AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@anon188021: Kan du inte passa på och fråga när testerna släpps också? Istället för att gå tillbaka några sidor i tråden och själv läsa vad som står menar jag. Det vore ju dumt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Ja jag hoppas det. Den verkar ju även kunna lyftas bort helt och hållet när man installerar en M.2 SSD, men chipset brinner nog upp utan denna bit:
https://www.gigabyte.com/FileUpload/Global/KeyFeature/1204/images/thermal-design.jpg

Funderar faktiskt starkt nu på att lämna tillbaka ASUS X370-I Gaming kortet som jag köpte tidigare i veckan och skaffa detta kort. Kan förmodligen köpa på mig en lite större kylfläns just för chipset och kyla denna med CPU-fläkten kanske?

7/7 kan inte komma tidigare!!

Hm... intressant!

Kan nog vara värt att skaffa iallafall ett X470 istället. Känns som X370 är lite väl gammalt och daterat att köpa i dagsläget. Samtidigt så kostar ju X470 Crosshair VII Hero (inofficellt det officiella Sweclockersmoderkortet vad det verkar hehe) runt 3000kr med och du kanske fick en bra deal på ditt moderkort?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon188021:

Vilken tid imorgon kan man köpa dessa prollar?

NDA släpps 15:00 imorgon. Troligen får butikerna börja sälja då med. Lite osmidig tid dock, 15:00 på en söndag, få butiker har öppet söndagar, och om de ens har det rätt få timmar.

Vore bra om AMD släpper NDA i förtid imorgon. Men riktigt så bra lär det väl inte vara. När NDA går ut i USA är det förmodligen morgon, så passar de bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hm... intressant!

Kan nog vara värt att skaffa iallafall ett X470 istället. Känns som X370 är lite väl gammalt och daterat att köpa i dagsläget. Samtidigt så kostar ju X470 Crosshair VII Hero (inofficellt det officiella Sweclockersmoderkortet vad det verkar hehe) runt 3000kr med och du kanske fick en bra deal på ditt moderkort?

Mitx moderkort med bra strömförsörjning han sökte.

Jag kommer köpa Gigabyte Aorus X570 Mitx modellen han också funderade på.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon188021:

Vilken tid imorgon kan man köpa dessa prollar?

Skrivet av Jonas79:

Dom fysiska butiker jag frågat kommer att börja sälja Ryzen 3000 vid öppningstiden så 10-11.00 kan man roffa åt sig en redan om man ej orkar vänta på tester.

Nätbutikerna har jag ej fått någon tid men misstänker inet börjar 15.00 vid recension tiden för varit så tidigare.

Dock lär mycket av butiks saldot göra att dom tar hem och man ej kan få det samma dag oavsett

Dold text

Se spoiler ovan. Jag är för övrigt mycket intresserad av att veta om det finns fler detaljer gällande när prollarna släpps i nätbutiker. Någon som känner till något mer?

Permalänk
Medlem

Ny info från 1usmus

"and there will be a new Ryzen Master, all the timings and all the settings now have a very close resemblance to the main menu of the calculator. You can also easily share profiles with friends "

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Mitx moderkort med bra strömförsörjning han sökte.

Jag kommer köpa Gigabyte Aorus X570 Mitx modellen han också funderade på.

Ah, har inte koll på X370-moderkorten i ITX-storlek, antar det var en sån han hade redan då. Sen fick jag något slags hjärnsläpp, Crosshair-moderkortet är ju förstås ATX och inte aktuellt alls i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funiculus:
Dold text

Se spoiler ovan. Jag är för övrigt mycket intresserad av att veta mer gällande när prollarna släpps i nätbutiker. Någon som har info om det?

