Hjälp med Studiedator Civilingenjör design/produktutv.

Permalänk

Hjälp med Studiedator Civilingenjör design/produktutv.

Hej, jag ska börja på Civilingenjör Design och Produktutveckling på KTH om några veckor. Tanken är såklart att jag ska köpa en bärbar dator och kanske även en surfplatta av något slag.

Vet inte riktigt hur kraftig bärbar dator som behövs men jag antar att vi kommer jobba med många tunga program inom bla design. Jag har kollat en del på Huawei Matebook X pro och Dell Xps, input på dessa? Fick även höra att Xiaomi gör bra datorer, aldrig beställt något dyrt direkt från kinesiska märken, kanske inte är något att oroa sig över?

Surfplattan är tänkt att användas främst för att kunna anteckna men också rita på, inom tex matte och designkurserna. Tänker att detta underlättar då man slipper en massa block och lösa papper.

Vet att det finns 2 in 1 laptops men är väl ganska inne på en iPad just för att jag trivs med Apple.

Hoppas ni förstår lite vad jag är ute efter och kan hjälpa mig!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk

Är det någon här som har erfarenhet av en iPad med Apple pen som använts till just anteckningar som kan dela med sig lite av sina erfarenheter?

Annars ser det just nu ut som att det blir en IPad + Apple pen och sedan en Huawei Matebook x pro

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

@imthatbeatz: Köpte i våras för att anteckna under mina studier. Jag köpte den vanliga IPad:en, inte IPad pro. Funkar kanon men jag drar inte upp den och antecknar lika ofta som jag gjorde på papper.

Jag läser mycket forskningsartiklar och det är en dröm att kunna annotera dem med mina egna anteckningar osv

För övrigt har jag funnit att PDF Expert är den app som passar mig bäst för ovan nämnda syften.

Permalänk

@Rolexius: Kul, jag har också förstått det som att möjligheten att direkt kunna anteckna fritt på en PowerPoint är guld värt!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem
Skrivet av imthatbeatz:

Hej, jag ska börja på Civilingenjör Design och Produktutveckling på KTH om några veckor. Tanken är såklart att jag ska köpa en bärbar dator och kanske även en surfplatta av något slag.

Vet inte riktigt hur kraftig bärbar dator som behövs men jag antar att vi kommer jobba med många tunga program inom bla design. Jag har kollat en del på Huawei Matebook X pro och Dell Xps, input på dessa? Fick även höra att Xiaomi gör bra datorer, aldrig beställt något dyrt direkt från kinesiska märken, kanske inte är något att oroa sig över?

Surfplattan är tänkt att användas främst för att kunna anteckna men också rita på, inom tex matte och designkurserna. Tänker att detta underlättar då man slipper en massa block och lösa papper.

Vet att det finns 2 in 1 laptops men är väl ganska inne på en iPad just för att jag trivs med Apple.

Hoppas ni förstår lite vad jag är ute efter och kan hjälpa mig!

Jag kollar lite i kurslistan och är inte helt säker på att det kommer vara så mycket nya och tunga program som du tror, det mesta kommer ske teoretiskt, för hand eller i matlab är min gissning.

Snabb genomgång av åren:
år1:
Algebra, Numen, Envar, Flervar, och analys av diffar <- Enbart matte och borsett numen och analysen som jag tror båda sker i matlab så är det för hand utan hjälpmedel på de andra.
Mekanik I är teori med vektor och geometri, troligen för hand.

Det enda år ett som har något är Introduktion till design och produktframtagning, där står det bara att de introducerar ett CAD program, du kan kontakta Stefan Ståhlgren för att få mer info men skulle inte anta att kursen kräver en monsterdator då skolan inte kan kräva det och skolans datorer oftast är "meh".

år2:
Design och produktframtagning och komponenter Material i design och produktframtagning är gissningsvis noll CAD, mer teori om hur du väljer rätt saker.
Modellering och simulering i design och produktframtagning har CAD i sig

Tillverkningsteknik, Tillämpad termodynamik, Konstruktion av tysta och vibrationsfria maskiner, Hållfasthetslära, grundkurs och Mekanik II är alla mer teoretiska.

år3:
Ingen av de obligatoriska krävs dator för, de valfria är svårare att svara direkt på.

