Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Mocka: Hmm, upplevde lite framedrops själv och ska följa råden i denna tråden.
Har en helt nyinstallerad dator med 2070 och bara 60Hz skärm till att börja med så jag hoppas att jag hittar de värsta bovarna i windows search, defender och liknande - men det låter ju tråkigt om Asus AI också var ett problem då den styrde fläktarna OK (dock såg jag fliken med system defence yadayada och att den lade upp en overlay)
Finns det något bra generiskt program för att bara styra fläktar?

Hade gärna sett att windows 10 kunnat sandboxa gaming och skippa alla bakgrundsprocesser som man bara slapp leta upp bovarna en och en,
jag misstänker att mitt problem är en väldigt långsam 2.5" HD som hinner gå ner i strömsparläge och fullständigt blockar när nästa process ska söka igenom hela datorn.

Gällande fläktstyrningen använder jag personligen MSI Command Center där jag startar programmet, drar upp fläktarna och stänger av programmet. Kan ses som lite bökigt men har aldrig hittat bättre alternativ. Vet att det finns något som heter SpeedFan men tycker det var ett sjukt krångligt program så jag lade ner det. Så ASUS har bara ASUS AI och inget annat? Ja, synd om det är programmet som är boven. Kan faktiskt säga att jag aldrig låter mitt MSI Command Center ligga i bakgrunden då det definitivt introducerar sutter varje sekund.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

En jäkla hail mary nu men, har du kikat på W10 energinställningar?

En sak som är riktigt weird (och jävligt irriterande) är att W10 ställer om din energiförbrukning på typ "balanserad" eller någon sån där skit -> throttlar strömmen till gpu(/och cpu?). Hade en jävla massa stuttter innan jag till slut hittade någon obskyr tråd på hörnet av www om detta... Ställde om till "prestanda" läge och låste det med någon regedit (Annars flippade den över till balanserad titt som tätt)! No issues so far.

Permalänk
Medlem

Tanka hem latencymon och kör det. Med hjälp av det löste jag mina stutters som var p.g.a en nätverskdrivrutin. ndis.sys.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av bektil:

En jäkla hail mary nu men, har du kikat på W10 energinställningar?

En sak som är riktigt weird (och jävligt irriterande) är att W10 ställer om din energiförbrukning på typ "balanserad" eller någon sån där skit -> throttlar strömmen till gpu(/och cpu?). Hade en jävla massa stuttter innan jag till slut hittade någon obskyr tråd på hörnet av www om detta... Ställde om till "prestanda" läge och låste det med någon regedit (Annars flippade den över till balanserad titt som tätt)! No issues so far.

Japp det har jag testat, testade med full prestanda, även med 70/80% osv, men ingen skillnad tyvärr

Det som är så irriterande är att varje gång man hittar en sån ny "fix" hoppas och tror man att det ska funka, men sen blir man bara frustrerad när det inte lirar

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Mocka:

nVidia Control Panel (NVCPL) har något som heter "Energisparläge" eller liknande. Default är "Optimal" men sen finns även "Anpassningsbar" samt "Maximal Prestanda". Jag gillar inte Optimal då den är extremt konservativ och klockar ner GPUn väldigt mycket när den lastas mindre. Personligen kan jag få stutters i vissa spel när jag kör just Optimal men tycker det är oerhört mycket bättre med Anpassningsbar. Maximal Prestanda är jobbig då det kan få kortet att alltid köra 3D clocks i Windows vilket kan vara störande.

Yes har testat det

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av ibland:

@Fishingrod: jag förstår dig. man blir ju vansinnig av sådana problem när det gäller en själv. Som åskådare är man ju dock jävligt sugen på att hitta en lösning. Har du provat koppla in en annan skärm? Jag hade en skärm som jag lämnade tillbaka som jag upplevde stutter med

Nej det har jag faktiskt inte testat. Testade både processorn och gpu i annan rig förut, men aldrig testat annan skärm. Ska försöka få tag på nån polares 120hz lr bättre o testa med

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av Tony32:

Tanka hem latencymon och kör det. Med hjälp av det löste jag mina stutters som var p.g.a en nätverskdrivrutin. ndis.sys.

