Vilka här kör Ryzen 3000 på B350/X370 / B450/X470?

Permalänk
Medlem

Hej,
Har precis byggt klart Ryzen bygget på b450 Mortar titanium samt 2x8 GB crosair vengeance LPX 3200/CL16. AMD rankar dessa som Compatibile. Senaste Bios från MSI (7B89vA7M(Beta version) med AMD ComboPI1.0.0.3a). Uppdaterat Chipset driver från amds hemsida:1.07.07.0725. Jag kan inte få mina minnen i något över 2933 oavsett om jag ökar Spänning till 1.45 eller om jag ökar latency till CL 18. EDIT: Kör nu på 2933/14 via Memory Try IT läget under MSI BIOS.

Är det någon annan med Mortar b450 titanium och crosair Vengerance minnen som kunnat köra på A-xmp eller fått upp dem till över 2933?

Funderar lite hur jag ska gå vidare.
1. Har ett par andra minnen (likadana fast 2x16) som jag kan testa med.
2. Byta ut till annan tillverkare.
3. Vänta på BiOS. På MSI b450 Mortar finns denna BIOS (7B89v18 finns med AMD ComboPI1.0.0.3ab) borde väll fungera är väll bara färgen som skiljer dessa två åt, eller?
4. annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Hej,
Har precis byggt klart Ryzen bygget på b450 Mortar titanium samt 2x8 GB crosair vengeance LPX 3200/CL16. AMD rankar dessa som Compatibile. Senaste Bios från MSI (7B89vA7M(Beta version) med AMD ComboPI1.0.0.3a). Uppdaterat Chipset driver från amds hemsida:1.07.07.0725. Jag kan inte få mina minnen i något över 2933 oavsett om jag ökar Spänning till 1.45 eller om jag ökar latency till CL 18.

Är det någon annan med Mortar b450 titanium och crosair Vengerance minnen som kunnat köra på A-xmp eller fått upp dem till över 2933?

Funderar lite hur jag ska gå vidare.
1. Har ett par andra minnen (likadana fast 2x16) som jag kan testa med.
2. Byta ut till annan tillverkare.
3. Vänta på BiOS. På MSI b450 Mortar finns denna BIOS (7B89v18 finns med AMD ComboPI1.0.0.3ab) borde väll fungera är väll bara färgen som skiljer dessa två åt, eller?
4. annat?

Angående 3 så avråder de starkt på msis forum från att använda mortars bios på titanium kortet.

Jag har själv problem med mina gskill 3200c14 att gå som de ska, får en massa whea errors när jag klockar minnet så jag har lämnat det på 2133 nu fram till nyare bios kommer. Ett annat problem på mitt b450i är att llc nivåerna inte verkar fungera som de ska, får samma spänning på cpun under last oavsett llc mode är satt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Angående 3 så avråder de starkt på msis forum från att använda mortars bios på titanium kortet.

Jag har själv problem med mina gskill 3200c14 att gå som de ska, får en massa whea errors när jag klockar minnet så jag har lämnat det på 2133 nu fram till nyare bios kommer. Ett annat problem på mitt b450i är att llc nivåerna inte verkar fungera som de ska, får samma spänning på cpun under last oavsett llc mode är satt till.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Jag kommer inte ens in i boot när jag sätter 3200. Som typ processorn inte ens startar. Måste flasha om bios via USB efter varje försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Okej. Jag kommer inte ens in i boot när jag sätter 3200. Som typ processorn inte ens startar. Måste flasha om bios via USB efter varje försök.

Kanske samma fel som på Asus? Att VBOOT Dram Voltage sätller sig på 1.2V, klart att 3200MHz inte fungerar då. Leta reda på det i bios och ändra till 1.35V.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kanske samma fel som på Asus? Att VBOOT Dram Voltage sätller sig på 1.2V, klart att 3200MHz inte fungerar då. Leta reda på det i bios och ändra till 1.35V.