Därför Nätbutik vägrar kommentera om något så antar jag 15.00 imorgon så kan man beställa via dom.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@the squonk: Betyder det att jag slipper knappa in Dram calc settings manuelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, det är latensen som är det viktiga som jag har fattat det 8.8ns chip är bättre än 9.xns chip. Hur högt det går att klocka beror på IMC och den som klockar(sätta rätt timings och spänningar)

Nu är väl dom flesta av dom där minnena gjorda för Intel, som redan har låga latenser i sig och tjänar rätt mycket i spel på hög bandbredd. AMD har sura latenser, då vill man inte att minnena skall addera till det. Marknadsplacering.

Så egentligen bör man välja B-Die som är just anpassade för Ryzen, även för Ryzen 3000-serien? Eller spelar det ingen större roll förutom att just sekundära och tertiära timings är anpassade för Ryzen i X.M.P-profilerna, något som man annars kan göra själv via t.ex. Ryzen DRAM Calculator?

Skrivet av anon5930:

Hm... intressant!

Kan nog vara värt att skaffa iallafall ett X470 istället. Känns som X370 är lite väl gammalt och daterat att köpa i dagsläget. Samtidigt så kostar ju X470 Crosshair VII Hero (inofficellt det officiella Sweclockersmoderkortet vad det verkar hehe) runt 3000kr med och du kanske fick en bra deal på ditt moderkort?

Skrivet av Jonas79:

Mitx moderkort med bra strömförsörjning han sökte.

Jag kommer köpa Gigabyte Aorus X570 Mitx modellen han också funderade på.

Ja precis, jag köpte just ASUS X370-I Gaming istället för X470-I Gaming då detta kan leverera max 300A från sina MOSFETs (6x 50A) gentemot max 240A totalt från det senare moderkortets MOSFETs (6x40A). Nu vart ju inte X370-I Gaming superbilligt heller, men köpte det från Amazon UK för ca £150 (blev ca 1850 kr med frakt):

https://www.amazon.co.uk/90MB0VE0-M0EAY0-STRIX-X370-I-GAMING-...

Men ja, som @Jonas79 skriver så är annars Gigabyte X570 mITX det intressanta alternativet. Det är just den lilla onda fläkten som jag ogillar - chassit (Ghost S1) står ändå på bordet intill mig och vill gärna ha det så tyst som möjligt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@the squonk: Betyder det att jag slipper knappa in Dram calc settings manuelt

Ja, troligen, verkar som man eventuellt skulle kunna göra det i Windows. Superbt om så är fallet, även om det såklart krävs en omstart varje gång så är det ändå smidigare. Åtminstone att möjligheten finns.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Hade varit najs o kunna programera dit en egen XMP profile så läser man bara in den vid nästa bios update.

Permalänk
Medlem

Med tanke på Tyska rekommenderade priserna som kommit ut så ska det bli intressant att se Svenska priserna imorgon.

Hoppas Netonnet håller 5890 SEK på 3900X som dom sa åt mig i Fredags.

5990 SEK var min gissning med tanke på Tyska priserna + Svenska momsen då skulle det stämma perfekt överens.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Från hästens mun ....

Tydligen behöver vi AGESA 1.0.0.3AB för att få allting upplåst, verkar som att AMD sandbaggar fett! Och tydligen måste man använda USB Flashback för att det skall lira, i alla fall för Crosshair VII:

https://1.bp.blogspot.com/-xSc50Raqmp8/XSDqmR7fnzI/AAAAAAAA4YY/hFDS1fyqAG8DFzWxUTfwpIJWRGI3SEUbwCLcBGAs/s1600/Untitled2.png

Det är fullt möjligt att jag är negativ som fan men jag tror inte en sekund på att AMD sandbaggar sin prestanda utan jag satsar varenda krona jag äger (visserligen inte så många men ändå) på att man vrålstressat lansering, annars skulle inte merparten av reviews göras om i detta nu utan då hade man släppt mjukvara till testare så dom hade haft gott om tid att testa fullt duglig mjukvara.

Men som sagt, kan vara att jag ser glaset som halvtomt...

Men det är skitbra & veta att man behöver 1.0.0.3AB AGESA för full funktionalitet, ska lägga in det i lite trådar så vi vet vad som gäller. Undrar varför AMD själva inte bara kunde prata ur skägget ordentligt men de är klart, aktiemarknaden skulle såklart skapa mount everest av ett riskorn...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag gissar dock att Ryzen 5 3600 & Ryzen 7 3700X blir storsäljare pga pris/prestanda.

Oftast köper dom flesta dessa modeller

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det är fult möjligt att jag är negativ som fan men jag tror inte en sekund på att AMD sandbaggar sin prestanda utan jag satsar varenda krona jag äger (visserligen inte så många men ändå) på att man vrålstressat lansering, annars skulle inte merparten av reviews göras om i detta nu utan då hade man släppt mjukvara till testare så dom hade haft gott om tid att testa fullt duglig mjukvara.

Men som sagt, kan vara att jag ser glaset som halvtomt...

Men det är skitbra & veta att man behöver 1.0.0.3AB AGESA för full funktionalitet, ska lägga in det i lite trådar så vi vet vad som gäller. Undrar varför AMD själva inte bara kunde prata ur skägget ordentligt men de är klart, aktiemarknaden skulle såklart skapa mount everest av ett riskorn...

Av flera olika anledningar låter det som skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Jag gissar dock att Ryzen 5 3600 & Ryzen 7 3700X blir storsäljare pga pris/prestanda.

Oftast köper dom flesta dessa modeller

Ingen tvekan alls, 3600 och 3700 varianterna kommer sälja som smör, redan 1600 och 2600 sålde som faen och kommer 3600 med ännu bättre pris/prestanda så lär det sälja som aldrig förr.

Om nu inte Intel tar i från tårna och sänker sina priser utav bara helvete

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Det är fult möjligt att jag är negativ som fan men jag tror inte en sekund på att AMD sandbaggar sin prestanda utan jag satsar varenda krona jag äger (visserligen inte så många men ändå) på att man vrålstressat lansering, annars skulle inte merparten av reviews göras om i detta nu utan då hade man släppt mjukvara till testare så dom hade haft gott om tid att testa fullt duglig mjukvara.

Men som sagt, kan vara att jag ser glaset som halvtomt...

Men det är skitbra & veta att man behöver 1.0.0.3AB AGESA för full funktionalitet, ska lägga in det i lite trådar så vi vet vad som gäller. Undrar varför AMD själva inte bara kunde prata ur skägget ordentligt men de är klart, aktiemarknaden skulle såklart skapa mount everest av ett riskorn...

Hoppas de får fram något så testerna blir bra, skulle inte se bra ut om man får ut säg 2/3 av prestandan när det är ett ny släpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hoppas de får fram något så testerna blir bra, skulle inte se bra ut om man får ut säg 2/3 av prestandan när det är ett ny släpp

Som jag visade på Gigabyte Aorus Mitx X570 så släpptes Agesa 1.03ab + Chipset drivers igår fredag för Windows 19.03.

Snacka om Rush för testfolket får göra om testerna pga detta. 😂

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hoppas de får fram något så testerna blir bra, skulle inte se bra ut om man får ut säg 2/3 av prestandan när det är ett ny släpp

Det verkar som att om man inte slår på de olika OC featursen, så håller sig CPUerna inom TDP rakt av. Det är bra ur kundsynpunkt (deras TDP är tydligare än Intels, som baserar sig endast på bas-freq, inte ens standard turbo). Men det är tråkigt för oss, för reviewers kommer nog i första vevan att bara testa med non OC, och vi kommer få vänta dagar (omg!) på "riktiga" tester med full speed ahead. Ser det iaf som en risk. för om CPUerna beter sig snällt, så kommer inte peak-prestanda bli bättre med många trådar då du inte kan bara lägga till flera trådar o turboa lika högt inom samma TDP.

