Kompatbilitetscheck nyköp (stationär dator - går detta att bygga ihop?)

Permalänk
Medlem

Kompatbilitetscheck nyköp (stationär dator - går detta att bygga ihop?)

Hej!

Har kollat igenom lite olika delar som känns som ett bra bygge.

Men man vore ju dum om man inte tar vara på all kompetens o erfarenhet här, vad tror ni om följande bygge?

Blandat nyköp med sånt jag redan har:

https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3906531&view=b

Det jag tänkte specifikt är vattenkylning + mobo + cpukylare + minne + grafikkort går i lådan utan att något krockar.

Tar gärna emot alternativa chassin också, ju mindre o tystare desto bättre samtidigt som alla komponenter får plats.
Ett alternativ jag tänkt på är Fractal Design Define C, verkar vara ungefär lika stort?

Nån som är grym på att räkna ut sånt här?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jo grejerna kompatibla med varandra, det du bör veta är att du måste nog uppdatera BIOS på modekortet så det får stöd för Ryzen 3000 processorer och jag vet inte om det har stöd för att flasha BIOS utan en CPU i som dom nuvarande BIOS stödjer.
Sen så hade jag kollat upp om du får in den stora GPU'n i det chassit med vattenkylning om du vill ha den i fronten (har du den i taket så behöver du inte bry dig om det).

Sen så vad jag förstår det så är det inte så stor vits med ett x470 mobo över ett b450 största feature'n du får e SLI.

Kolla denna videon om mobo recommendation för Ryzen 3000:
https://www.youtube.com/watch?v=zuyuS04lD4o

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag missade detta men Celsius S36 kylaren går bara att montera i fronten. Tror dock att det kommer att passa pga det GTX 1080 ti e rätt kort på 266.67 mm och Meshify C med en fläkt i fronten tillåter 315 mm långa GPU'er. Med den kombon så får radiatorn vara max 48.33‬ mm och tror att Celsius kylaren e tunnare än så.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Vet inte hur jag missade detta men Celsius S36 kylaren går bara att montera i fronten. Tror dock att det kommer att passa pga det GTX 1080 ti e rätt kort på 266.67 mm och Meshify C med en fläkt i fronten tillåter 315 mm långa GPU'er. Med den kombon så får radiatorn vara max 48.33‬ mm och tror att Celsius kylaren e tunnare än så.

Tack för jättebra svar!

Just moderkort känns som det svåraste, jag vill kunna överklocka litegrann med marginal, så då gällde det att köpa ett mobo med bra VRM-phases. Som jag förstått det så är just ASUS Strix helt okej med 6+2 phases eller vad det är och rätt okej att överklocka.

Bra video, ska kolla igenom den o se om jag fattar nåt mer

Använt den här lite som referenspunkt, den verkar vara vettig

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Tack för jättebra svar!

Just moderkort känns som det svåraste, jag vill kunna överklocka litegrann med marginal, så då gällde det att köpa ett mobo med bra VRM-phases. Som jag förstått det så är just ASUS Strix helt okej med 6+2 phases eller vad det är och rätt okej att överklocka.

Bra video, ska kolla igenom den o se om jag fattar nåt mer

Ryzen 3000-serien går inte att överklocka på traditionellt vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ryzen 3000-serien går inte att överklocka på traditionellt vis.

Men har ändå sett många tester där man kan få ut litegrann extra, typ 5-10% över hela brädet iaf, spec med 3200Mhz-minnen?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Ett mitx mobo i ett chassi som rymmer atx kommer nog att se knasigt ut (även om det funkar) samt att du kan komma att sakna anslutningar för chassifläktar. Sen tenderar atx-mobo att vara billigare än mitx, så ta en titt på atx-kort också. Går att spara en tusing typ.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@WoG: Som z3poxx nämnde så måste du uppdatera BIOS på det moderkortet för att det ska fungera, och moderkortet har inte stöd för BIOS flashback (d.v.s. att man kan flasha BIOS utan CPU).

Om du väljer det moderkortet så måste du alltså ha tillgång till en äldre Ryzen-processor för att kunna uppdatera BIOS och få det att fungera. Men vill du ha mITX så har du nog inget val, det verkar dåligt med såna moderkort som har BIOS flashback eller som är uppdaterade för Ryzen 3000 (som MSIs Max-serie). Alternativet är att köpa ett X570-moderkort, men då får du lägga på en tusenlapp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Ett mitx mobo i ett chassi som rymmer atx kommer nog att se knasigt ut (även om det funkar) samt att du kan komma att sakna anslutningar för chassifläktar. Sen tenderar atx-mobo att vara billigare än mitx, så ta en titt på atx-kort också. Går att spara en tusing typ.

