AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ni med hög temp det verkar som en riskorn mängt pasta fungerar inte på dessa processorer lägg ett X linije med kanske 5mm från kanterna o sätt på kylaren ni kommer få bättre temps

Har använt Kryonaut, tre gånger.

Första gången använde jag ett tunt lager på bara IHS:n - resultat: hög temperatur vid OC.
När jag tog bort vattenblocket så verkade som att en liten del av ena hörnan hade inte ens fått kontakt med vattenblocket.

Andra gången använde jag ett tunt lager på både IHS och vattenblocket.
Fick ännu högre temp. Tog bort vattenblocket - visar sig vara för mycket pasta, då det hade runnit ner överallt på kanterna på IHS:n.

Tredje gången så rensade jag bort det extra och la bara om den utan extra pasta, fortfarande samma höga temp.

Funderar på att testa en fjärde gång med Hydronaut men orka tömma och ta bort skiten igen...

Hade varit intressant att ta reda på om CPU:n defacto är så varm som sensorn indikerar, eller om det är ännu en bugg i BIOS.

Det känns ju sjukt att den kan gå upp till 95c med minsta OC.
Det kanske är helt normalt för en 12-kärnig CPU, även i 7nm...

Hur har det varit för folk med 3700-3800X?
Har ni också höga temp?
Vad kyler ni ner de med?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Själv har jag aldrig fattat detta med matx eller mindre vad är poängen vill man spara plats? jag menar det fulaste med datorer är kablarna bakom och det har man väll lika många av på matx som midtower.

Så här är det i mitt huvud är det nåt jag har missat?

Mini PC
Pros = mindre space/vikt
cons = svårare att jobba med, värme, speciela komponenter (mini kylare / kortare gpu), expansion mm.

Midtower

Pros = lättjobbat, värme inga problem, expansion np,
con = lite större och tyngre

Jag vill inte ha en 15kg kloss som står på golvet och ser fullständigt odräglig ut.

Mitt chassi får plats med full size gpu och 280mm AIO. Det är bara en effektivare användning av utrymmet.

Sen får man lägga lite mer tankekraft på hur man sätter ihop saker och vilka komponenter man väljer, men det hör till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har testat både 2406 och 2501 med bios flashback, kört clear cmos och plockat batteriet på moderkort medan det varit strömlöst i ca 1h med några klick på startknappen för att tömma kondensatorerna, trots detta får jag fortfarande c5 direkt vid boot och hinner inte ens fram till att gå in i bios och fixa startspänningen.

Skall testa mina minnen i min systers dator imorgon och hennes i min för att se om minnesproblemet beror på moderkortet eller stickorna

Uppdatering: efter att köpt isopropanol så att jag kunde rengöra kylare och processor från kylpasta så kunde jag äntligen köra min fullständiga felsökning med originalkylaren istället för min phanteks kylare. Efter detta visade det sig att en minnessticka i mitt G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) 3600MHz CL15 kit var defekt och datorn bootade utan problem så fort jag fick bort den sticka som var blockerad av min tornkylare.

Den defekta stickan fungerade varken i mitt moderkort eller min systers B350 modekort oavsett minnesslot, medan den andra stickan fungerade alldeles utmärkt i båda moderkorten på samtliga positioner.

Med min systers Corsair Vengeance LP 3200MHz CL16 16GB kit bootade min dator utan problem med två stickor, klarade även köra memtest med stickorna i 3733MHz@1.4V 1:1 med stock XMP timings (Samsung B-die stickor).

Så surt att lägga pengar på de bästa 3600Mhz stickorna på marknaden tills Trident Z Neo lanserades och få hem ett defekt kit, köper ett billigt 16GB 3200MHZ kit medan jag väntar på min RMA att gå igenom. Blir troligtvis dessa (Micron E-die?)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/b...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@3rk0: Jag har alltid lagt på pasta såhär:

En liten klick som jag drar ut med coolermasters lilla "spackelspade" som följlde med en gång till en EVO212.
Blir ett tunt tunt lager över hela cpu:n.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Inet.se har nu lagt upp Trident Z Neo och har några funderingar.

