AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Jag vet inte hur länge till du ska hålla på och gräva den här gropen?

https://i.imgur.com/H4gcRre.png

Det är klart att du måste gå tebax till den gamla goda athlon tiden när kronan var över 10kr svag, men som sagt produkterna var bra mycket billigare då och även om du ser att kronan vid många gånger var över 8kr så har våra priser rusat i höjden och nu när växelkursen är lite sämre än den brukar vara betyder itne att det är katastrofalt dålig. Om valutakursen skulle vara orsaken till dessa priser varför kostar då gamla ryzen cpuerna under 1600kr, nu kan man iof få r5 1600 för 90$ på microcenter men priserna på 2600an är ganska bra.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Oavsett vad saker har kostat innan osv så hade väl alla här hellre sett att 3600x la sig runt 2500/3000 och inte över eller? Över 3000 så måate jag hålla med om att 3600 börjar tappa sin charm även om de fotfarnade är en prisvärd processor.

Givetvis hade jag tyckt att det var mycket roligare om de nya CPUerna var mycket billigare
de läckta priserna för 3600 och 3600X (osäker på om du menar båda i ditt inlägg) är;
3600: 2599kr
3600X: 3249kr

Skrivet av DST:

Mm, nu är jag inte så intresserad av 3600x men 2500kr-2700kr för den tycker jag är ok deal, och 3600an naturligtvis under med minst 200-300kr(om 3600x är på 2500kr sträcket.)

Kan du ge något mer subtansiellt argument till;
1. Varför det inte är en prisvärd processor till de läckta priserna
2. Vad som är mer prisvärt i dagsläget?
Vi har ju redan konstaterat att 3600 ger något mer prestanda än 8700k till nästan 20% lägre pris än det "rimliga" pris du refererar till för 8700k. Varför skulle det göra den mindre prisvärd bara för att den är två år senare?
Att 3600X har ett högre lanseringspris vittnar i mina ögon om att den kommer prestera bättre än 3600 i de allra flesta fall, vilket ju leder till att den kommer ge mer prestanda än 8700k till "samma rimliga pris" du hänvisar till. Så varför är inte den prisvärd?

Faktum är att i mina ögon (med läckta resultat) finns det inte en enda processor i AMDs släpp som inte är "prisvärd", just för att oavsett vilken intel-processor (eller gamal AMD) du jämför med (och oavsett kriterium) så kommer 3000-serien ha någon form av mervärde

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det är klart att du måste gå tebax till den gamla goda athlon tiden när kronan var över 10kr svag, men som sagt produkterna var bra mycket billigare då och även om du ser att kronan vid många gånger var över 8kr så har våra priser rusat i höjden och nu när växelkursen är lite sämre än den brukar vara betyder itne att det är katastrofalt dålig. Om valutakursen skulle vara orsaken till dessa priser varför kostar då gamla ryzen cpuerna under 1600kr, nu kan man iof få r5 1600 för 90$ på microcenter men priserna på 2600an är ganska bra.

https://i.imgur.com/NDYZ09L.png

Och 2003 kostade bilar 100 000 kr mindre, hus och lägenheter en tredjedel. Mjölken kostade 7 kr och bensinen 10 kr.
Vad försöker du få sagt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

https://i.imgur.com/NDYZ09L.png

Om vi går tillbaka så långt så måste du dessutom räkna med att vi har haft ca 25% inflation sedan 2001...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Är du på riktigt? Du motbevisar ju just dig själv. När du dessutom från början orerar om 8700K och inte vill ta in växelkursen då till nu.

Citat:

vi har haft värre växelkurser, hur många gånger har inte vi varit med om när vi var över 10kr...

Jag påpekar då 0ggr (då du snackar om 8700K) o du drar då till med detta ur r*ven:

Citat:

Noll gånger under den intervallen men det händer ju gång på gång på gång. Hur många trådar har inte vi haft när vi har beklagat oss på priserna och valutakursen har alltid pekats ut som en bifogande faktor. Faktum är att växelkursen idag inte är så hemsk.

