Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Noctua NH-L12 som de rekommenderar finns ju inte att få tag i längre, vad ska man ta istället om man inte vill ha AIO (för att undvika tophats)? 95W TDP CPU (8700k/9700k)?

NH-L9x65 ser ju intressant ut, storleksmässigt, men rekommderas inte för 95W tdp, har sett att NH-L12 ersättaren NH-L12s används av vissa, men kräver att man böjer rören, vilket inte känns jättelockande.

Vad har ni för tips?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Mindfighter:
Jag har läst att några gillar Black Ridge. Dock får man vara lite alert, jag köpte en och skulle testa istället för L12, dock så passade den inte mitt mb, så det var bara att lämna tillbaka. Med BR så får du plats med både en 15x92mm samt en 15x120 på toppen. Jag gjorde en test efter att ha läst @INCSlayer inlägg här #17910659. Låter lite mer enligt mig men kyler mycket bättre än L12.

/
Shinzuo

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Fick tag i en L top hat här på marknaden och kunde inte hålla mig..
Nu är alla delar till en custom loop hemma och planeringen är igång. Det blir en 240 x-flow radiator och en apogee drive II med en EK DDC 3.2 PWM pump. Givetvis vattenblock på GPUn också.

Jag tycker det är sjukt mycket snyggare med en L ass hat än top hat, men vet också att prestandan försämras något. Hur mycket sämre temperaturer kan man förvänta sig?

Glad sommar!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Köpte hem dammfilter från https://www.demcifilter.com/louqe-ghost-s1.

Första intrycket är att de verkar väldigt bra. Jag har satt alla mina på insidan av chassit förutom det som sitter underst.

Det översta filtret passar inte perfekt, det är för stort, men det det sitter ändå bra i min tophat!
Sidofiltrena är lite knepiga att få in om man har tophat men det går absolut att få in det. Dock kommer det inte vara så kul om man vill damma av ofta.

Generellt sätt så funkar det för mina ändamål, jag tänker dammsuga av från utsidan kanske inte lika ofta på insidan av filtret.

Rekommenderat är att detta bör sitta på utsidan men det kommer se ut som skräp för den som är lika petig som jag.

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

@Munib: Gjorde slag i saken och beställde filter till botten(svart/svart) och filter till sidorna (vitt/vitt) från Demcifilter. Har tröttnat på att vänta på detta från Louqe... Har en Ghost i Limestone med en medium tophat i botten med två 25mm Noctua så tänker att det blir snyggt med svart filter under botten(insug) och vitt på insidan av sidopanelerna(insug). Skippade faktiskt filtret på toppen då det agerar utblås från hela chassit.

Fick även äntligen tummen ur och fotade min deformerade tophat och sidopaneler och Louqe har upprättat en RMA på dessa. Har en batch #1 och långsidorna är mer eller mindre böjda så passformen har varit kass. De har även tagit för mycket material på en sidopanel så att den glappar i spåret(urfräsningen) när den sitter på plats.

Nån mer som har problem med att de påklistrade fötterna lossnar och kilar in sig i bottengallret när man flyttar chassit? Blir ett byte när jag hittat något lämpligt som går att skruva fast! Får bli något sånt här så sakerna sitter fast: https://www.elfa.se/sv/gummifoetter-16-mm-mm-svart-reinshagen...

Undrar när vår Early Bird "överraskning" ska komma?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

@Munib: Gjorde slag i saken och beställde filter till botten(svart/svart) och filter till sidorna (vitt/vitt) från Demcifilter. Har tröttnat på att vänta på detta från Louqe... Har en Ghost i Limestone med en medium tophat i botten med två 25mm Noctua så tänker att det blir snyggt med svart filter under botten(insug) och vitt på insidan av sidopanelerna(insug). Skippade faktiskt filtret på toppen då det agerar utblås från hela chassit.

Fick även äntligen tummen ur och fotade min deformerade tophat och sidopaneler och Louqe har upprättat en RMA på dessa. Har en batch #1 och långsidorna är mer eller mindre böjda så passformen har varit kass. De har även tagit för mycket material på en sidopanel så att den glappar i spåret(urfräsningen) när den sitter på plats.

Undrar när vår Early Bird "överraskning" ska komma?

