IKEA Symfonisk, nya Wifi-högtalare i samarbete med Sonos

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Styrning av ljudet i trådfri appen, det måste väl kräva nån gateway också?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Mieriola:

Styrning av ljudet i trådfri appen, det måste väl kräva nån gateway också?

Högtalarna kör gissningsvis via wifi, inte zibgee, så du behöver nog ingen IKEA gateway - om det nu inte krävs generellt för att appen ens ska starta (har för mig att mitt trådfri beter sig så om den av någon anledning inte hittar hubben) - men knappast nödvändigt för att kommunicera med högtalaren

Vad har ni fått info om att ljudet på lilla 995:- varianten ska vara lika bra som Play 1/One?
Har ett större kök med öppen planlösning och har funderat på 2 x PlayOne, men tycker det blir lite dyrt samtidigt som det nog låter för klent med 1st - men får man två bra för 1990:- här så blir det ju perfekt. - fast hade varit nice med röst då så klart -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Is that a magic wand!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Dinoman:

Lite ny info.

En fjärrkontroll och möjlighet att styra ljudet i Trådfri-appen också.

https://www.pocket-lint.com/speakers/news/sonos/148257-ikea-x...

Skickades från m.sweclockers.com

Oj den fjärrkontrollen skulle jag vilja köpa lös till min Sonos One i tvättstugan. Jag förstår inte riktigt det där med att man ska behöva ha sin mobil för att kunna göra nåt nu för tiden - jag vill kunna gå in i rummet (utan mobilen) och trycka på en knapp för att få igång ljudet och ändra volym - högtalaren har jag i taket så svårt att nå knapparna så en fjärr hade varit super

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Hittade själv info
https://www.youtube.com/watch?v=5KyEn75OLv4 danska Ska låta bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av e3henri:

Oj den fjärrkontrollen skulle jag vilja köpa lös till min Sonos One i tvättstugan.

Det finns ju "knappar" att köpa som kan göra det redan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Xeonist:

Det finns ju "knappar" att köpa som kan göra det redan.

Vart då? Vet att Sonos hade någon form av fjärr med display som lades ner, men vad är det du tänker på då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2009

Enligt den här så kräver Ikea fjärren Ikea gateway (vilket jag visserligen har), men det kanske tyder på att jag inte kan styra min Play One med ikea fjärren
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/6/5/18653517/son...

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av e3henri:

Enligt den här så kräver Ikea fjärren Ikea gateway (vilket jag visserligen har), men det kanske tyder på att jag inte kan styra min Play One med ikea fjärren
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/6/5/18653517/son...

Fast de borde nog synka detta så att IKEA Trådfri kan styra hela SONOS-systemt.

SONOS har själva sagt att IKEA SONOS kommer fungera exakt som deras egna SONOS-högtalare. Dessutom så är hårdvaran i princip exakt samma som PLAY:1 förutom att den lilla högtalaren inte har samma element som PLAY:1, vilket lampan skall ha.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av e3henri:

Vad har ni fått info om att ljudet på lilla 995:- varianten ska vara lika bra som Play 1/One?
Har ett större kök med öppen planlösning och har funderat på 2 x PlayOne, men tycker det blir lite dyrt samtidigt som det nog låter för klent med 1st - men får man två bra för 1990:- här så blir det ju perfekt. - fast hade varit nice med röst då så klart -

Som jag förstått så är det lampan för 2000 kr som ska ha samma ljudbild som Sonos Play 1.

"Bordslampans högtalare har samma ljudprofil som Play:1 och Sonos One, och bokhyllehögtalaren levererar ett stort värde i form av fantastiskt ljud för de många människorna."

Så står det på Ikeas hemsida vilket ju är extremt tydligt att de inte anser den lilla ha lika bra ljud men "tillräckligt" bra för massan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004

https://www.svd.se/ikeas-nya-strategi--smart-teknik-fran-sono...

Märkligt, enligt denna artikel så låter det ju som högtalaren kan röststyras ändå

"Själva högtalaren kommer att kunna matas med musiktjänster från bland andra Spotify och med röststyrning från Google och Amazon.

Det faktum att Ikea nu säljer en produkt som kan avlyssna kunderna skapar en del utmaningar vad gäller integritet. Men Björn Block är inte oroad.

