AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem

Kan inte frekvens upp ner upp ner leda till stutter i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det kan vara jag som läst slarvigt men jag hittar inte max frekvens för alla kärnor i recensionen.
Jag tolkar "maxfrekvens" som max frekvens på en kärna.
Var hittar man mer info om max frekvens på alla kärnor?

Kylning bra sådan ändrar utfallet...

Skrivet av tellus82:

AMD gör precis som intel och specar inte all core boost längre, det är lite svårt att säga hur högt en 3900x boostar normalt då det hänger på temperatur väldigt mycket, låter man den kliva upp för långt kommer all core boost sjunka rejält, om jag kör min h150i på max fart (1600rpm) så landar jag på all core i tunga spel runt 4275MHz, kör jag radiatorn helt passiv och inte ändrar något annat så orkar den inte över 4GHz, i stresstest/tunga applikationer är denna effekt än mer synlig och just snabbheten i hur dessa processorer klockar ner & upp gör att det kan vara svårt att se med den mjukvara som finns, om avläsning sker var 100ms och ändring av frekvens kan ske va 1ms så förstår man att en hel del ändringar av frekvens maskeras inom detta intervall.

Skickades från m.sweclockers.com

300mhz, skillnad det

Skrivet av ClintBeastwood:

Kan inte frekvens upp ner upp ner leda till stutter i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall frekvenskiftet var långsamt så kanske.
spel belastar olika så i grunden är frekvensskifte en bra sak.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan inte frekvens upp ner upp ner leda till stutter i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt de frametime grafer som gjorts i olika reviews så håller exempelvis 3900x extremt jämt i många spel med fin frametime så tydligen påverkar inte klockändringen detta negativt vad vi kan se, finns ett par ställen som man kan läsa mer, exempelvis;

https://techreport.com/review/34672/amd-ryzen-7-3700x-and-ryz...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv...

Skrivet av ThomasLidstrom:

Det kan vara jag som läst slarvigt men jag hittar inte max frekvens för alla kärnor i recensionen.
Jag tolkar "maxfrekvens" som max frekvens på en kärna.
Var hittar man mer info om max frekvens på alla kärnor?

Googlade runt lite,

https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-9-3900x-ryzen-7-3700x-zen-2-cpu-review/
Det verkar som att CPUn försöker gå upp till boost frekvensen på alla kärnor.
Då borde det vara TDP och värme som sätter gränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Svarar mig själv...
Googlade runt lite,

https://www.kitguru.net/components/cpu/luke-hill/amd-ryzen-9-3900x-ryzen-7-3700x-zen-2-cpu-review/
Det verkar som att CPUn försöker gå upp till boost frekvensen på alla kärnor.
Då borde det vara TDP och värme som sätter gränsen

Kommit fram till det också, köpte en H150i för att tygla 3900X.

Dark Rock Pro 4 går till Linux servern som får 2700X.

NH-D14 får gå till HTPCN som får 6700K; vilket innebär att TRUE(Thermalrigt Ultra Extreme) till sist blir pensionerad
(TRUE har tjänat väl)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Om vi svenskar köper på Mindfactory.de tillkommer det någon extra kostnad utöver frakt?
tex moms, tull eller något annat påhittat?

Jag plockade ihop en korg på 3700x, Evo 970 256gb, ballistix 3000 32gb på Inet för 6800kr och får samma saker 900kr billigare på Mindfactory.

Ej tull eftersom det är inom EU. Moms kan eventuellt tillkomma.¨

Skrivet av ClintBeastwood:

Kan inte frekvens upp ner upp ner leda till stutter i spel?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror hur kraftigt den fluxar mellan olika frekvenser. Går den typ 4,2 GHz i 5 min för att sedan gå ned till 4,0 GHz i 5 min så märker man sällan någon skillnad eftersom känslan känns som stabil. Däremot hoppar den konstant mellan 4,2 och 4,0 så kan det kännas som att det laggar även om FPSen inte kanske visar det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av anon298854:

@JonasT

Borde inte toppklass stämpeln ses över tills de fixat att inte systemet stängs av vid 95 grader och istället throttlar.
Kanske går att ställas in i bios?

Inte bra om man håller på med ett stort jobb och slår i temptaket och allt går förlorat.

Vad fick 9900k för slags toppklass när den testades av SC?

Denna utnämning till toppklass är.....lite förhastad???
Eller var det ett krav av AMD när man fick göra ett review?