Sanma problem på mitt. Hjälpte inte att höja dram volt. Jag väntar på nytt bios

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Sanma problem på mitt. Hjälpte inte att höja dram volt. Jag väntar på nytt bios

Det är INTE vanliga DRAM volt som behöver höjas, det är VBOOT Dram voltage ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är INTE vanliga DRAM volt som behöver höjas, det är VBOOT Dram voltage ....

Ok, mycket möjligt att jag blandat ihop det!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Kanske samma fel som på Asus? Att VBOOT Dram Voltage sätller sig på 1.2V, klart att 3200MHz inte fungerar då. Leta reda på det i bios och ändra till 1.35V.

Okej, Tack. Jag provade som den andre i denna tråd att höja vanliga voltage som inte hjälpte jag ska leta reda på VBOOT dram voltage och prova höja det. Återkommer om det hjälpte.

Permalänk
Medlem

TL;DR i slutet av inlägget, men läs gärna hela. Kanske kan både du och jag bli kloka tillsammans?

Jag byggde ny dator i fredags och köpte bl.a. följande:

ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) då detta varit rekommenderat lite överallt. (Kanske främst icke-Wi-Fi-versionen men jag kände att det kunde vara "bra att ha".)
Ryzen 9 3900X med en Noctua NH-U12A
2x8GB G.Skill 3600MHz CL15

Temps:

Idle ~35°C i Windows enl. Ryzen Master. Spänningarna verkar ligga där den ska enl. Robert Hallock. Under 1,0V vid Idle, runt 1,2-1,3V under load (Cinebench R20) och runt 1,45V när den boostar till.

Med några program igång (Discord, allehanda småprogram), några flikar i Firefox samt en 4k 60FPS-video rullande på YouTube så pendlar jag mellan 35-45°C.

~79-80°C när jag kör Cinebench R20 upprepade gånger. Ligger oftast på 79 men har någon enstaka gång hoppat strax över 80.

Minne:

Högsta frekvens jag lyckats boota med är 3333MHz 15-15-15-15-35. Har provat ex. 14-15-15-15-35 men där är det tvärstopp och en CMOS-reset som gäller. Även tvärstopp om jag provar 3400MHz och 15-15-15-15-35. Har ändrat DRAM VBoot Voltage till 1.35.

Bästa jag lyckats få till är 3200MHz med JEDEC timings 14-14-14-14-34. Satte FCLK Frequency på 1600MHz. Har ej försökt tighta till timings ytterligare. Återigen, har inte provat över 1.35V. Modulerna sitter i rätt slots.

Jag hoppas givetvis att detta blir bättre om ASUS kan få tummen ur och släppa en ny version med senaste/bästa AGESA. Blir inte detta löst inom en vecka så tror jag ev. att jag ångerrättar mitt moderkort och köper något annat. Gigabyte verkar få mycket beröm... Tydligen ska inte fläkten vara allt för jobbig heller på X570-korten, vilket var anledningen till att jag valde ett X470 från början.

Jag är något förvirrad när det kommer till ASUS BIOS v.2406... Jag känner till många av buggarna/problemen men jag försöker göra det bästa av situationen under tiden.

Jag har läst all info jag kommit över på r/AMD, här, ROG-forum osv. men jag lyckas ändå inte få klarhet i vissa grejer.

Exempelvis så vill jag prova aktivera PBO, XFR och sådana trevliga funktioner då jag ej tänkt överklocka manuellt, utan bara tänker låta den göra sitt jobb och sedan ställa in allt annat så optimalt jag kan. Under menyn Extreme Tweaker finns Core Performance Boost där jag kan välja Auto/Enabled/Disabled. Hittar foruminlägg från 2017 där folk pratar om att detta är just PB/XFR.

Och här kommer det: MEN!

Gräver jag vidare i den här ohyggligt röriga BIOSet så kan jag även hitta Ai Overclock Tuner där jag kan välja Auto/Default/Manual/D.O.C.P. Standard. Jag har inte pillat speciellt mycket här förutom att jag provat välja D.O.C.P. och fick då minnestimings på 20+ nånting.

Tittar jag vidare genom menyerna kommer jag till Advanced och där under finns AMD CBS, där inne finns CPU Common Options, och där under finns Core Performance Boost, IGEN.

Vidare under AMD CBS finns DDR4 Common Options, och även här kan jag välja att sätta frekvenser och timings till RAM-minnet precis som under Extreme Tweaker-menyn. Under AMD CBS\NBIO Common Options finns XFR Enhancement. Går jag in där möts jag av en väldigt avskräckande WARNING så det har jag inte vågat fortsätta pilla med eftersom jag inte känner att jag är säker på vad allt gör i det här BIOSet.

Då fortsätter vi. Under Advanced finns även AMD Overclocking. Här hittar vi mer av samma, återigen. Manual CPU Overclocking, DDR and Infinity Fabric Frequency/Timings, Precision Boost Overdrive samt lite spänningskontroller.

Det finns alltså möjlighet att ändra minnesinställningar på inte mindre än tre olika ställen. Överklocka lite här och lite där. Core Performance Boost hittar jag på minst två olika ställen.

----------

TL;DR: Temperaturer verkar okej(?).

Vissa säger att det fungerar bra med deras minnen, andra inte. För mig är det tyvärr det sistnämnda.

ASUS 2406-BIOS är fruktansvärt rörigt med flertalet funktioner utspridda och kopierade till två-tre olika ställen vilket inte gör det direkt enkelt eller logiskt.

Jag hoppas jag kan få kläm på allt. Jag vill egentligen bara ställa in grejerna "rätt" så att processorn kan boosta så mycket den klarar av med min kylning, och jag vill kunna dra nytta av de nya/förfinade funktionerna AMD släppt till 3000-serien såsom PBO och XFR samtidigt som jag kan köra mina minnen enligt specifikation som minst.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag både bidrog med information samtidigt som jag hoppas jag kan få hjälp av er som vet vad ni pratar om. Jag bifogar även ett par skärmdumpar ifall det bidrar med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurbitz:

TL;DR i slutet av inlägget, men läs gärna hela. Kanske kan både du och jag bli kloka tillsammans?

Jag byggde ny dator i fredags och köpte bl.a. följande:

ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) då detta varit rekommenderat lite överallt. (Kanske främst icke-Wi-Fi-versionen men jag kände att det kunde vara "bra att ha".)
Ryzen 9 3900X med en Noctua NH-U12A
2x8GB G.Skill 3600MHz CL15

Temps:

Idle ~35°C i Windows enl. Ryzen Master. Spänningarna verkar ligga där den ska enl. Robert Hallock. Under 1,0V vid Idle, runt 1,2-1,3V under load (Cinebench R20) och runt 1,45V när den boostar till.

Med några program igång (Discord, allehanda småprogram), några flikar i Firefox samt en 4k 60FPS-video rullande på YouTube så pendlar jag mellan 35-45°C.

~79-80°C när jag kör Cinebench R20 upprepade gånger. Ligger oftast på 79 men har någon enstaka gång hoppat strax över 80.

Minne:

Högsta frekvens jag lyckats boota med är 3333MHz 15-15-15-15-35. Har provat ex. 14-15-15-15-35 men där är det tvärstopp och en CMOS-reset som gäller. Även tvärstopp om jag provar 3400MHz och 15-15-15-15-35. Har ändrat DRAM VBoot Voltage till 1.35.

Bästa jag lyckats få till är 3200MHz med JEDEC timings 14-14-14-14-34. Satte FCLK Frequency på 1600MHz. Har ej försökt tighta till timings ytterligare. Återigen, har inte provat över 1.35V. Modulerna sitter i rätt slots.

Jag hoppas givetvis att detta blir bättre om ASUS kan få tummen ur och släppa en ny version med senaste/bästa AGESA. Blir inte detta löst inom en vecka så tror jag ev. att jag ångerrättar mitt moderkort och köper något annat. Gigabyte verkar få mycket beröm... Tydligen ska inte fläkten vara allt för jobbig heller på X570-korten, vilket var anledningen till att jag valde ett X470 från början.

Jag är något förvirrad när det kommer till ASUS BIOS v.2406... Jag känner till många av buggarna/problemen men jag försöker göra det bästa av situationen under tiden.

Jag har läst all info jag kommit över på r/AMD, här, ROG-forum osv. men jag lyckas ändå inte få klarhet i vissa grejer.

Exempelvis så vill jag prova aktivera PBO, XFR och sådana trevliga funktioner då jag ej tänkt överklocka manuellt, utan bara tänker låta den göra sitt jobb och sedan ställa in allt annat så optimalt jag kan. Under menyn Extreme Tweaker finns Core Performance Boost där jag kan välja Auto/Enabled/Disabled. Hittar foruminlägg från 2017 där folk pratar om att detta är just PB/XFR.

Och här kommer det: MEN!

Gräver jag vidare i den här ohyggligt röriga BIOSet så kan jag även hitta Ai Overclock Tuner där jag kan välja Auto/Default/Manual/D.O.C.P. Standard. Jag har inte pillat speciellt mycket här förutom att jag provat välja D.O.C.P. och fick då minnestimings på 20+ nånting.

Tittar jag vidare genom menyerna kommer jag till Advanced och där under finns AMD CBS, där inne finns CPU Common Options, och där under finns Core Performance Boost, IGEN.

Vidare under AMD CBS finns DDR4 Common Options, och även här kan jag välja att sätta frekvenser och timings till RAM-minnet precis som under Extreme Tweaker-menyn. Under AMD CBS\NBIO Common Options finns XFR Enhancement. Går jag in där möts jag av en väldigt avskräckande WARNING så det har jag inte vågat fortsätta pilla med eftersom jag inte känner att jag är säker på vad allt gör i det här BIOSet.

Då fortsätter vi. Under Advanced finns även AMD Overclocking. Här hittar vi mer av samma, återigen. Manual CPU Overclocking, DDR and Infinity Fabric Frequency/Timings, Precision Boost Overdrive samt lite spänningskontroller.

Det finns alltså möjlighet att ändra minnesinställningar på inte mindre än tre olika ställen. Överklocka lite här och lite där. Core Performance Boost hittar jag på minst två olika ställen.

----------

TL;DR: Temperaturer verkar okej(?).

Vissa säger att det fungerar bra med deras minnen, andra inte. För mig är det tyvärr det sistnämnda.

ASUS 2406-BIOS är fruktansvärt rörigt med flertalet funktioner utspridda och kopierade till två-tre olika ställen vilket inte gör det direkt enkelt eller logiskt.

Jag hoppas jag kan få kläm på allt. Jag vill egentligen bara ställa in grejerna "rätt" så att processorn kan boosta så mycket den klarar av med min kylning, och jag vill kunna dra nytta av de nya/förfinade funktionerna AMD släppt till 3000-serien såsom PBO och XFR samtidigt som jag kan köra mina minnen enligt specifikation som minst.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag både bidrog med information samtidigt som jag hoppas jag kan få hjälp av er som vet vad ni pratar om. Jag bifogar även ett par skärmdumpar ifall det bidrar med något.

https://i.imgur.com/JUYWles.jpghttps://i.imgur.com/p5HTvo8.jpg

Med tidig bios/agesa behöver du sätta mycket manuellt, kör du auto på subtimings och spänningar samt motståndsvärden för imc så blir resultatet sämre. Du kan prova docp med att ladda stilts optimerade timings och vad det gäller flera ställen för samma sak så gör det i sig inget annat än att det kan upplevas rörigt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurbitz:

TL;DR i slutet av inlägget, men läs gärna hela. Kanske kan både du och jag bli kloka tillsammans?

Jag byggde ny dator i fredags och köpte bl.a. följande:

ASUS ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) då detta varit rekommenderat lite överallt. (Kanske främst icke-Wi-Fi-versionen men jag kände att det kunde vara "bra att ha".)
Ryzen 9 3900X med en Noctua NH-U12A
2x8GB G.Skill 3600MHz CL15

Temps:

Idle ~35°C i Windows enl. Ryzen Master. Spänningarna verkar ligga där den ska enl. Robert Hallock. Under 1,0V vid Idle, runt 1,2-1,3V under load (Cinebench R20) och runt 1,45V när den boostar till.

