AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ja, men precis så är det! Priserna är dock något annat än det jag svarade på. Men visst, högre priser än vad man är van vid gör så klart att ens förväntningar också bör vara högre.

Precis. Det går hand i hand. Generellt var moderkorten i 400-serien något dyrare än 300-serien pga samma faktorer.

Jag ser fram emot riktiga recensioner på de nya brädorna även om jag köpte ett Crosshair VII Hero.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Moderkorten har inte blivit dyrare. Tillverkarna släpper bara kort i de klasser där de bara släppte för Intels plattformar förut. Så tycker jag det ser ut i alla fall. Ovant för oss AMD-spekulanter.

Problemet blir väl då först när AMD släpper AM4-socketen och går till AM5? där man då blir låst till dyrare moderkort.
Intel har ju H310, B360, H370, Z390 etc att välja på vilken prisklass man vill ha.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Problemet blir väl då först när AMD släpper AM4-socketen och går till AM5? där man då blir låst till dyrare moderkort.
Intel har ju H310, B360, H370, Z390 etc att välja på vilken prisklass man vill ha.

Vi kommer ha alternativ då också. Precis som nu.

B450 < X470 (B550) < X570 etc. Det finns bra steg i klasserna även på AM4 och sannolikt även på framtida AM5.

Permalänk
Medlem

Jo x570 moderkort är dyrare att ta fram, främst pga en sak, PCI-E 4.0, detta ökar kraven på kretskorts kvalité något enormt, sen är även chipset i sig dyrare att köpa in än x470 så det ökar också priserna, allt detta kommer dock från moderkortstillverkare så just hur mycket detta stämmer låter jag vara osagt men att PCI-E 4.0 ökar kvalitetskrav på korten är ingen tvekan, det är fler lager PCB, det är bättre materialval i PCB.

Edit; Gamla high end bord skiljer dock inte jättemycket i kvalité och antal lager men i snitt över hela serien är x570 bord av bättre kvalité, det finns gott om skitkort i 3/400 serien.

Men om man kommer upp i 3733 minnesfrekvens på x470 ganska enkelt (får såklart se upp med vilket bord man väljer) så finns vad vi vet ingen direkt anledning annat än PCI-E 4.0 och wifi 6 att hoppa på just x570, skulle det vara så att R3000 har en valbar IF multipel/divider även över 3733 och R3000 kan ta sig över 1866,5MHz i IF frekvens så kan det bli tal om andra minnesfrekvenser man bör nå och då kanske x570 har en poäng med vad som ser ut som bättre OC för minnen, räcker dock 3733 så blir det lite av en icke poäng om sweetspot ligger där.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Glöm inte att Intel har z serien om du vill klocka, det är skapligt mer upplåst på AMD

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vi kommer ha alternativ då också. Precis som nu.

B450 < X470 (B550) < X570 etc. Det finns bra steg i klasserna även på AM4 och sannolikt även på framtida AM5.

Jo, men om det är PCIE4.0 som ökar priserna på moderkorten bland annat, så lär vi inte se B550 som är billiga (jämfört med B450)
För B550 ska väl också ha 4.0?

Samtidigt lär det väl bli samma för Intel, som också måste öka kvaliteten på sina moderkort och banor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jo, men om det är PCIE4.0 som ökar priserna på moderkorten bland annat, så lär vi inte se B550 som är billiga (jämfört med B450)
För B550 ska väl också ha 4.0?

Samtidigt lär det väl bli samma för Intel, som också måste öka kvaliteten på sina moderkort och banor.

B550 kommer rent gissningsvis bara ha 4.0 till primär PCI-E slot och primär M.2 NVME plats ( de lanes som CPU hanterar) med 3.0 över chipset. En hybrid mellan x570 och x470, precis som 400 serien hade kunnat varit om inte AMD spärrat det.
Känns som en hög risk att B550 blir ett rebrandat x470 chip.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jo x570 moderkort är dyrare att ta fram, främst pga en sak, PCI-E 4.0, detta ökar kraven på kretskorts kvalité något enormt, sen är även chipset i sig dyrare att köpa in än x470 så det ökar också priserna, allt detta kommer dock från moderkortstillverkare så just hur mycket detta stämmer låter jag vara osagt men att PCI-E 4.0 ökar kvalitetskrav på korten är ingen tvekan, det är fler lager PCB, det är bättre materialval i PCB.