Snart så .... Hoppas iaf på att några techtubers gör bra OC tester med vettig kylning, bra minnes tuning, o viktigtast av allt, bra dokumentation, så man kan ta beslut baserat på deras resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Det verkar som att om man inte slår på de olika OC featursen, så håller sig CPUerna inom TDP rakt av. Det är bra ur kundsynpunkt (deras TDP är tydligare än Intels, som baserar sig endast på bas-freq, inte ens standard turbo). Men det är tråkigt för oss, för reviewers kommer nog i första vevan att bara testa med non OC, och vi kommer få vänta dagar (omg!) på "riktiga" tester med full speed ahead. Ser det iaf som en risk. för om CPUerna beter sig snällt, så kommer inte peak-prestanda bli bättre med många trådar då du inte kan bara lägga till flera trådar o turboa lika högt inom samma TDP.

Snart så .... Hoppas iaf på att några techtubers gör bra OC tester med vettig kylning, bra minnes tuning, o viktigtast av allt, bra dokumentation, så man kan ta beslut baserat på deras resultat.

Ja de verkar som att 105w TDP processorer håller sig till max 140A under låg temp till 95A under hög temp, det är så PB(2)/XFR(2) jobbar enligt Robert på AMD. Detta indikerar att 3800x kommer kunna hålla högre all core än 3900x om du kan hålla ner tempen på dom på samma nivåer, även om 3900x skulle vara bättre binnade chip så hjälper det inte jättemycket i strömförbrukning, du kan trolla till ett visst men till slut hjälper bara frekvens och spänningssänkning för att få ner ampere åtgång. Det skulle såklart kunna vara så att även 3800x har jättemycket utrymme kvar inom sin TDP och därför kanske det inte blir så stor skillnad i all core frekvens ändå men på det sätt som xfr jobbar så ska det nyttja minsta utrymme i tdp så det är mindre sannolikt för min del.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja de verkar som att 105w TDP processorer håller sig till max 140A under låg temp till 95A under hög temp, det är så PB(2)/XFR(2) jobbar enligt Robert på AMD. Detta indikerar att 3800x kommer kunna hålla högre all core än 3900x om du kan hålla ner tempen på dom på samma nivåer, även om 3900x skulle vara bättre binnade chip så hjälper det inte jättemycket i strömförbrukning, du kan trolla till ett visst men till slut hjälper bara frekvens och spänningssänkning för att få ner ampere åtgång. Det skulle såklart kunna vara så att även 3800x har jättemycket utrymme kvar inom sin TDP och därför kanske det inte blir så stor skillnad i all core frekvens ändå men på det sätt som xfr jobbar så ska det nyttja minsta utrymme i tdp så det är mindre sannolikt för min del.

Fast enligt posten tidigare (från Robert/AMD) så är det VRM temp det handlade om. Inte CPU. Och 140A är *plenty* för en 8 core, det motsvarar i runda slängor 180W, du kan göra rätt mycket med 180W på endast 8 cores, även om vi drar av 20W för SOC, så är det 20W per core, vilket borde duga för typ 4.3-4.4 allcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Fast enligt posten tidigare (från Robert/AMD) så är det VRM temp det handlade om. Inte CPU. Och 140A är *plenty* för en 8 core, det motsvarar i runda slängor 180W, du kan göra rätt mycket med 180W på endast 8 cores, även om vi drar av 20W för SOC, så är det 20W per core, vilket borde duga för typ 4.3-4.4 allcore.

Njaee, det beror på hur man läser inlägget, sen beror det på vilken spänning som blir under all core som påverkar hur många watt det faktiskt blir i slutändan

