Vilka här kör Ryzen 3000 på B350/X370 / B450/X470?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Innan jag lämnade kontoret under gårdagen fick jag för mig att testa Ryzen 3000 på två olika B350-moderkort. Processorn var en Ryzen 7 3700X och minnena 2 x 8 GB G.Skill Flare X 3200 MHz.

Asus Prime B350-Plus

Det här valde jag främst för att det var ett billigt och förhållandevis populärt alternativ att köpa ihop med första generationens Ryzen (vill minnas att @ClintBeastwood kör ett sådant). Stötte först på patrull att det vägrade starta med minnena i 3200 MHz, men efter att ha vridit ner till 2933 MHz sparkade allt igång.

Prestanda- och klockfrekvensmässigt såg allt bra ut och låg i linje med de resultaten vi fick ihop med Crosshair VIII Hero. Även Precision Boost Overdrive lirade som det skulle och gav en mindre ökning i frekvens.

Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI

Den här modellen plockade jag fram ur gömmorna för att @veckans tipsat oss om att Gigabyte verkade ha aktiverat stöd för PCI Express 4.0 på den här brädan. Kickade igång utan några som helst problem med minnena ställda till 3200 MHz och presterade även denna gång likvärdigt med resultaten vi fick ut från Crosshair VIII Hero, med undantag för PBO som inte verkade ha någon effekt överhuvudtaget.

Något annat som faktiskt fungerade var PCI Express 4.0. Slängde in ett Radeon 5700 XT, vilket GPU-Z rapporterade körde över PCIE 4. Bekräftade detta med 3DMark PCI Feature Test som matade ut korrekta siffror för ett kort som körs över PCIE 4. Mycket intressant, och det återstår att se om detta låses ner i en framtida AGESA-uppdatering.

Kanske intel kan lära såg något här? Riktigt bra nyheter för dem som sitter med 1:gen ryzen!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Kan också vara att dom inte uppdaterat listor korrekt, mitt x370 hade 3800x som största modell i CPU support, tills idag, då lades 3900x till. Tror de flesta moderkortstillverkare har lite svårt att hinna uppdatera all info korrekt, vi pratar 184 modeller med stöd för Zen2 icke inkluderat x570

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, intressant! Får se om de uppdaterar då. Senaste BIOS, 4801, var tillgängligt länge men uppdaterad CPU QVL skedde först igår eftermiddag. Men det behöver som du säger inte vara sista gången de uppdaterar listan. Den klarar trots allt 2700X vilken bör dra snarlikt av systemet som en 3900X gör.

Är ju faktiskt en sån där sak man ändå vill testa för att se om det verkligen fungerar. Tjusningen med plattformar som håller mer än en generation är ju just att kunna uppgradera delar av systemet.

Permalänk
Avstängd

Körde AIDA memtest, och får väldigt lågt på Write delen. Någon som har någon ide varför?
För övrigt funkar allt prima med 3600 och Gigabyte Aorus Pro bios F40. Men som sagt, får väldigt låg
write på minnena. Hade inte detta på min 2700 med samma minne och moderkort.

https://imgur.com/a/cYcQMF9

Permalänk
Medlem

@robko: Läste något där man trodde att detta hade med att enbart en chiplet används på allt under 3900x, för på 3900x blir skrivhastigheten som den bör.

edit: bara för att man precis skrivit klart så hittar man det

https://youtu.be/oDVUdpcKZMA?t=1384

Han nämner att bussen är bara 16bit wide för write, men 32bit wide för read.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

intresserad ifall någon kör på en msi b450 board, tex tomahawk eller gaming pro carbon AC. MSI's beta bios ska tydligen vara lite si och så..

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

@sugu

Jag har precis kommit hem från mitt postombud med Ryzen 3700X och MSI B450M mortar titanium. Uppdaterar när jag flashat bios.

Permalänk
Medlem

Registerade mig på MSIs hemsida och drog en fråga till supporten om när det kommer stöd för b350 tomahawk. Fick ett väldigt generiskt svar.

Citat:

Thanks for contacting MSI technical support.

Regarding your concern, please don't worry about it and we will release new BIOS for the CPU soon, please focus on the BIOS information on msi website. Thanks!

https://www.msi.com/blog/the-latest-bios-for-amd-300-400-seri...

https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-TOMAHAWK#down-bi...