32GB 16-16-16 kostar 4049kr och 16-19-19 kostar 2799kr, vad skulle skillnaden i prestanda vara och är det värt den stora skillnaden i pris?

Permalänk
Medlem

Vilken kylare skulle ni rekomendera till 3900 NZXT Kraken X62 eller Corsair Hydro H150i Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Inet.se har nu lagt upp Trident Z Neo och har några funderingar.

32GB 16-16-16 kostar 4049kr och 16-19-19 kostar 2799kr, vad skulle skillnaden i prestanda vara och är det värt den stora skillnaden i pris?

Bäst binnade chippen kostar slantar tyvärr, prestandaskillnaden är med all förmodan inte värt det men om du vill pusha absolut lägsta latenser så är det bara och hosta upp. Vet ej om det har kommit ut vilka chip som används på dom men det kan vara e-die på de billiga & b-die på de dyra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@3rk0: Jag har alltid lagt på pasta såhär:

En liten klick som jag drar ut med coolermasters lilla "spackelspade" som följlde med en gång till en EVO212.
Blir ett tunt tunt lager över hela cpu:n.

http://forumbilder.se/I61J9/kylpasta.JPG

pastan måste vara lagt över hela ytan om den sitter bra det saknas pasta på kanterna du förlorar tuch yta på cpu kylaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bäst binnade chippen kostar slantar tyvärr, prestandaskillnaden är med all förmodan inte värt det men om du vill pusha absolut lägsta latenser så är det bara och hosta upp. Vet ej om det har kommit ut vilka chip som används på dom men det kan vara e-die på de billiga & b-die på de dyra.

Problemet jag har med 16-16-16 kittet är att det känns lite väl dyrt, kostar 289 dollar på newegg och även om man kör på att dollarn är 10kr så får jag bara ihop det till 3612kr så varför det kostar 4049kr vet jag inte, 3599kr hade varit mer rimligt med rätt dollarkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Problemet jag har med 16-16-16 kittet är att det känns lite väl dyrt, kostar 289 dollar på newegg och även om man kör på att dollarn är 10kr så får jag bara ihop det till 3612kr så varför det kostar 4049kr vet jag inte, 3599kr hade varit mer rimligt med rätt dollarkurs.

Ja det är vanvettigt mycket pengar för en rätt liten ökning av prestanda, en del saker kommer dessutom inte märka en förbättring alls. Jag skulle ta de billigare & lägga resten av slantarna på något annat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

pastan måste vara lagt över hela ytan om den sitter bra det saknas pasta på kanterna du förlorar tuch yta på cpu kylaren

Fast Zen2 dien sitter uppe till höger, och io-chippet till vänster i mitten, så där finns det bra med pasta

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jomen visst, om du tror att the stilt, shimano och der8auer allihopa inte vet ett piss vad de pysslar med så får du tro det, under högampere förhållanden orsakar allt över 1.325 degradering för Zen2, vid 1.4V har en del redan sett denna degradering med ökat spänningsbehov som resultat för frekvens tidigare uppnådd.

Att du sen inte förstår skillnad på manuell OC och stock gör det hela än mer ett skämt, det som dödar en CPU är ett, ström, två värme, spänning utan de bägge föregående orsakar inte elektronmigration. Därför kan man i stock förhållanden se högre spänning under lågampere laster då det är ofarligt.

Sen får du tycka att det är dumt om du vill men att ge generella råd om att inte bry sig i vcore är fan det dummaste jag hört hitintills, läs på lite & sen kan vi snacka.

Att volt och värme ökar slitage vet nog alla på forumet, krävs ingen expert för.

Vad jag försöker få fram är ingen kan veta vart gränserna för slitage ökar markant. 7nm är så pass nytt att det är för tidigt för någon att veta. En kvalificerad gissning kan du få av någon involverad i tillverkning eller utveckling, mera är omöjligt. AMD har ju inte direkt suttit på 7nm i tio år för att testa slitaget över tid vid olika volt.

En liten kul info är ju att "tipsen om spänning" du skriver är identiskt med Ryzen 1000 "tipsen" som dök av forum experter för något år sedan. Precis då som nu hittar du det bara på forum och inte direkt ifrån AMD själva.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Att volt och värme ökar slitage vet nog alla på forumet, krävs ingen expert för.