Gamernexus som inte var "AMD" bunden var långt ifrån "topklassa" i sin bedömelse. Alla andra måste ge toppklass.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande glad jag köpte 9900k...

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

M7h7jkm,nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn7ui (min katt Spock gick just nu över tangentbordet).

Bra recension men den låter som en PR-text från AMD. Jag förstår att ni längtat efter en riktig utmanare till Intel men Ni låter som de värsta fanboys. Inget fel på testerna men i princip under varje diagram så hyllas AMD eller vid förlust så sopas det under mattan direkt. Skärpning! Jag förstår att Era intäkter kommer att öka som företag om det finns två likvärda CPU-tillverkare men det vore önskvärt om Ni kunde vara lite mer neutrala i Era texter.

HAHA. Tur att du har bara en katt (försökte se hur katten rörde sig när man tittar på sekvensen....COOLT!!

Bra skrivet och jag kunde inte ha skrivit det bättre. Från sida 1 till sida "sist" var det fanboy-skriven.
Sen ingen hann testa "vid OC" för man "hann bara inte"

Sen när OC-testet kom (som genast var typ längst ner på första sidan) så var allt multitrådat (YEAH COOL VI HAR JU 50% MER KÄRNOR ÄN ALLA ANDRA) men t.ex att man inte fick se OC-Cinebench vid enkel tråd så fick mig att skratta rejält.

Artikekeln om ZEN 2 är högst upp igen och om ZEN2 OC är nu......43:e. Det är väl överklockning som är mera intressant, speciellt hur vanliga användarna upplever det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Vad fick 9900k för slags toppklass när den testades av SC?

Denna utnämning till toppklass är.....lite förhastad???
Eller var det ett krav av AMD när man fick göra ett review?

Gamernexus som inte var "AMD" bunden var långt ifrån "topklassa" i sin bedömelse. Alla andra måste ge toppklass.

Jag tror knappast att det blev toppklass pga något krav från AMD men med tanke på biosproblemen borde man kanske avvakta med toppklass till det är löst. Visserligen är inte moderkortet processorn men å andra sidan blir det svårt att använda sin cpu utan ett moderkort. Jag kommer inte ihåg vilket test det var men något grafikkort drog för mycket från pci-e och då väntade man med utmärkelse till det var fixat som ett exempel.

Här är vad toppklass innebär:

Citat:

Det finns prylar och det finns Prylar. SweClockers mest åtråvärda utmärkelse reserveras för produkter som håller högsta klass i alla eller nästintill alla avseenden. Toppklass, helt enkelt!

Man visste kanske inte om det medan man testade men det var inte heller sweclockers som hittade att grafikkortet översteg vad pci-e var speccad för och när det visade sig drog man tillbaka utmärkelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Känner mig verkligen ledsen över att ha köpt ett MSI-moderkort kan fan inte uppdatera bios utan att förlora massa funktioner och få buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

HAHA. Tur att du har bara en katt (försökte se hur katten rörde sig när man tittar på sekvensen....COOLT!!

Bra skrivet och jag kunde inte ha skrivit det bättre. Från sida 1 till sida "sist" var det fanboy-skriven.
Sen ingen hann testa "vid OC" för man "hann bara inte"

Sen när OC-testet kom (som genast var typ längst ner på första sidan) så var allt multitrådat (YEAH COOL VI HAR JU 50% MER KÄRNOR ÄN ALLA ANDRA) men t.ex att man inte fick se OC-Cinebench vid enkel tråd så fick mig att skratta rejält.

Artikekeln om ZEN 2 är högst upp igen och om ZEN2 OC är nu......43:e. Det är väl överklockning som är mera intressant, speciellt hur vanliga användarna upplever det??

Har tre katter... kolla in Sweclockers kattråd

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Citat:

Med detta sagt har vi ännu inte fått se de sexkärniga modellerna i uppställningen, och det är mycket möjligt att det finns mer vinster att hämta där, då de kommer med lägre klockfrekvenser ur kartong.

Verkar inte finnas speciellt mycket att hämta hos 3600 i alla fall. Mitt ex maxar 4.2 med 1.35V. Ger aningen mer i laster som t.ex. Cinebench då den normalt med PBO boostar till ~4.1 i flertrådade laster, men oförändrat i spel då den når samma frekvenser stock. De flesta verkar vara fast runt samma nivåer, sett någon uppe på 4.3 med 1.4V. 3600X verkar i snitt ge ungefär 100MHz mer. Svårkylda små rackare också. Trots halverad package power i Cinebench gentemot min gamla 2700 når den samma temperatur med samma kylningslösning och fläkthastigheter. Överklockning ser inte ut att vara roligare på Zen 2 än den var på Zen+

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Här är vad toppklass innebär:
Det finns prylar och det finns Prylar. SweClockers mest åtråvärda utmärkelse reserveras för produkter som håller högsta klass i alla eller nästintill alla avseenden. Toppklass, helt enkelt!