Edit; Gamla high end bord skiljer dock inte jättemycket i kvalité och antal lager men i snitt över hela serien är x570 bord av bättre kvalité, det finns gott om skitkort i 3/400 serien.

Men om man kommer upp i 3733 minnesfrekvens på x470 ganska enkelt (får såklart se upp med vilket bord man väljer) så finns vad vi vet ingen direkt anledning annat än PCI-E 4.0 och wifi 6 att hoppa på just x570, skulle det vara så att R3000 har en valbar IF multipel/divider även över 3733 och R3000 kan ta sig över 1866,5MHz i IF frekvens så kan det bli tal om andra minnesfrekvenser man bör nå och då kanske x570 har en poäng med vad som ser ut som bättre OC för minnen, räcker dock 3733 så blir det lite av en icke poäng om sweetspot ligger där.

Är nog lite därför jag väntar, tänk om billigaste x570 presterar bättre än de flesta x470 brädorna vad gäller minnes hastighet + fördelen att man kan få mer PCIe hastighet till sina m2 diskar, alternativt köpa snabba 4.0 diskar. vet inte om vanliga m2 diskar som finns idag gynnas av PCIe 4.0?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är nog lite därför jag väntar, tänk om billigaste x570 presterar bättre än de flesta x470 brädorna vad gäller minnes hastighet + fördelen att man kan få mer PCIe hastighet till sina m2 diskar, alternativt köpa snabba 4.0 diskar. vet inte om vanliga m2 diskar som finns idag gynnas av PCIe 4.0?

Nä dagens nu vanliga 3.0 diskar tjänar inget på det, 4.0 diskarna gör såklart det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Varför behöver 3900X ligga under 9900k för att vara attraktiv?
Rimligen bör den gränsen gå vid 3800X, som är 8c/16t, precis som 9900k
Det går faktiskt att köra de nya processorerna i X470, vilket faktiskt verkar vara att rekommendera om man inte behöver någon specifik funktion från X570

Skrev detta tidigare i tråden och står fast vid min åsikt.

"Det jag minnas av presentationen var att 9900K och 3900X var rätt lika i spel där AMD vann några titlar och Intel några men jag minns inte någon jämförelse mellan 9900K och 3800K utan de körde jämförelsen mellan 9700K och 3800X.
Så jag antar att 3900X är konkurrent till 9900K och 3800X är konkurrent till 9700K.

Tittar man dessutom på priserna så kostar en 9900K i Usa runt 500 Dollar vilket är runt 5000:- i Sverige och AMD skulle lansera 3900X för 499 USD.
Samma sak om man tittar på 9700K i Usa så ligger den på runt 410 USD men i Sverige kostar den strax under 4k dvs runt 10:- dollarn."

Så med andra ord jämför AMD 3900X med 9900K och 3800X med 9700K därav förväntar jag mig liknande prissättning om man ska vara med och kriga.
Jag förstår att jag får några trådar extra med amd och det var därför jag köpte min 2700 istället för en 9700K men med handen på hjärtat klarar de flesta av oss på 12 trådar och behöver inte 16/24 när man normalt spelar utan då är 9900K fortfarande ett sjukt bra val. Därav min åsikt att Amd som är underdogs måste ha liknande prissättning även i Sverige om de ska ta fler marknadsandelar.

