AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag ser inte övergången till PCI Express 4.0 som något negativt, utan snarare tvärtom. Dubblerad bandbredd per bana är väldigt välkommet och vi kommer säkerligen komma till en punkt där den ökade överföringshastigheten blir en nödvändighet för att inte strypa kraften hos framtidens grafikkort. Sen finns det massa andra fördelar som utökade möjligheter till högpresterande lagring och inte minst att reducera flaskhalsen i kommunikationen mellan processorn och enheter som är kopplade till styrkretsen.

Det jag dock vill komma fram till är att man inte ska stirra sig blind på en syntetiskt testprogram som använder en specifik arbetslast vars enda syfte är att bombardera PCI Express-bussen med tillräckligt mycket data för att mätta den. Det finns säkert en del som ögnar igenom en recension, ser diagrammet för 3DMark PCI Express Feature Test och via det kommer till slutsatsen att de absolut måste ha PCI Express 4.0 på sitt moderkort för annars kommer spelprestandan hos exempelvis ett Radeon RX 5700 XT att bli grovt lidande – något som absolut inte är sant med en "riktig" arbetslast från ett spel.

Detta kommer att bli särskilt viktigt nu i sommar samt till hösten när många står inför beslutet vilket moderkort de ska köpa till sin Ryzen 3000-processor. Jag säger inte att man inte ska köpa ett moderkort med X570, men tar man sikte på mellanklassen och exempelvis en Ryzen 5 3600 blir det lite skev kostnadsfördelning att lägga lika mycket, eller i de flesta fallen mer, på moderkortet än vad man pungade ut för processorn, och speciellt då när en B450-bräda för bråkdelen av kostnaden kan göra jobbet lika bra för 9 av 10 användare.

Förhoppningsvis dyker styrkretsen B550 (eller vad den nu kommer att heta) upp någon gång efter årsskiftet, och då behöver man inte längre välja bort PCI Express 4.0-stöd för att komma ner i kostnad på moderkortet. Men fram tills dess är det dock ett val som måste göras, och jag tror (önskar att jag hade en magisk kristallkula) att riskerna att hållas tillbaka av PCI Express 3.0 för grafikkort är förhållandevis liten de närmaste åren.

Mycket bra formulerat, håller med helt. PCI-E 4 är inte något dåligt i sig själv men samtidigt måste man som sagt kika på vad man i slutändan har nytta av och till vilken kostnad.

För min del är valet enkelt till en budget gamer, ett b450 bord med 3-3200 16GB minne och en 3600/x eller 3700x, då har man förbannat mycket pang för pengarna, att köra x570 skulle kosta vanskligt mycket pengar för eventuellt ingen poäng annat än framtidssäkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Du har ju ganska bra koll på vad olika cpuer drar (och jag har inte tillgång att kolla på min dator för tillfället), ungefär hur mycket tror du att min 1700 drar vid 3.8GHz @1.375V, jämfört med en 3900X (med pbo och ev offset)?

En 1700 med 1.375v/3.8GHz landar rent gissningsvis runt ~130w±10w vid hård belastning, alltså riktiga watt för cpu core delen, med manuell OC på en Zen åsidosätts all form av tdp limit så med grisig AVX load förbrukar den rätt ordentligt med ström även vid låg spänning. En 3900x får inte vid stock dra mer än 140A då det är limitation i spec för AM4 stock.

Package Power Tracking (PPT) ligger på 88W för 65W TDP processorer & 142W för 105W TDP processorer.

Thermal Design Current (TDC) alltså den load som vrm måste kunna hantera kontinuerligt är 60A för 65W TDP processorer & 95A för 105W TDP processorer.

Electrical Design Current (EDC) är det peak värde som en cpu får hinka i sig och här är det 90A för 65W TDP processorer & 140A för 105W TDP processorer.