Du gjorde helt rätt med att skippa filtret på toppen. Jag har testat nu i några dagar, det blir för varmt i låda med toppfiltret och med sidofiltret på den sidan grafikkortet sitter blir det lite högre temps för mig nu men det är något man får leva med

Kan du lägga upp bilderna på dina deformerade paneler? Intressant att se hur pass böjda de behöver vara för att få en godkänd RMA.

Jag har samma problem med fötterna, jag drog på nu tunn dubbelhäftande tejp, det löste problemet

Visa signatur

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att Ghosta... min inköpslista såg väl ut så här ungefär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12652488

Men sen blev jag orolig om mina GSkill FlareX minnen får plats där under, och då verkar det tyvärr som att de inte lär göra det då de är 40mm höga (enligt här), så då är det väl kört med Black Ridge för min del, då den tydligen stödjer högst 33mm, även om nedre fläkten är borta?

Är det bara Noctuas L9X65 jag har kvar som alternativ då? Hmm, eller så köper jag nya RAM så får man uppgradering till 32 GB (nog för att 16 räcker gott tycker jag än så länge...)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Lite sugen på att Ghosta... min inköpslista såg väl ut så här ungefär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12652488https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12652488

Men sen blev jag orolig om mina GSkill FlareX minnen får plats där under, och då verkar det tyvärr som att de inte lär göra det då de är 40mm höga (enligt här), så då är det väl kört med Black Ridge för min del, då den tydligen stödjer högst 33mm, även om nedre fläkten är borta?

Är det bara Noctuas L9X65 jag har kvar som alternativ då? Hmm, eller så köper jag nya RAM så får man uppgradering till 32 GB (nog för att 16 räcker gott tycker jag än så länge...)

Annars så "delid'ar" du bara RAMinnena så bör det få plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Annars så "delid'ar" du bara RAMinnena så bör det få plats?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det var ju ett enkelt sätt att spara 2000:- på! Tack för tipset

Jag tog 1 sticka åt gången, och körde memtest mellan för att testa att de fortfarande fungerade och för att värma upp limmet, sen tog jag bara och drog loss dem helt enkelt. Jag hade stickan nertryckt mot bordet så det inte skulle böjas. Blev kvar lite rester av klistret eller vad det är men det skadar ju inte.
Verkar ha gått bra, har kört memtest några pass och inga fel.

Bilder

Beställde iaf ett Ghost S1 i Limestone/silver, tänker att det passar bättre med damm. Och så en Black Ridge + NF-A12x15.
Hittade denna build och han kör samma moderkort som jag så kylaren borde passa bra. Ska köra samma konfiguration som Test 3 här tänkte jag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ja, det var ju ett enkelt sätt att spara 2000:- på! Tack för tipset

Jag tog 1 sticka åt gången, och körde memtest mellan för att testa att de fortfarande fungerade och för att värma upp limmet, sen tog jag bara och drog loss dem helt enkelt. Jag hade stickan nertryckt mot bordet så det inte skulle böjas. Blev kvar lite rester av klistret eller vad det är men det skadar ju inte.
Verkar ha gått bra, har kört memtest några pass och inga fel.

Beställde iaf ett Ghost S1 i Limestone/silver, tänker att det passar bättre med damm. Och så en Black Ridge + NF-A12x15.
Hittade denna build och han kör samma moderkort som jag så kylaren borde passa bra. Ska köra samma konfiguration som Test 3 här tänkte jag.

Själv ställde jag ugnen på typ 100-125 grader o sen försiktigt bända loss flänsen. Men alla sätt är bra utom dom dåliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Så där, nu var mitt spöke färdigt!
Riktigt trevligt att bygga i, inga större problem. Vill nästan påstå att det var enklare än mitt Node 304.
Hade lite problem med att PCI riser kabeln "buktade ut" och tryckte ut topp plåten, men tryckte till den så verkar den (risern) ha plattats till.

Dock har jag riktiga problem med CPU tempsen på min 8700k. Vet inte om det är fel på min 8700k eller Black Ridgen med Noctua fläkten, men kommer upp i 97 c efter 5 minuters Prime95, ingen överklockning. Noctua fläkten verkar inte kunna blåsa på mer.
Provade sätta på nytt med ny kylpasta (rengjorde mellan osv) men gjorde ingen skillnad.
Så jag får nog kolla på annan lösning... L9X65 kanske? Fast känns som att den är för liten...