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag var inställd på att köpa X570 - mest för att det är kul med nytt samt att Wifi 6 faktiskt hade varit trevligt. Men efter att ha sett (hört!) videon på MSI kortet så är jag inte alls sugen längre. Om ett av de dyrare korten låter sådär betyder det att jag i princip blir tvingad att köpa Gigabytes űberkort för att slippa oväsen. Då kan jag lika bra skita i det och köpa riktigt bra X470 kort istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag var inställd på att köpa X570 - mest för att det är kul med nytt samt att Wifi 6 faktiskt hade varit trevligt. Men efter att ha sett (hört!) videon på MSI kortet så är jag inte alls sugen längre. Om ett av de dyrare korten låter sådär betyder det att jag i princip blir tvingad att köpa Gigabytes űberkort för att slippa oväsen. Då kan jag lika bra skita i det och köpa riktigt bra X470 kort istället.

Håller med funderar på detta med 3900x och Asus ROG Crosshair VII Hero. Ska köpa allt nytt har en budget på 27k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Som jag skrev tidigare så kan det såklart vara en massiv tavla från MSI's sida, vilket är lite oroande med tanke på priset bordet har men det behöver egentligen inte betyda att alla kort blir precis lika jävliga. 15W är inte värre än den effekt många VRM sektioner spottar ur sig så att kyla PCH borde inte vara så knepigt egentligen men det som sätter lite käppar i hjulen blir såklart tillgänglig höjd och yta. Med en mer bastant direkt kylfläns vid PCH än MEG ACE bordet har så kan en fläkt säkert kunna hållas på betydligt mer rimliga nivåer.

Vid närmare inspektion så ser nämligen flänsen extremt tanig ut på detta bord (mycket vad som ser ut som plast och bara en liten fläns i metall), verkar som MSI valt att förlita sig på heatpipe upp till VRM och fläkten och flänsen i sig är bara en liten del av hela konstruktionen, en del andra bord verkar köra på långt mer stadiga flänsar vilket troligen fungerar bättre.

Men som sagt, faktumet att ett high end bord kommer upp i 63 grader på PCH med fläkten i 2000rpm är väl inte ett gott tecken direkt, speciellt eftersom det var med PCI-E 3.0 grejer anslutet.

Ni får ta mina PS skills för vad det är...

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av tellus82:

Som jag skrev tidigare så kan det såklart vara en massiv tavla från MSI's sida, vilket är lite oroande med tanke på priset bordet har men det behöver egentligen inte betyda att alla kort blir precis lika jävliga. 15W är inte värre än den effekt många VRM sektioner spottar ur sig så att kyla PCH borde inte vara så knepigt egentligen men det som sätter lite käppar i hjulen blir såklart tillgänglig höjd och yta. Med en mer bastant direkt kylfläns vid PCH än MEG ACE bordet har så kan en fläkt säkert kunna hållas på betydligt mer rimliga nivåer.

Vid närmare inspektion så ser nämligen flänsen extremt tanig ut på detta bord (mycket vad som ser ut som plast och bara en liten fläns i metall), verkar som MSI valt att förlita sig på heatpipe upp till VRM och fläkten och flänsen i sig är bara en liten del av hela konstruktionen, en del andra bord verkar köra på långt mer stadiga flänsar vilket troligen fungerar bättre.

Men som sagt, faktumet att ett high end bord kommer upp i 63 grader på PCH med fläkten i 2000rpm är väl inte ett gott tecken direkt, speciellt eftersom det var med PCI-E 3.0 grejer anslutet.

https://i.imgur.com/50f6cln.png

Ni får ta mina PS skills för vad det är...

Ja, jag har inte bråttom. Jag kommer nog att uppgradera först i höst. Så jag kan vänta å se om det är MSI som skitit i det blå skåpet eller om "alla" kort kommer väsnas sådär.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Skulle precis testa att lära mig att utveckla Android applikationer på datorn, och då har jag min AMD som "utvecklingsdator" / "Multimedia" dator, men upptäcker då att vissa instruktioner som krävs, stöds inte utav AMD, och därför fungerar inte Googles Android Studio som den ska :/

VT-x samt SVM stöd saknas av processorn står det när jag försöker starta emulatorn, och jag kan inte gå vidare.
Vet vi om Ryzen 3k-serien kommer att ha stöd för dessa instruktioner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Skulle precis testa att lära mig att utveckla Android applikationer på datorn, och då har jag min AMD som "utvecklingsdator" / "Multimedia" dator, men upptäcker då att vissa instruktioner som krävs, stöds inte utav AMD, och därför fungerar inte Googles Android Studio som den ska :/

VT-x samt SVM stöd saknas av processorn står det när jag försöker starta emulatorn, och jag kan inte gå vidare.