Jo jag har testat det tidigare. Då fick jag massa interrupts, och åtgärdade dessa. Men jag har sen dess ominstallerat datorn några gånger så kan vara bra att testa det lite mer

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

En sak som är värd att prova när allt annat är provat och ej har hjälpt, är att installera en äldre win 10.
Tex 1609 eller tidigare. Det är ett steg bakåt i know, men funkar det som det ska då så kan hårdvarufel uteslutas.

Väl värt att prova då många kör just 1609 av denna anledningen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: bor i Stockholm och har en Asus 165hz 1440p om du behöver

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av ibland:

@Fishingrod: bor i Stockholm och har en Asus 165hz 1440p om du behöver

Ja det skulle vara kul att kunna testa, har mycket just nu med jobb o plugg men om typ en vecka blir allt lugnare. kanske kan testa då?

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

En sak som är värd att prova när allt annat är provat och ej har hjälpt, är att installera en äldre win 10.
Tex 1609 eller tidigare. Det är ett steg bakåt i know, men funkar det som det ska då så kan hårdvarufel uteslutas.

Väl värt att prova då många kör just 1609 av denna anledningen.

jag testade tidigare att gå tillbaka i windows ver genom att avinstallera dom senare servicepacksen. ( det var det jag läste mig till att man skulle göra, men vet inte om det är korrekt, har alltså inte testat att installera om windows med 1609 direkt. )

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: Ladda ned en win 1609 och installera o prova med.
Sen får du läsa på hur du gör för att inte det ska uppdateras.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag tycker du ska ladda ner och köra LatencyMon

Detta hjälpte mig mycket för att bli av med microstutters.
Jag ser att vissa föreslår nya drivisar för diverse och skulle dem vara ett problem ser du det i LatencyMon
Lycka till!

/S

Tack för den - var ett intressant resultat från det programmet!

Eller kanske inte. Nästan 19ms latens... Fast då när jag kör Cities Skylines, så det är inte så farligt.

Permalänk

Också värt att nämna så har jag testat att byta min 500gb samsung 970 evo m2 till en annan likadan. även testat att labba med olika speeds på m2slotten i bios.
ingen skillnad.

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

verkar ju vettigt

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att använda andra/koppla ur usb-enheter och dylikt. Har varit med om diverse märkliga problem med saker som inte kändes som jättelogiska, bland annat en BT dongle som gjorde så att Shadowplay inte fungerade t ex.

Eftersom det verkar som om datorn och spelen fungerar som de ska i början vid nyinstallation känns det som det är någon drivrutin som framkallar problemet. Avinstallera och koppla ur en enhet i taget, eftersom en del verkar peka på ljud skulle jag börja med att rikta in mig på just detta.

Har du kollat om det finns någon ny bios-revision för moderkortet att hämta? Även om W10 är väldigt bra på att hitta rätt drivrutiner för att få allt att lira så kan det vara värt att hämta hem det mesta som går att hitta på moderkortstillverkarens hemsida för din modell gällande div. styrkretsar.

Det kan även vara något tredjepartsprogram i bakgrunden som bråkar, men försök att göra en sak i taget för att enklare identifiera källan till problemet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har du testat TimerResolution?

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett ROG STRIX Z390-F Gaming och ett STRIX RTX 2080ti, hade samma problem med stutters i massor av spel. Efter en uppdatering av bios så ställde jag in att pci-e slotten som grafikkortet sitter i ska köra pci-e gen3 och alla stutters är nu borta (Vet ej om det va uppdateringen av BIOS eller inställningen som gjorde det)

Versionen på BIOS är 1005 för övrigt, värt att testa då det funkade för mig, hoppas det löser sig!

mvh

Visa signatur

[Gigabyte X570 AORUS ULTRA]*[Ryzen 9 5900X]*[Palit GeForce RTX3080Ti GameRock]*[G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16]*[Samsung C32G7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fishingrod:

"Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates."