"They're" i detta fall åsyftar processorerna och inte VRMen, men det kanske är lite tolkning och språkförbistring. CPU'n vet nämligen inte om tempen på VRM, för att inte tala om hur många VRM sektioner som saknar temp avläsning, det finns dessutom många som inte throttlar vid hög temp så det är inte throttle igenkänning heller. det logiska blir då tempen på själva cpu styr boost, vilket vi redan vet att det gör.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Senaste BIOSarna för alla med MSI kort ur 300/400 serien :
https://www.msi.com/blog/the-latest-bios-for-amd-300-400-seri...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Njaee, det beror på hur man läser inlägget, sen beror det på vilken spänning som blir under all core som påverkar hur många watt det faktiskt blir i slutändan

https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=277422&d=1562047659

"They're" i detta fall åsyftar processorerna och inte VRMen, men det kanske är lite tolkning och språkförbistring. CPU'n vet nämligen inte om tempen på VRM, för att inte tala om hur många VRM sektioner som saknar temp avläsning, det finns dessutom många som inte throttlar vid hög temp så det är inte throttle igenkänning heller. det logiska blir då tempen på själva cpu styr boost, vilket vi redan vet att det gör.

Jag började hålla med dig, men om vi antar att han kan engelska, så säger han they, här "95A from VRMs when they're thermally-constrained", han måste syfta på VRMsen. Annars har han skrivit fel, eller så kan jag inte engelska. Och i deras X570 PBO video, så syftade de på att CPUn vet mycket mer om VRM än vad jag tidigare trott. Och även om det inte är exponerat så tex hwinfo kan läsa av det, så kanske AMDs minimispec sen b350 har varit att CPUn kan läsa av sådan info. Borde var rätt enkelt att testa genom att artificiellt pusha upp VRM tempen (tex genom hög switching frequency) medans man håller CPU tempen vid cool temp, o se vad som händer VRMs klarar av rätt hög temp rätt länge utan att pajja, så borde va riskfritt för att lära sig nått nytt

Permalänk
Medlem

Antar att seriösa återförsäljare kommer ha uppdaterat bios på de b450 / x470 moderkort som saknar bios flashback nu inför ryzen 3000 så de är kompatibla? Eller att de åtminstone har information på deras hemsida om de uppdaterat biosen på dessa kort?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Antar att seriösa återförsäljare kommer ha uppdaterat bios på de b450 / x470 moderkort som saknar bios flashback nu inför ryzen 3000 så de är kompatibla? Eller att de åtminstone har information på deras hemsida om de uppdaterat biosen på dessa kort?

Nja, skulle inte tro det. I mitt fall köpte jag en X470 bräda och efter att ha kollat med MSI så berättade dem för mig om tillverkningsdatum samt att den då inte hade en tillräckligt ny BIOS för att stödja prollarna. Får sticka till Inet och få den flashad på måndag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Jag började hålla med dig, men om vi antar att han kan engelska, så säger han they, här "95A from VRMs when they're thermally-constrained", han måste syfta på VRMsen. Annars har han skrivit fel, eller så kan jag inte engelska. Och i deras X570 PBO video, så syftade de på att CPUn vet mycket mer om VRM än vad jag tidigare trott. Och även om det inte är exponerat så tex hwinfo kan läsa av det, så kanske AMDs minimispec sen b350 har varit att CPUn kan läsa av sådan info. Borde var rätt enkelt att testa genom att artificiellt pusha upp VRM tempen (tex genom hög switching frequency) medans man håller CPU tempen vid cool temp, o se vad som händer VRMs klarar av rätt hög temp rätt länge utan att pajja, så borde va riskfritt för att lära sig nått nytt

Nä en mycket stor andel VRM designer har inget sätt att tala om temperatur, detta då det inte finns sensorer i varken mosfets eller på annat sätt. En VRM är mycket enkel och skulle det finnas temp sensor separat så hade man sett detta redan, det gör det inte på en stor mängd bord där det måste sitta en separat för att veta temp.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Senaste BIOSarna för alla med MSI kort ur 300/400 serien :
https://www.msi.com/blog/the-latest-bios-for-amd-300-400-seri...

B450 Tomahawk är inte med där Den har en tidig beta bios, men den är månad+ gammal, så antag. inte riktigt fungerande Dock så är Mortar med iaf.

Permalänk
Medlem

När kommer 3400g lanseras? Samtidigt eller senare?