Permalänk
Medlem

Slänger mig in i denna underbara tråd då man är en riktig chili galning

Har en chili odling tillsammans med en god vän då jag bor så att jag inte kan ha det själv.
Där odlar vi allt från Habanero till carolina reaper

Och ja jag har testat allla i hela färska frukter utom Carolina Reaper då den sattes i år
Men den ska absolut testas den med och hamna på vår nystartade chili kanal

Gör våra egna såser och Sambal olek (Stavning Osäker men ni vet säkert vad jag menar) som det bara är lite mer sting i än originalet *host host*

Och så gör vi vår egna specialare baserad på ren Muruga Scorpion

Mvh Chili Micke

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på något som många möjligen skulle kunna gilla.

Jag fick för en tid tillbaka en chili olja, altså olja för mat lagning.
Denna oljan hadde en del drag i sig men inte för mycket så att säga.

Fick för mig att göra kastrull popcorn med denna oljan istället för vanlig olja. Vid första smakning så var det lite knepigt och inte alls så gott, men efter ett par gånger när man har vant sig så smakade popcornen riktigt bra!

Folk kollar knepigt på mig när jag nämner detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Kom att tänka på något som många möjligen skulle kunna gilla.

Jag fick för en tid tillbaka en chili olja, altså olja för mat lagning.
Denna oljan hadde en del drag i sig men inte för mycket så att säga.

Fick för mig att göra kastrull popcorn med denna oljan istället för vanlig olja. Vid första smakning så var det lite knepigt och inte alls så gott, men efter ett par gånger när man har vant sig så smakade popcornen riktigt bra!

Folk kollar knepigt på mig när jag nämner detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Testa http://www.extremefood.se/455-ghost-pepper-popcorn-992gr.html

De har också en del starka chips och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Kul tråd. Angående vindaloo så kan den vara extremt stark. Jag som kan dricka tabasco utan vidare klarade inte en vindaloo jag fick hem, trodde jag skulle kunna behöva åka till en akut ifall jag avslutat den, riktigt god smak dock.

På holländargatan nära Olof palmes gata i stockholm finns ett par kinaaffärer som har följande nudlar i lager vanligtvis, https://i.ebayimg.com/images/g/Iv4AAOSwuvFcSmiJ/s-l300.jpg , återkom om du pallar ett par sådana.. Skulle säga att det är kanske den starkaste rätt för hemmatillagning du kan köpa i Sverige. Typ 20kr kostar den.

De där snabbnudlarna är en klassiker.

Jag gillar bra mat. Det jag ätit i Sichuan, Thailand, Indien osv har varit jävligt starkt men också väldigt välsmakande. Men de där nudlarna är hemska. Vi körde weekly challenge att äta de när jag bodde i asien. Lyckades äta upp en gång Men McSpicy i Singapore rekommenderas också! Inte så stark men väldigt god och kallas Mc Lao Sai av en anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har inte tillgång på dessa dock, men vad gör det. Popcorn ska lagas i kastrull inte i någon micro

Starka chips har jag ätit tidigare, några smakar bra medans andra är helt åt skogen med knepiga smaker hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

för dom som tycker sriracha börjar bli tanig kan jag rekommendera "ass kickn" sriracha jag har den i allt jag vill få extra drag i.

länk

Permalänk

Har denna varit uppe än?

Jodå, jag gillar också stark mat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Burks:

Har inte tillgång på dessa dock, men vad gör det. Popcorn ska lagas i kastrull inte i någon micro

Starka chips har jag ätit tidigare, några smakar bra medans andra är helt åt skogen med knepiga smaker hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo absolut. Man kan göra mycket roligt med popcorn i en kastrull (kettle corn är värt att testa även om det inte passar ihop med starka kryddor) och godare blir det. Men micropopcorn har jj också sina fördelar, snabbare och enklare exempelvis. Jag kör en del micropop på jobbet då det inte finns någon spis, och då är det kul med lite annat än plain eller kemisk smörsmak.

Permalänk
Medlem

Någon som har en rekommendation för en mer rökig chilisås? Har ju förstås provat den som finns överallt, Cholula chipotle men vill testa något annat. Styrka är sekundärt, är ute efter en rökig variant den här gången.

Funderar på denna: https://www.andale.se/product/chipotle-sas-el-yucateco-150ml
Något att ha?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Stark mat är gott, kanske inte CR och försöka äta den som den är dock, hatar däremot Tabasco sås, smakar bara massa vinäger, Brukar göra en chilli gryta ibland med massa gott i, Grundar med ett antal Jalapenos, paprika, lök, kött, soya, vatten, tomat, nån habanero och lite andra spännande chillis, blir mumsigt.
Sriracha nja det är gott på grillkorv, kan tipsa om ICAs Sriracha (är gjord i Thailand) den är förvånansvärt stark och god, men generelt gillar jag inte söt chillisås, ej heller med massa vinäger.
Egentligen borde man försöka sig på att göra egen chillisås

Nån som inte ska testa stark chilli är Markoolio, denna är rätt kul, fanns det väggar så skulle han klättrat på dom

Kan inte vara nyttigt när det blir sådär, en del skulle väl ringt 112...

Denna kanalen är väldigt bra om att odla och göra egna chillisåser modell jättestarka
https://www.youtube.com/channel/UCSdNragfmbW_bqzUYBKIK_A

Denna "First we feast" är rätt kul också kändisar som blir intervjuade medans de äter kycklingvingar med stigande styrka upp till megastarkt https://www.youtube.com/user/FirstWeFeast/videos

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är väl ingen chili-tok direkt, eller någon som absolut ska bomba på med heta kryddor i rätter där det inte riktigt lämpar sig.