Alla UEFI har inte virtualisering aktiverat som default, kika i UEFI efter "virtualization" eller "SVM mode", det kan ligga på ett flertal olika ställen.

Gigabyte har det exempelvis under "advanced cpu core settings" på en del bord, MSI har det under CPU features i fliken OC, ASUS har det under advanced/ CPU config/SVM mode, ASRock har det under CPU config/SVM mode.

För IOMMU och SR-IOV (passthrough i virt) lär man aktivera ytterligare en inställning men den brukar ligga under Nordbrygge inställningar (AMD CBS/ NBIO)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Alla UEFI har inte virtualisering aktiverat som default, kika i UEFI efter "virtualization" eller "SVM mode", det kan ligga på ett flertal olika ställen.

Gigabyte har det exempelvis under "advanced cpu core settings" på en del bord, MSI har det under CPU features i fliken OC, ASUS har det under advanced/ CPU config/SVM mode, ASRock har det under CPU config/SVM mode

ok!, tackar. Det var avstängd i bios. Fanns under "advanced" "Cpu settings" på Asus.

Dock så vägrar det fungera ändå, fick upp en troubleshoot ruta denna gång i allafall, och där står det att SVM enbart stöds under Linux :/

Aja, får köra med en gammal Android-platta som "emulator"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

ok!, tackar. Det var avstängd i bios. Fanns under "advanced" "Cpu settings" på Asus.

Dock så vägrar det fungera ändå, fick upp en troubleshoot ruta denna gång i allafall, och där står det att SVM enbart stöds under Linux :/

Aja, får köra med en gammal Android-platta som "emulator"

Du kan väl rent praktiskt köra Linux i virtuell maskin inuti windows numer relativt enkelt, eller ja enkelt och enkelt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

VT-x är Intels teknik, så sannolikt inte. AMD har däremot en motsvarande teknik som heter AMD-V, som 2700 har stöd för.

Om du använder Windows så fick Android Studio stöd för AMD för ett år sedan i v3.2 Beta, se denna artikel. Om du däremot använder Linux eller MacOS så har Android Studio haft stöd för AMD sen många år tillbaka.

Permalänk
Medlem

Ni som är oroliga över chipset fan har en vän till mig som redan fått in x570 (Spanien) där de har testat en X570 Taichi kort enligt honom gick fläkten i gång som max på 1700rpm under last och kunde knappt höras och då hade de ca 26 grader inne i lokalen när detta testades mer än så ville han inte avslöja pga nda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä dagens nu vanliga 3.0 diskar tjänar inget på det, 4.0 diskarna gör såklart det.

Hur är det med ökad mängd " pcie banor"? Inte kollat upp hur det ligger till helt men i dagens läge är man begränsad av dom beroende på hur många m2 enheter man har och grafik kort, har man för många(1 16x kort och 2 m2 diskar?) Så blir prestanda lidande?
Kanske det ändras?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ni som är oroliga över chipset fan har en vän till mig som redan fått in x570 (Spanien) där de har testat en X570 Taichi kort enligt honom gick fläkten i gång som max på 1700rpm under last och kunde knappt höras och då hade de ca 26 grader inne i lokalen när detta testades mer än så ville han inte avslöja pga nda.

1700 på en liten fläkt är definitivt hörbart men det beror på många variabler som hur högt "ljudbrus" man har i rummet och övriga komponenter, 1500rpm eller mindre, ~1200 på en så liten fläkt skulle jag själv klassa som mer icke hörbart i kombo med andra fläktar, kör man däremot extremt tysta saker i övrigt så kan även det sticka ut.

