Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Nu blev jag lite sugen på att byta ut CPUn i min Gen8, är det 1265v2 då som rekommenderas? Slog på VPN med original-CPUn och då gick den i taket så fort jag laddade ner något. Är väl för att original inte stödjer kryptering och 1265v2 gör det? Behöver man fixa en ny kylare då och isåfall vad rekommenderas?

Använder denna som lagringsburk. Men vore trevligt kunna köra torrents med VPN, om ens 1265v2 klarar det. Det sitter 8gb minne i burken

Jag kör med 1265v2 och med samma ändamål som dig och det fungerar prima. Kopplar upp mig mot OVPN via pfSense och kör just nu en torrent i 10MB/s och min pfSense-VM med 6st vCPU drar ca 20% CPU enl. VMWare, CPU-temp ligger på ~45C. Tror jag satte in en Noctua NH-L9i Low profile men är inte helt hundra. 12GB minne i burken.

1265v2 stödjer ju AES-NI som är magin man vill åt, G1610T gör inte detta.

Skrivet av Biermann:

@xp1ratex: Har senaste LSI firmware it-mode, så det ska inte vara problemet... Kanske kan prova och flasha om det och se om det hjälper.

Har samma uppsättning, flashade om till IT-mode sen var det inga konstigheter för servern att hitta kortet.

Permalänk
Medlem

Jag har kört i3-3220T i ett par år nu.

Låg TDP, 2C/4T, ECC.

Kör xpenology med ett gäng docker-containers.

EDIT; Har en Akasa K25 liggandes i någon låda i källaren, men aldrig kommit upp i några höga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag har kört i3-3220T i ett par år nu.

Låg TDP, 2C/4T, ECC.

Kör xpenology med ett gäng docker-containers.

EDIT; Har en Akasa K25 liggandes i någon låda i källaren, men aldrig kommit upp i några höga temps.

Mjae, den må vara billig men saknar både AES-NI och VT-d (om man är intresserad av att köra passthrough). Med 3600 i passmark så klarar den inte ens två stycken Plex 1080P transcodes samtidigt.

Jag kanske läser specifikationerna fel men enligt Intel-sidan som du länkande så har den inte stöd för ECC-minnen?

OT: Om du inte visste det så var detta inlägg 1337 från dig, leet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Mjae, den må vara billig men saknar både AES-NI och VT-d (om man är intresserad av att köra passthrough). Med 3600 i passmark så klarar den inte ens två stycken Plex 1080P transcodes samtidigt.

Jag kanske läser specifikationerna fel men enligt Intel-sidan som du länkande så har den inte stöd för ECC-minnen?

OT: Om du inte visste det så var detta inlägg 1337 från dig, leet!

yay 1337!

Det är lite oklart ang. ECC, se här https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core#Core_i3

EDIT; Och här https://www.ixsystems.com/community/threads/ivy-bridge-core-i...

Permalänk
Medlem

Min har börjat köra fläktarna 100% med någon minuts mellanrum, sen går de ner igen. Börjar den ge upp eller finns det något man bör kolla? Ska migrera alla VMs men tänkte höra om det finns några kända problem under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Jag har kört i3-3220T i ett par år nu.

Låg TDP, 2C/4T, ECC.

Kör xpenology med ett gäng docker-containers.

EDIT; Har en Akasa K25 liggandes i någon låda i källaren, men aldrig kommit upp i några höga temps.

Skrivet av Matheeeew:

Mjae, den må vara billig men saknar både AES-NI och VT-d (om man är intresserad av att köra passthrough). Med 3600 i passmark så klarar den inte ens två stycken Plex 1080P transcodes samtidigt.

Jag kanske läser specifikationerna fel men enligt Intel-sidan som du länkande så har den inte stöd för ECC-minnen?

OT: Om du inte visste det så var detta inlägg 1337 från dig, leet!

Kanske lite sen in i matchen, men ett annat billigt alternativ är Core i5 3470T. Klarar såväl AES-NI som VT-d. Dessutom något vassare i stort än ovan föreslagna i3:a Kör en dylik i min MS Gen 8, vill minnas jag gav en trehundring för den

Jepp, informationen som finns om det är jäkligt oklar och tvetydig, men i praktiken fixar IB i3 ECC. Tidigare var det även angivet i ARK, men det ändrades några år sedan. Gissningsvis är det en fråga om binning och marknadssegmentering eller nåt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hmm, testade båda filerna och båda ger ilo V2.70 från May 07 2019.
Har du provat installera dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Hmm, testade båda filerna och båda ger ilo V2.70 från May 07 2019.
Har du provat installera dom?

