Permalänk
Medlem

Är detta en bra dator?!

Hej!
Jag har tänkt att bygga en gaming-dator (första gången för mig) och jag undrade om komponenterna i datorn har en bra "balans".
Jag har tänkt att spela spel på den samt VR med octulus rift s, kommer delarna att funka för det?

Cpu: Intel i5 8600k
Gpu: Nvidia Rtx 2060
Moderkort: Msi Z370-a pro
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
SSD: Corsair force mp 510 480gb
HDD: Seagate BarraCuda Desktop 7200rpm 64MB 1TB
Processorkylare: Cryorig H7 Universal
Psu: Corsair RM650 650W

Får ner priset till 13k, är det ett bra pris (ink chassi, men har inte bestämt vilket än)?
Har nog tänkt att overklocka processor/Grafikkortet, är kylaren bra nog?
Och så upptäckte jag att moderkortet inte har wifi vilket kan vara bra. Har ni någon ide på ett moderkort (i samma prisområde) med wifi?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@ZennaH: Om det är en gaming-dator så är nog WiFi inget du ska prioritera

Annars är det väl en helt ok setup - beror helt på vilken upplösning du ska spela i. För en 1080p så är denna bra - men kör 1440p så hade jag nog sneglat upp lite på GPU-sidan. Beror ju på vilken Hz man skall spela i med.

Permalänk
Medlem

@Pyrox: Kommer köra 1080p 144hz, kollade lite nu på Amd Radeon RX 5700xt är denna bättre och passar den med moderkortet?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte köpt en Intel i5-processor för spel idag. Eftersom den bara har 6 trådar märker vi redan idag i spel att detta håller tillbaka processorn. Ska du köpa en processor i den prisklassen hade jag istället rekommenderat en Ryzen 5 3600, dock med reservation för en del barnsjukdomar eftersom det är en ny plattform. Kan du gå upp lite i pris finns i7-9700K, vilket känns tryggare med 8 kärnor istället för bara 6.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Vad för moderkort hade du rekommenderat för ryzen processorn, är kylningen som ibland ingår bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZennaH:

Hej!
Jag har tänkt att bygga en gaming-dator (första gången för mig) och jag undrade om komponenterna i datorn har en bra "balans".
Jag har tänkt att spela spel på den samt VR med octulus rift s, kommer delarna att funka för det?

Cpu: Intel i5 8600k
Gpu: Nvidia Rtx 2060
Moderkort: Msi Z370-a pro
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
SSD: Corsair force mp 510 480gb
HDD: Seagate BarraCuda Desktop 7200rpm 64MB 1TB
Processorkylare: Cryorig H7 Universal
Psu: Corsair RM650 650W

Får ner priset till 13k, är det ett bra pris (ink chassi, men har inte bestämt vilket än)?
Har nog tänkt att overklocka processor/Grafikkortet, är kylaren bra nog?
Och så upptäckte jag att moderkortet inte har wifi vilket kan vara bra. Har ni någon ide på ett moderkort (i samma prisområde) med wifi?

Tacksam för svar!

Här har du en bättre dator för 13 000kr.

Kör man AMD Ryzen (som antagligen kommer vara lite mer framtidssäker - men ger lägre FPS idag än 9600K) så kan det se ut såhär:

Du kan också välja AMD RX 5700 XT som är lite snabbare än RTX 2070 (skiljer bara 1% i DX11 dock) - men nackdelen är att det är mycket mer högljutt och klockar inte så bra.

Vill du ha en ännu bättre kylare till processorn (H7 bör räcka för en lätt överklockning) hade jag valt Cryorig H5 för 499kr från Webhallen.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

CPU
AMD Ryzen 5 3600
2 339 kr

Grafikkort
Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER WF OC
4 690 kr

Chassi
Phanteks Eclipse P300 Mid Tower Svart
599 kr

Moderkort
MSI B450 TOMAHAWK
1 289 kr

RAM
Corsair Vengeance LPX Blue 16GB (2x8GB) 3000MHz
899 kr

SSD
Crucial MX500 1TB SATA 2.5" 7mm (CT1000MX500SSD1)
1 390 kr

PSU
Corsair RM750X V2 750W
1 199 kr

Totalt
12 405 kr

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Tack för bra svar! ska kolla lite vilken som känns bäst!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Samlooh: Kollade i Inets datorbyggare, och den visar att moderkortet inte stöder processorn i ditt bygge med r5 3600 + msi tomhawk?

Permalänk
Medlem

@ZennaH: Moderkortet fungerar med processorn, de är dock inte från samma generation vilket innebär att du måste uppdatera moderkortets BIOS för att det ska fungera. Att uppdatera BIOS är dock lätt och det enda som krävs är ett USB minne. Jag gjorde det själv på ett MSI B450 Gaming Plus

Permalänk
Medlem

@Kureen: Tack kommer nog köra på AMD då 😉

Permalänk
Medlem

Hur funkar det när minneshastigheten på Ram-minnet överstiger standardhastigheten för moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZennaH:

Hur funkar det när minneshastigheten på Ram-minnet överstiger standardhastigheten för moderkortet?

Enligt vissa kan det påverka stabiliteten, men egentligen så är det inga problem.

Ändrade till 3200Mhz minnen till AMD-bygget.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Enligt vissa kan det påverka stabiliteten, men egentligen så är det inga problem.

Ändrade till 3200Mhz minnen till AMD-bygget.

https://komponentkoll.se/bild/AjNGO.png

Jag hade skippat kylaren och köpt ett tystare mer gediget chassi istället om det är låg ljudnivå du är ute efter. Annars finns det ingen som helst anledning att använda en annan kylare än den medföljande. Men även den ska vara rätt tyst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Kommer den verkligen att kyla tillräckligt bra för att överklocka den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZennaH:

Hej!
Jag har tänkt att bygga en gaming-dator (första gången för mig) och jag undrade om komponenterna i datorn har en bra "balans".
Jag har tänkt att spela spel på den samt VR med octulus rift s, kommer delarna att funka för det?

Cpu: Intel i5 8600k
Gpu: Nvidia Rtx 2060
Moderkort: Msi Z370-a pro
Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX
SSD: Corsair force mp 510 480gb
HDD: Seagate BarraCuda Desktop 7200rpm 64MB 1TB
Processorkylare: Cryorig H7 Universal
Psu: Corsair RM650 650W

Får ner priset till 13k, är det ett bra pris (ink chassi, men har inte bestämt vilket än)?
Har nog tänkt att overklocka processor/Grafikkortet, är kylaren bra nog?
Och så upptäckte jag att moderkortet inte har wifi vilket kan vara bra. Har ni någon ide på ett moderkort (i samma prisområde) med wifi?

Tacksam för svar!

vet int om kylaren som kommer med räcker för att överklocka, har överklockat en 1200 med kylaren som kom med dock.

Nog också bra att vänta tills eftermarknads 5700 xt kommer ut