ESXI och NAS på samma server?

Permalänk

ESXI och NAS på samma server?

Hej, någon som kör virtualisering (ESXI) och NAS på samma server? Vad rekommendera ni för NAS mjukvara?

Permalänk
Medlem

@rosentorp21: Jag kör Esxi på en Dell R710 varav en VM kör OpenMediaVault, och det är jag nöjd med. Enkel installation, enkla delningar, gott om plugins.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Kör ESXi + FreeNAS. Fungerar utmärkt!

Permalänk

Någon som kör XPEnology under ESXI?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Kör ESXi + FreeNAS. Fungerar utmärkt!

Kör samma funkar fint

bara ta den diskcontroller du önskar och kör passtrue

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosentorp21:

Någon som kör XPEnology under ESXI?

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Det är det ganska många som gör...
Kolla xpenology forum med där finns en bra guide får att få till allt.
Men om du har några simpla frågor kanske ja kan hjälpa lite. Har kört in det på tre servrar och det funkar super

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosentorp21:

Någon som kör XPEnology under ESXI?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört det ett tag, fungerade finfint.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Kör ESXi + FreeNAS själv men funderar på att splitta ut FreeNAS till en egen server av anledningen att ZFS vill ha rätt så mycket RAM.
Vad kommer du köra detta på för hårdvara och vad mer kommer husera på servern?

/J

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Kör ESXi + FreeNAS sen ett par år. Rimligt nöjd med det.
En enklare version jag oxå kör på annat håll är Proxmox med turnkey linux fileserver.
Då löser proxmox en zfs grundplatform som en lxc contaitner med turnkey använder till smb utdelning. Med lägre explicita systemkrav än freenas, är det ett sätt att snabbt få ihop en liten pool, säg mirrors, på ZFS. Fram tills något strular är det en enkel setup. Ska man sedan sätta upp systemet med scrubs, smartcontrol, mail övervakning etc.. så har man snabbt mkt mer att mecka med än att bara smälla upp freenas. Det är ju exakt detta som freenas excellerar på.