Man visste kanske inte om det medan man testade men det var inte heller sweclockers som hittade att grafikkortet översteg vad pci-e var speccad för och när det visade sig drog man tillbaka utmärkelsen

Det känns fel helt enkelt. Inte drog de ju tillbaka den?? Eller vad menar du??

---------------------------------------------

När man ser bakåt och hur bra 9900k är ännu så vill man bara skratta när den fick mera skit än positivt vid sin utnämning

(kör själv en ovanstående "icke bra produkt" på 5,1 Hhz allcore medan fläktarna är på 500-600rpm över 95% av tiden. Vid CB15 så börjar de varva upp lite efter halva testet i multicore. Skulle inte byta den mot "toppklass 3900 Ryzen" även om jag fick den gratis)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Med detta sagt har vi ännu inte fått se de sexkärniga modellerna i uppställningen, och det är mycket möjligt att det finns mer vinster att hämta där, då de kommer med lägre klockfrekvenser ur kartong.

Verkar inte finnas speciellt mycket att hämta hos 3600 i alla fall. Mitt ex maxar 4.2 med 1.35V. Ger aningen mer i laster som t.ex. Cinebench då den normalt med PBO boostar till ~4.1 i flertrådade laster, men oförändrat i spel då den når samma frekvenser stock. De flesta verkar vara fast runt samma nivåer, sett någon uppe på 4.3 med 1.4V. 3600X verkar i snitt ge ungefär 100MHz mer. Svårkylda små rackare också. Trots halverad package power i Cinebench gentemot min gamla 2700 når den samma temperatur med samma kylningslösning och fläkthastigheter. Överklockning ser inte ut att vara roligare på Zen 2 än den var på Zen+

Skrivet av cirnocirno:

Känner mig verkligen ledsen över att ha köpt ett MSI-moderkort kan fan inte uppdatera bios utan att förlora massa funktioner och få buggar.

Inte mycket bättre med ASUS kan jag rapportera. Senaste BIOS för X470-F är katastrof, buggigaste BIOS jag varit med om. Vi kan nog inte annat än vänta och hålla tummarna för att våra modeller får en stabil version med ny AGESA (som inte dröjer ett halvår ...). Verkar ju som att det är rätt mycket problem med senaste AGESA från AMD också så kommer nog ta ett tag innan allt är löst.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Verkar som det kan bli en uppgradering av spel datorn under hösten, visst förlorar jag möjligtvis?! några FPS i spel, på den annan sida spelar jag inte på låg upplösning, och omkodning av bluray filmer kommer att gå mycket snabbare, något som går sakta som satan med bara en 8700k.

Men ska bli kul med AMD igen, inte haft det sedan Athlon X2 tiden, om nu bara grafikkorts avdelningen kunne få ut fingret, så blir det som "goda gamla dagar" där man bara körde AMD/Ati.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Har tre katter... kolla in Sweclockers kattråd

LOL. Om jag hade katter så skulle de vara livsfara. (har 3 öppna system utan chassi)
En rolig tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Vad fick 9900k för slags toppklass när den testades av SC?

Denna utnämning till toppklass är.....lite förhastad???
Eller var det ett krav av AMD när man fick göra ett review?

Gamernexus som inte var "AMD" bunden var långt ifrån "topklassa" i sin bedömelse. Alla andra måste ge toppklass.

Skrivet av Dual-Tjur:

HAHA. Tur att du har bara en katt (försökte se hur katten rörde sig när man tittar på sekvensen....COOLT!!

Bra skrivet och jag kunde inte ha skrivit det bättre. Från sida 1 till sida "sist" var det fanboy-skriven.
Sen ingen hann testa "vid OC" för man "hann bara inte"

Sen när OC-testet kom (som genast var typ längst ner på första sidan) så var allt multitrådat (YEAH COOL VI HAR JU 50% MER KÄRNOR ÄN ALLA ANDRA) men t.ex att man inte fick se OC-Cinebench vid enkel tråd så fick mig att skratta rejält.

Artikekeln om ZEN 2 är högst upp igen och om ZEN2 OC är nu......43:e. Det är väl överklockning som är mera intressant, speciellt hur vanliga användarna upplever det??

Känner egentligen att vansinningt bra enkeltrådigt prestanda mest är värt det i laptops och andra system där man är TDP/thermal begränsad, därför jag slutligen valde en laptop med Intel i.

Vad gäller att överklocking är mer intressant så kanske det är det för dig, men vad menar du med att det ska vara mer intressant för hur vanliga användarna upplever det? De "vanliga" användarna lär väl inte bry sig om överklockning?

Dock håller jag med om att "Topklass" inte är förtjänt med tanke på att det är issues med till exempel destiny 2 some inte lirar alls på dessa fortfarande osv och diverse bios-issue. Det är också smått frustrerande att man behöver en gammal CPU för att flasha upp b450/x470 för att stödja denna i de flesta fall, det känns ogenomtänkt.
Men å andra sidan så är AMD's backwards compatibility marknadsledande ändå då intel inte ens försöker

Det låter som att du har en tydlig favorit, när det bara finns två riktiga processorjättar på pc-marknaden så kommer du on average bli sur och besviken ungefär 50% av tiden om du enbart accepterar gott om ena sidan...

Skrivet av Dual-Tjur:

När man ser bakåt och hur bra 9900k är ännu så vill man bara skratta när den fick mera skit än positivt vid sin utnämning

(kör själv en ovanstående "icke bra produkt" på 5,1 Hhz allcore medan fläktarna är på 500-600rpm över 95% av tiden. Vid CB15 så börjar de varva upp lite efter halva testet i multicore. Skulle inte byta den mot "toppklass 3900 Ryzen" även om jag fick den gratis)

Varför tjafsar du om att Sweclockers ska vara partiska när du själv säger att du inte ens skulle ta en av de två bästa processorerna på marknaden ens om den var Gratis?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

@Shiprat:

Vad gäller att överklocking är mer intressant så kanske det är det för dig, men vad menar du med att det ska vara mer intressant för hur vanliga användarna upplever det? De "vanliga" användarna lär väl inte bry sig om överklockning?

Du har rätt. Men vid reviews nämner man nästan alltid OC?.....för att detta är SC

Vanliga användarna vet ju knappast va OC är. Min bror har aldrig överklockat sin 2500K och när jag ville hjälpa honom så sa han "inte behöver han snabbare dator"

Så det jag menade var: Vanliga SC-besökarna där de flesta(?) överklockar allt som kan överklockas och om inte så allt som är värt

Så som jag uppfattar det:
En vanlig SC-besökare vet vad celeron 300 var

Varför tjafsar du om att Sweclockers ska vara partiska när du själv säger att du inte ens skulle ta en av de två bästa processorerna på marknaden ens om den var Gratis?

SC ger en utmärkelse åt allmänheten medan jag rekommenderar inte min CPU åt någon...eller hur? Jag är inte partisk. Jag nämnde bara mina behov och mina preferenser. (P.g.a. oljudet, kan vara så att det går att fixa med zen2 också)

Jag vill bara poängtera att även om den får toppklass så kan andra processorer vara lika bra eller bättre. Så det var sarkastiskt skrivet, om hur ska man tyda SC:s utmärkelser. (min "icke" bra produkt CPU är bättre än "toppklass")

Det är svårt att ge tydliga utmärkelser. Userbenchmark är mycket bra på det.
https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9600K-vs-AMD-Ryzen-5-3600/4031vs4040

Här delar man upp hur bra CPU är i 3 typer + Stock och OC
Sen för mig är OC SC och OC QC de viktigaste. (och jag jobbar och arbetar med program som är "enkeltrådade". För mig 9600K får utmärkelsen "PERFEKT"

Och skulle jag bygga en ny dator åt en kompis eller en i familjen så skullle det vara en AMD 3600. Få se hur många jag bygger framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Verkar inte finnas speciellt mycket att hämta hos 3600 i alla fall. Mitt ex maxar 4.2 med 1.35V. Ger aningen mer i laster som t.ex. Cinebench då den normalt med PBO boostar till ~4.1 i flertrådade laster, men oförändrat i spel då den når samma frekvenser stock. De flesta verkar vara fast runt samma nivåer, sett någon uppe på 4.3 med 1.4V. 3600X verkar i snitt ge ungefär 100MHz mer. Svårkylda små rackare också. Trots halverad package power i Cinebench gentemot min gamla 2700 når den samma temperatur med samma kylningslösning och fläkthastigheter. Överklockning ser inte ut att vara roligare på Zen 2 än den var på Zen+

Inte mycket bättre med ASUS kan jag rapportera. Senaste BIOS för X470-F är katastrof, buggigaste BIOS jag varit med om. Vi kan nog inte annat än vänta och hålla tummarna för att våra modeller får en stabil version med ny AGESA (som inte dröjer ett halvår ...). Verkar ju som att det är rätt mycket problem med senaste AGESA från AMD också så kommer nog ta ett tag innan allt är löst.

Vad är turbo/boost i stock över alla kärnor?
Står 4.2GHz men antar att det är för en kärna. Går den ner till basklock 3,6GHz om man belastar alla kärnor (i stock)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är turbo/boost i stock över alla kärnor?
Står 4.2GHz men antar att det är för en kärna. Går den ner till basklock 3,6GHz om man belastar alla kärnor (i stock)?

Skickades från m.sweclockers.com

Med tung last över alla kärnor (RealBench) har jag sett som lägst 4075 tror jag. Det är dock med PBO aktiverat. Såg aldrig under 4 GHz stock, minns inte exakt siffra.

EDIT: 4050 i Cinebench R20 helt stock. Tror dock mitt moderkort sätter för hög spänning då jag ser 1.38V i CB.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

*Slow clap*

Vilken artikel. Riktigt snyggt jobbat. Skall läsa igenom hela ikväll, hann bara skumma lite nu.

Trevlig sommar på er!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Då är du ingen blind AMD-fanboy som på förhand sade att Ryzen 3000 skulle mörda Intel, men tro mig det fanns massor med sådana.

Vad du gör med din dator är din ensak. Jag pratade om SPELPRESTANDA och där når inte AMD pp till Intel fortfarande efter många år. Visst dem är närmare nu men är besviken över så kass överklockningspotential. En 9900k eller 9700k i 5ghz+ är helt klart i en annan liga över allt AMD har att erbjuda.

Brian Krzanich is that you?

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Snubblade in på den här videon med 3900x mot 9900k med SMT off. Jag tycker allmänt att det är något som det alltid borde testas med när man testar ett spel som t.om kan hantera färre trådar än processorn har kärnor. Finns ju ingen anledningen att låta processorn lata sig med SMT/HT istället för att bara trycka på med kärnorna. Särskilt inte när CPUn fortfarande kan rulla belastningen mellan 12 kärnor när enbart 8 belastas på riktigt.

www.youtube.com/watch?v=iGfIgDFXDUo&t=521s

Permalänk
Medlem

Angående Veracrypt. Vet inte om någon annan tagit upp det. Men det är hårdvaruaccelererat. Och acceleratorn verkar inte vara något som sitter i själva kärnorna.
Det skalar inte alls med kärnor, det är därför Threadripper 2920 är snabbare än 2950. Och det är därför man inte ser stora skillnader mellan 6-, 8-, eller 12-kärniga Ryzen. På AMDs processorer verkar det skala men frekvens och antalet processorer endast, ej kärnor. De aktuella Threadripper-processorerna är gjorda av 2 processorer på samma substrat. De har därmed två AES-acceleratorer.

Är det någon som vet mer om det?

Permalänk
Medlem

Hej

Jag får inte till matten i tabellerna på sidan 12 "Testsystem, mjukvara och metod".
Det står 2 x 16. men att det blir 16 GB stämmer väl inte. Använder ni bara 16 GB eller är ska det stå 32 GB?

16 GB (2 × 16 GB) G.Skill Flare X DDR4
3 200 MHz, 14-14-14-34
AMD "Matisse"

16 GB (2 × 16 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 933 MHz, 14-14-14-34
AMD "Pinnacle Ridge"

16 GB (2 × 16 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 666 MHz, 14-14-14-34
AMD "Summit Ridge", Intel "Coffee Lake/Coffee Lake Refresh"

16 GB (2 × 16 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 400 MHz, 14-14-14-34
Intel "Kaby Lake"

16 GB (2 × 16 GB) G.Skill Flare X DDR4
2 133 MHz, 14-14-14-34
Intel "Skylake"

Permalänk
Medlem

Verkar vara sista spiken i kistan för de eviga intelförsvararna?!?
Tydl klår klår Ryzen 3900x intels i9 i spel också när man slår av SMT... Tänker nu närmast på dem som kommer med argumentet att "jag spelar bara, duh" osv osv.
Hur ska då inte kommande 3950x prestera med smt avslaget? Behöver nog inte ens tänka och köra påslaget även om man gör annat..redigerar etc..

https://youtu.be/TqVQhHjumvs

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Verkar vara sista spiken i kistan för de eviga intelförsvararna?!?
Tydl klår klår Ryzen 3900x intels i9 i spel också när man slår av SMT... Tänker nu närmast på dem som kommer med argumentet att "jag spelar bara, duh" osv osv.
Hur ska då inte kommande 3950x prestera med smt avslaget? Behöver nog inte ens tänka och köra påslaget även om man gör annat..redigerar etc..

https://youtu.be/TqVQhHjumvs

Skrattar varje gång nån skriver "intel är körd eller död"...

