Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Kollade i pappren bara för att vara säker, orginal väger en mx5 -91 940kg från fabrik, lägg till 30kg för full tank. Har dock lättat min en del så min väger mindre en 940kg med full tank/mig i bilen, och jag är inte den minsta personen

Är det värdet som står som tjänstevikt i pappret så är det inkluderat alla vätskor och en förare på 75kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

@nickhe: Skulle inte byta till en saab i en Mx5... Har du en 1.8/1.6L DOCH som är snorlätt att trimma varför byta till ett annat märke som besiktningen kan slå ner på direkt? ^^ Ska man göra saker får man vara smart... Som tex att ha en 4x mappningar att välja genom telefon... en för besiktningen, en för gatan, en för banan och en för drag

Du kan "enkelt" byta vad du vill i bilen med turbo, men då får du regga om bilen som amatörbyggt fordon? eller vad det heter, och ja... Man vill ju inte ta bort skattebefrielsen etc eller sänka värdet på ens bil, hade velat ha en wankel men det är inte ett försvarbart projekt tyvärr med en MX5, byter hellre upp mig till en RX7 eller någon som har en wankel standard.

Ja... bilar och datorer kan man ju snacka hur mycket som helst om, när ens inre nörd vaknar är det bara åka med haha.

Tyvärr är det inte så enkelt att få till amatörbyggt fordon. Det räcker inte med att byta motor utan du ska göra stora förändringar på bilen som gör att det inte är en Mazda mx5 längre. Typ byta hela framvagn bakvagn bromsar motor växellåda osv osv. Det du tänker på är ombyggt fordon och det går att regga som. Dock är detta svårare då du fortfarande måste upprätthålla massa avgaskrav (eftersom den är så ny). Du måste troligen då ha ett avgascertifikat för just den motorn i den bilen, vilket såklart blir svårt om motorn i det utförandet du vill sa den i inte fanns i bilen från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Plockade ut den för 6 månader sen, fullutrustad med automat, ett rejält kliv upp i kvalitet jämfört med min Mazda 3 -16 jag hade innan.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Tyvärr är det inte så enkelt att få till amatörbyggt fordon. Det räcker inte med att byta motor utan du ska göra stora förändringar på bilen som gör att det inte är en Mazda mx5 längre. Typ byta hela framvagn bakvagn bromsar motor växellåda osv osv. Det du tänker på är ombyggt fordon och det går att regga som. Dock är detta svårare då du fortfarande måste upprätthålla massa avgaskrav (eftersom den är så ny). Du måste troligen då ha ett avgascertifikat för just den motorn i den bilen, vilket såklart blir svårt om motorn i det utförandet du vill sa den i inte fanns i bilen från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet precis vilken soppa det är i det här lilla landet, framvagn, bakvagn, bromsar, motor etc byter man ut ifall man nu sysslar med någon form av motorsport som kräver mer effekt, eller om man bara gillar att skruva med bilar Men antar att du som jobbar på en besiktning ser en hel del sådant, och nah... Avgaskrav är en lätt sak att fixa för omregg, det svåra är att skaffa intygen från tillverkaren att man får det okej från dem och att det faktiskt skulle gå att montera tex en 2rotor i en MX5.

Tldr, det du nämnde va att bygga om bilen rent mekaniskt, vilket inte tar speciellt lång tid bara du har delarna på hand. Men ja, med ditt jobb så antar jag att man ser extremt mycket skit ^^ Även som entusiast så ser man extremt mycket skit som rullar på våra vägar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Är det värdet som står som tjänstevikt i pappret så är det inkluderat alla vätskor och en förare på 75kg.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att vilja låta som en dryg person nu, men jag har vägt bilen med mig själv i, den väger det jag angav.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Tror de klassas som ombyggt fordon då effekten bara höj 20% men motorn är god för 400hk innan man behöver öppna upp den. Sedan är de för de e så oerhört lätt trimmade och gratis verktyg kan även dem in och ut

Jävla kul projekt, ska kolla in att importera från Tyskland
Kör den på min bil , äckligt nöjd med resultatet

Ja om det är något Mazda gjorde rätt så var det just raka 4an... Billig, slitstark och så lätt att bygga så de inte är sant... Haha, den va tänkt att den skulle bli en dragrace bil på heltid...Men efter att ha testat den med turbo så blev jag faktiskt skraj för hur otroligt den gick... Så strök det målet, den får gå som min sommarbil istället medans jag gör i ordning ett av mina andra projekt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Hade tänkt göra en vaxning snart. Kollade upp det du rekommenderade och det verkar riktigt bra, med en variant för mörka bilar.

