Köpråd av nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Köpråd av nytt grafikkort

Halloj

Skulle behöva lite tips och köpråd av er som har lite mer koll.

Vet egentligen att jag inte behöver nytt grafikkort men är sugen på att köpa nytt ändå.
Sitter idag på ett gigabyte 1070 kort och spelar mycket GTA 5, call of duty samt battlefield.
Så är inne på inskaffa mig ett RTX kort men fråga är vilken skulle duga för mig.
Utesluter 2080Ti kortet samt 2080 då det är ganska mycket pengar.

Men vill ha ett bra RTX kort som kyler bra och inte låter för mycket.
Vad kan ni tipsa om då

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

@Sparco: Jag är absolut ingen expert men det beror rätt mycket på vad du har för annan hårdvara. Ingen mening att köpa ett värstingkort om de andra komponenterna inte kan hänga med.

Jag skulle dock säga att det är rätt onödigt att uppgradera från ett 1070 om du ändå bara spelar GTA V, COD och BF. Visst, BF har RTX och allt sådant, men tror knappast det är värt att uppgradera för det plus att raytracing ändå sänker fpsen så pass mycket.

Permalänk
Medlem

Vänta till nästa generation skulle jag säga. Man måste upp till åtminstone 2080 för en duglig RT-upplevelse och att då köpa ett år gamla 2070 för att uppgradera från 1070 känns inte som någon jättespännande uppgradering även om det så klart finns en viss prestandaskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

[quote postid="18042699" userid="194305" name="talleN^"]
@Sparco: Jag är absolut ingen expert men det beror rätt mycket på vad du har för annan hårdvara. Ingen mening att köpa ett värstingkort om de andra komponenterna inte kan hänga med.

Jag skulle dock säga att det är rätt onödigt att uppgradera från ett 1070 om du ändå bara spelar GTA V, COD och BF. Visst, BF har RTX och allt sådant, men tror knappast det är värt att uppgradera för det plus att raytracing ändå sänker fpsen så pass mycket.
[/

Sitter på en dator med i7 7700k klockad till 5gz och 16 gig i ram
Det räcker väll?

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Sitter på en dator med i7 7700k klockad till 5gz och 16 gig i ram
Det räcker väll?

Jag tänkte precis föreslå en uppgradering av CPUn istället för grafikkort då du redan har ett dugligt grafikkort men det här var ju lite annat än vad du angett i profilen (2500k, 8GB RAM).

Utan att hänvisa till några specifika tester känns det som att 2500k borde flaskhalsa många spel och då blir det lönlöst att uppgradera grafikkortet men 7700K och 16GB RAM är en fullt duglig och modern speldator och ett nytt grafikkort skulle kunna göra skillnad. 1070 - > 2070 känns dock som en alldeles för liten uppgradering för att vara prisvärt och RT kräver mer eller mindre 2080/2080Ti för en OK spelupplevelse vilket gör 2070 till ett ännu sämre val om du nu är intresserad av RT.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Så ni tycker jag borde vänta tills nästa generation RTX?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nästa sommar släpper AMD 7nm+ grafikkort. Nvidia släpper sina första 7nm, men bättre raytracing etc. Intel kommer in och släpper sina första grafikkort. Kommer bli prispressare eller iaf bara mycket mer att välja på , och mycket mer prestanda per kr.

Så måste se det såhär. Är något du spelar nu som inte ser tillräckligt bra ut ? Flytet tillräcklig bra ?
1440p 144hz skärm är något du bör fundera över för att få större skillnad i dina spel. Bortser från ren prestanda.