Kolla Gamernexus. Där har han smt-off på alla zen2 och intel toppar över 95% av alla spelgrafer.
3950x kan prestera mycket sämre p.g.a värmetillslaget. Gamers väntar knappast på den. Bättre att spendera extra 5000kr på ett bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Skrattar varje gång nån skriver "intel är körd eller död"...

Kolla Gamernexus. Där har han smt-off på alla zen2 och intel toppar över 95% av alla spelgrafer.
3950x kan prestera mycket sämre p.g.a värmetillslaget. Gamers väntar knappast på den. Bättre att spendera extra 5000kr på ett bättre grafikkort.

Länka gärna till informationen, letade lite men hittade inte vad du nu syftade på. Med det sagt så är nog Intel generellt det bättre valet om man enbart är intresserad av spelprestanda och varje liten FPS räknas samtidigt som man uppgraderar CPU ofta. Det som många verkar glömma (eller inte bry sig om) är att om man behåller processorn en tid som kommer det fler (både spel och andra tillämpningar) applikationer som utnyttjar de extra kärnorna och trådarna vilket gör att de finns hypotetisk framtidspotential som många negligerar, eller inte bryr sig om.

Förr i tiden på forumet (strax innan Intels 8000-serie lanserats) var det en utpräglad uppfattning att det under överskådlig tid var tillräckligt med 4 kärnor. Ryzens billiga processorer med 6 kärnor skulle därmed inte vara något försäljningsargument vid spelande. Sedan inträffade en ganska snabb utveckling då många titlar vann på att ha mer än 4 kärnor. En sådan utveckling är inte otänkbar även här, om 2-3 år kanske 12 kärnor är relevanta då nya speltitlar lanseras. Det skulle göra att ett köp av en Ryzen-processor idag skulle kunna vara ett hållbarare framtidsalternativ än dagens Intel-motsvarigheter.

För övrigt hade det varit intressant med att ha medelutnyttjande av CPU vid repektive prestandagraf vid applikationerna så att man vet hur mycket overhead man får till andra bakgrundsprocesser och liknande vid olika upplösningar. Det är dessutom information som borde vara ganska lätt tillgänglig vid testningen och inte borde orsaka så mycket merarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

För övrigt hade det varit intressant med att ha medelutnyttjande av CPU vid repektive prestandagraf vid applikationerna så att man vet hur mycket overhead man får till andra bakgrundsprocesser och liknande vid olika upplösningar. Det är dessutom information som borde vara ganska lätt tillgänglig vid testningen och inte borde orsaka så mycket merarbete.

Detta borde absolut vara standard, ja.
Det krävs dock graf för alla kärnor eller iaf den mest utnyttjade kärnan. Medelutnyttjande ensamt är ganska intetsägande.
Informationen finns redan tillgänglig i csv i hwinfo-rapporter.

Tex så här kan det se ut: https://imgur.com/a/iEkiDgr
Gratisverktyget generic log viewer verkar bara vilja visa 3 grafer, men med ett mer seriöst verktyg är det ju inget problem lägga alla kärnors grafer över varandra (kanske går med denna med om man mixtrar med det, jag spenderade bara 3 min på det). Jag tycker denna information borde vara standard vid cpubenchmarks.
Utan detta är det gissningsarbete att tolka cpu-benchmarks. Benchmarks där cpu aldrig flaskar mixas hejvilt med andra där cpu är ktitiskt, etc.
Sen måste man ju inte presentera alla grafer, det räcker med att se på dem och dra en slutsats, presentera denna.

(Jag hade professionellt aldrig kommit undan med att benchmarka en nyuppsatt dyr server som i mer extrema fall kan kosta miljoner styck utan att presentera benchmark med grafer för både cpu use, threads, ram, swap, iowait, disk throughput/iops etc etc då vilken som helst av dessa faktorer kan flaska de andra - men alla cputhreads skulle vara bra nog grund i spel).