Kör latency mon igen, ta screenshot... den säger vilken DLL som orsakar problemet.
Det du skrev är ju bara att den har problem, du läste ju inte vad som står över det?

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av dawa84:

Jag sitter på ett ROG STRIX Z390-F Gaming och ett STRIX RTX 2080ti, hade samma problem med stutters i massor av spel. Efter en uppdatering av bios så ställde jag in att pci-e slotten som grafikkortet sitter i ska köra pci-e gen3 och alla stutters är nu borta (Vet ej om det va uppdateringen av BIOS eller inställningen som gjorde det)

Versionen på BIOS är 1005 för övrigt, värt att testa då det funkade för mig, hoppas det löser sig!

mvh

Jag har tankat den också, och testade köra några games, var rätt tankad då men upplevde att det hade blivit bättre! Ska absolut kolla in det där med pci-e slotten, tack för tipset

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Skrivet av basn:

Kör latency mon igen, ta screenshot... den säger vilken DLL som orsakar problemet.
Det du skrev är ju bara att den har problem, du läste ju inte vad som står över det?

Har inga större problem längre i latencymon (fixade det tidigare) den som orsakar störst interrupt nu är nvidia gpu driver. Men det står ändå att den "seems stable for real time audio blabla"

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk

>> Update <<

Update!

Jag har efter nu 10 matcher inte märkt av en enda stutter i fps.
Jag har också inte upplevt några ljud dropouts.
Det verkar som att biosuppdateringen 1005 till Asus rog strix z390 gjorde susen.

det betyder alltså att alla mina försök var förgäves ( typ ) eftersom jag inte kunnat påverka detta själv,
och att problemet fanns även i mitt förra asus-moderkort innan jag uppgraderade.

Jag ska lira vidare ett tag innan jag kan 100% bekräfta att allt är löst.

Tack alla ni som varit med och tipsat om div lösningar!
sweclockers ftw

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

@Fishingrod: SKÖNT!

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Avstängd

Hade själv sjukt irriterande stuttering i spel, provade nästan allt.. men hittade sedan denna video på youtube och aldrig haft problem efter det!

https://www.youtube.com/watch?v=WnKDPLjbg_I&t

Permalänk

Bios uppdateringarna förbättrade det markant för spelandet,
fick bort stutters till 80% men alltså inte helt.
Sen gjorde jag ett aktivitetsschema av att dumpa ram cache som herr @Dumli länkade video av:

Skrivet av Dumli:

Hade själv sjukt irriterande stuttering i spel, provade nästan allt.. men hittade sedan denna video på youtube och aldrig haft problem efter det!

https://www.youtube.com/watch?v=WnKDPLjbg_I&t

Ram cachen byggs upp så sjukt fort! 7-8 gb på ett game.

Efter detta så är min dator friskförklarad

<3 sweclockers

Visa signatur

GPU: MSI RTX 3080 Suprim X | CPU: I9 9900k | MB: Asus ROG Strix z390-f | RAM: G-Skill Trident Z Neo 3600Mhz CL 16 | Skärm: Acer Predator X34P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fishingrod:

Bios uppdateringarna förbättrade det markant för spelandet,
fick bort stutters till 80% men alltså inte helt.
Sen gjorde jag ett aktivitetsschema av att dumpa ram cache som herr @Dumli länkade video av:

Ram cachen byggs upp så sjukt fort! 7-8 gb på ett game.

Efter detta så är min dator friskförklarad

<3 sweclockers

Inga problem här, jag har massor av ledigt minne trots cachen.

Skämt och sido, bra tips och toppen att du fixat problemen.
Lite förvånad över att Windows inte rensar bättre, när det behövs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad härligt att höra att det löste sig till slut. Har själv också microstutters. Fast det är väldigt till och från. Kanske en gång var 10 min eller så.

Skickades från m.sweclockers.com