Återkommande fenomen: taskbaren kvar i fullscreen.

Permalänk
Medlem

Återkommande fenomen: taskbaren kvar i fullscreen.

Hejsan!

Blivit tillräckligt irriterad på detta för att göra en tråd om det.

Mitt Windows 10 har en märklig bug som gör så att själva aktivitetsbaren (där alla flikar, klockan osv finns) inte försvinner när jag öppnar te.x. en film i fullscreen via MPC, VLC eller Youtube, det spelar liksom ingen roll vilket program jag använder.

Det konstigaste är att det inte spelar någon roll om jag formaterar om datorn eller inte, detta är ett problem som följt efter min dator i minst 5 år, det dyker alltid upp förr eller senare.

Det enda som "fixar" problemet är att starta om explorer.exe men ibland hjälper det bara några minuter.

Några tips? Tydligen många som har detta problemet enbart i chrome men i mitt fall så är det ju även när jag använder MPC och liknande, dock inte i spel...

What to do?

Permalänk
Medlem

Det händer även för mig ibland, det som brukar fungera för mig är att trycka några gånger på windows-knappen på tangentbordet, då försvinner taskbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapporun:

Det händer även för mig ibland, det som brukar fungera för mig är att trycka några gånger på windows-knappen på tangentbordet, då försvinner taskbaren.

Testat det nu, hjälpte inte Känns som ett sånt där problem som kan ha typ hundra olika anledningar, men visst är det märkligt att det stannar kvar mellan ominstallationer

Permalänk
Medlem

Det händer mig med jämna mellanrum också. Du kan "få loss" den genom att pinna något och sedan unpinna det, men det är fortfarande bra irriterande att det ska hända från första början.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det händer mig med jämna mellanrum också. Du kan "få loss" den genom att pinna något och sedan unpinna det, men det är fortfarande bra irriterande att det ska hända från första början.

Av kommentarerna att döma så känns det som något många har men som man bara har lärt sig leva med Jag får väl försöka ignorera det xD Tack för alla tips, desvärre funkar dom inte för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Av kommentarerna att döma så känns det som något många har men som man bara har lärt sig leva med Jag får väl försöka ignorera det xD Tack för alla tips, desvärre funkar dom inte för mig

Testat detta?

Go to Settings => Apps section => click on "Apps and Features" => search for MICROSOFT EDGE in the search bar => click on it once => click " advanced options" => click REPAIR.

För vissa funkar det att bocka i och ur lås aktivitetsfältet/dölj aktivitetsfältet automatiskt.

Permalänk

:)

@Chromatic: Du trycker CTRL + ALT + DELETE. -> Aktivitetshanteran sen trycker du på utforskaren i aktivitetshanteran och tryck avsluta aktivitet. Det är en bugg som gör att Utforskaren är uppe när man ej ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamTG:

@envelope91: Du trycker CTRL + ALT + DELET. -> Aktivitetshanteran sen trycker du på utforskaren i aktivitetshanteran och tryck avsluta aktivitet. Det är en bugg som gör att Utforskaren är uppe när man ej ser det

Det är det jag gjorde i flera år innan jag fick hjälp med en BATCH fil som gjorde det automatiskt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av WilliamTG:

@Chromatic: Du trycker CTRL + ALT + DELETE. -> Aktivitetshanteran sen trycker du på utforskaren i aktivitetshanteran och tryck avsluta aktivitet. Det är en bugg som gör att Utforskaren är uppe när man ej ser det

Gammal tråd men detta är ju ett problem som stört mig länge!

Detta löste problemet, men, då försvann hela aktivitetsfältet och jag får inte tillbaka det.
Bara att starta om datorn så löser det sig, men ändå!

Finns det något annat sätt att lösa problemet på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Gammal tråd men detta är ju ett problem som stört mig länge!

Detta löste problemet, men, då försvann hela aktivitetsfältet och jag får inte tillbaka det.
Bara att starta om datorn så löser det sig, men ändå!

Finns det något annat sätt att lösa problemet på?

Behöver inte starta om datorn. Nästa steg efter att du avslutat utforskaren (explorer).
Arkiv / Kör ny aktivitet / bläddra / Leta upp explorer i Windows mappen.

Vad händer om du väljer att starta om utforskaren i stället för att avsluta?

Ni bör försöka utesluta om ni installerat, använder något mm som ni inte berättat som orsakar fel. Tex nämns Microsoft Edge tidigare i tråden.

Sen kan man undra hur noga vissa installerat om Windows. Tex passar jag alltid på att ta bort alla partitioner på Windows disken så det blir en riktigt ren installation och skapar en ny version av Win 10 USB minne så man får med många uppdateringar. Vissa fel kan bli kvar om man bara använder gammal version på USB minnet, återställer, reparera på olika sätt, formaterar mm.

Edit:
Är nog ok att fortsätta en gammal tråd om man har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Behöver inte starta om datorn. Nästa steg efter att du avslutat utforskaren (explorer).
Arkiv / Kör ny aktivitet / bläddra / Leta upp explorer i Windows mappen.

Vad händer om du väljer att starta om utforskaren i stället för att avsluta?

Jag ska prova det nästa gång problemet dyker upp.
Det är ett ganska random problem, jag spelar mycket spel där jag tabbar fram och tillbaka mellan spelet och webbläsare osv.
Ibland, typ 1 gång i veckan, så fastnar aktivitetsfältet i spelet när jag tabbar tillbaka. Men abra om jag har det i "windowed fullscreen", byter jag till "äkta fullscreen" så försvinner aktivitetsfältet. Men då är det inte lika snabbt och smidigt att tabba emellan.

Permalänk
Medlem

Har sedan 3 dagar kört win10 (körde win7 förut)

Har liknande problem med att den vägrar tabba ut och lyckas man kör den det man tabbat till i fullscreen och ibland har jag tur och den övre "ramen" är kvar så jag kan minimera programet men är det utan den verkar det bara vara att döda programmet.
Hittat massa andra små irriterade saker som att program som crashar (klockar min nya 3700x nu) gör hela skärmen svart och att tabba till ett annat program eller desktop vägrar den. Försökt att tycka på krysset i tabb menyn för att stänga programmet men ingen reaktion. Enda sättet är att reseta datorn.
Win 10 har varit ute i 4 år, vilken bugg fest. Saknar 7an nått otroligt, det var väl polerat och hittade sällan sådana här problem. Saknar aero också.
Vad håller ms på med?
Kan inte klaga än på spel som låser sig och lever rövare då jag klockar men systemet i övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Gammal tråd men detta är ju ett problem som stört mig länge!

Detta löste problemet, men, då försvann hela aktivitetsfältet och jag får inte tillbaka det.
Bara att starta om datorn så löser det sig, men ändå!

Finns det något annat sätt att lösa problemet på?

Ja, istället för att avsluta explorer.exe, välj ny aktivitet och skriv tskill explorer detta avslutar alla aktiva/startade explorer.exe sessioner och bör sedan starta sedan upp en ny.

Detta är liknande "hot restart" som man kunde göra i Win9x.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Win 10 har varit ute i 4 år, vilken bugg fest.

Kan inte hålla med dig.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Kan inte hålla med dig.

Alla upplever saker olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Detta hjälpte mig

Kontrollpanelen
System
Avancerade systeminställningar
Prestanda/Inställningar
Justera för bästa prestanda

Permalänk
Medlem

Tskill

@Belzader: Funkade perfekt, retat mig ett tag på det och det funkade kanon, thx /Roger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ja, istället för att avsluta explorer.exe, välj ny aktivitet och skriv tskill explorer detta avslutar alla aktiva/startade explorer.exe sessioner och bör sedan starta sedan upp en ny.

Detta är liknande "hot restart" som man kunde göra i Win9x.

Skrivet av rojoon:

@Belzader: Funkade perfekt, retat mig ett tag på det och det funkade kanon, thx /Roger

trycka WIN+R med tangentbord sen skriva in TSKILL Explorer.exe där fungerade också, slippa Aktivitetshanteraren helt.
(har inte buggen själv som nämns i tråden skriver detta som en genväg)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Win 10 har varit ute i 4 år, vilken bugg fest. Saknar 7an nått otroligt, det var väl polerat och hittade sällan sådana här problem.

ja för Win 7 var totalt buggfritt... tyckte inte de blev nå vettigt av de förrän nån gång mellan sp1 och SP2 typ...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja för Win 7 var totalt buggfritt... tyckte inte de blev nå vettigt av de förrän nån gång mellan sp1 och SP2 typ...

Var knappast lika illa som 10an varit hittils under de månader jag haft det. Inte hittat ett enda spel jag kunnat tabba ut ur problemfritt än.
Massor av andra små irritations moment. Spelet som inte kunde stängas utan fick resetta datorn varje gång har jag gett upp med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Kilroy:

Vet inte om detta hjälper, men jag högerklickar på aktivitetsfält och sedan lås aktivitetsfält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olov_92:

@Kilroy:

Vet inte om detta hjälper, men jag högerklickar på aktivitetsfält och sedan lås aktivitetsfält.

Det hjälper tyvärr inte, jagar alltid låst aktivitetsfält och det hjälper inte att låsa upp eller låsa igen osv.