För att därefter gå tillbaks till 2002 och AMD Athlon då kursen peakade momentant under IT-kraschen som om det på nåt sätt skulle styrka dina ursprungliga påståenden.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Det är ju inte helt omöjligt att återförsäljarna säljer dem till förlust (alternativt mindre marginal) helt enkelt för att det är bättre för dem än att de ligger osålda....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vi kanske återgå till att faktiskt diskutera Matisse och sluta bråka om valutor? Det känns inte direkt relevant för den här tråden.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Kan vi kanske återgå till att faktiskt diskutera Matisse och sluta bråka om valutor? Det känns inte direkt relevant för den här tråden.

håller med, jag försöker i alla fall bråka om Matisse

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Givetvis hade jag tyckt att det var mycket roligare om de nya CPUerna var mycket billigare
de läckta priserna för 3600 och 3600X (osäker på om du menar båda i ditt inlägg) är;
3600: 2599kr
3600X: 3249kr
Kan du ge något mer subtansiellt argument till;
1. Varför det inte är en prisvärd processor till de läckta priserna
2. Vad som är mer prisvärt i dagsläget?
Vi har ju redan konstaterat att 3600 ger något mer prestanda än 8700k till nästan 20% lägre pris än det "rimliga" pris du refererar till för 8700k. Varför skulle det göra den mindre prisvärd bara för att den är två år senare?
Att 3600X har ett högre lanseringspris vittnar i mina ögon om att den kommer prestera bättre än 3600 i de allra flesta fall, vilket ju leder till att den kommer ge mer prestanda än 8700k till "samma rimliga pris" du hänvisar till. Så varför är inte den prisvärd?

Faktum är att i mina ögon (med läckta resultat) finns det inte en enda processor i AMDs släpp som inte är "prisvärd", just för att oavsett vilken intel-processor (eller gamal AMD) du jämför med (och oavsett kriterium) så kommer 3000-serien ha någon form av mervärde

1 den verkar prestera som en 8700k som har gått att få tag på för 3200-3400kr innan prishöjningen för ett år sen. Nu kan du få en 8600k-9600k för samma höga pris som en 3600a dvs, du får smt men annars verkar man ge samma peng för prestanda överlag i alldagliga laster.

Det som är mer prisvärt är just gamla r5 cpuer bland annat. Jag menar, alla Amdfanbois skrek sig hesa att det lilla prestandaövertaget till intel var inte värt det, men nu helt plötsligt när Amd verkar matcha intel, ja nu är det värt det?

Med andra ord om du var ute efter den prestandan så kunde du ha köpt en intel 8xxx från första början istället för att spela som om den extra prestandan upp till intel inte spelade någon roll men ändå uppgraderade vid zen+ och nu igen vid zen2. Nu är det nog inte så många som kommer göra det, men det är oftast AMD entusiaster eller snarare AMD fanbois som skrikit sig hesa om det lilla prestandagapet men som ändå kommer göra uppgraderingen till zen2.

Jag kommer nog ta å testa en zen2 cpu precis som jag gjort med både zen och zen+ men jag är inte den som skriker att lilla hoppet upp till intel inte är värt det nu när AMD väl har en produkt som matchar någorlunda intel i spel(så vitt vi vet).

Om intel inte hade haft några produktions-problem vi kunde säkert ha hittat en 8700k för under 3k, garanterat, men nu det närmaste är väl en 8600k/9600k men prestandan där är ju inte fy skam.

Som sagt, all denna hyckleri att det inte spelar någon roll att amd blivit dyrare när vi har haft samma prestanda för samma peng ett bra tag nu fast från andra laget är lite konstigt enligt mig.

2200-max 2400kr för en 3600a är perfa, allt över det gör att man betalar för något som man kunde ha fått flera år sedan prestandamässigt i spel, dvs det som folk verkar skrika om inte spelar något roll.

Bara jag som ser detta?

Skrivet av sweisdapro:

Det är ju inte helt omöjligt att återförsäljarna säljer dem till förlust (alternativt mindre marginal) helt enkelt för att det är bättre för dem än att de ligger osålda....

Mm självklart, men om nya hexa modellerna kan fås för vad r5or gick för dvs runt 2200-2400 så hade det ju varit en värdig efterträdare och otroligt prisvärd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

1 den verkar prestera som en 8700k som har gått att få tag på för 3200-3400kr innan prishöjningen för ett år sen. Nu kan du få en 8600k-9600k för samma höga pris som en 3600a dvs, du får smt men annars verkar man ge samma peng för prestanda överlag i alldagliga laster.

