempelvis.

Jag ser verkligen fram emot kommande presentationer. Och när vi får veta mer om de tekniska detaljerna.

Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, 960GB NVMe+2TB SSD+4TB HDD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Dell U2713HM + 2x HP ZR24w, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Fulci:

Detta låter väldigt dyrt med 12 Core, 14TF GPU, 32GB GDDR6 och 500GB SSD + 1TB HDD.

Dessa spec gäller dev-kit vilket är lite mer tilltaget än vad som blir i slutändan, Troligen blir det 8core med 16 trådar, 16-20GB Gddr6 och ssdn kanske inte blir mer än 120-250GB eftersom den mer eller mindre kommer att fungera som Intel optane för att boosta den 1TB hdd.
Men jag kan alltid ha fel, och jag hoppas på att jag har fel angående detta😁

Skickades från m.sweclockers.com

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 128gb / Timecapsule 3TB / Ipad Air 2 / Apple Watch 42mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Fan va coolt att konsoller snart kan göra samma sak man har gjort på PC i 5-10 år nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av dlq84:

Fan va coolt att konsoller snart kan göra samma sak man har gjort på PC i 5-10 år nu.

Finns ingen PC idag som har sådana låga laddningstider för spel, inte ens i närheten. Idag för PC spelar det knappt någon roll om du har den senaste M.2 disken eller om du köra en vanlig SATA-SSD, så där har du en grej som skiljer sig markant.

Sedan tror jag även (med tanke på 4x beräkningskraften av Xboxone X), att det finns möjlighet att vi för första gången för första gången, iallafall på väldigt länge kan få se spel som motsvarar eller t.o.m slår grafiken och flytet på PC, speciellt med tanke på hur mycket man optimerar för konsoll.

Är normalt sett inte någon fan av konsoller, men måste säga att både kryssboxen och PS5 (eller vad det nu blir) låter väldigt intressanta.

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av elajt_1:

Finns ingen PC idag som har sådana låga laddningstider för spel, inte ens i närheten. Idag för PC spelar det knappt någon roll om du har den senaste M.2 disken eller om du köra en vanlig SATA-SSD, så där har du en grej som skiljer sig markant.

Hur låga laddningstider har de nya konsolerna då, har du testat i praktiken eller litar du bara blint på företags försäljningssnack när du säger "inte ens i närheten"? Laddningstider på PC kan vara enormt snabba på en M.2 SSD om spelet är vettigt programmerat och inte en konsolport.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Fulci:

Hur låga laddningstider har de nya konsolerna då, har du testat i praktiken eller litar du bara blint på företags försäljningssnack när du säger "inte ens i närheten"? Laddningstider på PC kan vara enormt snabba på en M.2 SSD om spelet är vettigt programmerat och inte en konsolport.

Vi får se hur mycket är säljsnack, men de (SONY) har visat upp ett exempel med senaste Spider-Man spelet där tidigare laddning (på PS4 Pro) som tog 8 sekunder att ladda in tog enbart 0.8 sekunder med en dev-version av spelet anpassat för nästa PlayStation. Samtidigt så fick vi höra inatt (från Microsoft) att laddningstider tillhör det förflutna, och inte längre ska man behöva vänta på ett en del av spelet ska ladda in, eller stå i en hiss som agerar falsk laddningsskärm.

Det är helt möjligt att de ger utvecklarna en toksnabb NVMe-baserad SSD som kan ladda in allt som behövs på en bråkdel av en sekund. Laddningsskärmen blir effektivt sett att man väljer ett menyval så är man inne och lirar direkt.

Microsoft nämnde även igår att SSD:n i nya Xbox-konsol agerar som virtuellt minne. Hur det nu är implementerat får vi väl vänta och se.

Spel idag är inte anpassade för det, oavsett om man snackar PC eller konsol, och man antar nog att spelarna sitter fortfarande på hårddiskar.

Workstation (speldator på fritiden): 2 x Xeon E5-2680 v3 - 128GB ECC DDR4 - 800GB PCIe SSD NVMe - Radeon VII

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

@Soir
Det blir samma sannolikt liknande Microsoft gjort med Windows 10 för att få ner laddtiderna. Man laddar och kör upp en inloggningsruta så fort som möjligt och låter annat fortsätta ladda i bakgrunden lång tid efter det. Trots detta så laddar inte Windows 10 till inloggningsbild på en sekund från kallstart.