Skruvar mellan gpu pch chassi

Permalänk
Medlem

Skruvar mellan gpu pch chassi

Hej! Jag har ett 2080 kort i min nybyggda låda, nu lyder frågan såhär. Jag var tvungen att ta bort en backplate för att kunna stoppa in min displayport kabel men insåg efteråt att jag nu bara kan använda en skruv till grafikkortet. Funkar det med en eller hur skulle jag kunnat fixa detta? Tar jag en ny skruv skruvas den bara in i grafikkortet och inte i chassit då "hålet" på chassit är borta.

Mvh

Permalänk
Medlem

Öh va? Det måste finnas ett skruvhål där backplaten satt. En bild hade underlättat.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/7z0gSrj

Här har ni en bild på hur det ser ut på baksidan. Där man ser böjen är där skruven ska fästa ihop GPU samt chassi. Vet ej hur jag ska kunna åtgärda detta, funkar en skruv?

Permalänk
Medlem

@trick2j: Det sitter ju redan en skruv där? Fast med fel gänga och det ser ut som om den är ditskruvad med våld.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem

Någon har tvingat dit en grov fläktskruv för plast istället för den UNC 6-32 som det ska vara. Den ser ut att ha brutit sönder skruvhålet i chassit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det du klippte bort skulle inte bort!

De smala metallremsorna är där för de skall vara där. Du har förstört ditt chassi.

Man tar bara bort nedan. Inte knipsa av resten!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Snorlena: OP har ju klippt bort en del av chassiplåten eftersom DP kabeln var för bred.

@trick2j En "backplate" avser oftast en kosmetisk täckplåt på baksidan av grafikkortet, inte ståldelarna mellan PCI-platserna i chassit.
Tveksamt om din åverkan går att laga.
Kan du flytta grafikkortet till en av de nedre PCI-platserna på moderkortet så du kan fästa kortet med två skruvar?
Tipset är att köpa en vettig DP-kabel istället för att klippa sönder chassit.

Permalänk
Medlem

Det räcker med en skruv, grafikkortet lär inte springa iväg någonstans

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det går bra med en skruv, men du har förstört ditt chassi och ett av skruvhålen i pcie-plåten på grafikkortet

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tack ludvig och json det var dessa svar jag sökte

Finns det någon risk för att kortet ska knäcka sig/pciexpress socketen med enbart en skruv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@trick2j: minimal, förmodligen ingen risk

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av trick2j:

Finns det någon risk för att kortet ska knäcka sig/pciexpress socketen med enbart en skruv?

Nej, den andra skruven är bara kosmetisk egentligen.
Så tungt är inte ett grafikkort

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack grabbar! Blev ett nytt chassi anyways, gpu hålet var ej trasigt cid inspektioner.

Har man ett sådant dyrt kort tar man väk inga chanser helst... ty boys!!