Tingad vara blev köpt

Permalänk
Medlem

Tingad vara blev köpt

Hej!

Har en inre kris med mig själv angående detta. Kan vara så att jag är otroligt naiv men vi får se!

Köpte en mus på en butiks hemsida. Betalade med Swish och valde hämta i butik (fanns 2 kvar i saldo). Några grejer hände så jag skrev till företaget och frågade ifall dom kunde skicka musen med posten istället för att jag hämtade och vad det skulle kosta. Fick som svar att det gick bra, skickade adress osv.

Hörde inget mer efter detta och skrev till butiken idag och frågade om kolli osv. Fick som svar att dom inte har den på lager utan kommer in igen slutet på Augusti och att dom skickar musen då.

Var det naivt av mig att tro att butiken skulle skicka musen? Med tanke på att den var slut överallt förutom i just den butiken så antog jag att dom förstod att jag ville ha den musen jag betalat för skickad, inte någon annan i Augusti.

EDIT: Den är slutsåld även i den butiken jag köpte den i från början

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Avstängd

Låter som den mänskliga faktorn...
Förmodligen har någon där lämnat över något meddelande som någon annan person glömt, osv.

Hände mig ganska ofta på 90 talet då jag beställde varor från Tyskland, vilket berodde på att man där i många butikewr fortfarande använde manuella system. Rätt irriterande om man bara fick varor man lagt på när man ändå skulle betala portot för vara X, men sedan visade den sig vara slut när de expedierat ordern, trots att den fanns då man lagt ordern, osv...

Idag kan dock orsaken knappast skyllas på annat än rent slarv förmodligen en stressig dag för någon...

Du bör ha rätt att få pengarna tillbaka, annars får du gå vidare till ARN om de totalvägrar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Hej!

Har en inre kris med mig själv angående detta. Kan vara så att jag är otroligt naiv men vi får se!

Köpte en mus på en butiks hemsida. Betalade med Swish och valde hämta i butik (fanns 2 kvar i saldo). Några grejer hände så jag skrev till företaget och frågade ifall dom kunde skicka musen med posten istället för att jag hämtade och vad det skulle kosta. Fick som svar att det gick bra, skickade adress osv.

Hörde inget mer efter detta och skrev till butiken idag och frågade om kolli osv. Fick som svar att dom inte har den på lager utan kommer in igen slutet på Augusti och att dom skickar musen då.

Var det naivt av mig att tro att butiken skulle skicka musen? Med tanke på att den var slut överallt förutom i just den butiken så antog jag att dom förstod att jag ville ha den musen jag betalat för skickad, inte någon annan i Augusti.

EDIT: Den är slutsåld även i den butiken jag köpte den i från början

Om du har betalat och har det i skrift skulle jag stå på mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Låter som den mänskliga faktorn...
Förmodligen har någon där lämnat över något meddelande som någon annan person glömt, osv.

Hände mig ganska ofta på 90 talet då jag beställde varor från Tyskland, vilket berodde på att man där i många butikewr fortfarande använde manuella system. Rätt irriterande om man bara fick varor man lagt på när man ändå skulle betala portot för vara X, men sedan visade den sig vara slut när de expedierat ordern, trots att den fanns då man lagt ordern, osv...

Idag kan dock orsaken knappast skyllas på annat än rent slarv förmodligen en stressig dag för någon...

Du bör ha rätt att få pengarna tillbaka, annars får du gå vidare till ARN om de totalvägrar.

Ah ja. Mycket tråkigt

Skrivet av frong:

Om du har betalat och har det i skrift skulle jag stå på mig.

Fast musen är slutsåld överallt nu. Så tror butiken blir glada om jag får pengarna tillbaka. Fast lär ju inte få det på ett tag helg och så nu

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

Det låter ju sjukt surt för dig som kund, men efter att ha jobbat i butik i ett antal år så har jag en hel del förståelse för butiken också. Olika butiker har ju olika rutiner/system för sådana här beställningar men det har hänt mig mer än en gång att en kund bokat en vara på hemsidan och att den sedan inte finns när jag som butiksarbetare ska lägga undan den. Ibland handlar det om svinn(stöld etc), ibland har en annan kund redan lyft den från hyllan och är på väg till kassan. I vissa fall så är det helt enkelt en lagerdifferens som ingen kan förklara. I de bästa fall så säljer inte en butik sitt sista ex på nätet, vilket då ger dem en buffert om ett exemplar för att detta inte ska hända, men det är ju absolut inte alla som gör så.

När det kommer till konsumenträtt vet jag inte riktigt vad du kan åberopa. Du har ju rätt att få typ mellanskillnaden av butiken ifall du tvingas vända dig till en annan butik för att de inte kan leverera det de lovat. Men i detta fall så handlar det ju bara om sen leveranstid och då vet jag inte riktigt om du kan göra mycket mer än att häva köpet. Lycka till dock!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det har med butikslager emot webblager. När du ändrade så att dom skulle skicka beställningen så gick din beställning över till att skickas från webblagret. Butikerna skickar sällan produkter.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@cusah: Vad var det för nått? Glorious?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Om du betalat och fått en beställningsbekräftelse, så anser man att ett avtal har ingåtts. Om säljaren inte längre har möjlighet att leverera inom överenskommen tid (bör nämnas på något sätt i bekräftelsen eller när varan köptes), så borde du ha rätt att häva köpet med pengarna tillbaka plus mellanskillnaden för att istället köpa varan hos en annan återförsäljare (inom rimlighetens gränser).