Microsoft Windows 10 Maj 2019-uppdatering tillgänglig för nedladdning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Någon som fått igång Windows Sandbox? Funkar inte för mig på svenska utgåvan av Windows 10 Pro x64. Kan lägga till det i Program och funktioner men när jag startar sandbox så får jag ett felmeddelande om att "filen saknas" eller något i den stilen. Funkar dock för mig på en annan dator med engelska utgåvan av Windows 10 installerat. Kan det vara någon språkrelaterad bugg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008

Har någon sett någon bra guide till vad man kan/"bör" ta bort efter denna uppdatering, nu när vi har lite mer frihet?

Till det, vilken registry cleaner rekommenderas idag? CC Cleaner?
Jag har OC Freeze vid boot buggen och den kanske går att få bort på något sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av anders190:

Installerade 1903 på mitt Ryzen-system (den enda i hemmet som kör Pro-licens i dagsläget, övriga kör bara Home) och så här långt fungerar det fint! Första jag provade var förstås sandbox och den kommer nog komma att användas rätt flitigt framöver. Betydligt smidigare än att starta upp en virtualiserad dator.

Om man ska vara lite petig så är det väl egentligen snarare "betydligt smidigare sätt att starta upp en (tillfällig) virtualiserad dator"?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 1080Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av mgsrex:

Någon som fått igång Windows Sandbox? Funkar inte för mig på svenska utgåvan av Windows 10 Pro x64. Kan lägga till det i Program och funktioner men när jag startar sandbox så får jag ett felmeddelande om att "filen saknas" eller något i den stilen. Funkar dock för mig på en annan dator med engelska utgåvan av Windows 10 installerat. Kan det vara någon språkrelaterad bugg?

Kanske redan hittat lösningen, men kolla om du har kb449793 installerad. Verkar vara ett problem om man har bytt systemspråk.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.719567/problem-sandlada-win...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2006

tog också bort battleye. Fungerar att installera nu.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Amsterdam
Registrerad
Jun 2017

Det har ju varit lite snack om prestandaökning i v1903 för Ryzen, någon som kör Ryzen & har uppdaterat som kan dementera/bekräfta om där är något att vinna? Oavsett så har M$ gjort en Kernel optimering, vilket är ganska ovanligt så trevligt.

Verkar inte så förutom i syntetiska benchprogram som 3DMark där det ger en 3000 poängs boost.

Ryzen 7 @ 4.35Ghz / 16GB DDR4 @ 3200Mhz / ASUS PRIME B450-PLUS / EVGA 1060 6GB SC @ 1835/8008Mhz / 27" LCD @ 1080p / 2TB Lagring / 240GB SSD System / Maverick Audio TubeMagic D1 / KRK ROKIT 6 G3 / AKG K518 DJ / Win 10 Enterprise N LTSC / 💗🕹★▲☉

"The message of psychedelics is that culture can be re-engineered as a set of emotional and spiritual values rather than products. This is terrifying news.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av ChrilleCratzz:

Det har ju varit lite snack om prestandaökning i v1903 för Ryzen, ...

Prestandaökning för Ryzen 3000-serien efter att man också installerat ny chipset-drivare från AMD.

Videon du länkat till visar bara att de som tyckt sig få en ökning efter att bara uppdaterat operativsystemet nog är lite överoptimistiska.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Installerade genom windowsassistenten, datorn gick inte igång efteråt utan fastnade på boot.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarström, Halmstad
Registrerad
Mar 2009

Efter uppdateringen slutade de analoga utgångarna fungera på mitt ljudkort Sound Blaster X-fi Fatal1ty. Datorn känner bara igen S/PDIF. Skandal då det inte ens är 14 år gammalt! Jag får köra på moderkortets inbyggda ljud tills vidare.

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Aene:

Kanske redan hittat lösningen, men kolla om du har kb449793 installerad. Verkar vara ett problem om man har bytt systemspråk.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.719567/problem-sandlada-win...

Det är inte enbart ett ändrat systemspråk som bråkar. Jag har 1903 på Svenska från början, men vill ändå inte. Någon manad kanske vill pröva att köra med Engelska som systemspråk och se om det hjälper något.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2016

Jag har tydligen V. 1803 fortfarande...verkar ju läskigt att uppdatera

ASUS Z170 Pro Gaming | EVGA Supernova G2 650W
Intel Core i5-6600k @ 4,3Ghz | ASUS Geforce GTX 1070 8GB Dual OC
16GB DDR4 Corsair Vengeance 3000mhz
Samsung 850 EVO 250GB | WD Black 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

M$ tycks ha pajat något med att ha en anpassad gamma-ramp, för mitt program att justera färgtemperatur och ljusstyrka med har slutat fungera. Lagom kul att bli bländad hela kvällen...