Med några program igång (Discord, allehanda småprogram), några flikar i Firefox samt en 4k 60FPS-video rullande på YouTube så pendlar jag mellan 35-45°C.

~79-80°C när jag kör Cinebench R20 upprepade gånger. Ligger oftast på 79 men har någon enstaka gång hoppat strax över 80.

Minne:

Högsta frekvens jag lyckats boota med är 3333MHz 15-15-15-15-35. Har provat ex. 14-15-15-15-35 men där är det tvärstopp och en CMOS-reset som gäller. Även tvärstopp om jag provar 3400MHz och 15-15-15-15-35. Har ändrat DRAM VBoot Voltage till 1.35.

Bästa jag lyckats få till är 3200MHz med JEDEC timings 14-14-14-14-34. Satte FCLK Frequency på 1600MHz. Har ej försökt tighta till timings ytterligare. Återigen, har inte provat över 1.35V. Modulerna sitter i rätt slots.

Jag hoppas givetvis att detta blir bättre om ASUS kan få tummen ur och släppa en ny version med senaste/bästa AGESA. Blir inte detta löst inom en vecka så tror jag ev. att jag ångerrättar mitt moderkort och köper något annat. Gigabyte verkar få mycket beröm... Tydligen ska inte fläkten vara allt för jobbig heller på X570-korten, vilket var anledningen till att jag valde ett X470 från början.

Jag är något förvirrad när det kommer till ASUS BIOS v.2406... Jag känner till många av buggarna/problemen men jag försöker göra det bästa av situationen under tiden.

Jag har läst all info jag kommit över på r/AMD, här, ROG-forum osv. men jag lyckas ändå inte få klarhet i vissa grejer.

Exempelvis så vill jag prova aktivera PBO, XFR och sådana trevliga funktioner då jag ej tänkt överklocka manuellt, utan bara tänker låta den göra sitt jobb och sedan ställa in allt annat så optimalt jag kan. Under menyn Extreme Tweaker finns Core Performance Boost där jag kan välja Auto/Enabled/Disabled. Hittar foruminlägg från 2017 där folk pratar om att detta är just PB/XFR.

Och här kommer det: MEN!

Gräver jag vidare i den här ohyggligt röriga BIOSet så kan jag även hitta Ai Overclock Tuner där jag kan välja Auto/Default/Manual/D.O.C.P. Standard. Jag har inte pillat speciellt mycket här förutom att jag provat välja D.O.C.P. och fick då minnestimings på 20+ nånting.

Tittar jag vidare genom menyerna kommer jag till Advanced och där under finns AMD CBS, där inne finns CPU Common Options, och där under finns Core Performance Boost, IGEN.

Vidare under AMD CBS finns DDR4 Common Options, och även här kan jag välja att sätta frekvenser och timings till RAM-minnet precis som under Extreme Tweaker-menyn. Under AMD CBS\NBIO Common Options finns XFR Enhancement. Går jag in där möts jag av en väldigt avskräckande WARNING så det har jag inte vågat fortsätta pilla med eftersom jag inte känner att jag är säker på vad allt gör i det här BIOSet.

Då fortsätter vi. Under Advanced finns även AMD Overclocking. Här hittar vi mer av samma, återigen. Manual CPU Overclocking, DDR and Infinity Fabric Frequency/Timings, Precision Boost Overdrive samt lite spänningskontroller.

Det finns alltså möjlighet att ändra minnesinställningar på inte mindre än tre olika ställen. Överklocka lite här och lite där. Core Performance Boost hittar jag på minst två olika ställen.

----------

TL;DR: Temperaturer verkar okej(?).

Vissa säger att det fungerar bra med deras minnen, andra inte. För mig är det tyvärr det sistnämnda.

ASUS 2406-BIOS är fruktansvärt rörigt med flertalet funktioner utspridda och kopierade till två-tre olika ställen vilket inte gör det direkt enkelt eller logiskt.

Jag hoppas jag kan få kläm på allt. Jag vill egentligen bara ställa in grejerna "rätt" så att processorn kan boosta så mycket den klarar av med min kylning, och jag vill kunna dra nytta av de nya/förfinade funktionerna AMD släppt till 3000-serien såsom PBO och XFR samtidigt som jag kan köra mina minnen enligt specifikation som minst.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag både bidrog med information samtidigt som jag hoppas jag kan få hjälp av er som vet vad ni pratar om. Jag bifogar även ett par skärmdumpar ifall det bidrar med något.

https://i.imgur.com/JUYWles.jpghttps://i.imgur.com/p5HTvo8.jpg

Sätt bara PBO på "Enabled" på vanliga klocksidan, ändra inga inställningar, strunta i duplikaten. Du ser i Ryzen Master om det är aktiverat.
XFR under CBS har jag alltid kört "Agree", inget har brunnit upp, men jag vet inte heller om det gjorde något.

Du kan i princip köra auto på allt som inte är spänningar, utom minnestimings.

Vcore kan vara bra med en lättare minus offset, -0.01-0.05V. PÅ SOC kan en positiv offset +0.1V förbättra minnesklocken. Du kan utan vidare testa 1.4-1.45V på minnena, över 1.45V brukar minnestempen börja stiga sakta vid load.

VTT_DDR under AI Tweak kan gilla 0.725V, resten på auto.

Vill du köra udda minnestimings måste du stänga av Gear Down Mode, men Ryzen brukar gilla jämna timings i alla fall. Som 14, 16, 18 osv

Du borde testa dina minnen i 3600 16-16-16-36-58-1T på 1.4V, det borde dom klara. En kritisk inställning är tRFC som ofta lägger sig för lågt, jag måste ha över 400 för membench stabilitet. En annan inställning som är värd att prova olika alternativ är ProcODT, det brukar rekommenderas 60 Ohm men mina minnen är mest stabila på 80 Ohm.

Du kan ha stor hjälp av Ryzen Dram Calculator, den är visserligen gjord för Ryzen 2000 men fungerar inställningarna på 2000 gör dom också ofta det på 3000 också eftersom IMC helt enkelt är bättre.

Sen cirkulerar det ett Beta Bios på ROG Forum, bara för WiFi-kortet men det har ju du, Bios 0068. Det har en avskräckande bugg som sätter SoC voltage för högt på 1.35V men det borde fungera med en minus offset på -0.25V. Tydligen skall minnesklocken i alla fall vara bättre på det bioset. Kan bara installeras med Bios Flashback.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har ett X370 Professional Gaming vilket kör samma PCB och delvis bios som Taichi, får min 3900x på måndag om PostNord inte schablar sig. Ännu verkar AGESA vara kvar på 1.0.0.1 för bägge borden, förhoppningsvis kommer 1.0.0.3AB eller högre baserad uefi ut snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller tummarna att PostNord inte tabbar sig. Lär dröja innan jag kan lägga vantarna på en, är soprent i hela Kanada just nu.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag ska pilla runt lite till och se vad jag kan åstadkomma.

Vad det gäller minnena så har jag som sagt inte gått över 1,35V än heller. Vad jag förstått, som även ni säger, kan man gå upp till 1,45V utan större problem på minnena. Det borde kunna ge mig åtminstone mina 3600@CL15. Jag har väldigt bra luftflöde i burken så det borde vara lugnt. Jag har dragit hem Ryzen DRAM Calc men inte utforskat det jättemycket än.

Ang. samma options på flera olika ställen så gav det mig ett oseriöst och osäkert intryck, varför jag inte ville härja runt för mycket i fall att jag skulle råka göra något felaktigt.

@the squonk: När du säger PBO Enabled på "Vanliga" klocksidan, menar du under Extreme Tweaker->Core Performance Boost eller är det under Advanced->AMD Overclocking->Precision Boost Overdrive?

Permalänk
Medlem

För er som strular med minnen så kika på detta inlägg

#17984742

Jag har frågat Robert Hallock direkt på twitter efter värden som anses vara safe att köra på zen2 och jag hoppas han nappar & ger svar, de värden jag anger där är safe för Zen och Zen+

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av qurbitz:

Tack för svaren! Jag ska pilla runt lite till och se vad jag kan åstadkomma.

Vad det gäller minnena så har jag som sagt inte gått över 1,35V än heller. Vad jag förstått, som även ni säger, kan man gå upp till 1,45V utan större problem på minnena. Det borde kunna ge mig åtminstone mina 3600@CL15. Jag har väldigt bra luftflöde i burken så det borde vara lugnt. Jag har dragit hem Ryzen DRAM Calc men inte utforskat det jättemycket än.

Ang. samma options på flera olika ställen så gav det mig ett oseriöst och osäkert intryck, varför jag inte ville härja runt för mycket i fall att jag skulle råka göra något felaktigt.

@the squonk: När du säger PBO Enabled på "Vanliga" klocksidan, menar du under Extreme Tweaker->Core Performance Boost eller är det under Advanced->AMD Overclocking->Precision Boost Overdrive?

Svårt att säga, eftersom menyerna flyttar på sig när man sätter i en Ryzen 3000. Men jag skulle tippa på alternativ 2, för det heter "Precision Boost Overdrive"

Har man en Ryzen 2000 är det enklare, för då är det Extreme Tweaker -> Precision Boost Overdrive -> Enable.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Kör en 3600 i mitt b350i pro AC med biosen som var länkade på msi’s hemsida.
Verkar fungera fint kör dock mina minnen i 3000. Testade högre men då kraschade den slumpmässigt. Men helt klart ett lyft från min 1600, så jag är nöjd😁

Permalänk
Medlem

@the squonk: Okej, tack. Visste inte att det blev olika. Jag misstänkte dock att det var den du sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Verkar vara många som har problem att få ihop en 3000 cpu med äldre MSI moderkort. Nån här som kör MSI och upplevt problem med flashning av bios?

Beställde ett B450 Tomahawk igår och börjar bli orolig att de inte ska fungera efter flashning.

MSI x370 B450 x470

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte ett b450 tomahawk och en 3700x. Postar inte för mig tyvärr...

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Jag köpte ett b450 tomahawk och en 3700x. Postar inte för mig tyvärr...

Kommer säkert att komma en uppdaterad bios framöver som förhoppningsvis löser problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Fått hem två 3900x och har hunnit installera den ena på mitt befintliga ASUS X470 Prime Pro. Hade uppdaterat både bios och chipset drivers innan bytet och efter några svarta skärmar har allt lirat fint. Kunde inte gå upp på XMP-profilerna direkt men lyckades jobba mig upp stegvis till 3200 mhz på mina G.Skill Flare till slut.

I övrigt inga buggar i BIOS (vad jag har sett) och processorn verkar bete sig som den ska. Får lite låga scores i Geekbench, men i Cinebench ligger jag som typ alla reviewers så misstänker att själva processorn spinner på. Kör på en gammal installation av Windows så får grotta i det där senare när det är dags att formatera nästa vecka.

Däremot har jag ett problem med Ryzen Master. Fick felmeddelande om att jag behövde en ny version, så sagt och gjort tog jag hem den nya. Avinstallerade den gamla och ska installera den nya, men möts då av detta felmeddelande. Kan dock fortfarande installera gamla versioner av programvaran (som inte stödjer Zen 2) men med den nya är det tvärstopp. Rätt mån om att få igång programvaran då andra monitor-program rör till det för processorns power states.

http://www.bilddump.se/bilder/20190714011720-155.4.134.177.JPG

Har gjort det enkla och kikat igenom efter filer på hårddisken samt gjort en sökning i regedit, utan resultat. Även använt CCleaner för att rensa registret på old stuff.

Några idéer? Tack på förhand!

jag fick samma problem på min, återkom gärna om du hittar en lösning.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@Oppna: jag tog hem en ryzen 3600 och tomahawk. Tror inte du lyckats uppdatera bios. Måste formatera om en sticka till fat32. Och får endast vara max 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

jag fick samma problem på min, återkom gärna om du hittar en lösning.

Letat med ljus och lykta efter lösningar. Varken AMD removal tool eller ominstallation av Chipset Drivers löste biffen heller.

Lutar åt att formatera burken nu, då jag vill kunna testa gränserna på nya leksaken.

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Letat med ljus och lykta efter lösningar. Varken AMD removal tool eller ominstallation av Chipset Drivers löste biffen heller.

Lutar åt att formatera burken nu, då jag vill kunna testa gränserna på nya leksaken.

Jag har också problem med ryzen master, dock inte riktigt samma (får driver not installed properly). För mig funkar avinstallation, omstart, installation för att få igång det. Utan omstart ligger nått kvar och skräpar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en del både här och på Reddit om diverse problem med Ryzen 3000 och B450/x470 började jag nojja för mycke. Avbeställde Tomahawken hos Inet som dom inte skulle få in förrän 1/8 och beställde istället ett "budget kort". Msi x570 gaming plus, jag vet dyrare, men känner att jag orkar inte vänta på att dom får hem de och att Msi ska komma med en stabil bios. Känns för stunden som ett lotteri ifall grejerna ska lira ihop eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Efter att ha läst en del både här och på Reddit om diverse problem med Ryzen 3000 och B450/x470 började jag nojja för mycke. Avbeställde Tomahawken hos Inet som dom inte skulle få in förrän 1/8 och beställde istället ett "budget kort". Msi x570 gaming plus, jag vet dyrare, men känner att jag orkar inte vänta på att dom får hem de och att Msi ska komma med en stabil bios. Känns för stunden som ett lotteri ifall grejerna ska lira ihop eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för problem du pratar om?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Vad är det för problem du pratar om?

Han menar nog att en del inte lyckas boota alls med Ryzen 3000, kan vara lite halvjobbigt att råka ut för.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Han menar nog att en del inte lyckas boota alls med Ryzen 3000, kan vara lite halvjobbigt att råka ut för.

Jo, jag har beställt ett MSI Tomahawk B450, väntar på leverans, men tycker priset för X570 är för dyrt för att motiveras.
Men tråkigt om man inte får igång 3000 serien på moderkortet :S

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Jo, jag har beställt ett MSI Tomahawk B450, väntar på leverans, men tycker priset för X570 är för dyrt för att motiveras.
Men tråkigt om man inte får igång 3000 serien på moderkortet :S

Absolut, det lär garanterat komma bios som fungerar, men väntan ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5 3400G Processor
Socket-AM4, 4-Core, 8-Thread, 3.7GHz, 4MB cache, 65W
Art. nr: 1132200
37 st i lager (1-3 vardagar leveranstid)
1.729,00

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB
2x8GB DDR4 3200MHz (PC4-25600) CL16, XMP 2.0, svart
Art. nr: 1131066
74 st i lager (1-3 vardagar leveranstid)
899,00

Gigabyte B450M DS3H, Socket-AM4
Moderkort, mATX, B450, DDR4, 2x PCIe-x16, M.2, USB 3.1

Art. nr: 1080529
30 st i lager (1-3 vardagar leveranstid)
909,00

3500 spänn för få en dator som ja kan spela rätt mycket spel på med ok fps... för endast 3500kr och drar mindre ström ska ha datorn mest till bot på ett gammalt spel från 2004 och behöver inget graffekort typ.... har ingen gammal cpu så vetifan hur ja ska flasha moderkort bara

Tror ni de moderkortet supportar cpun?

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Jag har också problem med ryzen master, dock inte riktigt samma (får driver not installed properly). För mig funkar avinstallation, omstart, installation för att få igång det. Utan omstart ligger nått kvar och skräpar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte redan hittat det här så har det att göra med en registernyckel från en tidigare installation som inte tas bort ordentligt:

https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/cc3644/ryzen_master...

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".