Packade upp ilo4_270.bin från rpm:en, och jämförde med ilo4_270.bin från releasen i maj. De är identiska.

De gjorde samma sak med 2.61, släpptes också om med ett (b) påhängt några månader efter release.

Har man redan 2.70 installerat behöver man alltså inte befatta sig med denna. Det är samma version.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: Nej, jag har inte installerat dem ännu. Trodde i min enfald att man faktiskt ändrar något när man gör en ny release, men ser nu att dom benämnt denna för samma som tidigare, 2.70, men med suffixet "b". Kanske är det för att den nu berör fler modeller? Eller så kanske dom släpper den igen för att påminna folk om att uppgradera? Någon med insikt i HP:s releaseprocess får gärna kommentera, jag är bara en entusiastisk lekman inom IT-branchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiwawa:

@xp1ratex: Nej, jag har inte installerat dem ännu. Trodde i min enfald att man faktiskt ändrar något när man gör en ny release, men ser nu att dom benämnt denna för samma som tidigare, 2.70, men med suffixet "b". Kanske är det för att den nu berör fler modeller? Eller så kanske dom släpper den igen för att påminna folk om att uppgradera? Någon med insikt i HP:s releaseprocess får gärna kommentera, jag är bara en entusiastisk lekman inom IT-branchen.

Är också nyfiken. Det hela ter sig ganska märkligt för mig också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa CPUn för Gen8 som originalkylaren klarar av (35W) ?
Vilken är den bästa CPUn för Gen8 där man lär sätta in ny kylare?

Tänkte på de som är bäst för en skälig peng.

E3-1265 v2 har ju nämnts många gånger över åren, ligger på 45w. Fortfarande en Akasa k25 som kan köras med denna? Fast inte med alla 4 skruvar då. Eller går de med originalkylaren?

Efter att ha läst igenom tråden lite så slog jag till och köpte mig en Xeon E3 1265L V-2. 114$ på ebay, plus eventuell moms hos tullen antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Vilken är den bästa CPUn för Gen8 som originalkylaren klarar av (35W) ?
Vilken är den bästa CPUn för Gen8 där man lär sätta in ny kylare?

Tänkte på de som är bäst för en skälig peng.

E3-1265 v2 har ju nämnts många gånger över åren, ligger på 45w. Fortfarande en Akasa k25 som kan köras med denna? Fast inte med alla 4 skruvar då. Eller går de med originalkylaren?

Efter att ha läst igenom tråden lite så slog jag till och köpte mig en Xeon E3 1265L V-2. 114$ på ebay, plus eventuell moms hos tullen antar jag?

Jag har en Xeon E3-1230V2 med orginalkylare i min microserver, det funkar bra.

Permalänk
Skrivet av 56KV90:

Efter att ha läst igenom tråden lite så slog jag till och köpte mig en Xeon E3 1265L V-2. 114$ på ebay, plus eventuell moms hos tullen antar jag?

Frakt och tullavgiften lades på automatiskt då jag lade en beställning på en Xeon E3-1265L V2 från eBay. Köpte från en amerikansk säljare, kanske är annorlunda om man köper från Asien.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Hej

Fick precis min Xeon E3 1265L V2 på posten och tänkte sätta dit den imorgon. Är det något jag bör tänka på när jag bytt? Hörde nåt om att disablea turbo boost i BIOS? Jag kommer köra på originalkylaren. Har köpt Noctua kylpasta, NH1 tror jag det var. Ska man lägga 1 större droppe i mitten eller vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Hej

Fick precis min Xeon E3 1265L V2 på posten och tänkte sätta dit den imorgon. Är det något jag bör tänka på när jag bytt? Hörde nåt om att disablea turbo boost i BIOS? Jag kommer köra på originalkylaren. Har köpt Noctua kylpasta, NH1 tror jag det var. Ska man lägga 1 större droppe i mitten eller vad rekommenderas?

Syftet med kylpastan är bara att fylla eventuella ojämnheter och säkerställa att det inte finns någon luft mellan ytorna. Det finns mängder med olika tekniker för att applicera kylpasta men så länge man täcker större delen av ytan utan luft tycks skillnaderna mellan en optimalt monterad och en mediokert monterad kylare vara små, tänk +-2°.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Hej

Fick precis min Xeon E3 1265L V2 på posten och tänkte sätta dit den imorgon. Är det något jag bör tänka på när jag bytt? Hörde nåt om att disablea turbo boost i BIOS? Jag kommer köra på originalkylaren. Har köpt Noctua kylpasta, NH1 tror jag det var. Ska man lägga 1 större droppe i mitten eller vad rekommenderas?

Shit jag har missat detta.. behöver man verkligen göra något extra? Jag slängde på samma processor häromdagen med orginalkylaren utan att rört något i BIOS..
Borde man gjort det? Var läste du om settings?

Ni som ör insatta får gärna ge synpunkter. Kan man köra orginalkylaren på 1265L v2 och behöver man pilla med BIOS?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Shit jag har missat detta.. behöver man verkligen göra något extra? Jag slängde på samma processor häromdagen med orginalkylaren utan att rört något i BIOS..
Borde man gjort det? Var läste du om settings?

Ni som ör insatta får gärna ge synpunkter. Kan man köra orginalkylaren på 1265L v2 och behöver man pilla med BIOS?

Det beror på belastning. Jag har två Microservar med den processorn som klarar sig alldeles utmärkt utan något extra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: nice OK.
Tror inte det är för mycket belastning. Den ska köras hemma hos mina föräldrar som offsite backup och typ bildlagring hemma hos dom.
Klart deg kan bli belastning kanske med CPU för jag ska köra en krypterad VPN server/Client på en Pfsense VM. För att kopiera deras bilder från dom hem till mig och vice versa för backup offsite.
Räknas det som hög belastning tro?

En annan fråga. Ja köpte denna begagnad och kom med 4x2 GB ramstickor. Men nu tänkte ja uppgradera en sticka till 8GB istället för o ge den 12GB ram totalt.
Då ser jag att den kör 1Rx8 PC3-L minnen. Är detta verkligen korrekt? Verkar dels hittat detta
http://ggsp.se/ddr3/4202-hp-8gb-ddr3-pc3l-12800r-ecc-reg-gen8...
Oct sen även minnen på amazon.co.UK som hävdar att det ör orginal minnen för HP microserver 8 och de är PC3 utan L. .
Sen oklart om man ska ha 1Rx4 eller 1Rx8. . Kanske kan blanda dom utan problem?

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

@SeF.Typh00n: nice OK.
Tror inte det är för mycket belastning. Den ska köras hemma hos mina föräldrar som offsite backup och typ bildlagring hemma hos dom.
Klart deg kan bli belastning kanske med CPU för jag ska köra en krypterad VPN server/Client på en Pfsense VM. För att kopiera deras bilder från dom hem till mig och vice versa för backup offsite.
Räknas det som hög belastning tro?

En annan fråga. Ja köpte denna begagnad och kom med 4x2 GB ramstickor. Men nu tänkte ja uppgradera en sticka till 8GB istället för o ge den 12GB ram totalt.
Då ser jag att den kör 1Rx8 PC3-L minnen. Är detta verkligen korrekt? Verkar dels hittat detta
http://ggsp.se/ddr3/4202-hp-8gb-ddr3-pc3l-12800r-ecc-reg-gen8...
Oct sen även minnen på amazon.co.UK som hävdar att det ör orginal minnen för HP microserver 8 och de är PC3 utan L. .
Sen oklart om man ska ha 1Rx4 eller 1Rx8. . Kanske kan blanda dom utan problem?

Tack

Det behöver du säkert ingenting extra för Så varm blir den inte av det, snarare kontinuerlig tung belastning.

Det du behöver är oregistrerade ECC-minnen, vilket är lite jobbigare att få tag på. ECC UDIMM alltså, som dessa:

http://ggsp.se/ddr3/4198-hp-8gb-ddr3-pc3-12800e-ecc-udimm-669...

Den bootar inte alls på RDIMM eller vanliga DIMMs.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n:
Damn så jag ska alltså ha PC3-12800E ?
1Rx4 eller x8?
Är det E på slutet som jag ska vara ute efter då?

Det märkliga är att det sitter PC3L minnen i min server nu. Ska det vara PC3 ? Alltså 1.5v minnen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

@SeF.Typh00n:
Damn så jag ska alltså ha PC3-12800E ?
1Rx4 eller x8?
Är det E på slutet som jag ska vara ute efter då?

Det märkliga är att det sitter PC3L minnen i min server nu. Ska det vara PC3 ? Alltså 1.5v minnen?

Ja, leta efter UDIMM ECC.

PC3L ska funka, men är också mycket dyrare.

Officiellt ska man köra Dual Rank, alltså 2Rx8. Men 1 Rank fungerar det också på min ena server så det är inte så viktigt vad jag vet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 56KV90:

Nu blev jag lite sugen på att byta ut CPUn i min Gen8, är det 1265v2 då som rekommenderas? Slog på VPN med original-CPUn och då gick den i taket så fort jag laddade ner något. Är väl för att original inte stödjer kryptering och 1265v2 gör det? Behöver man fixa en ny kylare då och isåfall vad rekommenderas?