Min poäng är att hur ett fläktljud uppfattas är beroende på långt mer än bara fläkten & dess ljud i sig.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur är det med ökad mängd " pcie banor"? Inte kollat upp hur det ligger till helt men i dagens läge är man begränsad av dom beroende på hur många m2 enheter man har och grafik kort, har man för många(1 16x kort och 2 m2 diskar?) Så blir prestanda lidande?
Kanske det ändras?

Antal "lanes" är det samma som tidigare, x16 till gpu, x4 till M.2 nvme och x4 till chipset, det är bara att bandbredd per lane är dubblerad med 4.0 jämte 3.0.
Om chipset är smart nog att kunna köra fler 3.0 lanes ut så är bandbredd limiterad mellan PCH och CPU till 7,8GB/s istället för 3.9GB/s som på 3/400 serien. Vad vi vet har dock ingen en lösning ännu på att "splitta" de x4 4.0 lanes som går till primär m.2 till 2st x4 3.0 även om det rent tekniskt vore möjligt med rätt chip. Det man skulle kunna göra däremot vore att köra en 4.0 GPU i x8 läge (samma bandbredd som x16 3.0) för att på så vis få x8 4.0 till PCI-E slot 2 och köra en m.2 adapter där, antingen 2st x4 4.0 eller 4st x4 3.0 beroende på chip som används. De adaptrar vi sett hitintills använder bara 2st x4 4.0 rakt av. Kör man en 3.0 GPU i det scenariot så kommer bandbredd till gpu halveras jämfört x16

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82: Tyckte själv att det lät mycket med så hög varvtal så här är en video där jag testar på min laptop https://www.youtube.com/watch?v=Hy5phVRkQd0 har de bra kvalite på fläktar så ska det fan inte höras tänkt dig att hela datorn ska sitta i ett chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Frågan är ju under vilken typ av last? Last i form av lätt surfande med mus tgbord och en hdd. Eller tungt fil kopierande mellan flera raidade enheter och 10 usb enheter sammtidigt som cpun tuggade prime95 på samtliga trådar med en massa olika instickskort?

Men jag tror också att dagen fläktar är bättre, tystare och större än mikro fläktarna vi hade förr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: prime95 och furemark jag tror man måste nästan köra m2 i raid 0 och kopiera hårt för att öka tempsen men det är inte något som jag kommer göra så gör mig inget ,)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@tellus82: Tyckte själv att det lät mycket med så hög varvtal så här är en video där jag testar på min laptop https://www.youtube.com/watch?v=Hy5phVRkQd0 har de bra kvalite på fläktar så ska det fan inte höras tänkt dig att hela datorn ska sitta i ett chassi

Det här med äpplen och päron. Om du läser mitt inlägg igen kanske du förstår vad jag menar.

Citat:

Min poäng är att hur ett fläktljud uppfattas är beroende på långt mer än bara fläkten & dess ljud i sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Alla fläktar låter olika mkt beroende placering och mkt annat. Monterade en fläkt nära platt stansade luft hål på gammal låda och turbulensen lät för jävligt. 8 brickor senare var problemet ur världen.
En smart och genomtänkt montering kan göra stor skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@Aka_The_Barf: prime95 och furemark jag tror man måste nästan köra m2 i raid 0 och kopiera hårt för att öka tempsen men det är inte något som jag kommer göra så gör mig inget ,)

Vi får snart veta bara en vecka kvar. Hoppas på det bästa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: 7 juli kan inte komma snabbt nog kommer inte köpa en mobo som låter som msin i videon det är helt sjukt. Blir då ett Hero 7

Permalänk
Medlem

Oavsett fläkt, så blir X570 korten dyra, blir intressant med reviews att se om det är värt det. Att stanna kvar vid X470 blir i vilket fall billigare, och AMD påstår att ren cpu - prestanda skall vara samma.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400