KTH lever i en värld av mycket salstentor, det sker en del arbeten etc men grundtanken med många kurser är att du ska kunna gå igenom den med en bok, en penna och ett papper (oftast inte hela sanningen med målet). En stark dator som kan hantera CAD och går att nyttja så skadar kanske inte på det planet men den kommer troligen väga mer och kommer du orka bry dig om att ta datorn med dig när du inser att den kanske inte behövs 95% av tiden och den väger massor? Du har redan böcker och annat att bära.
Tror inte att det kommer skilja sig mycket från andra linjer, att köpa en dator nu är nog förhastat, det du med största säkerhet vill ha är något lätt och smidigt som du kan skriva på att ta med dig och eventuellt i framtiden en stationär eller så hemma som klarar de tyngre delarna.

När det kommer till anteckningar, dator = skräp, jag vet en handfull på KTH (jag pluggar där själv) som antecknar med dator, de flesta släpper det ganska snabbt, penna och papper + anteckningsteknik = mycket bättre. Gällande inlärningsteorier pekar mot att den taktila känslan och tanken som sker vid anteckning med penna och papper ger bättre inlärning än att skriva på en dator, på en dator har man ofta en tendens att bara skriva ner exakt vad som sägs utan att ta in det. En blyerts och ett bra block är mer värt, möjligtvis någon färgpenna eller två för när du ritar grafer etc med olika saker i.

Min rekommendation är att oavsett om du köper det jag säger eller inte så vänta, vänta tills du fått lite av en aning om vad du behöver eller någon ansvarig för programmet har informerat dig, du kommer kunna fråga saker på uppropet som är 2 veckor innan faktiska terminsstarten så du har tid.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Först och främst, Tack! Uppskattar verkligen den ”lilla” genomgång du precis hade, var väldigt enkelt att förstå dina vettiga tankar.

Precis som du säger kan man såklart vänta eftersom att uppropet är så pass tidigt före kursstart, tror bara att jag vill vara så förberedd från start som möjligt. Blir nog ett inköp av en iPad av något slag nu och avvaktar med dator fram tills senare.

Grejen är väl den att jag måste dra av lite kostnader på företaget för att inte få för hög vinst så att jag blir återbetalningsskyldig för en del av studielånet.
Frågan jag måste fundera lite på är om en laptop är helt onödig och en dyrare variant av iPad kanske är mer användbart.

Återigen, Tack för ditt långa svar!

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

@imthatbeatz: Jo jag förstår känslan, hade liknande när jag började men i bakhuvudet kan du ha lite liggandes att gående skämt på KTH ofta är om hur omodernt, otekniskt och oanpassat Sveriges främsta (enligt mätningar, som KTH:are är det min plikt att påpeka detta ) tekniska högskola är ^^

Du kommer förundras över hur dåliga systemen är, extra skoj när man läser exempelvis kurser i systemvetenskap, nätverk etc och många som jobbar har gett upp på att försöka förbättra. De föreläser om hur viktigt det är att ligga med i tiden, hur effektivisering gynnar och hur korrekt implementation ger en stark grund... Sedan hänvisar de dig till program som bara kan köras på Windows XP, tre olika system för att hantera inlämningar. Det första är det "officiella" som 95% av lärarna aldrig har koll på hur de funkar och nya versioner med helt nya saker kommer varje termin. Det andra är något som datainstitutionen själva skapar som inte är bra och vägrar fungera som det ska, som de även lovat lägga ner ett antal ggr och sedan skapar nya versioner av. Tredje som är något ingen vet riktigt vart det kommer ifrån eller vad det är, det bara är och där finns info (eller ska finnas, kommer inom kort, när läraren listat ut hur det funkar) ^^

Allt detta med du sitter i föreläsningssalen och undrar vart fan alla eluttag är när datorn sitter på 5% batteri medan läraren hastigt avslutar föreläsningen med att klicka igenom 76 slides hen (rekordet för de föreläsningar jag varit på är en med över 250 slides och hann ~40, no joke) hade tänkt gå igenom men nu inte hinner, sedan en snabb webbadress för någon enkät. Om du hört något från föreläsningen är det ett under ibland för inget headset i föreläsningssalarna är någonsin laddade magiskt nog, alla sätter dem på laddning men tydligen går energin till ett svarthål. I många salar funkar inte projektorn som den ska ect, bästa är i Q där många salar har problem pga längden på kabeln, många skarvar och avsaknad förstärkning.... Yes och det är i samma hus som jag har läst tre ämnen som på olika nivå behandlar just hur signaler fungerar och påverkas av exempelvis kabelns längd m.m. ;D