Här ser man hur en stock 3900x drar jämfört en stock 2700x, anledningen till att 3900x ser ut att dra mer här än 2700x är att man mäter hela systemet och 3900x körs på ett törstigt x570 medans 2700x körs på ett x470 så skillnaden mellan dessa två här skulle vara betydligt mindre om bägge kördes på samma hårdvara

Här gör man samma "tavla" igen & jämför Zen2's effektförbrukning kontra Zen & Zen+ på helt olika moderkort, Zen2 på x570 och resten på x470, detta ger avsevärt högre förbrukning då man åter igen visar förbrukning för hela systemet. Om man körde 3900x på x470 borden här så skulle man se samma förbrukning som en 2700x

Här kikar man på hur moderkort påverkar förbrukning och som synes är det en massiv skillnad sett i procentuell skillnad

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Är den någon mer än jag som har en NZXT Kraken AIO kylare på Ryzen 3? Fläktstyrningen är fast på CPU 50° men pumpen är smartare och "hänger med". Tydligen så rapporterar X570 moderkortet CPU temp på ett format som CAM har problem med (3.7.7).

https://support.camwebapp.com/forums/252256-cam-bugs/suggestions/38089969-x570-aorus-master-wrong-cpu-temp

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag kör just nu dessa minnen i 3733MHz | 16-15-15-36-50 | 1.355V
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4613646
3900x
Asus CH7

Jag har ännu inte kört någon helnatts memtest, men hittils verkar det stabilt.

Bra info, tackar! Jag undrar vilket kit som är best binnade utav 3200C14 eller de som du har, 3733C17. De är ju 8.8 respektive 9.1 ns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Bra info, tackar! Jag undrar vilket kit som är best binnade utav 3200C14 eller de som du har, 3733C17. De är ju 8.8 respektive 9.1 ns.

Ja du svår fårga. Jag valde detta för att vara säker på att jag kunde maxa ut infinity fabric. Ett 3200C14 kit kan säkerligen göra det med, men jag ville inte chansa sas.

I AIDA64 har ju nu ca 69ns fördröjning på ram.

Permalänk

Är det någon här med 3900X som har Noctua Nh-U14S på sin nya fina CPU? Eller en likvärdig luftkylare?

Vilken typ av temp kan man förvänta sig som värst? Efter typ en aida64 test på 5-10 min.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Är det någon här med 3900X som har Noctua Nh-U14S på sin nya fina CPU? Eller en likvärdig luftkylare?

Vilken typ av temp kan man förvänta sig som värst? Efter typ en aida64 test på 5-10 min.

Har en d15 och jag ligger på 35-40c idle med pbo aktiv. Den blir dock inte så varm när jag pressar den. Min fläktkurva är ställd till att vara ganska tyst. Går säkert att få lägre temps om man låter fläktara snurra mer.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Är den någon mer än jag som har en NZXT Kraken AIO kylare på Ryzen 3? Fläktstyrningen är fast på CPU 50° men pumpen är smartare och "hänger med". Tydligen så rapporterar X570 moderkortet CPU temp på ett format som CAM har problem med (3.7.7).

https://support.camwebapp.com/forums/252256-cam-bugs/suggestions/38089969-x570-aorus-master-wrong-cpu-temp

Jag ska när jag får min 3900X. Jag brukar alltid göra så att jag låter pumpen gå på max (jag hör den inte varken i lägsta eller högsta inställning), och sedan sätter jag Kraken att reagera på vätsketemperaturen, eftersom det defacto är det som kan påverkas av att fläktarna till radiatorn går snabbare eller långsammare. Sedan har jag radiatorn frontmonterad på inblås så att det blir så kall luft som möjligt till radiatorn, så gör jag. På min Rtzen 2700X med PBO (performance level 4 i asus uefi som gör att den landar på 4.225Mhz allcore i stresstester) så blir det 65-67c i stresstest, så jag har gott hopp om att min 3900X skall bli kall som satan och boosta riktigt fint, så om du är missnöjd med hur det kyler så kan du testa mina knep ovan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:
Jag kan faktiskt höra pumpen svagt på max men det är inget som märks i ett spel. Jag styr ut fläkten 25% - 100% nu som du säger relativt vätsketemperaturen mellan 30° och 50°, Jag skulle vilja tweaka fläktarna direkt oxå men jag får avvakta en ny version av CAM

Visa signatur

Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Ni som fortfarande väntar på era beställningar, har ni hört nåt från butikerna om orderstatus? Hoppas något händer under den kommande veckan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vendelt:

Ni som fortfarande väntar på era beställningar, har ni hört nåt från butikerna om orderstatus? Hoppas något händer under den kommande veckan...

Vi får hoppas på goda nyheter på måndag. Obekräftade datum är inte kul när man längtar efter leverans.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

@Ozzed:
Jag kan faktiskt höra pumpen svagt på max men det är inget som märks i ett spel. Jag styr ut fläkten 25% - 100% nu som du säger relativt vätsketemperaturen mellan 30° och 50°, Jag skulle vilja tweaka fläktarna direkt oxå men jag får avvakta en ny version av CAM

Min vätsketemp går inte över 35c vid stresstest men så har jag 4st Noctua NFa14 INdustrial PPC som max kan gå i 2000RPM i Push-pull så kan vara därför- Stör du dig på pumpen när du hör den? För det kan vara bra att ha den på max för att få ner vätsketempen fortare, vilket ju också gör att fläktarna kan gå tystare vilket borde minska det "totala" oljudet

Skrivet av vendelt:

Inte hört något alls från Webbis, står "50+ påväg" för 3900X, men om det är snart vet ju ingen. Kan hända att jag makulerar min order och beställer från någon annan butik om de hinner före med att få in tillräckliga volymer för att man ska hinna lägga en beställning igen. Verkar vara ljukt tryck på just 3900X.

Någon som testat att köra Passmark än?

AMD brukar ju gå starkt enligt denna graf första dagen på ett nytt kvartal https://www.cpubenchmark.net/market_share.html Men nu har det faktiskt ökat varje dag sedan släpp

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vendelt:

Man vet inte, men det verkar inte lovande med tanke på att även AMD.com nu visar "out of stock", Newegg visar "out of stock", Amazon visar "item not available". Dom Svenska återförsäljare som skrivit ut en tid har skrivit leverans 31/7.

Ut och lek sommar

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Skrivet av eXeem:

Har en d15 och jag ligger på 35-40c idle med pbo aktiv. Den blir dock inte så varm när jag pressar den. Min fläktkurva är ställd till att vara ganska tyst. Går säkert att få lägre temps om man låter fläktara snurra mer.

Jag undrar ju givetvis vis full load inte vid idle.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min vätsketemp går inte över 35c vid stresstest men så har jag 4st Noctua NFa14 INdustrial PPC som max kan gå i 2000RPM i Push-pull så kan vara därför- Stör du dig på pumpen när du hör den? För det kan vara bra att ha den på max för att få ner vätsketempen fortare, vilket ju också gör att fläktarna kan gå tystare vilket borde minska det "totala" oljudet

...

Nej, inte alls. Bara så att jag kunde *ana* skillnaden mellan grundläget (50%?) och 100%, min gamla Haswell-E med sin CoolerMaster Septon riktigt viner i jämförelse

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ett gigabyte x570 i aorus pro samt en 3700x tills 3900x finns i lager på väg till mig nu 🤪

Permalänk
Medlem

På måndag får jag alla komponenter, förutom ryzen 9 cpun, värdelöst😟
Webhallen sade att dom skulle få in ett fåtal cpuer senare i juli

Permalänk
Medlem

Kommer AMD vänta med lanseringen av 3950X och försöka att fokusera på att kunna leverera de modeller som man nu redan släppt. Som det ser ut nu så är AMD långt efter efterfrågan i tillverkning på 3000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ett gigabyte x570 i aorus pro samt en 3700x tills 3900x finns i lager på väg till mig nu 🤪

Kul! Var köpte du dessa ifrån?

För min del blev det att skicka tillbaka mitt ASUS X370-I Gaming och blir att köpa Gigabyte X570 I Aorus, CPU:n lite osäker fortfarande men lutar mer åt 3900X då 3800X kommer nog inte skickas förrän augusti...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Har samma problem men tror inte att det är moderkortet som är problemet
Hade samma kylare och moderkort med en 2600 innan och den kunde visa rätt temp

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit ett lite längre inlägg i en annan tråd ("Vilka här kör Ryzen 3000 på B350/X370 / B450/X470?") ang. temps, minnesinställningar och ASUS-BIOS. Jag tänkte korslänka den här ifall nån är hjälpt av informationen samt kanske någon kunnig person här råkar snubbla in och kan hjälpa till. #17984445

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Kul! Var köpte du dessa ifrån?

För min del blev det att skicka tillbaka mitt ASUS X370-I Gaming och blir att köpa Gigabyte X570 I Aorus, CPU:n lite osäker fortfarande men lutar mer åt 3900X då 3800X kommer nog inte skickas förrän augusti...

@Icte

Netonnet.
Gigabyte x570 mitx har kraftig vrm del såg jag så vart den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Monterat MSI ACE i mitt O11 Dynamic nu i väntan på att 3900X ska dyka upp.
Noterade att en av de nio skruvarna som sätter moderkortet på plats (Den i mitten på mittenraden) är gömd under chipset/m.2-kylflänsen och inte går att skruva i utan att ta bort hela heatzinken och fläkten.