Vad jag försöker få fram är ingen kan veta vart gränserna för slitage ökar markant. 7nm är så pass nytt att det är för tidigt för någon att veta. En kvalificerad gissning kan du få av någon involverad i tillverkning eller utveckling, mera är omöjligt. AMD har ju inte direkt suttit på 7nm i tio år för att testa slitaget över tid vid olika volt.

En liten kul info är ju att "tipsen om spänning" du skriver är identiskt med Ryzen 1000 "tipsen" som dök av forum experter för något år sedan.

Nej det är inte för tidigt, vid 1.4V och över för Zen2 får du degradering praktiskt taget realtid under prime small fft exempelvis, 1.4V och upp för Zen2 är en vanvettigt hög vcore för all core och hög ström. Det finns inte en vettig människa som skulle rekommendera 1.4 till Zen2 utan att samtidigt varna för just den degradering som faktiskt kommer ske, precis som att ta en första gen Zen över 1.425V är det precis lika korkat att ta en Zen2 över 1.325V för hög ströms belastning (multicore/all core Prime, OCCT, Blender etc).

Sen har vi faktumet att vcore väggen för Zen2 är helt brutal, det skalar absolut inte ett jävla piss över 1.35V, du kanske kan ta dig 25Mhz högre för första 0.1V, sen krävs det 0.2V för nästa 25MHz. Det är under inga omständigheter värt att gå över 1.35V på Zen2 och den som säger annorlunda har antingen inte en Zen2 själv eller så har man inte kollat vad man egentligen behöver för stabilitet & vad det gör med processorn.

Sen har jag sagt följande om tidigare generation om du ens bemödat dig att kolla innan du spyr ur dig rent skitprat

Zen1: 1.425V
Zen+: 1.38v vid 80 grader
Zen2: 1.325V vid hög ström all core.

Du kan ta och läsa detta för lite mer djupgående info men jag betackar mig rent skitprat.

https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...

Edit: bara som tips, AMD själva varnar för över 1.425v på Zen1 då det kommer ge degradering, inte random forum folk...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

En liten kul info är ju att "tipsen om spänning" du skriver är identiskt med Ryzen 1000 "tipsen" som dök av forum experter för något år sedan. Precis då som nu hittar du det bara på forum och inte direkt ifrån AMD själva.

Min 1600x har ju gått på ca 1.63V sedan lansering och den presterar inget sämre än, dock lite bättre nu än då i firestrike.
Kan vara de optimerade drivisarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Någon som vet om AM3 fästet är lika som AM4 eller skiljer de sig åt?, tänkte på kylare.. har en kylare som har AM3 fäste men vet inte om den kommer passa.

Du behöver att AM4 fäste för kylaren om du inte har ett Asus CH6 eller CH7 moderkort som har hål i moderkortet som passar båda.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det är tydligen stora problem med hög volt och temperatur vid idle. AMD lovade att återkomma inom kort, men nu har det dröjt dagar...

Kanske något för Sweclockers att följa upp också?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag hade hemskt gärna velat se en lösning på detta så man slipper sitta rädd om att man ska bränna sitt fina exemplar av CPU...

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast Zen2 dien sitter uppe till höger, och io-chippet till vänster i mitten, så där finns det bra med pasta

Tänk att kylaren är bra mycket större än själva cpu för att du ska transportera heat till den stora kylaren ju större kontakt desto mer värme kommer transporteras, tänk nu om att dien är bara 5mm bred och djup och du bara lägger kylaren rakt över den som är typ 5cm bred och djup så kommer inte mycket värme att transporteras upp till stora kylaren.

Permalänk
Medlem

Fick precis en beta bios från ASRock med 1.0.0.3AB agesa för mitt x370 Professional Gaming, får se om den är något att ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nej det är inte för tidigt, vid 1.4V och över för Zen2 får du degradering praktiskt taget realtid under prime small fft exempelvis, 1.4V och upp för Zen2 är en vanvettigt hög vcore för all core och hög ström. Det finns inte en vettig människa som skulle rekommendera 1.4 till Zen2 utan att samtidigt varna för just den degradering som faktiskt kommer ske, precis som att ta en första gen Zen över 1.425V är det precis lika korkat att ta en Zen2 över 1.325V för hög ströms belastning (multicore/all core Prime, OCCT, Blender etc).