Jättebra poäng! Tänkte inte på att chassit klarar ATX-kort, ville egentligen har ett mindre chassi först men iom min stora vattenkylning har det blivit större o större o nu klarar det ju faktiskt ATX. Då lär jag byta moderkortet till -F-varianten då den hade lite bättre VRM'er och lite billigare. Dock inget wifi

Skrivet av perost:

@WoG: Som z3poxx nämnde så måste du uppdatera BIOS på det moderkortet för att det ska fungera, och moderkortet har inte stöd för BIOS flashback (d.v.s. att man kan flasha BIOS utan CPU).

Om du väljer det moderkortet så måste du alltså ha tillgång till en äldre Ryzen-processor för att kunna uppdatera BIOS och få det att fungera. Men vill du ha mITX så har du nog inget val, det verkar dåligt med såna moderkort som har BIOS flashback eller som är uppdaterade för Ryzen 3000 (som MSIs Max-serie). Alternativet är att köpa ett X570-moderkort, men då får du lägga på en tusenlapp till.

Jo just att bios måste uppdateras vet jag om, men det tror jag inte kommer vara något problem. Antingen får jag kontakta butiken i förväg innan jag köper något o ser så de kan uppdatera bios, alternativt får jag be amd skicka nån gammal prolle för o göra det typ. Vet att det brukar finnas lite lösningar för sånt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag köpte bokstavligen det chassit idag och installerade ett MSI b450 gaming pro carbon som e ett fullstort ATX och det gick in.
Lite tajt med USB3.1 kontakten men den fick jag till som jag ville.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av z3poxx:

Jag köpte bokstavligen det chassit idag och installerade ett MSI b450 gaming pro carbon som e ett fullstort ATX och det gick in.
Lite tajt med USB3.1 kontakten men den fick jag till som jag ville.

Härligt!
Något jag klurar på är meshify c VS define c. Meshify verkar vara byggt för luftflöde, define för ljuddämpning. Hur stor kan skillnaden vara, o vad borde man gå för?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Jag gick på Mesify för jag vill få det tyst, kommer kräva att jag köper till kvalitetsfläktar och byter ut stock grejorna. Finns två sätt att göra tysta datorer antingen så isolerar man inljudet men då behöver fläktarna jobba mer för att få in luft eller så har man ett öppet chassi och kör fläktar på väldigt låg nivå.

I kort så försöker man antingen minimera ljud eller stänga ute det. Fick up ögona för det efter ha sett denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=T6jxiE2GQpY

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Men har ändå sett många tester där man kan få ut litegrann extra, typ 5-10% över hela brädet iaf, spec med 3200Mhz-minnen?

Visst kan man överklocka lite, men i alla fall enligt Sweclockers tester så ger det i praktiken inga prestandafördelar alls. Någon känd överklockningsexpert uttalade väl sig också och menade att de nya Ryzenprocessorernas turbofunktion är så bra och överklockningspotentialen så relativt låg att det i praktiken inte lönar sig att överklocka.

Jag har en fråga: Varför ska du ha två SSD:n? Eller mer exakt, jag förstår inte riktigt vad du ska ha den lilla 120 GB 850 EVO:n till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Visst kan man överklocka lite, men i alla fall enligt Sweclockers tester så ger det i praktiken inga prestandafördelar alls. Någon känd överklockningsexpert uttalade väl sig också och menade att de nya Ryzenprocessorernas turbofunktion är så bra och överklockningspotentialen så relativt låg att det i praktiken inte lönar sig att överklocka.

Jag har en fråga: Varför ska du ha två SSD:n? Eller mer exakt, jag förstår inte riktigt vad du ska ha den lilla 120 GB 850 EVO:n till.

Jo så är det kanske. Får prova mig fram o se, om de inte blir någon vinst med överklock kan det ju alltid vara nice o hålla processorn rejält sval o kunna köra vattenkylningen på lägsta hastighet för o få ner ljudnivån annars

Har slängt in så motsvarande det jag har idag som möjligt för att det skulle vara realistiskt, det är gamla hårddiskar o grejer som jag har samlat på mig under åren haha Kör raid0 på två 120gb 850evo idag, blir rätt bra hastighet ändå som speldisk o så

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional