IKEA Symfonisk, nya Wifi-högtalare i samarbete med Sonos

Permalänk
Medlem

Styrning av ljudet i trådfri appen, det måste väl kräva nån gateway också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Styrning av ljudet i trådfri appen, det måste väl kräva nån gateway också?

Högtalarna kör gissningsvis via wifi, inte zibgee, så du behöver nog ingen IKEA gateway - om det nu inte krävs generellt för att appen ens ska starta (har för mig att mitt trådfri beter sig så om den av någon anledning inte hittar hubben) - men knappast nödvändigt för att kommunicera med högtalaren

Vad har ni fått info om att ljudet på lilla 995:- varianten ska vara lika bra som Play 1/One?
Har ett större kök med öppen planlösning och har funderat på 2 x PlayOne, men tycker det blir lite dyrt samtidigt som det nog låter för klent med 1st - men får man två bra för 1990:- här så blir det ju perfekt. - fast hade varit nice med röst då så klart -

Permalänk
Medlem

Is that a magic wand!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Lite ny info.

En fjärrkontroll och möjlighet att styra ljudet i Trådfri-appen också.

https://www.pocket-lint.com/speakers/news/sonos/148257-ikea-x...

Skickades från m.sweclockers.com

Oj den fjärrkontrollen skulle jag vilja köpa lös till min Sonos One i tvättstugan. Jag förstår inte riktigt det där med att man ska behöva ha sin mobil för att kunna göra nåt nu för tiden - jag vill kunna gå in i rummet (utan mobilen) och trycka på en knapp för att få igång ljudet och ändra volym - högtalaren har jag i taket så svårt att nå knapparna så en fjärr hade varit super

Permalänk
Medlem

Hittade själv info
https://www.youtube.com/watch?v=5KyEn75OLv4 danska Ska låta bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Oj den fjärrkontrollen skulle jag vilja köpa lös till min Sonos One i tvättstugan.

Det finns ju "knappar" att köpa som kan göra det redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det finns ju "knappar" att köpa som kan göra det redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart då? Vet att Sonos hade någon form av fjärr med display som lades ner, men vad är det du tänker på då?

Permalänk
Medlem

Enligt den här så kräver Ikea fjärren Ikea gateway (vilket jag visserligen har), men det kanske tyder på att jag inte kan styra min Play One med ikea fjärren
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/6/5/18653517/son...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av e3henri:

Enligt den här så kräver Ikea fjärren Ikea gateway (vilket jag visserligen har), men det kanske tyder på att jag inte kan styra min Play One med ikea fjärren
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/6/5/18653517/son...

Fast de borde nog synka detta så att IKEA Trådfri kan styra hela SONOS-systemt.

SONOS har själva sagt att IKEA SONOS kommer fungera exakt som deras egna SONOS-högtalare. Dessutom så är hårdvaran i princip exakt samma som PLAY:1 förutom att den lilla högtalaren inte har samma element som PLAY:1, vilket lampan skall ha.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Vad har ni fått info om att ljudet på lilla 995:- varianten ska vara lika bra som Play 1/One?
Har ett större kök med öppen planlösning och har funderat på 2 x PlayOne, men tycker det blir lite dyrt samtidigt som det nog låter för klent med 1st - men får man två bra för 1990:- här så blir det ju perfekt. - fast hade varit nice med röst då så klart -

Som jag förstått så är det lampan för 2000 kr som ska ha samma ljudbild som Sonos Play 1.

"Bordslampans högtalare har samma ljudprofil som Play:1 och Sonos One, och bokhyllehögtalaren levererar ett stort värde i form av fantastiskt ljud för de många människorna."

Så står det på Ikeas hemsida vilket ju är extremt tydligt att de inte anser den lilla ha lika bra ljud men "tillräckligt" bra för massan.

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/ikeas-nya-strategi--smart-teknik-fran-sono...

Märkligt, enligt denna artikel så låter det ju som högtalaren kan röststyras ändå

"Själva högtalaren kommer att kunna matas med musiktjänster från bland andra Spotify och med röststyrning från Google och Amazon.

Det faktum att Ikea nu säljer en produkt som kan avlyssna kunderna skapar en del utmaningar vad gäller integritet. Men Björn Block är inte oroad.