Detta är KTH i ett nötskal, inte sagt att det inte finns extremt avancerade saker och ställen på KTH men överlag så kommer du inom kort skratta åt hur otekniskt det är som alla andra ^^

Välkommen till KTH <3

Dock är det mycket bra saker med.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: Nu blir man ju lite orolig ;). Nej men personligen har jag lite svårt för skolsystemet överlag då jag insett hur mycket effektivare man kan lära sig saker själv. Däremot är ju just stämpeln man får när man utbildat sig till något så extremt värdefull att man i stort sätt är tvungen att plugga om man har höga ambitioner. Finns såklart undantag.

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

@imthatbeatz gillar du självstudier är högskolan perfekt, sedan är det inte så illa men det är något helt annat än tidigare studier 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: bra inlägg! Jag var på väg att skriva någonting liknande, fast du fick ner det mycket bättre.
För mig var det egentligen först motiverat att skaffa en laptop under mastern, då det först under mastern var tillräckligt många praktiska labbar och rapportskrivning för att man skulle tröttna på datorsalarna. Fram tills dess gick det utmärkt med enbart döda-träd-material och datorsalarna när något behövdes göras på plats i skolan, eller skriva på stationära hemma. Så att vänta med laptopköp, om du nu inte måste ha en nu-nu, gör att du har en fräschare när du väl vill ha den, med bättre batteritid och allt annat som kommer med det.
Plus att du slipper bli distraherad.

Däremot kan kanske iPaden vara bra för diverse uppgifts-papper. För kurslitteratur passar, mig personligen, fortfarande pappersböcker bäst pga hur snabbt man kan bläddra fram och tillbaka när man letar efter något och behöver jämföra information från flera sidor samtidigt. Har ännu inte hittat något praktiskt sätt att göra detta på varken dator, tablett eller Kindle.

Och jag ger också medhåll till att man minns bättre med penna & papper.
Ett till icke-dator tips är att det på Coursera finns en (gratis) kurs som heter learning how to learn. Den kan vara mycket väl värd tidsinvesteringen på ca 13h, (om du inte redan är ett studieproffs). Som ger mycket mer tillbaka än vilken dator som helst. De flesta studerar på ett extremt ineffektivt sätt, mest för att man egentligen aldrig får någon handledning i hur man bäst lär sig. Så i min åsikt skulle de flesta göra sig själva en större tjänst inför terminsstart att ge sig själv de bästa inlärnings-möjligheterna, snarare än de bästa tekniska. Det och kanske en grym penna.

Med det sagt så lycka till och kom ihåg att ha kul även när du lär dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@SteelSide: intressant, jag har nog haft en lite skev uppfattning om just kravet att ha en dator. Däremot kommer det bli en ipad+pen då jag gärna har så lite papper som möjligt, får även in ”skriva för hand” delen där för att lära mig bättre.

Sen ska jag definitivt kolla in den där korta kursen om hur man lär sig att plugga. Jag har haft det väldigt lätt för mig genom alla skolår så jag har verkligen försökt förbereda mig på mycket pluggande nu eftersom det är något jag aldrig upplevt. Däremot är det en utbildning som jag verkligen tror att jag skarpt kommer att gilla vilket betyder att mycket nerlagd tid inte är något negativt.
Jag hoppas på en rolig utbildning med många nya människor så får en eventuell laptop komma senare

Visa signatur

PC Specs: Custom Watercooled
Chassi: Dark base pro 900, CPU: 7700k, GPU: 1080ti, MOBO: Asus Maximus ix Formula Z270, RAM: G.Skill Trident z RGB, PSU: Evga 850w g2, HDD: 2tb WD blue, SSD: 2x250gb Samsung 850.
Monitor: Swift pg279q

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface. Pennan är guld

Skickades från m.sweclockers.com