Koppla ur sig från elnätet sommartid?

Permalänk
Avstängd

Koppla ur sig från elnätet sommartid?

Jag funderar om detta går/är lönsamt.

Förbrukar ju nästan ingen el här sommartid, bara litet till frysen och naturligtvis till datorn.

Känns ju väldigt onödigt att betala elnätsavgiften sommartid (som är skyhög här), så jag funderar om det går att helt enkelt koppla ur elnätet sommartid och koppla in det igen till vintern, ungefär som när man ställer av och på lastbilar för motorledstrafik?

Att ta hit elektrikern kost kanske ett par tusen, det är ju snabbt insparat om man slipper ett kvartals elnätsavgifter för elförbrukning på mindre än 200:- så litet elström Kan man ju lika gärna ordna själv.
Till och med om man kör dieselelverk så blir det ju fortfarande billigare har jag räknat ut, (tänkte dock på solceller som första hand).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag funderar om detta går/är lönsamt.

Förbrukar ju nästan ingen el här sommartid, bara litet till frysen och naturligtvis till datorn.

Känns ju väldigt onödigt att betala elnätsavgiften sommartid (som är skyhög här), så jag funderar om det går att helt enkelt koppla ur elnätet sommartid och koppla in det igen till vintern, ungefär som när man ställer av och på lastbilar för motorledstrafik?

Att ta hit elektrikern kost kanske ett par tusen, det är ju snabbt insparat om man slipper ett kvartals elnätsavgifter för elförbrukning på mindre än 200:- så litet elström Kan man ju lika gärna ordna själv.
Till och med om man kör dieselelverk så blir det ju fortfarande billigare har jag räknat ut, (tänkte dock på solceller som första hand).

Betala en elektriker ett par tusen för att spara in ett kvartals elnätsavgifter, what?

Permalänk
Avstängd

Kvartalsavgiften ligger fn på ca 5000:- Så, svar, ja.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kvartalsavgiften ligger fn på ca 5000:- Så, svar, ja.

Vart bor du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Vart bor du?

Vid kusten, ca 30 mil norr om huvudstaden, jag vet inte varför, men bolaget som äger elnätet har delat byn i två delar, den ena delen har något så när normala avgifter, den andra har extremhöga avgifter, ingen fiber verkar komma hit heller, jag ser ingen som helst logik i varför man har gjort en sådan gräns, ingen annan som bor är gör det heller....

(enskild fastighet)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Kvartalsavgiften ligger fn på ca 5000:- Så, svar, ja.

Nu kan jag inte mycket om hushållsel då jag bor i lägenhet med el inkluderat, men 5000 i kvartalet (20k per år) låter förbaskat dyrt.

Jag gissar på att det är säkringstariff kanske du snackar om, och då bör du ha en 63 A hemma hos dig. Behövs verkligen det?
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnat...

Nu kan jag kanske fattat allt fel, och då ursäktar jag mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Nu kan jag inte mycket om hushållsel då jag bor i lägenhet med el inkluderat, men 5000 i kvartalet (20k per år) låter förbaskat dyrt.

Jag gissar på att det är säkringstariff kanske du snackar om, och då bör du ha en 63 A hemma hos dig. Behövs verkligen det?
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnat...

Nu kan jag kanske fattat allt fel, och då ursäktar jag mig.

Jag har 16 ampere hemma nu, tidigare 20.

När jag bodde i lägenhet var ju den avgiften typ 60:- eller så per månad trots att jag körde varmvattenberedare och skit då, så det var ju då en skitsumma.

Hade det varit typ 500:- eller så hade jag inte brytt mig nu heller.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Visa din faktura. För det låter otroligt att du skulle ha 4½ ggr så dyrt som vattenfall.

Permalänk
Medlem

Elnätsavgifterna är säkringstariff plus överföringsavgift – sista beror på din förbrukning.

Ellevio? Beroende på vilket abonnemang du har är det 240 kr eller 372,50 kr i månaden i säkringstariff/fast elnätspris om det är småförbrukare eller enkel, 390 kr på tid.

Skaffa gasolkylskåp och gasspis och slå av huvudbrytaren bara.

Edit: Är det Eon så kan det väl bli 596,25 kr i månaden.

Ni får inte heller glömma att elskatten bakas in i elnätsavgiften numera. TS måste fortfarande förbruka någonstans över 1000 kWh per månad på sommaren för att få sådana priser.

Permalänk
Avstängd

Måste faktiskt mäta upp allt nu när ni säger det...
Måhända är det någonting som ligger på som inte skall göra det...
VVB och värmepumpar, mm har jag redan kollat, det är inte någon av de, men det kanske är överlag någon annan stans...
(elektrikern hade inte tid att gå igenom allt senast denne var här)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för huvudsäkringar - det är väldigt skillnad på 63 ampere och 16 ampere i pris på huvudsäkringar - hur mycket behöver du sedan på vintern och om det går att fördela runt lasten för lägre säkringsnivå?. Kolla också vad det kostar att gå upp och ned i säkringsstorlek - dvs övergången - då det innebär att någon måste åka ut och byta säkringsbottnar för huvudsäkringar i skåpet var gång och vill ha betalt för det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Kolla vad du har för huvudsäkringar - det är väldigt skillnad på 63 ampere och 16 ampere i pris på huvudsäkringar - hur mycket behöver du sedan på vintern och om det går att fördela runt lasten för lägre säkringsnivå?. Kolla också vad det kostar att gå upp och ned i säkringsstorlek - dvs övergången - då det innebär att någon måste åka ut och byta säkringsbottnar för huvudsäkringar i skåpet var gång och vill ha betalt för det...

Bytte ned från 20 till 16 senast han var här.
Senare kvartalet verkar något billigare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare skrev, får man se fakturan kan man lättare svara.
5000:- på ett kvartal ger ca 1700:-/mån och svårt att säga om det är OK eller inte då man inte vet hur många kWh som går åt