Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

mickrofonproblem

Hörlurar Sennheiser 599 HD
Mikrofon Antlion modmic 4.5 (något sånt?)
Moderkort: PRIME Z270-P
Ljudkort: ASUS Xonar AE 7.1 Ljudkort PCIe x1

Jävligt jobbigt problem. så här är det, jag skulle hämta cola för några månader sedan och glömde ta av mina hörlurar. Det resulterade i att metallpluppen som kopplade moderkortet och mikrofonen gjorde en reva i moderkortet, samma sak hände med mina hörlurar men dom klarade sig bättre.

Nåväl, köpte ny sladd till hörlurarna och ny modmic samt moderkort men problemet fortsatte, började fundera på varför och checkade genom att prova micken i olika program och i windows felsökningsmojäng, helt utan något positivt resultat. Köpte ljudkort, USB adapter, provade i frontpanelen osv. Mute knappen är inte på nej. Sen tänkte jag att det kanske var mjukvarurelaterat så blåste om maskinen, det funkade inte heller såklart. En sista sak jag inte provat är att helt enkelt få en ny mikrofon för att den kanske är doa? Har inte testat den i någon annan maskin då jag är en ensam nörd så har jag inte så många alternativ där. Men innan jag gör detta är det någon som kan komma på en annan anledning till varför jag upplever dom här problemen?

Tilläggas skall att drivrutiner till samtliga komponenter är nedladdade.

Lägger till att datorn även känner av mikrofonen, kan välja den som output alternativ i discord t.ex. och får fram ett plingande ljud samt en kontrollpanel jag knappt förstår mig på när den kopplas in

Permalänk
Medlem

@Teknikinkompetent: DoA = Dead on arrival, så de är den inte för den fungerade väl innan du skulle hämta cola?
Finns ju sweclockers i hela Sverige så med lite tur kanske du kan hitta någon i din stad som kan hjälpa dig med att testa den i en annan dator.
Annars så kan du testa att öppna en ticket med antlion, men tror att de kan bli svårt att få dom att hjälpa till.

Permalänk
Skrivet av AleMal:

@Teknikinkompetent: DoA = Dead on arrival, så de är den inte för den fungerade väl innan du skulle hämta cola?
Finns ju sweclockers i hela Sverige så med lite tur kanske du kan hitta någon i din stad som kan hjälpa dig med att testa den i en annan dator.
Annars så kan du testa att öppna en ticket med antlion, men tror att de kan bli svårt att få dom att hjälpa till.

Jag köpte en ny mic för den första gick sönder, kanske inte framgick så väl. Denna är ny och har aldrig fungerat, kan vara den, kan va något annat. vem vet