Dock är min 8700k ganska dålig. När jag körde i förra chassit med NH-U14S blev den 85c, stock, så den verkar vara ganska varm av sig.

Ska man se detta som en bra anledning att byta till det röda laget, typ en 3700X? De borde väl gå lite svalare, eller?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: skulle först rekommendera att fundera på lappning av ihs och delid om det är något du vill ge dig inpå

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så där, nu var mitt spöke färdigt!
Riktigt trevligt att bygga i, inga större problem. Vill nästan påstå att det var enklare än mitt Node 304.
Hade lite problem med att PCI riser kabeln "buktade ut" och tryckte ut topp plåten, men tryckte till den så verkar den (risern) ha plattats till.

Dock har jag riktiga problem med CPU tempsen på min 8700k. Vet inte om det är fel på min 8700k eller Black Ridgen med Noctua fläkten, men kommer upp i 97 c efter 5 minuters Prime95, ingen överklockning. Noctua fläkten verkar inte kunna blåsa på mer.
Provade sätta på nytt med ny kylpasta (rengjorde mellan osv) men gjorde ingen skillnad.
Så jag får nog kolla på annan lösning... L9X65 kanske? Fast känns som att den är för liten...

Dock är min 8700k ganska dålig. När jag körde i förra chassit med NH-U14S blev den 85c, stock, så den verkar vara ganska varm av sig.

Ska man se detta som en bra anledning att byta till det röda laget, typ en 3700X? De borde väl gå lite svalare, eller?

https://lambdan.se/img/IMG_20190719_232410.jpg

Ja det låter faktiskt väldigt varmt för en 8700K, speciellt med black ridge kylaren. Jag kör med en 8700K också i Ghost S1, stock som kyls av en Noctua NH-L12 tillsammans med NF-A12x15 PWM fläkt istället för 92 mm fläkten på undersidan av kylaren. Får i Prime95 med AVX inställningar ca 80-85 grader per kärna, VCORE hamnar då på 1.2-1.25V (+0.1V med AVX, i andra belastningar ligger den på 1.1-1.15V). Verkar som att ditt exemplar går hiskeligt varmt, kanske dålig kontakt mellan IHS och die?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så där, nu var mitt spöke färdigt!
Riktigt trevligt att bygga i, inga större problem. Vill nästan påstå att det var enklare än mitt Node 304.
Hade lite problem med att PCI riser kabeln "buktade ut" och tryckte ut topp plåten, men tryckte till den så verkar den (risern) ha plattats till.

Dock har jag riktiga problem med CPU tempsen på min 8700k. Vet inte om det är fel på min 8700k eller Black Ridgen med Noctua fläkten, men kommer upp i 97 c efter 5 minuters Prime95, ingen överklockning. Noctua fläkten verkar inte kunna blåsa på mer.
Provade sätta på nytt med ny kylpasta (rengjorde mellan osv) men gjorde ingen skillnad.
Så jag får nog kolla på annan lösning... L9X65 kanske? Fast känns som att den är för liten...

Dock är min 8700k ganska dålig. När jag körde i förra chassit med NH-U14S blev den 85c, stock, så den verkar vara ganska varm av sig.

Ska man se detta som en bra anledning att byta till det röda laget, typ en 3700X? De borde väl gå lite svalare, eller?

https://lambdan.se/img/IMG_20190719_232410.jpg

Om du fick 85 grader med en NH-U14S så är det nog CPUn som är problemet. En Black Ridge kommer nog inte komma nära den kylprestandan. Jag hade nog kört en delid helt enkelt, sen är ju frågan om Prime95 är något du kommer använda datorn till så det kanske inte är något problem?

