Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Router till router

Skulle detta kunna fungera.
Har en stor fastighet med uthus. Har optisk 100 in i huset.
Det går 20 meter kabel från inkommande internet till en router.
Från routern går sedan 50 meter cat6 kabel till uthuset, där sitter idag en rerouter.
Men det är på tok för mycket svinn i slutändan då det inte är de senaste router och rerouter.
Funderar på följande:
Byta ut den gamla router som är inkopplad med 20 meter kabel till en ASUS RT-AC88U.
Sedan koppla in 50 kabeln till uthuset i denna för i uthuset byta till en ASUS RT-AC86U.
I uthuset har jag en tv med internet som jag vill ansluta med kabel.
Samtidigt så vill jag ju kunna använda wifi från båda router i huset och uthuset samtidigt.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du en router i uthuset? Räcker det inte med en switch och en access punkt? Onödigt med fler routrar, kan strula med DHCP osv...

Permalänk

Förstår heller inte varför du behöver en extra router i uthuset.
Som @Swenino skriver så kommer det funkar med en switch där, från vilken du kopplar tvn med kabel samt med en accesspunkt för wifi.
Just denna set-up har jag hemma, där switchen står i vardagsrummet för att dels få bättre wifi där samt för att kunna koppla in tv, apple tv och PS4 med sladd.

/ Danne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swenino:

Varför behöver du en router i uthuset? Räcker det inte med en switch och en access punkt? Onödigt med fler routrar, kan strula med DHCP osv...

Skrivet av banantoft:

Förstår heller inte varför du behöver en extra router i uthuset.
Som @Swenino skriver så kommer det funkar med en switch där, från vilken du kopplar tvn med kabel samt med en accesspunkt för wifi.
Just denna set-up har jag hemma, där switchen står i vardagsrummet för att dels få bättre wifi där samt för att kunna koppla in tv, apple tv och PS4 med sladd.

/ Danne

Men kan han inte bara köra bridge-mode på hans router? Då blir det väl som en accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Asus RT-86 U stödjer AI-mesh, som du föreslår sätter du den ena i Mesh läge. Du kommer få smartare wifi-roaming för äldre enheter, stabil anslutning, inget DHCP-strul. Kolla gärna swecs guide tillsammans med Nikka om AI-mesh.

https://www.sweclockers.com/artikel/25452-sa-fungerar-asus-ai...

Kjell & Co guide.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/teman/asus-aimesh-skradd...

Det går även att blanda AI-mesh routrar med andra ASUSprodukter som stödjer AI-mesh så som lyra serien om du vill ha en liten nättare AP i stugan.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Men kan han inte bara köra bridge-mode på hans router? Då blir det väl som en accesspunkt?

Ja, det är bara att ställa in den som AP om den har det stödet. Kanske behöver man manuellt stänga ned DHCP, men då är ju dom flesta problem redan lösta och bör fungera som det är.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova