Nån annan som svettas mycket om baken? HJÄLP, rengöring av stol

Permalänk
Medlem

Nån annan som svettas mycket om baken? HJÄLP, rengöring av stol

Så jag spenderar runt 12-15 timmar DAGLIGEN vid min dator. Jag jobbar hemifrån och spelar så lämnar bara datorn när jag ska göra andra sysslor.

Men jag har en så kallat swamp ass. Jag sitter i kalsonger och efter några månader börjar stolens sits se riktigt illa ut och luktar skit. Jag kan inte sätta mig med byxor i den för då måste jag tvätta byxorna.

Hur får ni bort såna här fläckar? Jag har provat våtsarvetter med sprit och det fungerar inte, kan stå o gnugga i timmar.

Ser för jävligt ut.

Dold text

edit: för er som klagade så gjorde jag en spoiler

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att ha på dig byxor. (Urgh..)

Köp en stol med tygsits.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Vet ej hur du skall få bort det där men i fortsättningen ta en handduk som du viker ett par gånger och sitter på, sen kan du tvätta den regelbundet efter behov.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Byt till en stol med tygsits. Förra sommaren var riktigt jävlig för mig med min lädersits på Dxracern. Detta år hade jag en IKEA Markus med tygsits - mycket behagligare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Byt stol till något som andas lite bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men ugh!

Handduk och byxor. Jag hoppas inte någon annan får sitta på den där stolen :/
Men herregud den där bilden ...

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju inget problem att tvätta dina byxor liksom... Köp några bekväma shorts eller något om du tycker det blir för varmt med långbyxor.

Permalänk
Medlem

@NotDeath: "Jag kan inte sätta mig med byxor i den för då måste jag tvätta byxorna."

Vaddå har jag gjort fel hela mitt liv?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Luktar skit? Du har alltså gått ner på knä framför stolen och dragit en sniff? Gött!

Permalänk
Medlem

Alltså.. ja, du kan ju börja med att ta på dig byxor och tvätta dom emellanåt, det brukar ju behövas ändå.
Men om du nu envist ska sitta i kallingarna och svettas direkt i stolen skulle jag ju tipsa om att köpa en bättre stol än en så kallad "gamingstol" av läder. Köp en i tyg!
Eller bara tvätta av stolen oftare än 1 gång på flera månader, så sätter sig inte skiten lika hårt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Prova att smeta in med absolut torr där bak. Finns som våtservett. Men det ser ut som du behöver rengöra stjärten.

Edit Har du funderat på ett höj och sänkbart bord då kan du ju stå större delen av tiden ska dessutom vara bra för kroppen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Prova att smeta in med absolut torr. Finns som våtservett. Men det ser ut som du behöver rengöra stjärten.

Glöm inte ironin att det måste vara riktigt torrt redan innan, annars svider det som in i #¤&%

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Glöm inte ironin att det måste vara riktigt torrt redan innan, annars svider det som in i #¤&%

Det är väl bara o stå framför en fläkt i någon minut med skinkorna särade. Jag vet inte jag har inte detta problemet själv.
Använde absolut torr förra sommaren i armhålorna och det fungerade fint.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tygsits!
Det finns en anledning till att så gott som alla 24h stolar görs i tyg. eller halv tyg. (eller perforerad fejkläder, eller special fejkläder som andas väldigt bra, och är gjorda för långa sessioner)
Mina köksstolar är gjorda i läder, och när vi spelar brädspel osv, och sitter en längre stund, så märker man av att det inte är någon höjdare med fejkläder stol.
Alla får problem på fejkläder stolar när vi pratar sådana där långa perioder. Men det är givetvis olika mycket från person till person.
Och förutom lukt/äckelhet, så är det inte nyttigt för dig att vara "blöt" mellan skinkorna hela dagarna. Du kan få svamp o annat äckel.
För övrigt, oavsett hur mycket du svettas, så bör det inte lukta bajj om du torkar dig ordentligt efter toalett besök.

Det du kan prova så länge, innan du bytt stol, är att lägga en tyg dyna på.
Men det kommer inte ge full effekt, men ändå bättre än som det är nu för dig.

Ska du sitta sådana långa dagar som du gör, så skulle du göra gott i att investera i en riktig kontorsstol!
Inte bara för att bli av med rumpfukten, men även för kroppen i övrigt.
För i längden, så kommer din kropp ta skada om du inte sitter bra.

Gamingstolar är verkligen inte speciellt ergonomiska, om man jämför med en bra kontorsstol med nackstöd.
Jag investerade i en 24h KAABE stol, med sjukt många inställningar, och nackinställningar. (men jag har nackproblem) Men dom kostar en hel del.
Hade det inte varit för att jag är 2m lång, och behövde en stol med inställbart nackstöd och armstöd som är höj/sänkbara i bakkant, samt är fästa i ryggstödet, så hade jag kunnat kommit betydligt billigare undan dock.
Men om man ligger på lite på blocket, och söker på 24h stol, så kan man göra riktiga fynd.
Jag köpte min ny dock, för 14k+moms. Vilket kan kännas extremt för en stol, men när det gör skillnaden mellan att kunna sitta vid datorn och inte, så var det värt det.
Men det har det varit värt för rygg/nacke.

Ska du investera i en bra stol, så tänk även efter hur du oftast sitter.
Sitter du oftast bakåtlutad till exempel (vilket egentligen inte är bästa ur ergonomi synpunkt).
Gör du det, så se till att du köper en stol som har armstöden fästa i ryggstödet, och inte går upp från sitsen. (så som du har nu) Annars hamnar armbågarna utanför stöden, och du får problem.

Men on topic, byt till tyg stol. Fortsätter problemet, tygtvätta!
Och sitt inte i kallingarna, och torka dig noggrannare...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Utöver det som andra har sagt: Skaffa ett höj- och sänkbart bord och stå upp med jämna mellanrum. Då får svett m.m. chans att dunsta bort plus att det är bättre för din hälsa.

Permalänk
Medlem

@NotDeath: Jag har en likadan stol, fast i tyg. Akaracing stolarna jag tittade på innan köp var 99% sådant konstläder/vinyl som du ser ut att ha. Det är skit! Man svettas i en sådan en kall vinterdag. Bara för att inte tala om på sommaren. Det var inte många som sålde den i tyg.
Min stol ligger med i dammsugnings loopen. Dvs när golvet blir rengjort, dammsuger jag av stolen också. Då hinner det inte samlas så mycket "skit" ( ) på stolen.
Iom att du sitter i bara fillingar, så är det hudavlagringar, svett och antagligen lite bajs blandat. Bara ställa dig och blöta/gnugga bort det!
Tills du löser en stol med tyg sits, föreslår jag att du efter gjort rent sitsen, skaffar en dyna. Som andas!
Gå på IKEA köp ett lamm ull skinn, som andas, är lätt att göra rent.
Blir jävligt gott att sitta på också.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ifall jobb och intresse är vid din dator, så sök en stol inom kontors arbete och ingen "gaming" stol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Prova att smeta in med absolut torr där bak.

Fast det låter inte så sunt. Typ som att vira in armen med gladpack och undra varför armen blir svettigt och sedan lösa det med absolut torr och fortsätta ha armen invirad i gladpack. Plast och skinn blir liknande effekt som gladpack. Fast äkta skinn borde vara snäppet bättre än fejk? Iaf skulle jag också bli svettig där bak om jag satt 15h om dagen i en sådan stol. Nu sitter jag inte så många timmar så det blir inget problem för mig.
Men om jag skulle sitta vid datorn 15h per dagen skulle jag föredra de andra lösningarna som föreslagits, typ stå emellan samt köpa en stol som andas bättre.

Men vill även förespråka att jag tror inte det är så hälsosamt i längden att sitta vid datorn 15h per dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@NotDeath:
1: ***bort/mod***
2: Ha på dig shorts eller byxor. Jag skulle hellre ha på mig shorts eller byxor än att förstöra en 2000kr + stol.
3. Sitt inte 15 timmar i rad. Ta raster i mellan så att baken kan andas frisk luft
4: https://swampbutt.com/store/

Jag har inte svamp ass men jag är ganskasvettig person så jag förstår till en viss del.

Förstår absolut inte varför man skulle vilja sitta med kallingar. Det är inte svårt att tvätta byxor.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Den där bilden ... men delar i alla fall med mig av mina erfarenheter som tidigare hemmajobbare.

Som tidigare nämnt; tygsits! Hade själv tidigare enbart stolar med läder eller fejkläder när jag jobbade hemifrån och råkade också ut för fenomenet rövsvett nästan dagligen. Men jag hade i och för sig alltid byxor på mig (och tvättade dessa ) och råkade aldrig ut för något liknande den där randen. Att göra bytet till en vettig stol med tygsits är nog det bästa jag gjort då jag kan sitta länge utan att svettas tokmycket i de nedre regionerna. ^^ Bra både för jobb och nöje (spel)!

Om du nu inte vill byta stol eller ha på dig brallor tror jag stenhårt på handduk (som du givetvis tvättar/byter ut OFTA).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NotDeath:

Jag kan inte sätta mig med byxor i den för då måste jag tvätta byxorna.

Åh herre...

Hur som, jag tror saltet i svetten och gnidandet har frätt/slipat upp stolen så det är inte bara smuts på sitsen. Och i så fall kommer ju inget tvättande i världen fixa det.

Permalänk
Avstängd

Skönt man inte är ensam då...
Nämen, jag tror också på handduken.

har inte just det problemet själv, men dilemmat är ju det att en hård trä eller plastsits inte är bra om man sitter så långa perioder, en sits av tyg eller mjukt läder blir fort äcklig tycker jag.

Följaktligen behöver du nog något mjukt underlag som både kan andas så att fukt inte stannar kvar, dels är enkelt att rengöra.

En handduk kan du ju vika om några gånger innan den behöver tvättas, försök komma ihåg att hänga den löst när du går och lägger dig så att den kan torka ur ordentligt medan du sover så håller den sig frech längre.

(Jag tillbringar också betydligt mer tid än man vill medge framför datorn nuförtiden, har tyvärr också både arbete och fritid på den... mindre bra kan tyckas, men så är realiteten. (på grund av sjukdom kan jag tyvärr inte jobba lika hårt fysiskt som förr))

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Bildexpert 📺

Som före detta tungviktare säger jag också att du primärt kör med handduk. Bättre material än fuskläder hjälper också. Men handduken blir nog kvar även då. Nu för tiden är min röv mer muskler än fett så det har löst sig på andra sätt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tack för ett gott skratt!

Följ de bra tipsen i tråden så ska det nog gå bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du kan ju börja med att ha på dig byxor. (Urgh..)

Köp en stol med tygsits.

SKönare att sitta i kalsonger, speciellt i värme vågorna som kommit senaste veckorna.

Skrivet av HoboCop:

Men ugh!

Handduk och byxor. Jag hoppas inte någon annan får sitta på den där stolen :/
Men herregud den där bilden ...

Brukade ha handduk innam men såg konstigt ut... Yes det är vidrigt intorkat svett med döda hudceller.

Skrivet av fiskebulle:

Alltså, det är ju inget problem att tvätta dina byxor liksom... Köp några bekväma shorts eller något om du tycker det blir för varmt med långbyxor.

Självklart inte, men jobbigt om nån är här och jag måste verkligen sätta mig i stolen och sen resa mig upp. Doften sätter sig DIREKT.

Skrivet av TheBodyLotion:

@NotDeath: "Jag kan inte sätta mig med byxor i den för då måste jag tvätta byxorna."

Vaddå har jag gjort fel hela mitt liv?

Haha nej, menade att svett doften sätter sig på allt den rör sig vid. om du sitter i stolen, och sen tar av byxorna och viftar dom framför ansiktet får du en shock.

Skrivet av Warcaith:

Luktar skit? Du har alltså gått ner på knä framför stolen och dragit en sniff? Gött!