Soft99 Fusso är kanonbra, har kört det på ett antal olika bilar med grymt resultat.
Min förra BMW 330e var solidsvart:

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Soft99 Fusso är kanonbra, har kört det på ett antal olika bilar med grymt resultat.
Min förra BMW 330e var solidsvart:
https://i.imgur.com/Qo62lbl.jpg?1

Hur länge håller den sin effektivitet? Det är prio för mig.
Har kört Chemical Guys Jet Seal ett par gånger nu och skulle väl säga att den håller i effekten (inte avrinning, det försvinner på 3 mån, men lätt-tvättad bil) i nästan ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hur länge håller den sin effektivitet? Det är prio för mig.
Har kört Chemical Guys Jet Seal ett par gånger nu och skulle väl säga att den håller i effekten (inte avrinning, det försvinner på 3 mån, men lätt-tvättad bil) i nästan ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Upp emot ett år eller strax där under om man har gjort ett bra grundarbete. Men precis som du beskriver Jet Seal kommer effekten att mattas av över tid. Men med tanke på vad det kostar och hur mycket man får i burken så är det ett riktigt bra vax.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Uppdaterar från tidigare inlägg.

Monterat frontläpp och sidokjolar från Maxton Design.
Nya 20" fälgar från ABS Wheels (ABS F15 Graphite) 8.5 breda, ET 38.

Ser ut som en SUV nu men kan tyvärr inte göra så mycket åt det för att det inte är mycket utrymme kvar mellan däck och skärmkant.
Måste gå ner på däckbredd och profil för att kunna sänka. Men det får nog bli nästa år.

Kvar som ska göras är montera vingar (Carnarder) runt luftintagen. Och få på en diffussor bak, den skulle ha monterats tillsammans med det andra men det verkar inte som den passade då stötfångaren bak inte riktigt såg ut som jag trodde när man monterade isär den.
Och kromlisterna ska bort, funderar på vinyltejpen Chrome delete. Någon som testat?

En liten bild på en smutsig dam i högklackat!
Skulle inte dö av en polering heller, har maskiner men inte orken eller tiden just nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Hur länge håller den sin effektivitet? Det är prio för mig.
Har kört Chemical Guys Jet Seal ett par gånger nu och skulle väl säga att den håller i effekten (inte avrinning, det försvinner på 3 mån, men lätt-tvättad bil) i nästan ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan intyga på att det faktiskt är ca 1 års livstid. Vill du dryga ut det ytterligare så toppa några gånger med en bra spray detailer. Sedan får du såklart inte tvätta bilen med vaxlösande schampo eller avfettning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

kylförmågan på bilar brukar vara extremt överdimensionerad.

Med tanke på att intercooler, kondensor och kylaren sitter tätt ihop innanför grillen så behövs det ett gott luftflöde genom dem.

Dessutom blir det extra varmt i motorutrymmet på dieselbilarna när partikelfiltret sitter ihop med turboaggregatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nytvättat är alltid kul!

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Hedersmedlem

Dodge Ram 1500 5.7L Hemi 2011 + Suzuki LTR-450

Permalänk
Medlem

Bild tagen i närheten av Klimpfjäll utmed Vildmarksvägen

Golf MK7 R-line TSI 1.2 DSG -16

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Inte dåligt för en bil som slagit över 22K mil, precis bytt motorkuddar å lite annat 360hk 520nm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ford Mustang GT -15
Svensksåld, manuell och med Recaro stolar.

Bilden kommer från en roadtrip tidigare iår när vi var i Norge

Visa signatur

mvh

Permalänk

Gick på gamla passaten idag med polermaskinen. Som nybörjare måste jag säga att jag är väldigt nöjd med resultatet!

Bilen är från 02 om jag inte missminner och har nog aldrig blivit polerad innan.
Jag kan nämna också att kameran fångade upp skavankerna mycket bättre än vad ögat gör på förebilden. Man såg tydligt tvättrepor. Men före bilden ser så otroligt hemsk ut.

Hann bara med fronten idag. Maskering och köra 3 steg tar tid.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Gick på gamla passaten idag med polermaskinen. Som nybörjare måste jag säga att jag är väldigt nöjd med resultatet!

Bilen är från 02 om jag inte missminner och har nog aldrig blivit polerad innan.
Jag kan nämna också att kameran fångade upp skavankerna mycket bättre än vad ögat gör på förebilden. Man såg tydligt tvättrepor. Men före bilden ser så otroligt hemsk ut.

https://i.imgur.com/z7Be5qI.jpg

https://i.imgur.com/qO4Ttm6.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=uFJ_dxATIGc&feature=youtu.be

https://i.imgur.com/nynEhyA.jpg

Hann bara med fronten idag. Maskering och köra 3 steg tar tid.