Använder denna som lagringsburk. Men vore trevligt kunna köra torrents med VPN, om ens 1265v2 klarar det. Det sitter 8gb minne i burken

Har en 1260L i min, köpte det jag kom över billigt (500kr). Precis som 1265Lv2 är TDP'n på 45W så den bör klara sig bra utan extrakylare.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Har en 1260L i min, köpte det jag kom över billigt (500kr). Precis som 1265Lv2 är TDP'n på 45W så den bör klara sig bra utan extrakylare.

Har också en 1260L, fungerar fin-fint. Dock får man max 1333Mhz på minnet med Sandy Bridge, men det spelar ju ingen större roll i sammanhanget.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Har kört med 1265L V2 några dagar nu. När jag lämnade fläkten på Optimal cooling (fläkt ca 6%) så låg CPU:n och idlade på ca 50 grader utan något speciellt körandes annat än Winserver 2016. Satte då fläkten till Increased cooling (fläkt ca 29%) och idlar nu på 37-42 grader. Min server står i ett oanvänt rum så att det blev lite högre ljudnivå med increased cooling kvittar.

Jag har däremot satt Turbo Boost till Disabled i BIOS enligt rekommendationer från youtoube och forum, men jag har sett minst lika många som ej har rört Tuboboost (dvs turboboost på)

Är det någon som vet hur pass mycket varmare den blir när den boostar? Får ta och prova själv annars

Provade Prime95 nu ca 20 minuter, max temp 75 grader, kanske blir nån grad till om jag kört längre.. Hyffsat ändå med originalfläkt och noctua-pasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, leta efter UDIMM ECC.

PC3L ska funka, men är också mycket dyrare.

Officiellt ska man köra Dual Rank, alltså 2Rx8. Men 1 Rank fungerar det också på min ena server så det är inte så viktigt vad jag vet.

Tror du det är lungt att blanda PC3 och PC3L minnen ?
Kan köpa en 8GB UDIMM PC3 för att para ihop med den nuvarande PC3L minnet som sitter i.

Skrivet av 56KV90:

Har kört med 1265L V2 några dagar nu. När jag lämnade fläkten på Optimal cooling (fläkt ca 6%) så låg CPU:n och idlade på ca 50 grader utan något speciellt körandes annat än Winserver 2016. Satte då fläkten till Increased cooling (fläkt ca 29%) och idlar nu på 37-42 grader. Min server står i ett oanvänt rum så att det blev lite högre ljudnivå med increased cooling kvittar.

Jag har däremot satt Turbo Boost till Disabled i BIOS enligt rekommendationer från youtoube och forum, men jag har sett minst lika många som ej har rört Tuboboost (dvs turboboost på)

Är det någon som vet hur pass mycket varmare den blir när den boostar? Får ta och prova själv annars

Provade Prime95 nu ca 20 minuter, max temp 75 grader, kanske blir nån grad till om jag kört längre.. Hyffsat ändå med originalfläkt och noctua-pasta

Var ändrar man fläktkurvan och sånt? ILO eller BIOS?
Kan man komma åt BIOS inställningar genom ILO?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan ändra BIOS från web-iloadressen om det var det du menade. Tror inte heller du kan göra egna fläktkurvor i en microserver heller.

Men i BIOS går du in på Advanced, sen Thermal Configuration. Där kan du välja Optimal Cooling (Defult. Går aldrig över 6% fanspeed, inte för mig iaf. Sen har du Increased Cooling vilket get 30%. Min steg heller inte över det vid en Prime95 session. Konstigt?. Sen finns Maximum Cooling, låter ju en hel del, ser ser inget behov av den men tippar på att fläkten kör 50% + då.

När jag satte i min Xeon E3 1265L V2 så fick jag iaf 10 grader mindre när jag bytte till Increased cooling .

Kanske finns nån gammal HP räv här med lite info? Jag har nyss börjat använda min lite mer efter CPU upgraden

Permalänk
Medlem

@56KV90: Hehe detta låter då kanske som en noob fråga men.. Hur kommer jag åt BIOS enklast då? Servern är inte kopplad till en skärm och vill helst slippa det.
I mitt huvud skulle jag kunna starta om den bara via ILo och sen trycka på knappen för att komma till BIOS ( e de DEL eller F1 F8 nåt sånt)?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: F9 Med advanced kan jag det från ILO.

Permalänk
Medlem

@M_X_E_Q: OK.. bra. Jag har nog advanced med.. har för mig ja köpte nåt från eBay första dagen ja satte upp det.. ska testa i helgen

Visa signatur

Citera för svar!