Nej men när man tar av sig byxor så sätter man dom ju i armväckshöjd och viker dom? Då får man en bris av äckligt svett i nyllet.

Skrivet av ZyntaaX:

Alltså.. ja, du kan ju börja med att ta på dig byxor och tvätta dom emellanåt, det brukar ju behövas ändå.
Men om du nu envist ska sitta i kallingarna och svettas direkt i stolen skulle jag ju tipsa om att köpa en bättre stol än en så kallad "gamingstol" av läder. Köp en i tyg!
Eller bara tvätta av stolen oftare än 1 gång på flera månader, så sätter sig inte skiten lika hårt

Självklart tvättar jag byxor Funderat på tyg. Jag sitter i kalsonger då jag inte vistas ute och kan göra mitt jobb hemifrån Samt nu under sommarn vill jag inte sitta och löka extra mycket vid datorn.
Ska försöka prova tvätta stolen oftare med sprit, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Prova att smeta in med absolut torr där bak. Finns som våtservett. Men det ser ut som du behöver rengöra stjärten.

Edit Har du funderat på ett höj och sänkbart bord då kan du ju stå större delen av tiden ska dessutom vara bra för kroppen.

Haha, tro mig, jag rengör stjärten noga efter varje besök 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Och sitt inte i kallingarna, och torka dig noggrannare...

Haha, tro mig, jag om någon torkar mig riktigt noggrant, det är bara hudavlagring. Inte bajs om folk skulle tro det. Men ska nog bli tygstol nästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@NotDeath: Jag har en likadan stol, fast i tyg. Akaracing stolarna jag tittade på innan köp var 99% sådant konstläder/vinyl som du ser ut att ha. Det är skit! Man svettas i en sådan en kall vinterdag. Bara för att inte tala om på sommaren. Det var inte många som sålde den i tyg.
Min stol ligger med i dammsugnings loopen. Dvs när golvet blir rengjort, dammsuger jag av stolen också. Då hinner det inte samlas så mycket "skit" ( ) på stolen.
Iom att du sitter i bara fillingar, så är det hudavlagringar, svett och antagligen lite bajs blandat. Bara ställa dig och blöta/gnugga bort det!
Tills du löser en stol med tyg sits, föreslår jag att du efter gjort rent sitsen, skaffar en dyna. Som andas!
Gå på IKEA köp ett lamm ull skinn, som andas, är lätt att göra rent.
Blir jävligt gott att sitta på också.

I know... även en kall vinterdag (speciellt om du sitter i kalsonger) kan låren bli som klister... och på en dag på 25c+ är det en mardröm....
Ska försöka tvätta den lite då o då, samt köpa nån dyna, och sen köpa ny stol när det behövs bryr mig inte om utseendet, men bara vidrigt när folk kommer in i rummet och ser min stol.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en ny stol är lösningen.

Titta här https://aerons.se/ eller gå till denna tillverkares hemsida om du vill köpa nytt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screwer:

@NotDeath:
1: ***bort/mod***
2: Ha på dig shorts eller byxor. Jag skulle hellre ha på mig shorts eller byxor än att förstöra en 2000kr + stol.
3. Sitt inte jävla 15 timmar i rad. Ta raster i mellan så att arslet kan andas frisk luft
4: https://swampbutt.com/store/

Jag har inte svamp ass men jag är ganskasvettig person så jag förstår till en viss del.

Förstår absolut inte varför man skulle vilja sitta med kallingar. Det är inte svårt att tvätta byxor.

1, jag duschar varje dag, och torkar det det med vätsarvetter efter varje dag, samt också när jag skitit tills pappret är skinande vitt
2, aa jo, men stolens funktionern är detsamma, bara äckligt när folk kommer ini rummet och ser min stol. Och inte tänka sig hur mina kalsonger luktar.
3, Ja jag vet, borde inte sitta 15 timmar i streck, men har jobb att sköta med deadlines, när dom e klara så spelar jag resten av tiden. Borde egentligen ta en promenad mellan dom tiderna.
4, ska kulla upp sidan