Kollade runt lite och det verkar som att x570-korten från ASUS har samma dilemma.
Känns som ett märkligt val då det i min värld är den som är "viktigast" för att lasta av tyng från grafikkortet?
Eller är detta inget problem?

@anders190 hur gjorde du med ditt Pro Carbon? Tog du bort stand-offen helt eller?

Nej, på Asus C8H-kortet behöver man inte ta bort hela kylflänslösningen för att montera dit skruven för moderkortet.
Det räcker med att ta bort den översta M.2 kylflänsen, som man oftast ändå gör för att montera på SSD:n.

Kylflänslösningen är uppdelat i tre delar där den överste och nedersta är oberoende av PCH-kylflänsen med fläkt.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Skrivet av vendelt:

Får mitt moderkort och 3900X från inet imorron. Hade extrem tur och fick en processor paketerad och skickad på fredagen några timmar efter att jag beställde när de var slutsålda. Hur det fungerar har jag ingen aning men jag klagar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonpojken:

Får mitt moderkort och 3900X från inet imorron. Hade extrem tur och fick en processor paketerad och skickad på fredagen några timmar efter att jag beställde när de var slutsålda. Hur det fungerar har jag ingen aning men jag klagar inte.

Du kanske gjorde som jag och betalade direkt? jag beställde de 9e och dom skickade i fredags, ligger förhoppningsvis på ica imorgon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Icte

Netonnet.
Gigabyte x570 mitx har kraftig vrm del såg jag så vart den.

Ja, max 420A totalt från VCORE VRM är inte illa. Är även tillräckligt för 3950X och dess 16 kärnor.

Sneglade även lite på ASUS variant (X570-I Gaming) men fortfarande rätt ovisst om vad för MOSFETs den kommer få. Sen är brädan inte heller släppt på marknaden av någon anledning. Tycker även Gigabyte har gjort väldigt bra ifrån sig i och med X570-moderkorten (bl.a. mycket bättre komponenter än tidigare, och en helt omdesignat UEFI) så kommer ge dem en chans för en gångs skull tänkte jag!

ASRocks.. Ja, jag vet inte riktigt vad ASRock tänkte på när de valde att ge sitt mITX kort endast 3 USB-portar och en M.2 plats istället för två... Visst, max 480A VCORE från VRM (om detta nu kommer att stämma, får se när brädan släpps) är schysst men i övrigt inget riktigt speciellt.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av vendelt:

18 Juli på min Ryzen 7 3800X är estimate så hoppas den skickas då

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Kör 2x8Gb Trident Z 3200 CL14-kit med 3900X i väntan på de två extra som är på väg...

Kört den i 3600 1:1 med 16-14-14-14 i 1,35V med en minnesfördröjning på 68,7ns.

Lyckats att klocka till 3400 med CL14 på 1,4V men den vägrar köra 3600 i CL15...

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Du kanske gjorde som jag och betalade direkt? jag beställde de 9e och dom skickade i fredags, ligger förhoppningsvis på ica imorgon

Nej, det var på faktura faktiskt. Hade lagt in en bevakning med min mailadress på processorn och det plingade till typ 13:00 på fredagen. Såg att alla 21 processorer försvann på under fem minuter men jag slängde in en beställning ifall, ifall. Tycker det känns lite underligt för jag tog för givet att de redan hade en rätt lång kö på 3900X.

Avbeställde iaf mina beställningar på komplett och webhallen så jag inte dubbelbokade en massa dyra datordelar och nu ska de anlända på ICA imorron enligt postnordappen som ännu, ta i trä, aldrig ljugit för mig angående leveransdatumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejonpojken:

Nej, det var på faktura faktiskt. Hade lagt in en bevakning med min mailadress på processorn och det plingade till typ 13:00 på fredagen. Såg att alla 21 processorer försvann på under fem minuter men jag slängde in en beställning ifall, ifall. Tycker det känns lite underligt för jag tog för givet att de redan hade en rätt lång kö på 3900X.

Avbeställde iaf mina beställningar på komplett och webhallen så jag inte dubbelbokade en massa dyra datordelar och nu ska de anlända på ICA imorron enligt postnordappen som ännu, ta i trä, aldrig ljugit för mig angående leveransdatumet.

Dom kanske singlar slant/rullar tärning med de i kö xD

Visa signatur