Ice Tower är tornkylare för Raspberry Pi 4

Permalänk
Melding Plague

Ice Tower är tornkylare för Raspberry Pi 4

Med den senaste versionen av Raspberry Pi hoppar både prestanda och värmeutveckling upp ett par pinnhål. Nu presenteras en tornkylare utformad för den populära enkortsdatorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men följer den standarden för tornkylare?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Naw

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Och helt plötsligt så känns raspberry inte som en minidator längre... men man måste väl ändå kunna köra utan någon större kylare. Känns som att halva grejen är att den är jääkla härligt liten.

Varför inte slå till på vattenkylning direkt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri

Aaaw, vilken söt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

När kommer den första galningen som testar att kyla en 9900k med denna sötsak?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men det där ser löjligt ut.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Smidigare än NB kylarna man provat när man vill kyla eller överdriva kylningen till valfri SOC förr
(Fungerar vansinnigt bra till TSM processorer)

Synd att basen är så liten, bristen på kylare till processorer till retrodatorer så har nordbryggekylare fungerat utmärkt men börjar bli svårare att hitta nära av förklarliga anledningar då nordbryggan migrerat in i processorn (Inte för att jag är rädd att testa att silverloda ihop den med en kopparplatta).

Vill ändå testa en, måste finnas andra trevliga användningsområden för den än till Pi

Edit:

Skrivet av ZothOmmog:

Ursäkta men det där ser löjligt ut.

Lite som tornkylare på mini-itx

Så länge man kan få en reell fördel med det som kontrar storleken så ser jag inget problem

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

När det behövs denna typ av kyllösningar så känns det som själva idén med raspberry gått förlorad.

Permalänk
Hjälpsam

Det var nått av det sötaste jag sett på länge, ungefär som en liten partyhatt på en liten hamster.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

När det behövs denna typ av kyllösningar så känns det som själva idén med raspberry gått förlorad.

Jo, jag undrar vad det är som skall köras som kräver en sådan överklockning att kyllösningen plötsligt behövs. Är ju inte tänkt att minea bitcoins precis med raspberries, mineberries?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ogillar 40 mm fläktar så mycket, kommer ihåg när dessa monster satt på nordbryggans kylfläns och lät massor. Vore vettigare med 4 heatpipes och lite avstånd mellan kylflänsarna som hos Scythe Ninja mini

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jo, jag undrar vad det är som skall köras som kräver en sådan överklockning att kyllösningen plötsligt behövs. Är ju inte tänkt att minea bitcoins precis med raspberries, mineberries?!

Sen när har motivering för att pressa hårdvara och överklocka behövts?
Säger inte att det inte finns utan scenarion där du vill pressa lite mer prestanda ur en Pi finns det gott om, men motivation för att pressa hårdvara är sällan nödvändigt utan ofta görs just för att det går och är kul. Har ju gjorts med allt i alla tider på hemdatormarknaden med

Skrivet av Typhonos:

Ogillar 40 mm fläktar så mycket, kommer ihåg när dessa monster satt på nordbryggans kylfläns och lät massor. Vore vettigare med 4 heatpipes och lite avstånd mellan kylflänsarna som hos Scythe Ninja mini

Skickades från m.sweclockers.com

5v 40mm fläktar i de här låga ampere applikationerna är som tur är väldigt tysta
Uppskattningsvis pratar vi väldigt låga mA, i skala 10-15% av en "vanlig - brötande" 12v 40mm fläkt, baserat på vad du får dra ur individuella GPIO pinnar

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att fläkten behövs, passivt borde den öka kylförmågan mer än nödvändigt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att köpa en bara för att den är så söt! <3

Permalänk
Medlem

När kommer monoblock, pump, res och fittings? Känns som att det är den enda vägen denna eka till skuta för oss

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur kan telefoner klara sig så väl utan kylare? Är väl mer eller mindre samma typ av cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

När kommer 280mm vattenkylning till den?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

En lansering till med en 40 mm-fläkt och vi har en trend.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och helt plötsligt så känns raspberry inte som en minidator längre... men man måste väl ändå kunna köra utan någon större kylare. Känns som att halva grejen är att den är jääkla härligt liten.

Varför inte slå till på vattenkylning direkt?

Skrivet av trattgunnar:

När kommer monoblock, pump, res och fittings? Känns som att det är den enda vägen denna eka till skuta för oss

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är glad att jag ligger på studentekonomi för annars hade jag faktiskt gett mig in på att göra detta lol, typ använda den minsta AIO som går att hitta eller att modda en liten luftkylare som har heatpipes för att trycka vatten genom dom (typ en NH-L12S).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara stockkylaren, är väl bara något man kan köpa till för förbättrad kylning?

Men det borde väl räcka med något i stil med detta?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Det kan väl inte vara stockkylaren, är väl bara något man kan köpa till för förbättrad kylning?

Men det borde väl räcka med något i stil med detta?
https://sgcdn.startech.com/005329/media/products/gallery_large/fan3701u.main.jpg

NÄe det är extra från 3dje parts tillverkare... Men jag tror jag köpte ett sånt här en gång till mitt intel moderkorts Sydbrygga? Ser exakt likadan ut, det var roligare bygga datorer förr...

Skrivet av ZothOmmog:

Ursäkta men det där ser löjligt ut.

Tycker den ser super gullig och cool ut! Väcker gamla minnen.. när man var tvungen att kyla ner sydbryggan/nordbryggan aktivt för att få USB/SATA funka bra/ordenligt?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av trattgunnar:

När kommer monoblock, pump, res och fittings? Känns som att det är den enda vägen denna eka till skuta för oss

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redan passande block, https://www.aquatuning.se/vattenkylning/gpu-vattenblock/mini-...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

När kommer 280mm vattenkylning till den?

En liten söt 40mm AIO annars, med slangar i storlek med sugrör! <3

Vart sugen på att köpa en för att den är så sött men med en frakt på $14 väntar jag till den finns på Ebay.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Känns mer som en gimmick.

Köp en låda i aluminium som fungerar som kylfläns istället.

Antingen Flirc eller Wicked Aluminum. (Den först är billigare än den andra, den andra verkar, enligt recensioner, vara klart bättre)

Permalänk
Medlem

Haha, jag tyckte det såg riktigt coolt ut..som att "Nu jaedrar finns prestandan där och sådan måste följa fysiken!" : )

(..Sen blev jag förstås lite dystrare till sinnes när jag mindes hur försäljningen av dedikerade kameror dalar år för år för att mobiltelefoner med mjukvara blir grejen för allt fler och fler trots 'fysiken'..men det är vad det är, vi lever inte för evigt. Och där kom vi rätt långt från kylning till en rasp )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Känns mer som en kul grej än något man behöver skaffa ens om man överklockar. SoC:en drar väl under 10W vid full belastning och strömadaptern levererar max 15W, så det krävs inga extrema metoder för att handskas med den värmen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@AplAy: Idletemperaturer på över 80 i chassin har uppmätts hos åtskilliga användare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

När kommer monoblock, pump, res och fittings? Känns som att det är den enda vägen denna eka till skuta för oss

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.coolerkit.se/shop/magicool-mini-ii-2859p.html

Lagom radiator för denna situation.