Sen har vi faktumet att vcore väggen för Zen2 är helt brutal, det skalar absolut inte ett jävla piss över 1.35V, du kanske kan ta dig 25Mhz högre för första 0.1V, sen krävs det 0.2V för nästa 25MHz. Det är under inga omständigheter värt att gå över 1.35V på Zen2 och den som säger annorlunda har antingen inte en Zen2 själv eller så har man inte kollat vad man egentligen behöver för stabilitet & vad det gör med processorn.

Sen har jag sagt följande om tidigare generation om du ens bemödat dig att kolla innan du spyr ur dig rent skitprat

Zen1: 1.425V
Zen+: 1.38v vid 80 grader
Zen2: 1.325V vid hög ström all core.

Du kan ta och läsa detta för lite mer djupgående info men jag betackar mig rent skitprat.

https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1728758-strictly-...

Edit: bara som tips, AMD själva varnar för över 1.425v på Zen1 då det kommer ge degradering, inte random forum folk...

Visst har du gjort din research och googlar duktigt men sen sitter du och ändå postar överklocknings forum.
bland dom första meningarna i länken är: "Based on my own testing"

Det är mycket enkelt, det är för mycket parametrar för att AMD ska kunna uppskatta rekommendationer inom spänning och temperatur, istället hoppar man helt det och därmed friskriver sig ifrån det om det inte stämmer om några år.
Lite tips dyker upp på forum här och där men aldrig något lovat eller undersökt av AMD själva utan av individer vars åsikter/tester/expertis inte hålls bakom ryggen av tillverkaren.

En helt ny stock Ryzen 3000 och stockkylare med Prime igång hamnar du utanför "forum" rekommendationer i både spänning och temp i majoriteten av fallen.

Den ska hålla i tre år (garanti), resten har ingen lovat och ingen kommer ersätta dig om den inte gör det oavsett spänning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Visst har du gjort din research och googlar duktigt men sen sitter du och ändå postar överklocknings forum.
bland dom första meningarna i länken är: "Based on my own testing"

Det är mycket enkelt, det är för mycket parametrar för att AMD ska kunna uppskatta rekommendationer inom spänning och temperatur, istället hoppar man helt det och därmed friskriver sig ifrån det om det inte stämmer om några år.
Lite tips dyker upp på forum här och där men aldrig något lovat eller undersökt av AMD själva utan av individer vars åsikter/tester/expertis inte hålls bakom ryggen av tillverkaren.

En helt ny stock Ryzen 3000 och stockkylare med Prime igång hamnar du utanför "forum" rekommendationer i både spänning och temp i majoriteten av fallen.

Den ska hålla i tre år (garanti), resten har ingen lovat och ingen kommer ersätta dig om den inte gör det oavsett spänning.

The ignorance is strong with this one... kolla vem the stilt är är ett tips, jösses...

Och nej, Prime i stock så landar en 3900x runt 1.1V gör om gör rätt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Fick precis en beta bios från ASRock med 1.0.0.3AB agesa för mitt x370 Professional Gaming, får se om den är något att ha.

Intressant att höra om den också presterar sämre än dom tidiga biosen, som Asus 1.0.0.3AB Beta gjorde. Vore ju roligast om den är bättre på alla sätt!

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Intressant att höra om den också presterar sämre än dom tidiga biosen, som Asus 1.0.0.3AB Beta gjorde. Vore ju roligast om den är bättre på alla sätt!

Första booten vid 3733 1:1:1 FCLK:UCLK:MEMCLK, ska testa lite mer men kör helt stock timings just nu, inte illa pinkat av ett x370 bord

Edit: 3733 1:1:1 med helt stock auto XMP timings och felaktig gear down så cas ramlar upp på jämt värde av 18

Jädrar va go start Åter igen, grymt imponerad av mitt gamla x370 bord

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

The ignorance is strong with this one... kolla vem the stilt är är ett tips, jösses...

Och nej, Prime i stock så landar en 3900x runt 1.1V gör om gör rätt...