En L9x65 lär inte göra det bättre enligt mina tester iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

@lambdan: skulle först rekommendera att fundera på lappning av ihs och delid om det är något du vill ge dig inpå

Skrivet av Icte:

Ja det låter faktiskt väldigt varmt för en 8700K, speciellt med black ridge kylaren. Jag kör med en 8700K också i Ghost S1, stock som kyls av en Noctua NH-L12 tillsammans med NF-A12x15 PWM fläkt istället för 92 mm fläkten på undersidan av kylaren. Får i Prime95 med AVX inställningar ca 80-85 grader per kärna, VCORE hamnar då på 1.2-1.25V (+0.1V med AVX, i andra belastningar ligger den på 1.1-1.15V). Verkar som att ditt exemplar går hiskeligt varmt, kanske dålig kontakt mellan IHS och die?

Skrivet av Aktsu:

Om du fick 85 grader med en NH-U14S så är det nog CPUn som är problemet. En Black Ridge kommer nog inte komma nära den kylprestandan. Jag hade nog kört en delid helt enkelt, sen är ju frågan om Prime95 är något du kommer använda datorn till så det kanske inte är något problem?

En L9x65 lär inte göra det bättre enligt mina tester iaf.

När jag tänker efter så började dessa skyhöga temperaturer efter jag bytte till mini ITX och detta Z390 moderkort. När jag körde ATX hade jag ett Asus Z370-F, och i den körde jag 8700k'n på 4.8 GHz konstant, och jag kom knappt över 80c vill jag minnas.
Så jag börjar nästan fundera om det kan vara någon inställning i BIOS som öser på rejält med volt eller nåt? Någon som vet?
Jag tog en bild på HWmonitor när jag kört Prime95 en stund i fall någon kan se någon volt eller watt som är fel, jag förstår inte riktigt siffrorna: https://lambdan.se/img/HWMonitor_2019-07-20_11-25-11.png

I övrigt så, ja, delid vore väldigt trevligt, men jag tror inte jag vågar. Och eftersom jag måste köpa delid verktyget, liquid metallen och lim blir det ju typ 500:- vilket jag nästan hellre lagt mot en ny CPU, typ en i9-9900 (icke K), går de svalare?

Enda andra kylaren jag har som går in i detta chassi är en NH-L9i, vore det väldigt korkat att prova med den? Noctua stödjer inte 8700k med den officiellt, men de godkänner 8700 (icke K) och 9900K med den, så borde väl inte vara så illa? Har lust att testa, är ju relativt lätt att få ut moderkortet i detta chassi så.

Och jo, det är ju bara Prime95 detta. Kommer inte upp i dessa temperaturer i spel. Grafikkortet är faktiskt något svalare i detta chassi än i Node 304.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

När jag tänker efter så började dessa skyhöga temperaturer efter jag bytte till mini ITX och detta Z390 moderkort. När jag körde ATX hade jag ett Asus Z370-F, och i den körde jag 8700k'n på 4.8 GHz konstant, och jag kom knappt över 80c vill jag minnas.
Så jag börjar nästan fundera om det kan vara någon inställning i BIOS som öser på rejält med volt eller nåt? Någon som vet?
Jag tog en bild på HWmonitor när jag kört Prime95 en stund i fall någon kan se någon volt eller watt som är fel, jag förstår inte riktigt siffrorna: https://lambdan.se/img/HWMonitor_2019-07-20_11-25-11.png

I övrigt så, ja, delid vore väldigt trevligt, men jag tror inte jag vågar. Och eftersom jag måste köpa delid verktyget, liquid metallen och lim blir det ju typ 500:- vilket jag nästan hellre lagt mot en ny CPU, typ en i9-9900 (icke K), går de svalare?

Enda andra kylaren jag har som går in i detta chassi är en NH-L9i, vore det väldigt korkat att prova med den? Noctua stödjer inte 8700k med den officiellt, men de godkänner 8700 (icke K) och 9900K med den, så borde väl inte vara så illa? Har lust att testa, är ju relativt lätt att få ut moderkortet i detta chassi så.

Det kommer ju alltid vara svårare att kyla i ett ITX såklart men rent generellt så är oklockat sämre för Intel då de öser på massa extra spänning än om den är satt manuellt.

En L9a kommer nog inte vara bättre som sagt. Är det bara i Prime95 hade jag inte oroat mig så mycket och kört på. Om du nu inte vill fixa spänningen och OCn själv eller delidda.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Sätta Vcore volten manuellt gjorde definitivt skillnad. Satte den på 1.195v (1.19v var ostabilt).
Efter 5 min i Prime95 var max tempen 89c. Jämfört med innan då den hoppade upp i 89c direkt jag klickade Start Finns det andra inställningar man kan ändra?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: om priset är ett problem så finns delid verktyg man kan köpa på ebay som folk har 3D printat för väldigt billigt. Men börja med att kolla om din ihs är rak genom att använda rakblad eller liknande för att mäta. Min personliga åsikt är att det är onödigt att spendera pengar på en mer kraftfull cpu som bara kommer vara svårare att kyla i Ghosten

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

@kribol01:
Hej.
Intresserad av hur du valde pump, tittar efter en själv medans jag väljer mellan luft eller vatten.
Kikar lite på denna pump men vet inte om den kan driva processor + Grafikkort.

Alphacool Eisbaer LT Solo

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

@kribol01:
Hej.
Intresserad av hur du valde pump, tittar efter en själv medans jag väljer mellan luft eller vatten.
Kikar lite på denna pump men vet inte om den kan driva processor + Grafikkort.

Alphacool Eisbaer LT Solo

Tja! Funderade först på att köra en LT Solo men jag fegade ur efter att ha läst recensioner. Tyckte folk verkade generellt missnöjda. Framförallt med den minimala fillporten. Sen vågade jag inte satsa på att den skulle orka, just eftersom att systemet verkar gjort för att man ska köpa deras gpx block till gpun med ytterligare en pump.

Jag hostade till slut upp dollar för en apogee drive 2 och en ddc pump från ek, med pwm styrning. Ebay stod för apogee driven och det var inte billigt!
Bommade att köpa heatsink till pumpen direkt från ek i samma veva. Fick köpa från coolerkit för dubbla priset... Men det var klart värt att byta ut den medföljande heatsinken från apogee driven. Den bygger onödigt högt.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

@kribol01:
Tackar för infon, jag kikade runt en del igår och blev riktigt sugen på denna (fusklösning).
GPU blocket kommer ju redan vattenfyllt tillsammans med radiatorn, sedan behöver man fylla CPU blocket, men tänkte att man kunde koppla in CPU pumpen utanför systemet och köra med slangarna ifrån CPU blocket i vattnet och fylla det den vägen (därav blir det två kit extra slangar varav ett som man sedan kopplar bort).

Tar nog ett tag innan jag köpt allt men funderar på något liknande detta till ett helt nytt bygge. Men som du säger, verkar i klenaste laget.

Euro:
Eisbaer -Refill Kit 9.95 Euro
CKC Cpake Calvin Catcher Clear Coolant 9.97 Euro
Aiswolf 240 GPX RTX 2080/2080TI 189.95 Euro
Eisbaer LT (Solo) 64.95 Euro
Eisbaer GPX Extension 90 Degrees 12.56 Euro

Kanske en dum fråga men hur gör man med anslutningar för fläkt och pump på moderkortet, en Y kabel eller tar man någon ström ifrån PSU, men vill ju gärna kunna styra pumpen till en bra nivå?

(Till alla som ser listan, ta nu inte denna lista för en sanning och gå och köp och tro att det fungerar, det är bara en tanke )

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

@kribol01:
Tackar för infon, jag kikade runt en del igår och blev riktigt sugen på denna (fusklösning).
GPU blocket kommer ju redan vattenfyllt tillsammans med radiatorn, sedan behöver man fylla CPU blocket, men tänkte att man kunde koppla in CPU pumpen utanför systemet och köra med slangarna ifrån CPU blocket i vattnet och fylla det den vägen (därav blir det två kit extra slangar varav ett som man sedan kopplar bort).

Tar nog ett tag innan jag köpt allt men funderar på något liknande detta till ett helt nytt bygge. Men som du säger, verkar i klenaste laget.

Euro:
Eisbaer -Refill Kit 9.95 Euro
CKC Cpake Calvin Catcher Clear Coolant 9.97 Euro
Aiswolf 240 GPX RTX 2080/2080TI 189.95 Euro
Eisbaer LT (Solo) 64.95 Euro
Eisbaer GPX Extension 90 Degrees 12.56 Euro

Kanske en dum fråga men hur gör man med anslutningar för fläkt och pump på moderkortet, en Y kabel eller tar man någon ström ifrån PSU, men vill ju gärna kunna styra pumpen till en bra nivå?

