Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Noctua NH-L12 som de rekommenderar finns ju inte att få tag i längre, vad ska man ta istället om man inte vill ha AIO (för att undvika tophats)? 95W TDP CPU (8700k/9700k)?

NH-L9x65 ser ju intressant ut, storleksmässigt, men rekommderas inte för 95W tdp, har sett att NH-L12 ersättaren NH-L12s används av vissa, men kräver att man böjer rören, vilket inte känns jättelockande.

Vad har ni för tips?

Louqe Ghost S1|9700k|Gigabyte Z390i|Nvidia 2080ti|32 GB|1TB Samsung 970EVO|Ducky Shine|Razer Copperhead

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014

@Mindfighter:
Jag har läst att några gillar Black Ridge. Dock får man vara lite alert, jag köpte en och skulle testa istället för L12, dock så passade den inte mitt mb, så det var bara att lämna tillbaka. Med BR så får du plats med både en 15x92mm samt en 15x120 på toppen. Jag gjorde en test efter att ha läst @INCSlayer inlägg här #17910659. Låter lite mer enligt mig men kyler mycket bättre än L12.

/
Shinzuo

LOUQE Ghost S1 MkII | Corsair SF600 V2 | Asus B450-I | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z 3200MHz 16GB | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Noctua NH-L12 | EVGA 1080Ti | Varmilo VA68M | Logitech G502 Proteus | Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2012

Fick tag i en L top hat här på marknaden och kunde inte hålla mig..
Nu är alla delar till en custom loop hemma och planeringen är igång. Det blir en 240 x-flow radiator och en apogee drive II med en EK DDC 3.2 PWM pump. Givetvis vattenblock på GPUn också.

Jag tycker det är sjukt mycket snyggare med en L ass hat än top hat, men vet också att prestandan försämras något. Hur mycket sämre temperaturer kan man förvänta sig?

Glad sommar!

LOUQE Ghost S1 mkII | Intel i5 8600K 4,5Ghz | Noctua NH-L12 | Gigabyte Z370N WiFi | Corsair Vengeance LPX 16Gb 3000MHz | EVGA 1080 Ti FTW3 | Corsair SF600 v1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Köpte hem dammfilter från https://www.demcifilter.com/louqe-ghost-s1.

Första intrycket är att de verkar väldigt bra. Jag har satt alla mina på insidan av chassit förutom det som sitter underst.

Det översta filtret passar inte perfekt, det är för stort, men det det sitter ändå bra i min tophat!
Sidofiltrena är lite knepiga att få in om man har tophat men det går absolut att få in det. Dock kommer det inte vara så kul om man vill damma av ofta.

Generellt sätt så funkar det för mina ändamål, jag tänker dammsuga av från utsidan kanske inte lika ofta på insidan av filtret.

Rekommenderat är att detta bör sitta på utsidan men det kommer se ut som skräp för den som är lika petig som jag.

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Sep 2010

@Munib: Gjorde slag i saken och beställde filter till botten(svart/svart) och filter till sidorna (vitt/vitt) från Demcifilter. Har tröttnat på att vänta på detta från Louqe... Har en Ghost i Limestone med en medium tophat i botten med två 25mm Noctua så tänker att det blir snyggt med svart filter under botten(insug) och vitt på insidan av sidopanelerna(insug). Skippade faktiskt filtret på toppen då det agerar utblås från hela chassit.

Fick även äntligen tummen ur och fotade min deformerade tophat och sidopaneler och Louqe har upprättat en RMA på dessa. Har en batch #1 och långsidorna är mer eller mindre böjda så passformen har varit kass. De har även tagit för mycket material på en sidopanel så att den glappar i spåret(urfräsningen) när den sitter på plats.

Nån mer som har problem med att de påklistrade fötterna lossnar och kilar in sig i bottengallret när man flyttar chassit? Blir ett byte när jag hittat något lämpligt som går att skruva fast! Får bli något sånt här så sakerna sitter fast: https://www.elfa.se/sv/gummifoetter-16-mm-mm-svart-reinshagen...

Undrar när vår Early Bird "överraskning" ska komma?

Ryzen 7 1700 || Noctua NH-L12 || Asrock AB350 mITX Fatal1ty || Asus Dual GTX1060 6Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF450 || Fractal Design Node 202

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Reiker:

@Munib: Gjorde slag i saken och beställde filter till botten(svart/svart) och filter till sidorna (vitt/vitt) från Demcifilter. Har tröttnat på att vänta på detta från Louqe... Har en Ghost i Limestone med en medium tophat i botten med två 25mm Noctua så tänker att det blir snyggt med svart filter under botten(insug) och vitt på insidan av sidopanelerna(insug). Skippade faktiskt filtret på toppen då det agerar utblås från hela chassit.

Fick även äntligen tummen ur och fotade min deformerade tophat och sidopaneler och Louqe har upprättat en RMA på dessa. Har en batch #1 och långsidorna är mer eller mindre böjda så passformen har varit kass. De har även tagit för mycket material på en sidopanel så att den glappar i spåret(urfräsningen) när den sitter på plats.