Nope jag har inte en aning om vem han är. Säkert kunnig i vad han pratar om.

Men du missat helt vitsen, det är en person som delar ut rekommendationer.
Förklara gärna hur AMD backar upp vad han skriver eller rekommenderar i foruminlägg.

Det är ju trots allt åsikter och inget som alls kommer ifrån tillverkaren själv.
Även om han har rätt i allt han skriver så är det inget som påverkar vad tillverkare har lovat dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Nope jag har inte en aning om vem han är. Säkert kunnig i vad han pratar om.

Men du missat helt vitsen, det är en person som delar ut rekommendationer.
Förklara gärna hur AMD backar upp vad han skriver eller rekommenderar i foruminlägg.

Det är ju trots allt åsikter och inget som alls kommer ifrån tillverkaren själv.
Även om han har rätt i allt han skriver så är det inget som påverkar vad tillverkare har lovat dig.

Har du hört talas om att flytta målstolpar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jädrar va go start Åter igen, grymt imponerad av mitt gamla x370 bord

Låter nice! Men det var en ögonöppnare att se att Ryzen 3000 rullade precis lika fint på A320, mycket SOC i dessa

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Angående rekommenderad volt till Ryzen gen 1... Många kört länge med 1.500v+ på dem och fungerar bra än stock etc.

Körde ofta i slutet själv 1.550v+ och hade inga problem med stock hastigheter efter att man ställde av den nu med uppgraderingen till Ryzen gen 3 3000serien.

14nm tålde en del mera än vad alla varnade för i slutändan inom rimlig användningstid.

Skulle gissa på att den rekommenderade volten är riktigt "safe" denna gång också. Alltså. Det finns inga risker överhuvudtaget.
Om man vill ta risk finns det spelrum, men som sagt finns inga garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Angående rekommenderad volt till Ryzen gen 1... Många kört länge med 1.500v+ på dem och fungerar bra än stock etc.

Körde ofta i slutet själv 1.550v+ och hade inga problem med stock hastigheter efter att man ställde av den nu med uppgraderingen till Ryzen gen 3 3000serien.

14nm tålde en del mera än vad alla varnade för i slutändan inom rimlig användningstid.

Skulle gissa på att den rekommenderade volten är riktigt "safe" denna gång också. Alltså. Det finns inga risker överhuvudtaget.
Om man vill ta risk finns det spelrum, men som sagt finns inga garantier.

Nä kör man inte tunga belastningar utan bara spel exempelvis så är det rätt lugnt med högre vcore, jag skulle dra en gissning att upp till 1.375 är relativt safe (helt utan garanti) vid lättare laster, vid riktigt elak all core (AVX, FMA3 256bit) däremot skulle jag alla dagar i veckan hålla mig från allt över 1.35V, det finns en anledning till att AMD satt taket till 1.325V i sin FIT tabell för Zen2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nämen se där, bara lite lätt poelrad CL/tRCD/tRP kom vi under 69ns, får se vad vi kan uppnå med dessa minnen då, ska testa 3800 också tänkte jag vid 1:1:1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä kör man inte tunga belastningar utan bara spel exempelvis så är det rätt lugnt med högre vcore, jag skulle dra en gissning att upp till 1.375 är relativt safe (helt utan garanti) vid lättare laster, vid riktigt elak all core (AVX, FMA3 256bit) däremot skulle jag alla dagar i veckan hålla mig från allt över 1.35V, det finns en anledning till att AMD satt taket till 1.325V i sin FIT tabell för Zen2.

Jag tror taket har mera att göra med värmen dessa alstrar vid högre volt. De går helt enkelt inte kyla ner överhuvudtaget utan "chilled water" eller bättre med högre volt till kärnan om man vill ha de högre hastigheterna.

transistorerna är för tätt packade på den yta som finns tillgänglig.

Jag kör custom vattenkylning och dessa går idag på 80C+ i y-cruncher, Prime95 etc högre stresslaster med AVX.
Då ligger den på 4,125-4.200Ghz med stock PB på min 3800x. Volten ligger under rekommenderade max då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vill ha.. får inga svar från asrock men antar att det är ett bios på g då 400 serien fick igår och du en beta till 300 idag.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1