(Till alla som ser listan, ta nu inte denna lista för en sanning och gå och köp och tro att det fungerar, det är bara en tanke )

Jag var också långt gången i eisbaer Lt spåret. Men det är helt omöjligt att hitta ett block till mitt 1080 ti så det bidrog också kraftigt till att det aldrig blev nåt.

Jag valde faktiskt att köpa en corsair commander pro för att kunna läsa av vattentempen och styra fläktar baserat på det. Annars har jag tre utgångar på moderkortet.
Jag skulle inte rekommendera att köra en splitter på pump och fläktar. Finns ingen anledning att köra pumpen/pumparna på maxvarv när du behöver köra fläktarna på max. Vad jag har lyckats läsa mig till är det marginell skillnad på att höja varvtalet på pumpen för att öka kylförmågan. Det är fläktarna på radiatorn som gör den absoluta huvuddelen av det jobbet.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta går in i spöket?
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

"The Ghost S1 has a maximum graphic cards support of:2.1-Slot: 144 (H) x 45 (W) x 305 (D) mm"

https://louqe.com/img/GhostS1_GPU_Compatibility.pdf

Card Dimensions 1.73" x 12.36" x 5.04"; Dual-Slot
https://www3.pny.com/geforce-rtx-2070-super-8gb-xlr8-gaming-o...

D.v.s. ca 128 (H) x 44 (W) x 314 (D) mm

Blir tyvärr lite för långt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:
Skrivet av Icte:

"The Ghost S1 has a maximum graphic cards support of:2.1-Slot: 144 (H) x 45 (W) x 305 (D) mm"

https://louqe.com/img/GhostS1_GPU_Compatibility.pdf

Card Dimensions 1.73" x 12.36" x 5.04"; Dual-Slot
https://www3.pny.com/geforce-rtx-2070-super-8gb-xlr8-gaming-o...

D.v.s. ca 128 (H) x 44 (W) x 314 (D) mm

Blir tyvärr lite för långt

Prisjakt har ett filter för just grafikkortslängd.
Här har jag valt att visa alla 2070 super som är från 210-300mm. Och max två slots.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s410676841#rparams...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Prisjakt har ett filter för just grafikkortslängd.
Här har jag valt att visa alla 2070 super som är från 210-300mm. Och max två slots.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s410676841#rparams...

Det var inga roliga kort direkt :/

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det var inga roliga kort direkt :/

Köp FE? Den kylaren fungerar riktigt bra i Ghosten, iaf för 2080 Ti.

Permalänk
Medlem

Har stoppat in min 3700X i chassit nu och lekt lite med fläktarna. Satte chassifläkten till att vara på 50% hela tiden (upp till 75 grader var det enda som gick), då blev det ganska mycket tystare faktiskt. Blev kanske en grad varmare under spelande som mest så det var bra. I princip all variation i fläktljud vid vanligt surfande eller användande försvann också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Har stoppat in min 3700X i chassit nu och lekt lite med fläktarna. Satte chassifläkten till att vara på 50% hela tiden (upp till 75 grader var det enda som gick), då blev det ganska mycket tystare faktiskt. Blev kanske en grad varmare under spelande som mest så det var bra. I princip all variation i fläktljud vid vanligt surfande eller användande försvann också.

Tack för tipset!
Min plan, ifall ekonomin och inget oförutsatt händer, är att ha en 3700x i min Ghost. Jag har L12 kylaren och även 2 chassikylare upptill i en M-tophat som utblås så denna information var perfekt för mig!

Tack för det!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det var inga roliga kort direkt :/

Detta är enligt mig det mest prisvärda kortet i Sverige som passar i Louqe Ghost S1.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Tripple fan och 2 Slots.

6 Augusti i lager.

Själv orkade jag ej vänta och blev ett MSI Ventus 2070 Super istället.

500 kr lägre via Mindfactory och har en order på Ramminnen också så skickas tillsammans med dom annars tillkommer ytterligare fraktkostnad så när jag kan samfrakta är det värt det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.