Skrivet av Fulci:
Detta låter väldigt dyrt med 12 Core, 14TF GPU, 32GB GDDR6 och 500GB SSD + 1TB HDD.
Jo, inte helt lätt att jämföra då de säljs annorlunda med andra påslag men en 12kärnig Zen 2 CPU är det närmaste vi kommer en Ryzen 3900X som lär kosta runt 6000kr i handeln. Nu tillkommer mellanhänder, distributionssätt, frakter och kostnader som inte syns på samma vis när konsollen byggs. Någon måste betala och jag tvivlar på att priserna gått ner så pass att man får de där komponenterna för under 6000kr om ca 1,5 år.
Är rykten förstås, devkitten kan säkert vara överdimensionerade med.
Skrivet av Grilljohan:
Skulle utvecklare kunna räkna med att alla har en SSD så skulle de nog kunna optimera filstorlekar och liknande för att kunna slippa laddningstider, men redan med vanligt snurrande rost borde man kunna göra detta med strömning osv.
Se t.ex Uncharted-serien på PS3 som bara har en laddningstid i början och sedan strömmar in resten, och detta från skiva.
Det som är problemet är att de inte vet säkert vad folk har för maskiner, men man kanske skulle kunna sätta SSD exempelvis i systemkraven.
Det har du helt rätt i, bara sättet hur man accessar data från flashlagring går det säkert göra mycket med. Hur vi gör på PC idag lär knappast vara optimalt. Säljs fortfarande nya datorer utan SSD-lagring, även om andelen sådanna har minskat rejält på senare år.
Nu är det inte jämförbart riktigt kanske (minns inte laddningstiderna alls på Uncharted-spelen till PS3, inte ens portade spelen till PS4) men då jag nyligen tog platinum i Days Gone och är på väg att göra samma sak i Horizon: Zero Dawn så har jag sett laddningstider som räcker för två liv ut. Kan Sony (och Microsoft) förbättra lagringstiderna ens i närheten av vad de lovat så ser iallafall jag det som ett rätt stort framsteg. Som OLED-ägare är laddningsskärmar något som avskys, ökad risk för inbränning trots allt. Samt all min tid som kastas bort.
Att få SSD som grundgrav oavsett system kan bara förbättra allt i det långa loppet. Håller helt med dig här!
Något jag funderat på är om Sony verkligen har någon unik hårdvarulösning eller om det är, som någon innan i tråden nämnde, en cachelösning mot RAM för att snabba upp laddningen. Hade den lösningen som Sony har och som skulle vara snabbare än dagens lösningar faktiskt funnits så borde någon av de stora lagringstillverkarna utvecklat denna och säkert redan använts. I påkostade servrar och workstations exempelvis.
Jag ser verkligen fram emot kommande presentationer. Och när vi får veta mer om de tekniska detaljerna.