Undrar när vår Early Bird "överraskning" ska komma?

Du gjorde helt rätt med att skippa filtret på toppen. Jag har testat nu i några dagar, det blir för varmt i låda med toppfiltret och med sidofiltret på den sidan grafikkortet sitter blir det lite högre temps för mig nu men det är något man får leva med

Kan du lägga upp bilderna på dina deformerade paneler? Intressant att se hur pass böjda de behöver vara för att få en godkänd RMA.

Jag har samma problem med fötterna, jag drog på nu tunn dubbelhäftande tejp, det löste problemet

Desktop: Case: Loque - Ghost S1 MK2 + L-Top Hat | MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac | GK: Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | CPU: Intel Core i7 9700K @ Stock | PSU: Corsair SF600 v2 | RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x8GB | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | Watercooling: NZXT Kraken X52 (2xNoctua NF-A12x25 PWM)| [Win 10 x64].

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Lite sugen på att Ghosta... min inköpslista såg väl ut så här ungefär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12652488

Men sen blev jag orolig om mina GSkill FlareX minnen får plats där under, och då verkar det tyvärr som att de inte lär göra det då de är 40mm höga (enligt här), så då är det väl kört med Black Ridge för min del, då den tydligen stödjer högst 33mm, även om nedre fläkten är borta?

Är det bara Noctuas L9X65 jag har kvar som alternativ då? Hmm, eller så köper jag nya RAM så får man uppgradering till 32 GB (nog för att 16 räcker gott tycker jag än så länge...)

Main i7-8700K, Z390 I AORUS, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080 Ti, SF600, Node 304 (mITX), ~2.5 TB SSD
Kringutrustning C27JG50, G305, Varierande tangentbord, DT770 Pro
Server (Unraid) Ryzen 1700X, AX370-Gaming K7, 16GB ECC, Define R6 (ATX), ~40 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av lambdan:

Lite sugen på att Ghosta... min inköpslista såg väl ut så här ungefär:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12652488https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12652488

Men sen blev jag orolig om mina GSkill FlareX minnen får plats där under, och då verkar det tyvärr som att de inte lär göra det då de är 40mm höga (enligt här), så då är det väl kört med Black Ridge för min del, då den tydligen stödjer högst 33mm, även om nedre fläkten är borta?

Är det bara Noctuas L9X65 jag har kvar som alternativ då? Hmm, eller så köper jag nya RAM så får man uppgradering till 32 GB (nog för att 16 räcker gott tycker jag än så länge...)

Annars så "delid'ar" du bara RAMinnena så bör det få plats?

Skickades från m.sweclockers.com

LOUQE Ghost S1 MkII | Corsair SF600 V2 | Asus B450-I | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z 3200MHz 16GB | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Noctua NH-L12 | EVGA 1080Ti | Varmilo VA68M | Logitech G502 Proteus | Asus MG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Shinzou:

Annars så "delid'ar" du bara RAMinnena så bör det få plats?

Ja, det var ju ett enkelt sätt att spara 2000:- på! Tack för tipset

Jag tog 1 sticka åt gången, och körde memtest mellan för att testa att de fortfarande fungerade och för att värma upp limmet, sen tog jag bara och drog loss dem helt enkelt. Jag hade stickan nertryckt mot bordet så det inte skulle böjas. Blev kvar lite rester av klistret eller vad det är men det skadar ju inte.
Verkar ha gått bra, har kört memtest några pass och inga fel.

Bilder

Beställde iaf ett Ghost S1 i Limestone/silver, tänker att det passar bättre med damm. Och så en Black Ridge + NF-A12x15.
Hittade denna build och han kör samma moderkort som jag så kylaren borde passa bra. Ska köra samma konfiguration som Test 3 här tänkte jag.

Main i7-8700K, Z390 I AORUS, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080 Ti, SF600, Node 304 (mITX), ~2.5 TB SSD
Kringutrustning C27JG50, G305, Varierande tangentbord, DT770 Pro
Server (Unraid) Ryzen 1700X, AX370-Gaming K7, 16GB ECC, Define R6 (ATX), ~40 TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av lambdan:

Ja, det var ju ett enkelt sätt att spara 2000:- på! Tack för tipset

Jag tog 1 sticka åt gången, och körde memtest mellan för att testa att de fortfarande fungerade och för att värma upp limmet, sen tog jag bara och drog loss dem helt enkelt. Jag hade stickan nertryckt mot bordet så det inte skulle böjas. Blev kvar lite rester av klistret eller vad det är men det skadar ju inte.
Verkar ha gått bra, har kört memtest några pass och inga fel.

Beställde iaf ett Ghost S1 i Limestone/silver, tänker att det passar bättre med damm. Och så en Black Ridge + NF-A12x15.
Hittade denna build och han kör samma moderkort som jag så kylaren borde passa bra. Ska köra samma konfiguration som Test 3 här tänkte jag.

Själv ställde jag ugnen på typ 100-125 grader o sen försiktigt bända loss flänsen. Men alla sätt är bra utom dom dåliga