Dock, är man ju lite av en torsk på hot-souce (mellan 10,000 och 100,000 scoville brukar det bli), som brukar lägga sig på en och en annan taco. Senaste tillskottet blev Queen Majesty Jalapeno Tequila & Lime och Queen Majesty Red Habanero & Black Coffee Hot Sauce , väldig bra såser!

Åt även Warpiggs sichuanpeppar wings nyligen, riktigt goda, hetta i precis min smak.

Permalänk
Medlem

För som så många andra så började min scoville-resa med Sriracha, runt 13-14årsåldern. 10 år senare blev det inköp av Blairs Ultra Death. Förändrade min definition av vad som var "starkt".

Några år därefter köptes "Satan's Blood" med ca 800.000-miljonen scoville-rating. Den användes aldrig i matsammanhang utan som vapen, för att jävlas med lyckligt ovetande vänner, eller framåt småtimmarna när alla på festen börjat bli lite för kaxiga med sin påstådda chilitolerans. Den blev min Silencer of Egos. Den har förändrat livet för ca 10 av mina vänner och bekanta, haha.

Peaken på min chili-resa gjordes genom deltagande i en chili-tävling. Den känslan man fick efteråt är svår att beskriva. Brinnande taggtråd i magen, kommer väl nära. Den sortens idioti tänker jag inte delta i igen. För den som vill beskåda mitt lidande finns det nedan (jag sitter i mitten).

Numera vill jag inte upp så högt i styrka, nöjer mig med lite Trinidad Scorpion eller Death-sås i maten.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

För som så många andra så började min scoville-resa med Sriracha, runt 13-14årsåldern. 10 år senare blev det inköp av Blairs Ultra Death. Förändrade min definition av vad som var "starkt".

Några år därefter köptes "Satan's Blood" med ca 800.000-miljonen scoville-rating. Den användes aldrig i matsammanhang utan som vapen, för att jävlas med lyckligt ovetande vänner, eller framåt småtimmarna när alla på festen börjat bli lite för kaxiga med sin påstådda chilitolerans. Den blev min Silencer of Egos. Den har förändrat livet för ca 10 av mina vänner och bekanta, haha.

Peaken på min chili-resa gjordes genom deltagande i en chili-tävling. Den känslan man fick efteråt är svår att beskriva. Brinnande taggtråd i magen, kommer väl nära. Den sortens idioti tänker jag inte delta i igen. För den som vill beskåda mitt lidande finns det nedan (jag sitter i mitten).

https://www.youtube.com/watch?v=4_Z4fdRX2i4

Numera vill jag inte upp så högt i styrka, nöjer mig med lite Trinidad Scorpion eller Death-sås i maten.

Ojojoj... Jag stannar nog på under 10 000!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag tycker heinz chiliketchup är stark .

Permalänk
Medlem

Jag gillar "stark" mat. Fast med stark menar jag typ Sriracha-nivåer

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Här har ni stark mat
Det går att äta men är i starkaste laget, finns ännu starkare än detta men då kan man nästan inte smaka maten längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig tolerera stark mat rätt bra och jag uppskattar hettan. Dagens tips är därför Seabrooks Trinidad scorpion-chips. Vi fick ett par påsar (som ett skämt tror jag) av ett par vänner så jag vet inte i vilka butiker de säljs. Övriga familjen åt ett chips var och fick nog, jag åt resten av påsen under samma kväll. De är starka (starkare än allt annat vi hade hemma), men inte panik-jag-dör-starka utan man kan njuta av dem. Springer ni på dem så köp en påse!

Betyg: 3.5/5 (de kunde varit starkare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

För som så många andra så började min scoville-resa med Sriracha, runt 13-14årsåldern. 10 år senare blev det inköp av Blairs Ultra Death. Förändrade min definition av vad som var "starkt".

Några år därefter köptes "Satan's Blood" med ca 800.000-miljonen scoville-rating. Den användes aldrig i matsammanhang utan som vapen, för att jävlas med lyckligt ovetande vänner, eller framåt småtimmarna när alla på festen börjat bli lite för kaxiga med sin påstådda chilitolerans. Den blev min Silencer of Egos. Den har förändrat livet för ca 10 av mina vänner och bekanta, haha.

Peaken på min chili-resa gjordes genom deltagande i en chili-tävling. Den känslan man fick efteråt är svår att beskriva. Brinnande taggtråd i magen, kommer väl nära. Den sortens idioti tänker jag inte delta i igen. För den som vill beskåda mitt lidande finns det nedan (jag sitter i mitten).

https://www.youtube.com/watch?v=4_Z4fdRX2i4

Numera vill jag inte upp så högt i styrka, nöjer mig med lite Trinidad Scorpion eller Death-sås i maten.

Bumpar tråden bara för att säga att det var vågat att ställa upp i tävlingen!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

I ungdomen var jag mer förtjust i stark mat än vid närmre 50.
Då kunde man trycka en Vindalo med lite svettpärlor i pannan. Nu föredrar jag lite mer human hetta på maten.
Men ibland är det skoj att utmana smaklökarna 🙃

Var idag förbi och fyllde gas till grillen och där visade de sig även sälja bbq-såser.
Där fanns bla en het variant som säljaren vurmade för, så man var ju tvungen att köpa.

Den var förvånansvärt söt, men garanterat att den känns på vägen ut också 😬🤣

Någon annan som testat?
Kan ju tillägga att den fick följa med svågern hem, var lite mer än jag klarade av numer.
Misstänker att det blir skilsmässa när frugan vaknar till igen, lurade henne att testa en knivudd 🤣