Thanks for your cooperation in advance!

Permalänk
Medlem

Någon som testat Version 5007 på X470 Prime Pro än?

Stabilt eller lika mycket buggar som övriga ASUS kort?

Permalänk
Medlem

Har flashat bios och installerar Windows nu. Hade massa strul tyvärr. Tog lång tid att ens nå bios och därifrån kunde jag inte boota till min USB. Men nu fungerar det bra. Se spoiler om intresserad av det banala felet. Har inte pillat så mycket med bios än, kommer testa lite minneskonfigurationet senare. Men såg att vcore var galet högt, typ 1.44, så jag sänkte till 1.3.

Vad var felet? Skärmkabeln... Använder ett gammalt gtx 460 som har 3 utgångar (DVI x 2 och 1 x mini hdmi). Hittade allt utom en DVI-kabel och skulle koppla till äldre skärm utan hdmi, hittade två adaptrar som möjliggjorde koppling (mini hdmi till hdmi till VGA) vilket jag först använde. I min frustration grävde jag till slut fram en DVI från en skärmkartong i förrådet och efter att ha kopplat in den så funkar det fint.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Funiculus: Tur det ordnade sig
Får hoppas allt fungerar enligt plan från och med nu

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

3600x med ASrock B350.
Dock problem med hastigheten på minnena, verkar dock vara lösning med hjälp från en annan tråd.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Imorgon landar min 3600x till mitt Asus rog strix B350, har problem med att få minnena att gå i 3200MHz nu med min 1600 (Dock så är minnena 3000MHz minnen med hynixchip) och jag räknar inte med att det är någon skillnad med nya CPUn.

Permalänk
Skrivet av snutte:

Bra tråd!
Jag plockade upp ett msi b350 tomahawk + chassi här på forumet för en hemhundring och hoppas klämma in en ryzen 3000 (inte bestämt vilken) inom några veckor i den när allt damm efter lanseringen lagt sig, när bios släppts osv så jag kan flasha (med hjälp av någon vänlig själ eller butik).

Och skulle supporten suga får jag hitta en begagnad ryzen 2000. Jag lär ändå bli nöjd med en bra uppgradering från min i5 2500k.

Kolla om det inte går att uppdatera BIOS på kortet utan CPU. Det går på en del nyare MSI-kort.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köra min 3700X på mitt MSI x370 Krait Gaming (jag verkar vara den enda i världen med detta kort). Men har en känsla av att det kommer gå sådär. Kan posta lite info här när prollen har kommit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Klart mer effektivt att kyla med luft än med AIO på B350 och x370 med Ryzen 3000. VRM får gratis kylning.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-o...

Det som är synd med "gamla" moderborden är att dom är värdelösa på minneklock.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ska uppgradera min htpc som jag även har som speldator.
Det fick bli en 3600 som kommer med posten i morgon och msi B450 GAMING PRO CARBON AC samt corsair 3200 LPX 2x8.
Undrar när msi släpper riktig bios. Där finns ju en beta, men skulle kännas skönt med något lite mer färdigt. Nån som testat beta biosen på nått av msi b450x470 moderkorten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Hej! Funderar på att köpa ett 3600x. Läste på MSI's hemsida att vissa moderkort har någon dedikerad knapp för att flasha BIOS med:

https://www.msi.com/blog/the-latest-bios-for-amd-300-400-seri...

Så att flasha med den verkar hur enkelt som helst. Två frågor:

1. Hur vet jag vilka kort som har denna funktion?
2. Har andra moderkortstillverkare denna funktion på sitt moderkort?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Har ingen Ryzen än, men det blir B450 Tomahawk som ska ha support upp till 3800X enligt listan men jag nöjer mig med 3600 eller 3600X med 3200 minnen RipJaw om dessa går att beställa (verkar vara slut överallt) Finns ju ingen anledning att betala mer än nödvändigt. Tomahawk tror jag har en s.k flashbutton för BIOS flashning på baksidan