– Högtalaren säljs inte med röststyrnig, utan du kan välja att installera Google eller Amazons mjukvara och då delar du data med dem."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvel:

https://www.svd.se/ikeas-nya-strategi--smart-teknik-fran-sono...

Märkligt, enligt denna artikel så låter det ju som högtalaren kan röststyras ändå

"Själva högtalaren kommer att kunna matas med musiktjänster från bland andra Spotify och med röststyrning från Google och Amazon.

Det faktum att Ikea nu säljer en produkt som kan avlyssna kunderna skapar en del utmaningar vad gäller integritet. Men Björn Block är inte oroad.

– Högtalaren säljs inte med röststyrnig, utan du kan välja att installera Google eller Amazons mjukvara och då delar du data med dem."

Skickades från m.sweclockers.com

Detta gör det mycket intressant. Speciellt med tanke på priset

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Detta gör det mycket intressant. Speciellt med tanke på priset

Tråkigt för de som inte behöver röststyrning och som inte vill ha en inbyggd mikrofon i sin högtalare att behöva betala för det, istället för lite mer påkostat ljud.

Permalänk
Medlem

IKEA Symfonisk är en serie utan inbyggda mikrofoner, så jag tror de syftar på att högtalarna kan styras av Google Assistant och Alexa via tex en Google Home Mini eller Echo.

"Will SYMFONISK be voice-enabled?

The SYMFONISK speakers do not have integrated microphones and are therefore not voice-enabled directly. Because SYMFONISK is a part of the Sonos system, you will of course be able to control this speaker using other voice enabled products such as a Sonos One, Sonos Beam or other Alexa (and soon Google Assistant) enabled products."

https://www.ikea.com/gb/en/ideas/listen-to-the-sound-of-ikea-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Tack, då så. Tolkade det som att Ikea:s skulle bli som nya Sonos One gen2 som är en bra bit dyrare än varianten utan röststyrning, play:1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

IKEA Symfonisk är en serie utan inbyggda mikrofoner, så jag tror de syftar på att högtalarna kan styras av Google Assistant och Alexa via tex en Google Home Mini eller Echo.

"Will SYMFONISK be voice-enabled?

The SYMFONISK speakers do not have integrated microphones and are therefore not voice-enabled directly. Because SYMFONISK is a part of the Sonos system, you will of course be able to control this speaker using other voice enabled products such as a Sonos One, Sonos Beam or other Alexa (and soon Google Assistant) enabled products."

https://www.ikea.com/gb/en/ideas/listen-to-the-sound-of-ikea-...

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen har reporten på SVD missförstått IKEA:s produktledare grovt eller så har de kanske ändrat kosntruktionen och inkluderat rösttyrning utan att uppdatera sin egen websida. Kan ju kanske vara så att den billigare högtalaren inte har rösttyrning medan de dyrare (lampan) har det.
Det klarar nog snart vad som är sant.

Permalänk
Skrivet av davvel:

Antingen har reporten på SVD missförstått IKEA:s produktledare grovt eller så har de kanske ändrat kosntruktionen och inkluderat rösttyrning utan att uppdatera sin egen websida. Kan ju kanske vara så att den billigare högtalaren inte har rösttyrning medan de dyrare (lampan) har det.
Det klarar nog snart vad som är sant.

Hur menar du? Varför skulle man inte kunna kontrollera Symfonisk via ex Google Assistant, det kan man ju på Sonos redan idag och mjukvaran ska ju vara densamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeepRaffing:

Hur menar du? Varför skulle man inte kunna kontrollera Symfonisk via ex Google Assistant, det kan man ju på Sonos redan idag och mjukvaran ska ju vara densamma?

Jo, visst kommer man kunna det. SVD artikel hävdar ju bl.a. att symfonisk kan avlyssna folk, då borde den ju ha mikrofoner

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvel:

Jo, visst kommer man kunna det. SVD artikel hävdar ju bl.a. att symfonisk kan avlyssna folk, då borde den ju ha mikrofoner

Skickades från m.sweclockers.com

För mig låter det som gammal klassisk teknikfobi.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Nu finns recensioner ute på bl a 99mac/teknikveckan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har sen Sonso Beem, där man kan koppla ihop två Sonos bakhögtalare ex. Sonos Play.
Min fråga är Ikea SYMFONISK hade fungerat som bakhögtalare till Sonos Beem?
Eller var kan man kolla sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgardh:

Jag har sen Sonso Beem, där man kan koppla ihop två Sonos bakhögtalare ex. Sonos Play.
Min fråga är Ikea SYMFONISK hade fungerat som bakhögtalare till Sonos Beem?
Eller var kan man kolla sånt?