– Högtalaren säljs inte med röststyrnig, utan du kan välja att installera Google eller Amazons mjukvara och då delar du data med dem."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av davvel:

https://www.svd.se/ikeas-nya-strategi--smart-teknik-fran-sono...

Märkligt, enligt denna artikel så låter det ju som högtalaren kan röststyras ändå

"Själva högtalaren kommer att kunna matas med musiktjänster från bland andra Spotify och med röststyrning från Google och Amazon.

Det faktum att Ikea nu säljer en produkt som kan avlyssna kunderna skapar en del utmaningar vad gäller integritet. Men Björn Block är inte oroad.

– Högtalaren säljs inte med röststyrnig, utan du kan välja att installera Google eller Amazons mjukvara och då delar du data med dem."

Detta gör det mycket intressant. Speciellt med tanke på priset

MB:Fatal1ty X370 Gaming-ITX/ac CPU:3700X (Noctua nh-l12) RAM:16gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO 1TB GPU:1080ti PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Dekkan:

Detta gör det mycket intressant. Speciellt med tanke på priset

Tråkigt för de som inte behöver röststyrning och som inte vill ha en inbyggd mikrofon i sin högtalare att behöva betala för det, istället för lite mer påkostat ljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008

IKEA Symfonisk är en serie utan inbyggda mikrofoner, så jag tror de syftar på att högtalarna kan styras av Google Assistant och Alexa via tex en Google Home Mini eller Echo.

"Will SYMFONISK be voice-enabled?

The SYMFONISK speakers do not have integrated microphones and are therefore not voice-enabled directly. Because SYMFONISK is a part of the Sonos system, you will of course be able to control this speaker using other voice enabled products such as a Sonos One, Sonos Beam or other Alexa (and soon Google Assistant) enabled products."

https://www.ikea.com/gb/en/ideas/listen-to-the-sound-of-ikea-...

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Tack, då så. Tolkade det som att Ikea:s skulle bli som nya Sonos One gen2 som är en bra bit dyrare än varianten utan röststyrning, play:1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Wifi:

IKEA Symfonisk är en serie utan inbyggda mikrofoner, så jag tror de syftar på att högtalarna kan styras av Google Assistant och Alexa via tex en Google Home Mini eller Echo.

"Will SYMFONISK be voice-enabled?

The SYMFONISK speakers do not have integrated microphones and are therefore not voice-enabled directly. Because SYMFONISK is a part of the Sonos system, you will of course be able to control this speaker using other voice enabled products such as a Sonos One, Sonos Beam or other Alexa (and soon Google Assistant) enabled products."

https://www.ikea.com/gb/en/ideas/listen-to-the-sound-of-ikea-...

Antingen har reporten på SVD missförstått IKEA:s produktledare grovt eller så har de kanske ändrat kosntruktionen och inkluderat rösttyrning utan att uppdatera sin egen websida. Kan ju kanske vara så att den billigare högtalaren inte har rösttyrning medan de dyrare (lampan) har det.
Det klarar nog snart vad som är sant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av davvel:

Antingen har reporten på SVD missförstått IKEA:s produktledare grovt eller så har de kanske ändrat kosntruktionen och inkluderat rösttyrning utan att uppdatera sin egen websida. Kan ju kanske vara så att den billigare högtalaren inte har rösttyrning medan de dyrare (lampan) har det.
Det klarar nog snart vad som är sant.

Hur menar du? Varför skulle man inte kunna kontrollera Symfonisk via ex Google Assistant, det kan man ju på Sonos redan idag och mjukvaran ska ju vara densamma?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av KeepRaffing:

Hur menar du? Varför skulle man inte kunna kontrollera Symfonisk via ex Google Assistant, det kan man ju på Sonos redan idag och mjukvaran ska ju vara densamma?

Jo, visst kommer man kunna det. SVD artikel hävdar ju bl.a. att symfonisk kan avlyssna folk, då borde den ju ha mikrofoner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av davvel:

Jo, visst kommer man kunna det. SVD artikel hävdar ju bl.a. att symfonisk kan avlyssna folk, då borde den ju ha mikrofoner

För mig låter det som gammal klassisk teknikfobi.

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305