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mikazu:

Jag har tydligen V. 1803 fortfarande...verkar ju läskigt att uppdatera

Jag kör 1709 och tänker inte uppgradera fören jag verkligen behöver ^^

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Har fortfarande inte fått uppdateringen än via Windows Update. Och ja, jag vet att det finns alternativa sätt men ville se om den faktiskt skulle komma genom Windows själv för en gång skull. Än så länge har jag alltid laddat ner det med uppdaterings assistenten då jag inte ville vänta och för att den aldrig kommer genom Windows Update för mig. Får vänta en stund till antar jag.

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance 16GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Doskii:

Har fortfarande inte fått uppdateringen än via Windows Update. Och ja, jag vet att det finns alternativa sätt men ville se om den faktiskt skulle komma genom Windows själv för en gång skull. Än så länge har jag alltid laddat ner det med uppdaterings assistenten då jag inte ville vänta och för att den aldrig kommer genom Windows Update för mig. Får vänta en stund till antar jag.

Om du inte själv valt att fördröja installation av featureuppdateringar (i de avancerade uppdateringsinställningarna) så skulle jag vid det här laget misstänka att det är för att din dator/windowsinstallation inte uppfyller kompatibilitetskraven.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 1080Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av ChrilleCratzz:

Det har ju varit lite snack om prestandaökning i v1903 för Ryzen, någon som kör Ryzen & har uppdaterat som kan dementera/bekräfta om där är något att vinna? Oavsett så har M$ gjort en Kernel optimering, vilket är ganska ovanligt så trevligt.

Verkar inte så förutom i syntetiska benchprogram som 3DMark där det ger en 3000 poängs boost.

Ja, Microsoft har gjort en hel del för att förbättra prestandan.
B.la. Thread Grouping, CPPC2

mmm

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av evil penguin:

Om du inte själv valt att fördröja installation av featureuppdateringar (i de avancerade uppdateringsinställningarna) så skulle jag vid det här laget misstänka att det är för att din dator/windowsinstallation inte uppfyller kompatibilitetskraven.

Jag har inte ändrat några fördröjningsinställningar (får dubbel kolla när jag kommer hem). Sen har jag en ny dator sedan december och har inte hört nåt om att t.ex. Intel cpu:er eller liknande har problem och har blivit undantaget från uppdateringen (som hände vid nått tidigare uppdatering om jag minns rätt). Vilka kompatibilitets problem kan det annars vara tro? Finns det nåt sätt att kolla? 🤔 Jag kör Windows 10 Pro på en dator som står i signaturen.

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance 16GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Doskii:

Jag har inte ändrat några fördröjningsinställningar (får dubbel kolla när jag kommer hem). Sen har jag en ny dator sedan december och har inte hört nåt om att t.ex. Intel cpu:er eller liknande har problem och har blivit undantaget från uppdateringen (som hände vid nått tidigare uppdatering om jag minns rätt). Vilka kompatibilitets problem kan det annars vara tro? Finns det nåt sätt att kolla? 🤔 Jag kör Windows 10 Pro på en dator som står i signaturen.

Ett ganska lömskt exempel som jag själv stötte på (ej helt säker på att det gör att uppdateringen inte ens visas, men skulle tro det. om man försöker tvinga installationen så vet jag att den avbryter):

Om man har en gammal version av BattlEye (anticheat som en del spel, bland annat PUBG, installerar i det tysta) så är den med i 1903s lista över saker som är inkompatibla (förmodligen helt korrekt, kanske blåskärmar eller något, vem vet).
I teorin har BattlEye lagats och uppdateringen levereras genom uppdateringar av spelen som drar med sig BattlEye-servicen i första läget, men om man t.ex. avinstallerat eller aldrig uppdaterar spelen så är det ju lite kört att bli uppdaterad och Windows är verkligen hopplöst dåligt på att berätta varför det inte vill uppgradera (är väl bara ett av många exempel på trenden att det inte anses användarvänligt att berätta vad som är fel, vilket innebär att man lämnar användaren helt hjälplös istället).