Läste Feber.se test av högtalarna. De var besvikna vad det gäller ljudet men de tycker absolut att de duger utmärkt som komplement för surroundljud om man redan har en beam.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

För mig låter det som gammal klassisk teknikfobi.

För mig låter detta som klassisk ignorans.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@Dekkan: Jo.. Men är det teknisk möjlig när man ska ska koppla ihop dem. Lite surt köpa 2 när det inte fungerar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgardh:

@Dekkan: Jo.. Men är det teknisk möjlig när man ska ska koppla ihop dem. Lite surt köpa 2 när det inte fungerar..

Ja det är tekniskt möjligt...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgardh:

@Dekkan: Jo.. Men är det teknisk möjlig när man ska ska koppla ihop dem. Lite surt köpa 2 när det inte fungerar..

Det ska fungera.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte satsa på kuben till uterummet under sommaren, på vintern får den jobba i sovrummet eller nåt.
Planen är att bygga in den i en låda så behöver man inte vara superorolig för stöld heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om de släpps nu den 1/8 eller är det något annat datum sagt. Man kanske ska ta och hänga lite på låset till IKEA.
Har nog aldrig hänt förut, absolut inte för att man vill iallafall

Sökte på IKEA:s sida, där står denna text.
Den här produkten kommer att börja säljas i våra varuhus den 1/8. Något senare under augusti finns produkten tillgänglig även på IKEA.se. P.g.a. stort intresse kring den här produkten rekommenderar vi dig att kontrollera lagersaldot i ditt varuhus innan du besöker oss.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Stefflo:

Datumet är spikat, högtalarna kommer börja säljas den 1 augusti. Det förbereds / är förberett för launch redan i de flesta varuhusen i Sverige.

Enligt Sonos skall du kunna göra exakt samma sak på dessa högtalare som på Sonos egna, alltså även koppla det till deras app.
Det bästa är att fråga en säljare, de kommer vara utbildade och det kommer vara bemannat vid Sonos ytan under öppettiderna

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

Är lite kluven. Dom flesta reviews man får upp på google säger att ljudet är helt okej. Förutom denna, som totalt motorsågar hela konceptet.

Citat:

TL;DR De två första produkterna i Symfonisk-serien visar inslag av kreativitet, men ljudet matchar tyvärr prislappen.

Citat:

Men om det är för bra för att vara sant är det oftast för bra för att vara sant.

Citat:

Tyvärr så matchar ljudet i denna priset. Du får helt enkelt något som låter rätt tröttsamt och burkigt. Det duger kanske i vissa fall om du vill ha en extra högtalare i hallen, i köket eller på toa och inte vill lägga över 2000 kronor per högtalare som Sonos One kostar. Men vill du bygga en härlig ljudupplevelse där hemma och tänker att dessa ska vara basen, då kommer du bli riktigt besviken. Enskilt är det här verkligen ingen upplevelse, långt under den som en Sonos One eller Play:1 levererar.

Citat:

Har du inte Sonos i dag finns det ingen anledning att slå till.

Visst, den billigare går "bara" på 995:-. Men för sisådär 15-20 år sedan lärde jag mig, "lowballa aldrig köp, det slutar aldrig bra".
Jag är benägen att hålla med denna recension, ska man bygga bra ljud hemma så vill man ju inte bygga det på bajs. Det är ju inte värt att lägga 5000:- på nått man blir missnöjd över istället för att lägga 10k på något som blir bra.

Så, hur resonerar ni andra? Var det redan från början "självklart" att detta skulle bli något man "har i barnkammaren"? Eller är Feber-recensenten ute och cyklar?

Själv hade jag främst hoppats på lampan för att ge en bra WAF, men det är ju som sagt inte värt det någonstans om ljudupplevelsen ens är 5% sämre än vad ungefär samma pengar ger på annat håll.