Ersättare till Radeon HD7750

Permalänk
Medlem

Ersättare till Radeon HD7750

Jag har pga att jag inte spelar så tunga titlar inte uppgraderat GPU på ett bra tag men efter att jag blivit såld på Cities Skylines så har jag, även om det inte heller är något jättetungt spel rent grafiskt, insett att det kanske börjar bli dags.
I de tester jag gjort I Cities Skylines med relativt små städer har jag ca 10FPS och ligger på 100% GPU hela tiden medan CPU:n inte ens börjar få puls .

Jag är inte ute efter "State of the art" utan ett hyfsat balanserat kort som kan ge lite skjuts till Cities Skylines och kanske även köra andra titlar om man inte kör allt på max. Min son är tex lite intresserad av att spela Fortnite.
Skulle det även ge lite skjuts för videoredigering/rendering är det ett plus. Jag använder Resolve för det.

Jag har en Ryzen 7 2700x och 32GB RAM och skärmen är 2560x1440.
Mitt nätagg är på 550W men har bara en 6-polig PCI-e-kontakt. Jag räknar med att kanske behöva byta det men det hade varit fint att slippa.

Jag har inte nån absolut maxbudget men tycker kanske att det börjar kännas "lite dyrt" när det går över 3000kr och skulle gärna vilja komma undan med mindre än 4000kr.
Man vill ju inte vara dumsnål men det är lätt att fastna i detdär med "bara 500kr till"...

Jag har främst kollat på Nvidia för att de generellt är strömsnålare och lättare att kyla någorlunda tyst (och verkar ha bättre drivrutiner?). Samtidigt inser jag att Vega 56 ger bra prestanda i förhållande till priset. Fast då lär jag åka på att byta nätagg.

Jag har eg kollat på allt från GTX1650 och upp till GTX1070/Vega 56 och ja jag förstår att dyrare ger bättre prestanda. Det handlar mer om att hitta "sweetspot" och att det ska vara hyggligt tyst.

Vad säger ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte bara köpa ett begnagat GTX 970 eller RX 580? Går att få tag på under tusenlappen, och kommer ge dig en rejäl skjuts.

Alternativt RX 570 4GB för 1500-1800 kr eller Vega 56 för ~3100 kr.

Permalänk
Medlem

Om du är villig så går det att plocka upp begagnade GTX 1070 för lite över 2000. Har använt alla Pascal kort från 1070 o uppåt och det var extremt imponerande gällande ljudvolym/kylning. Om du vill köpa nytt så är 1660ti ett trevligt alternativ. Vega 56 ger förstås lite högre fps och bredare möjlighet för freesync om någon i hushållet blir sugen på en 144hz skärm i framtiden, dock inte alls lika tillgängliga begagnat. Men vem behöver blocket när de går så billigt i butik..?

Permalänk
Medlem

Jag har normalt inte några problem att köpa begagnade saker men när det är saker som är känsliga för ESD är jag väl en smula skeptisk. Jag ska kolla lite vad begagnatmarknaden har att erbjuda dock.

Skrivet av Carl Uhlhorn:

Om du är villig så går det att plocka upp begagnade GTX 1070 för lite över 2000. Har använt alla Pascal kort från 1070 o uppåt och det var extremt imponerande gällande ljudvolym/kylning. Om du vill köpa nytt så är 1660ti ett trevligt alternativ.

När jag suttit och velat fram och tillbaka har jag nog mest varit inne på 1660Ti. Nu när jag dubbelkollade min nätdel såg jag även att kom ihåg fel. Den har en 8-pin anslutning, så det ska ju inte vara några problem med den om jag skulle köpa 1070 eller 1660Ti.
1070 börjar väl kanske närma sig vad min nätdel klarar rent effektmässigt dock.
Med Vega 56 behöver jag ju lägga nån tusenlapp på nätdel åxå så det ger kanske mer prestanda per krona att köra på något av dessa alternativ just i mitt fall.

När man kollar tester och sånt så känns det som att det inte är så stor skillnad mellan olika tillverkare eg. Det handlar mer om att olika modeller har olika mycket överklockning från fabrik och att det är olika kvalitet/kapacitet på kylaren. Eller är det vissa tillverkare man bör undvika?

Permalänk
Medlem

@dumbo: De flesta bättre 1070 har backplates vilket minimerar den redan hårtunna risken för esd-skador. Finns lite skillnad i kylarkvalité men så länge du köper en av de lite bättre modellerna så borde du bli nöjd

Permalänk
Medlem

För att följa upp tråden lite så har jag nu, efter mycket velande och vånda, beställt ett Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti Windforce OC.
Det har inte kommit ännu men jag hoppas att det ska bli bra. Ett tag funderade jag på om det vore värt att lägga till en tusing och köpa ett RTX2060 när man ändå är i farten men tror inte att det skulle vara det för mig.
Jag hade inte riktigt tålamod att bevaka begagnatmarknaden men när jag kollade lite så hittade jag inga 1070 för runt 2000 även om man kunnat försöka pruta, såklart. Men jag tänkte att det kan vara värt en liten peng att få garanti och lite strömsnålare.

Hur som helst så har ju kortet, precis som många andra nya kort, inte DVI-utgång så jag behöver koppla med en annan kabel till skärmen.
DP eller HDMI ska väl inte spela någon roll för 2560x1440@60Hz väl?
Jag har förmodlidligen någon HDMI-kabel liggande nånstans...