Snyggt! Svart bil är jobbigt, men blir skit snyggt när det är blankt och fint

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Snyggt! Svart bil är jobbigt, men blir skit snyggt när det är blankt och fint

Hehe tack så mycket!
Jag har 2 svarta bilar. Men den andra är inte lika sliten i lacken.
Man får tvätta lite oftare. Men de blänker fint sen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tiguan 2019, riktigt riktigt nöjd me den!

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Bytte upp (ner?) mig från E39an till en XC70 D5 AWD med Momentum i vintras. Saknaden efter E39 blev påtaglig vid sommarens intåg, så jag var nära på att sälja den. Men beslöt mig sedan för att ha kvar den över vintern, den är trots allt oerhört bekväm och pålitlig vid vinterväglag. Dock en hel del tråkigare att köra oavsett årstid.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Lägg ner ordentligt med tid och lägg på ett bra vax typ Soft 99 fusso coat. Bilen blir så mycket lättare att tvätta om du preppat ordentligt. Har också svart bil, dock är det jävligt snyggt ( När den är blank och fin )

Hur funkar det vaxet med kall/alkalisk avfettning? Vet att med "riktig" lackbehandling t ex Ditec så kan man använda det men lite sparsamt. Jag har haft Ditec men "bäst före"-datumet har passerat med en månad och blir för dyrt att återbehandla varje år på 1 800kr. Jag har Ultima Paint guard + jag tänkte smeta på vid nästa tvätt men läst mycket gott om Soft 99.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

https://i.imgur.com/LB4Zlzk.jpg

Bytte upp (ner?) mig från E39an till en XC70 D5 AWD med Momentum i vintras. Saknaden efter E39 blev påtaglig vid sommarens intåg, så jag var nära på att sälja den. Men beslöt mig sedan för att ha kvar den över vintern, den är trots allt oerhört bekväm och pålitlig vid vinterväglag. Dock en hel del tråkigare att köra oavsett årstid.

Funderar på göra samma å kör en xc70 vintertid eller 9-3X. De är roliga med steg 1 i. 282hk ska en 2010 få

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wurpan:

Ajjemen! Riktigt fin färg

Bjuder på en till bild:

https://i.imgur.com/3qkc5ZC.jpg

Vad för effekt har du använt för att få till bilden? "Bokeh-panorama", focus stacking eller annat? Eller råkade det bara bli så med vinkeln och just denna platsen? Svårt att sätta fingret på vad det är men ser häftigt ut

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Vad för effekt har du använt för att få till bilden? "Bokeh-panorama", focus stacking eller annat? Eller råkade det bara bli så med vinkeln och just denna platsen? Svårt att sätta fingret på vad det är men ser häftigt ut

Enda som är gjort är att himlen är inklipp från en bild med lägre exponering tagen samtidigt för att få fram mer detaljer. Utöver det är det bara spakrattande i lightroom och sen pill och justeringar i photoshop.

EDIT: Måste ju posta en bild också såklart...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Funderar på göra samma å kör en xc70 vintertid eller 9-3X. De är roliga med steg 1 i. 282hk ska en 2010 få

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv en v70 09 2.5ft och problemet för mig som kört BMW innan med är inte effekten utan snarare motor karaktär (lågvarvig) samt den rätt tråkiga väghållningen. Inget fel på bilen i sig motorn är jätteskön att köra då den orkar väldigt bra på låga varv och bilen är mycket bekväm, men den saknar det där lilla extra roliga som tillochmed min gamla 523 e39 från 99 hade.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

@lossah: Alkalisk avfettning funkar nog relativt bra om du kör lite svagare blandning. Vaxet är väldigt tåligt men man ska väl tänka på att alla kemikalier kommer tära på vaxet. Så är det väl med alla behandlingar, mer eller mindre. Soft99 har en spray som är tänkt som "topping" till fusso coat som heter Speed & barrier. Köpte båda två och det har ju funkat väldigt bra. Nu sist när jag vaxade inför sommaren så har jag kört med olika quick detailers och det har också fungerat bra, om det är nödvändigt vet jag inte men det skadar ju inte

Körde ca 300 mil på två veckor med en hel del grusväg på semestern. Min svarta bil var nästan helt vit av allt damm, front och vindruta täckt av insekter etc. Allt släppte hur lätt som helst. Förtvätt med skumlans och sedan lätt handtvätt med mikrofiberhandske och vanligt schampoo. Inga rester av insekter över huvud taget. Det fastnar liksom inte alls, även i sommarvärmen. Det är väl det som är det absolut bästa med behandlad bil.

Permalänk
Medlem

Audi TTS från 09

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurbZero:

Polaren hade en sån , sjukt fina bilar hans var dock måndags exempel, kedjan byttes vid 8000mil och 11000mil. Sedan fick han byta kolvringar för att den drack 1l olja mer 100mil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1