Edit:
MSI Tomahawk B450
1 Flash BIOS Button
2 PS/2 Combo Port
3 USB 3.1 Gen1
4 LAN Port
5 HD Audio Connectors
6 USB 2.0 Port
7 DVI-D Port
8 HDMI Port
9 USB 3.1 Gen2 Type A+C

Jag håller på att lära mig hur man installerar detta på Windows 7 (vägrar släppa 7:an än) Har hittat ett program som installerar USB 3 och NVMe dirivers med Gigabyte Windows USB Installation Tool

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Hej! Funderar på att köpa ett 3600x. Läste på MSI's hemsida att vissa moderkort har någon dedikerad knapp för att flasha BIOS med:

https://www.msi.com/blog/the-latest-bios-for-amd-300-400-seri...

Så att flasha med den verkar hur enkelt som helst. Två frågor:

1. Hur vet jag vilka kort som har denna funktion?
2. Har andra moderkortstillverkare denna funktion på sitt moderkort?

Moderkort som kan uppdatera bios utan processor:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1562656-moderkort-som-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Vart är alla som köpte Crosshair VII Hero ( C7H )? Ingen som fått sina grejer och kan delge lite information om hur det lirar ihop? Jag har själv ett C7H Wi-Fi som väntar på resten av grejerna men det vore kul att få höra lite från er som redan är igång!

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 - Asus Prime B450 Plus - Hyperx 2x8GB DDR4 3200MHz CL16 Predator + Bios 1607 = Allt fungerar precis som det ska. Minnet går i 3200MHz, Processorn klockar upp i 4.2GHz på alla kärnor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Köpte ett Asus ROG Strix B450-I av @Näbbdjuret till mitt nya bygge och då jag ändå behövde dra in till kontoret för att flasha om det för Ryzen 3000-kompatibilitet så körde jag samma snabba tester som de två föregående modellerna jag skrev om tidigare.

Asus ROG Strix B450-I

Slängde in en Ryzen 7 3700X och prestandamässigt såg allt grönt ut när jag crosscheckade mot resultatet från testlabbet. Hade dock en del problem med att få G.Skill FlareX-minnena att rulla i 3200 MHz med 14-14-14-34 timings. Mycket möjligt att den här brädan är drabbad av för låg DRAM-spänning vid boot som bland annat @tellus82 har pratat om, men det finns dessvärre inga sådana inställningsmöjligheter i UEFI för den här modellen.

Allt rullar i vilket fall som helst med 3200 MHz 16-16-16-36 och slängde även in ett par G.Skill Trident Royale och körde dem i 3600 MHz 16-16-16-36 utan problem.

Sist men inte minst PCI Express 4.0, vilket UEFI-rapporterar att moderkortet är kapabelt till med nuvarande BIOS som finns ute. Detta stämmer! Körde vanliga repan med 3DMark PCI Express feature test och det matade korrekta siffror med Radeon 5700 XT.

Permalänk
Medlem

Kan göra en uppdatering angående 3700X på B450M MSI mortar titanium. Det har rullat på bra det jag hunnit testa, tyvärr behöver jag invänta en del till min vattenkylning innan jag kan testa mer (har lyckats tappa bort en mounting bracket, suck).

Men kan konstatera att:
- Single-core boost upp till 4399 uppnås vid enkeltrådad cinebench-test (v-core 1.296, har inte fifflat mer med inställningar).
- Mina minnen rullar på i stock och har gjort ett windows-test utan fel (3200 MHz, 16-18-18-36). Har tänkt testa en mild klock men har inga större förhoppningar.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600
noctua u9b se2
B450 GAMING PRO CARBON AC
corsair 3200 LPX 2x8
Det var inga problem att byta till betabios utan cpu. Det går dock inte sätta offset på vcore. Den finns där men ändrar sig inte när man försöker ändra.
Cpu bostar till 3.850GHz vid tung last på mångs trådar utan pbo. Ryzen master visar max ppt på 88w. Är inte det ganska lite?
Ingen stor skillnad med pbo på eftersom coretemp stoppar. Ger 50hz till bara. Blir runt 85grader.
Vid hård last på 4 trådar boostar den till runt 4GHz.