Det som är mer prisvärt är just gamla r5 cpuer bland annat. Jag menar, alla Amdfanbois skrek sig hesa att det lilla prestandaövertaget till intel var inte värt det, men nu helt plötsligt när Amd verkar matcha intel, ja nu är det värt det?

Det lilla prestandagapet var ju i singeltrådat, istället fick du en något billigare CPU med många fler trådar, något som på senare tid visat sig spela större roll för hur länge en CPU är relevant än få något starkare kärnor.
Nu pratar vi inte om en skillnad där AMD säljer en processor med högre singeltrådad prestanda utan SMT för samma pris, utan både högre singeltråd, och SMT

Skrivet av DST:

Om intel inte hade haft några produktions problem vi kunde säkert ha hittat en 8700k för under 3k, garanterat, men nu det närmaste är väl en 8600k/9600k men prestandan där är ju inte fy skam.

Som sagt, all denna hyckleri att det inte spelar någon roll att amd blivit dyrare när vi har haft samma prestanda för samma peng ett bra tag nu fast från andra laget är lite konstigt enligt mig.

2200-max 2400kr för en 3600a är perfa, allt över det gör att man betalar för något som man kunde ha fått flera år sedan prestandamässigt i just det som folk verkar skrika om å det e spel.

Med både 8600k och 9600k går du dock miste om SMT, som trots allt spelar roll i vissa lägen, och garanterat när 6c/6t börjar bli för lite för spel (jag ger det ett par år på sin höjd innan vi börjar se sådana spel).
Faktum är att det enda du poängterar är att AMD säljer samma prestanda som 8700k till priset av 9600k, ja du kunde ha haft samma prestanda för två år sedan, men då hade det varit minst 25% dyrare

Skrivet av DST:

Om intel inte hade haft några produktions problem vi kunde säkert ha hittat en 8700k för under 3k, garanterat, men nu det närmaste är väl en 8600k/9600k men prestandan där är ju inte fy skam.

Ja precis, för alla vet att innan intel fick produktionsproblem så sjönk alltid priserna på förra generationen när intel släppte nytt... not

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet för mig med intel är att det är både dyrt sen finns det andra nackdelar som gör att jag nu väntar på zen2 istället för att bara köpa en intel.

1. Värme kyla ner processorn är skit jobbigt de går väldigt varmt
2. coilwhine på massor av moderkort av intel.
3. Säkerhets problem som de drabbas av.
4. Pris
5. Drar mer ström

Sedan har jag spelat på 9900k skapade en tråd ett tag sedan den känns helt enkelt inte lika smooth som en Ryzen av någon anledning men detta kan vara något som vi har gjort fel som lägger inte in det som nackdel då detta borde inte vara då fps:en var högre men jag vet ej.

Här väntar jag med på 7 juli

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det lilla prestandagapet var ju i singeltrådat, istället fick du en något billigare CPU med många fler trådar, något som på senare tid visat sig spela större roll för hur länge en CPU är relevant än få något starkare kärnor.
Nu pratar vi inte om en skillnad där AMD säljer en processor med högre singeltrådad prestanda utan SMT för samma pris, utan både högre singeltråd, och SMT
Med både 8600k och 9600k går du dock miste om SMT, som trots allt spelar roll i vissa lägen, och garanterat när 6c/6t börjar bli för lite för spel (jag ger det ett par år på sin höjd innan vi börjar se sådana spel).
Faktum är att det enda du poängterar är att AMD säljer samma prestanda som 8700k till priset av 9600k, ja du kunde ha haft samma prestanda för två år sedan, men då hade det varit minst 25% dyrare

Ja precis, för alla vet att innan intel fick produktionsproblem så sjönk alltid priserna på förra generationen när intel släppte nytt... not

SMT eller ej när det kommer till en cpu med minst 6 kärnor iaf intel vs amd spelar inte så stor roll i spel.
En 8400 presterar som en gammal quad i7 och det räcker just nu, det ser vi ex i testet mellan 7700k vs 1800x.
Intel ser ju sig själv som High end, vilket om vi ska vara ärliga AMD och alla andra företag som verkar oxå gör det. Men Intel är ju arroganta och långsamma på att svara, inte många företag tar till sig vad folk på nätet säger eg. De har ju sina egna prognoser och dylikt och reagerar inte förrän de upptäcker att de är efter själva och på så sätt kommer vi inte få ht förrän de tråkigt nog inser det själva.

Folk som skrikit sig hesa om att det gapet inte gör nått(men ändå gör de faktiskt det) bryr sig inte eg inte att amd är bättre på något annat, de kommer ta upp det som ett argument men det är trots allt högre prestanda i spel de väntar på. Allt annat verkar vara eg vara oviktigt för dem.

Man ser ex hur de reagerar på många forum för den dära smygtitten med buggigt bios vi bjöds på.

Fake! skriver de... lixom whut....

Men som sagt priserna ligger i linje med intels cpuer fast med smt och hur många kommer inte köpa nya minnen och x570mobo när de som jag skrev innan kunde bara välja en sleten intel om de var ute efter denna prestandan.

och jo, jag har köpt intel cpuer från bla inet för minst 500kr lägre när den nya generationen hägrat vid horisonten, om det e inet eller intel som står för den trevliga rabatten vet jag inte men välkommet är det ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

SMT eller ej när det kommer till en cpu med minst 6 kärnor iaf intel vs amd spelar inte så stor roll i spel.
En 8400 presterar som en gammal quad i7 och det räcker just nu, det ser vi ex i testet mellan 7700k vs 1800x.
Intel ser ju sig själv som High end, vilket om vi ska vara ärliga AMD och alla andra företag som verkar oxå gör det. Men Intel är ju arroganta och långsamma på att svara, inte många företag tar till sig vad folk på nätet säger eg. De har ju sina egna prognoser och dylikt och reagerar inte förrän de upptäcker att de är efter själva och på så sätt kommer vi inte få ht förrän de tråkigt nog inser det själva.

Folk som skrikit sig hesa om att det gapet inte gör nått(men ändå gör de faktiskt det) bryr sig inte eg inte att amd är bättre på något annat, de kommer ta upp det som ett argument men det är trots allt högre prestanda i spel de väntar på. Allt annat verkar vara eg vara oviktigt för dem.

Man ser ex hur de reagerar på många forum för den dära smygtitten med buggigt bios vi bjöds på.

Fake! skriver de... lixom whut....

Men som sagt priserna ligger i linje med intels cpuer fast med smt och hur många kommer inte köpa nya minnen och x570mobo när de som jag skrev innan kunde bara välja en sleten intel om de var ute efter denna prestandan.

och jo, jag har köpt intel cpuer från bla inet för minst 500kr lägre när den nya generationen hägrat vid horisonten, om det e inet eller intel som står för den trevliga rabatten vet jag inte men välkommet är det ju.

Du verkar ha någon sorts uppfattning om att
prestanda = prestanda i spel = prestanda i spel just nu
Du verkar inte förstått att orsaken till att folk rekommenderade 1600 över 7600k och nu rekommenderar 2600(x) över 8600k/9600k är precis därför att den extra prestandan som SMT ger dig kommer göra att AMDs CPUer blir mer långlivade (baserat på hur det nu ser ut mellan 1600 och 7600k).
Även om spelprestandan mellan 9600k och 3600 kommer vara densamma på launch så ger jag det max ett eller två år innan 3600 kommer vara före i nyare titlar (speciellt som konsolerna ska ha 8st ZEN2-kärnor med SMT).
Om du dessutom gör annat än spelar (streamar etc) så kommer du mycket längre med 6c SMT än en låst intel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nog om valutor, det skiter jag i iallafall, ja kronan är låg som fan end.

vad tror nig om ett billigt x570 kort vs ett lite "finare" 470 kort vs mitt nuvarande asus prime x370 pro?
kanske man ska vänta och se vilka brädor som verkar vara bra, siffror på papper i alla ära men vissa saker måste testas och upplevas. vissa brädor kanske har super fina VRM som klarar 1000A lätt kontinuerligt och blir bara 15 grader varma, du kan klämma upp dom till hela 2500A under korta perioder men då börjar du närma dig 30 grader.
tyvärr brinner ledningsbanorna av redan vid 200A eller blir varma och mattas av och blir sämre efter en liten tid. allt på mobot måste vara byggt för att klara av allting.
tänk att köpa en fet sportbil med 1000 hästar och bakaxeln går av vid ca 200 hästar, inte så kul. går att laga men betydligt pilligare på moderkort.

finns det test på lednings banorna? alla moderkorts tillverkar skriver alltid military class och allt vad dom håller på. men vem kollar upp banorna i själva pcbn?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Problemet för mig med intel är att det är både dyrt sen finns det andra nackdelar som gör att jag nu väntar på zen2 istället för att bara köpa en intel.

1. Värme kyla ner processorn är skit jobbigt de går väldigt varmt. Stort frågetecken(?). Alla top-deskop cpuer gåt varmt idag vid påfrestning.
2. coilwhine på massor av moderkort av intel. Källa, aldrig hört detta?
3. Säkerhets problem som de drabbas av. Ja, med tanke på att Intel har/hade 80% av marknaden så blir dom mer granskade/ attackerade.
4. Pris Idag är priset högt. Men min 8700k köptes på släpp för 3.800kr. Och får ses som överkomligt.
5. Drar mer ström Mycket konstigt påstående. Deskopspecifikt?

Sedan har jag spelat på 9900k skapade en tråd ett tag sedan den känns helt enkelt inte lika smooth som en Ryzen av någon anledning men detta kan vara något som vi har gjort fel som lägger inte in det som nackdel då detta borde inte vara då fps:en var högre men jag vet ej.

https://i.ibb.co/jyDdMWR/2019-06-25.jpg

.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

https://www.reddit.com/r/intel/comments/a1h5w7/z390_coil_whin...

9900k = typ 90-95c ganska vanligt med de bästa kylarna
googla lite its your friend

Marknades bästa air cooler
These are my results with NHD15 + Z390 taichi + Meshify C + 5 case fans
3min prime95 = han kör med endast 1.264v inte särskilt mycket dvs
jäkla drag i hans fläktar de snurrar på 1300-1600varv
https://i.imgur.com/tVSup8m.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vad tror nig om ett billigt x570 kort vs ett lite "finare" 470 kort vs mitt nuvarande asus prime x370 pro?
kanske man ska vänta och se vilka brädor som verkar vara bra, siffror på papper i alla ära men vissa saker måste testas och upplevas. vissa brädor kanske har super fina VRM som klarar 1000A lätt kontinuerligt och blir bara 15 grader varma, du kan klämma upp dom till hela 2500A under korta perioder men då börjar du närma dig 30 grader.
tyvärr brinner ledningsbanorna av redan vid 200A eller blir varma och mattas av och blir sämre efter en liten tid. allt på mobot måste vara byggt för att klara av allting.
tänk att köpa en fet sportbil med 1000 hästar och bakaxeln går av vid ca 200 hästar, inte så kul. går att laga men betydligt pilligare på moderkort.

finns det test på lednings banorna? alla moderkorts tillverkar skriver alltid military class och allt vad dom håller på. men vem kollar upp banorna i själva pcbn?

Du skulle nog få din fråga besvarad om du läste @tellus82 tråd om ämnet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 3rk0:

1. Värme kyla ner processorn är skit jobbigt de går väldigt varmt
2. coilwhine på massor av moderkort av intel.
3. Säkerhets problem som de drabbas av.
4. Pris
5. Drar mer ström

https://i.ibb.co/jyDdMWR/2019-06-25.jpg

Härligt! 1200w PSU känns dock overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi vet ju inte vilket godis (förutom PCI-E 4.0) som blir exklusivt för X570, men då AMD själva sagt att prestandan på processorerna inte kommer skilja mellan X470 och X570 så faller det argumentet bort.

En annan sak är la om du tänkt köra höga minneshastigheter, då är det nog fler kit som är validerade på X570 än X470, men då t. ex en del X470-brädor redan idag klarar 3733Mhz på minnena så faller även det argumenter bort. Många här verkar ju valt "Finare X470-vägen", och då specifikt ASUS Crosshair VII Hero. Den brädan har jag själv och jag tycker den är helt underbar. Byggkvaliteten är den bästa jag någonsin sett och tycker inte det är en enda inställning som saknas. Sen har den också USB BIOS Flashback, så man behöver inte låna en gammal CPU för att flasha ett nytt BIOS som passar till Ryzen 3000.

Visst, det kostar 2700Kr, men då får verkligen extra allt och lite till. Inte helt insatt i X570-modellerna men jag tror inte du får lika mycket för 2700Kr på X570, utom möjligen ännu mer extemt överdimensionerad VRM, men CHVII har 600A, så VRM kommer gå svalt även med en apklockad 3950X.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YouLoveMe:

Härligt! 1200w PSU känns dock overkill

Hihi fick den för 1000kr med tanke på min system kommer dra runt 480W i spel så är effektkurvan på 94,5% så är jag ganska nöjd plus att fläkten kommer aldrig köra igång

Permalänk
Medlem

Får be om lite tid att svara på en del frågor, ifall du inte fått svar på just din betyder det inte att jag skiter i just dig utan snarare att jag inte hunnit med, ska försöka beta av en del snart som möjligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Räcker med att se den bilden så kan jag säga med en gång att den personen inte har en aning om vad han håller på med. Med ca 10 knapptryck får han ned temperaturerna med bortimot 10 grader. Annars har han helt enkelt byggt den riggen fel. Jag har samma kylare, samma cpu, men ett annat MYCKET dåligare moderkort enligt alla younoobers, jag är i alla fall inte i närheten av dom temperaturerna, ens med fläktarna på under 900 rpm.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Räcker med att se den bilden så kan jag säga med en gång att den personen inte har en aning om vad han håller på med. Med ca 10 knapptryck får han ned temperaturerna med bortimot 10 grader. Annars har han helt enkelt byggt den riggen fel. Jag har samma kylare, samma cpu, men ett annat MYCKET dåligare moderkort enligt alla younoobers, jag är i alla fall inte i närheten av dom temperaturerna, ens med fläktarna på under 900 rpm.

Man ska inte underskatta rumstemp och variation mellan processorer, men som du säger, underskatta heller inte inkompetens.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

@marcusOCZ: vad exact på bilden är det som är konstigt det ända jag kan tänka på att pastan inte spiridit sig ordentligt då det diffar mycket från Core 1 till resten. sedan vet jag inte hur snabbt hans hwinfo uppdaterar sig

enligt proffsen nedan är det knas med 9900k

https://www.youtube.com/watch?time_continue=71&v=r5Doo-zgyQs

90c är vanligt med ett 360 aio

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du verkar ha någon sorts uppfattning om att
prestanda = prestanda i spel = prestanda i spel just nu
Du verkar inte förstått att orsaken till att folk rekommenderade 1600 över 7600k och nu rekommenderar 2600(x) över 8600k/9600k är precis därför att den extra prestandan som SMT ger dig kommer göra att AMDs CPUer blir mer långlivade (baserat på hur det nu ser ut mellan 1600 och 7600k).
Även om spelprestandan mellan 9600k och 3600 kommer vara densamma på launch så ger jag det max ett eller två år innan 3600 kommer vara före i nyare titlar (speciellt som konsolerna ska ha 8st ZEN2-kärnor med SMT).
Om du dessutom gör annat än spelar (streamar etc) så kommer du mycket längre med 6c SMT än en låst intel

Jag fick en tanke eller rättare sagt en fråga jag tänkte på igår tror jag det var.

Är vi säkra på att varje cpu chiplet har 32MB l3 cache? Tänkte att om I/O chipletten är navet för all kommunikation så måste ju den ha cache där oxå. Har vi det bekräftat att det inte finns nån cache i I/O:n? Sen tycker jag att cpu chiplets:arna är så små att jag har svårt att se att hela 32MB cache/ cpu chiplet får plats där då cache brukar ta typ hälften av arean av kärnan?

Sen hörde jag något om att Steve från GN sade något om att 3700x hade mindre cache än 3800x men det stämmer ju inte om man kollar på AMD specen.
Hoppas den startar vid 3:02

§1.5
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du skulle nog få din fråga besvarad om du läste @tellus82 tråd om ämnet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000...

Läst den men står inte hur mkt ledningarna i PCB'n klarar

Skrivet av Ozzed:

Vi vet ju inte vilket godis (förutom PCI-E 4.0) som blir exklusivt för X570, men då AMD själva sagt att prestandan på processorerna inte kommer skilja mellan X470 och X570 så faller det argumentet bort.

En annan sak är la om du tänkt köra höga minneshastigheter, då är det nog fler kit som är validerade på X570 än X470, men då t. ex en del X470-brädor redan idag klarar 3733Mhz på minnena så faller även det argumenter bort. Många här verkar ju valt "Finare X470-vägen", och då specifikt ASUS Crosshair VII Hero. Den brädan har jag själv och jag tycker den är helt underbar. Byggkvaliteten är den bästa jag någonsin sett och tycker inte det är en enda inställning som saknas. Sen har den också USB BIOS Flashback, så man behöver inte låna en gammal CPU för att flasha ett nytt BIOS som passar till Ryzen 3000.

Visst, det kostar 2700Kr, men då får verkligen extra allt och lite till. Inte helt insatt i X570-modellerna men jag tror inte du får lika mycket för 2700Kr på X570, utom möjligen ännu mer extemt överdimensionerad VRM, men CHVII har 600A, så VRM kommer gå svalt även med en apklockad 3950X.

kanske avvaktar efter lansering och ser om det är några "skumma" saker som påverkar någon bräda eller flera som man kanske ska undvika trots bra specs på pappret?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jag fick en tanke eller en rättare sagt en fråga jag tänkte på igår tror jag det var.

Är vi säkra på att varje cpu chiplet har 32MB l3 cache? Tänkte att om I/O chipletten är navet för all kommunikation så måste ju den ha cache där oxå. Har vi det bekräftat att det inte finns nån cache i I/O:n? Sen tycker jag att cpu chiplets:arna är så små att jag har svårt att se att hela 32MB cache/ cpu chiplet får plats där då cache brukar ta typ hälften av arean av kärnan?

Sen hörde jag något om att Steve från GN sade något om att 3700x hade mindre cache än 3800x men det stämmer ju inte om man kollar på AMD specen.
Hoppas den startar vid 3:02
https://youtu.be/Z5jexEtCr0k?t=182

Varje chiplet har 32MB, 16MB per CCX. Huruvida det finns en cache i IO die vet jag inte om det blivit bekräftat men just cache i chiplets har blivit bekräftat direkt av AMD själva

3600, 3600x, 3700x och 3800x har 32MB L3 cache med enkel chiplet, 3900x och 3950x har 64MB med dubbel chiplet, sedan räknar AMD in också L3 och L2 i PR-material så man slår ihop all cache till ett värde vilket blir 72MB för 3950x och 70MB för 3900x, 36MB för 3800x och 3700x samt 35MB för 3600 och 3600x

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Varje chiplet har 32MB, 16MB per CCX. Huruvida det finns en cache i IO die vet jag inte om det blivit bekräftat men just cache i chiplets har blivit bekräftat direkt av AMD själva

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/72040?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNzIwNDAiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxMmUzZjRhZjlmODBlODIxYjQzNTI3ZDFjMTY0NDZjNCJ9

3600, 3600x, 3700x och 3800x har 32MB med enkel chiplet, 3900x och 3950x har 64MB med dubbel chiplet

Mm jag tänkte la att det var så, men var inte hundra då jag även tänkte att amd möjligen visade en hel fungerande cpu på alla dessa diagram.
Så, vi får anta att Steve pratar om 3900x egentligen men råkar säga 3800x?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Så vitt jag vet så har 9900k högre throttle temp än Ryzen. Med andra ord kan dom köras varmare.
Sen är det högst individuellt. Finns Ryzenprocessorer som har dessa temperaturerna också. Bra att googla.

Men för att vara realistiska, vid normal användning är det ytterst sällan du kommer använda 100% av din cpu. Om du mot förmodan skulle göra detta klarar cpun temperaturer upp emot 100 grader. (Intel)

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så vitt jag vet så har 9900k högre throttle temp än Ryzen. Med andra ord kan dom köras varmare.
Sen är det högst individuellt. Finns Ryzenprocessorer som har dessa temperaturerna också. Bra att googla.

Men för att vara realistiska, vid normal användning är det ytterst sällan du kommer använda 100% av din cpu. Om du mot förmodan skulle göra detta klarar cpun temperaturer upp emot 100 grader. (Intel)

Vet ej känns bra mycket skönare att ha ca 50c med min Ryzen 2700x i battlefield 5 med PBO aktiverat men min gamla d14 än att köra spel i flera timmar i 70-80C med 9900k det kanske är bara jag.