Minnena funkar bra i 3200mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

Har ett 3700X inkommande ikväll som jag kommer köra med mitt MSI X370 SLI PLUS och 32GB Corsair som skall klara 3200 men just nu (med min 1600x) ligger i 2933. Återkommer med hur det fungerar!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonasT:

Innan jag lämnade kontoret under gårdagen fick jag för mig att testa Ryzen 3000 på två olika B350-moderkort. Processorn var en Ryzen 7 3700X och minnena 2 x 8 GB G.Skill Flare X 3200 MHz.

Asus Prime B350-Plus

Det här valde jag främst för att det var ett billigt och förhållandevis populärt alternativ att köpa ihop med första generationens Ryzen (vill minnas att @ClintBeastwood kör ett sådant). Stötte först på patrull att det vägrade starta med minnena i 3200 MHz, men efter att ha vridit ner till 2933 MHz sparkade allt igång.

Prestanda- och klockfrekvensmässigt såg allt bra ut och låg i linje med de resultaten vi fick ihop med Crosshair VIII Hero. Även Precision Boost Overdrive lirade som det skulle och gav en mindre ökning i frekvens.

Gjorde du några lite mer long term stress- och stabilitetstester med Asus Prime B350-Plus med en överklockad 3700X? Just det kortet är ju ett intressant "worst case"-scenario, eftersom B350-Plus har bland de sämsta VRM:erna som går att få på B350-plattformen, och man brukar ju avråda från att köra en OC med 8-kärniga processorer på denna.

Eller tja, det är inte riktigt ett worst case-scenario, det har vart typ Asus Prime B350M-A (som är det jag själv råkar köra med en 1600), som är nästan identiskt med B350-Plus, förutom att det är krympt för att få plats i mATX, och att de helt enkelt helt skitit i att ens montera kylflänsar på VRM:erna.

Vill ni verkligen testa ett worst case kan nu köra ett B350M-A, eller i brist på det, kan ni helt enkelt skruva av VRM-kylflänsarna på B350M-Plus för typ samma resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Gjorde du några lite mer long term stress- och stabilitetstester med Asus Prime B350-Plus med en överklockad 3700X? Just det kortet är ju ett intressant "worst case"-scenario, eftersom B350-Plus har bland de sämsta VRM:erna som går att få på B350-plattformen, och man brukar ju avråda från att köra en OC med 8-kärniga processorer på denna.

Eller tja, det är inte riktigt ett worst case-scenario, det har vart typ Asus Prime B350M-A (som är det jag själv råkar köra med en 1600), som är nästan identiskt med B350-Plus, förutom att det är krympt för att få plats i mATX, och att de helt enkelt helt skitit i att ens montera kylflänsar på VRM:erna.

Vill ni verkligen testa ett worst case kan nu köra ett B350M-A, eller i brist på det, kan ni helt enkelt skruva av VRM-kylflänsarna på B350M-Plus för typ samma resultat.

Här är ett dedikerat test med b350 prime-plus
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-o...
Luftkylare är att rekommendera eftersom att den hjälper till lite extra att blåsa på vrm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

3600x - x470-I @ 4300Mhz 1.34 vore!

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Här är ett dedikerat test med b350 prime-plus
https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x-tested-o...
Luftkylare är att rekommendera eftersom att den hjälper till lite extra att blåsa på vrm.

Skickades från m.sweclockers.com

Nice, man tackar!

Det betyder alltså sannolikt att även mitt skräpmoderkort kan köra en framtida processor. Synd på minneskompabitiliteten bara. (Å andra sidan betyder det att jag inte "behöver" byta mitt 3000 MHz-minne.

Det kanske blir en Ryzen 4000-processor på samma plattform ändå. (Än så länge med mitt GTX 1070 ser jag inte någon vits med snabbare CPU.)

Frågan är bara hur mycket skillnad avsaknaden av en kylfläns gör. (Hmmm....)

Permalänk
Medlem

Har ett X470 Gaming 7 som jag tänkt stoppa in min 3800X när den väl levereras. Nu har jag redan 3200mhz cl14 b-dies så dom får fortsätta rulla på, men det borde gå att överklocka dem till ~3600mhz med lite påläsning om hur man gör!
Köpte detta moderkort för att uppgradera till Zen 2 så man får hoppas allt går smooth.

Måste komma ihåg att köra EC Firmware update Tool när jag har chansen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel