Throwback Thursday – Linus Torvalds ger världen Linux-kärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag sitter bara och myser när jag läser om folk som tycker det är för mycket CLI och det är buggigt och segt. Anledningen är att jag är nöjd över att användarbasen är liten på Linux bland users. Skulle lika många använda Linux som använder Windows lär det börjas med virus och annat till Linux. Så ja Linux suger!

Jag håller egentligen med dig. Problemet med det är att släkt och bekanta förväntar sig fortfarande att jag ska fixa deras skitsystem som drabbats av allehanda virus och "bitröta" och alla Microsoft-fantaster är plötsligt borta med vinden när det väl ska städas upp i eländet. Nåja, kanske är grundproblemet egentligen min egna snällhet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

@Sveklockarn: Varför denna pissiga attityd från din sida? Du klagar på "Linux-community", men samtidigt inleder du själv ett provokativt inlägg såsom "Fortfarande ett oändligt CLI-nonsens."

Jag skriver det därför att behovet av CLI för daglig användning inte kan beskrivas som något annan än nonsens år 2019, framförallt när vi pratar om desktopanvändning.

Skrivet av eXpander_:

Vi förstår att du inte gillar Linux eller CLI, men kan du förstå att det faktiskt finns folk som anser CLI vara överlägset GUI? I slutändan handlar det om vanesak.

Använd vad ni vill. Jag talar om det ur perspektivet "detta är året när Linux tar över" (vilket konstigt nog hela tiden verkar vara nästa år) som nästan alltid kommer upp i den här sortens trådar. Kan du se problemet med den strukturella community-lögnen om att Linux går att använda utan att behöva falla tillbaka på CLI regelbundet?

Skrivet av eXpander_:

Personligen använder jag Slackware i mitt jobb, och 99% av allt arbete sker i terminalen, och jag diggar det rejält.

Även hemma använder jag Slackware som gaming-dator och fungerar väldigt bra för de spel jag spelar via Steam som har börjat ge stöd för Windows-spel via Proton-protokollet.

Jag har ingen aning om vad du jobbar med, mina referensramar för datorer i jobbet är framförallt att bearbeta, analysera och helst visualisera information på ett vettigt sätt genom t.ex. Office. De allra flesta är dåliga på att ta sig an stora textmängder och kondensera ut någon användbar information ur det, lite som att koden till en mjukvara framstår som helt abstrakt i förhållande till slutresultatet för de allra flesta.

Här är LTT-videon jag nämnde tidigare.

Om det där är "enkelt" så undrar jag hur mycket vardaglig tidsspillan som sker bara på att använda datorn?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Beror inte så mycket på Linux som på dom som designar DE, Linux är inget DE det är en OS-kärna med tillhörande verktyg.

Vill du se Linux utan CLI behöver du inte titta längre än till Android, det är rejält framgångsrikt, utan CLI och drivs av Linux.

Sen tycks du ha missat Chromebooks helt och hållet, väldigt populära i vissa delar av världen om än inte på Swec.

Pratar man spel så drivs PS4 av FreeBSD som är mycket likt Linux i dom flesta väsentliga delar. PS4 kan väl anses som en hyfsad spelmaskin?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare

GUI på Linux hanteras nog lite styvmoderligt p.g.a. att de flesta som använt *NIX ett tag inser hur brutalt mycket effektivare man är i ett CLI jämfört med att hjälplöst klicka runt bland massor av fönster (man får tacka GUI-slavarana för att 10-till-1 effektiviteten inte bara är en myt ).

CLI har faktiskt fått en rejäl renässans p.g.a. "molnet" och det faktum att nästan allt är uppkopplat mot Internet. Som exempel, kan i teorin köra ett grafisk gränssnitt mot en dator i Kina, Nordamerika eller någon annat plats hyfsat långt från där jag faktiskt sitter. Men lite halvt fundamentala saker som ljusets begränsade hastighet sätter vissa käppar i hjulet för att få en speciellt bra upplevelse.

CLI löser inte ljusets hastighet, men textgränssnitt är brutalt mycket enklare att designa så antal round-trips minimeras -> latens blir ett betydligt mindre problem (men är fortfarande ett visst problem, i alla fall när man ska igenom hanteringen i great-firewall-of-china...).

Just att utvecklare i allt större utsträckning (åter)upptäckt CLI har gjort att en av de två största nyheterna i höstens Windows 10 är (trumvirvel) en helt ny och fräsch terminalemulator (självklart med tema-stöd och tabbar)

Den andra nyheten är WSL2 (Windows Subsystem for Linux version 2). Version 1 hade OK funktion, men då Windows-kärnan hanterade allt (inklusive I/O) var prestanda bedrövligt jämfört med Linux (kan skilja 5-10 gånger till Linux fördel i fall med brutal många små filer eller annat som genererar enorm mängd I/O per tidsenhet).

Nyheten i WSL2 är att Windows 10 från i höst innehåller en full Linux-kärna där Microsoft står för support (samma supportnivå som för Windows självt).

WSL2 + nya terminalen blir ju rena julafton för någon som mig där SSH (text, inget sketet X11 forward) + webbläsare är det enda som behövs för att sköta jobbet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

@Sveklockarn: Återigen, jag tror alla har förstått att du inte diggar Linux eller CLI. Men det finns faktiskt människor, som tycker annorlunda, som inte tycker som du.

På mitt jobb analyserar jag data dagligen, där jag handskas med data i Terabyte-klassen. Det blir mycket svårt att öppna en 1.5TB stor fil i Microsoft Office Word, har du provat det?

Mitt jobb är också att visualisera mycket komplexa data till ett förenklat sätt så att folk med andra kompetenser begriper. Självklart sitter jag då i terminalen för att snabbt extrahera ut vettig information. Denna information kan sedan visualiseras eller utföra statistiska beräkningar på, där jag oftast använder R, både för beräkningar och visualiseringar.

Men återigen, vad du tycker, och vad jag tycker, om Windows eller Linux, är helt ointressant. Båda operativsystemen har sitt användningsområde och används av olika människor. Att däremot försöka övtyga folk med en pissig attityd vilket operativsystem som är bäst eller vilket desktopsystem som är dagens "Desktop 2019" är bara omoget.

Detta är mitt sista inlägg och kommentar till dig.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GUI på Linux hanteras nog lite styvmoderligt p.g.a. att de flesta som använt *NIX ett tag inser hur brutalt mycket effektivare man är i ett CLI jämfört med att hjälplöst klicka runt bland massor av fönster (man får tacka GUI-slavarana för att 10-till-1 effektiviteten inte bara är en myt ).

CLI har faktiskt fått en rejäl renässans p.g.a. "molnet" och det faktum att nästan allt är uppkopplat mot Internet. Som exempel, kan i teorin köra ett grafisk gränssnitt mot en dator i Kina, Nordamerika eller någon annat plats hyfsat långt från där jag faktiskt sitter. Men lite halvt fundamentala saker som ljusets begränsade hastighet sätter vissa käppar i hjulet för att få en speciellt bra upplevelse.

CLI löser inte ljusets hastighet, men textgränssnitt är brutalt mycket enklare att designa så antal round-trips minimeras -> latens blir ett betydligt mindre problem (men är fortfarande ett visst problem, i alla fall när man ska igenom hanteringen i great-firewall-of-china...).

Just att utvecklare i allt större utsträckning (åter)upptäckt CLI har gjort att en av de två största nyheterna i höstens Windows 10 är (trumvirvel) en helt ny och fräsch terminalemulator (självklart med tema-stöd och tabbar)
https://youtu.be/8gw0rXPMMPE

Den andra nyheten är WSL2 (Windows Subsystem for Linux version 2). Version 1 hade OK funktion, men då Windows-kärnan hanterade allt (inklusive I/O) var prestanda bedrövligt jämfört med Linux (kan skilja 5-10 gånger till Linux fördel i fall med brutal många små filer eller annat som genererar enorm mängd I/O per tidsenhet).

Nyheten i WSL2 är att Windows 10 från i höst innehåller en full Linux-kärna där Microsoft står för support (samma supportnivå som för Windows självt).

WSL2 + nya terminalen blir ju rena julafton för någon som mig där SSH (text, inget sketet X11 forward) + webbläsare är det enda som behövs för att sköta jobbet!

Tack att du påminde mig, kör den på en annan dator med Insider Preview blev att installera Choco och köra senaste versionen på denna med

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Ja, tänk om Android plötsligt hade krävt användning av CLI på telefonen. Det finns en anledning till att mer än halva världen kör Android-enheter varje dag, medan 98-99% framför en dator inte är Linux-användare.

Permalänk
Medlem

Om windows är så bra, varför börjar de kramas med Linux? Vad är det man inte kan göra i windows som man behöver LSW till? Linux Sub system for Windows.

Svaret är, gissar jag, att man vill kunna köra Linux CLI program, kommando och script. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

@Adoby: Därför att Microsoft lätt kan inkorporera lite Linux i Windows och fånga upp ett antal kunder och potentiella affärsmöjligheter ytterligare. Det innebär inte att Windows-upplevelsen kommer att devalveras.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

@Adoby: Därför att Microsoft lätt kan inkorporera lite Linux i Windows och fånga upp ett antal kunder och potentiella affärsmöjligheter ytterligare. Det innebär inte att Windows-upplevelsen kommer att devalveras.

Fast du tror inte det har något att göra med att Windows har så här långt ett bedrövligt CLI-stöd jämfört med MacOS/Linux samt Windows är ingen rolig upplevelse om man sitter på lite större git-repos (Windows har inte precis världens mest effektiva disk I/O när det kommer till riktigt stort antal små filer)?

Och du tror inte Microsoft fått lite panik när de ser att för första gången på årtionden så är inte Windows längre det överlägset mest dominerade OSet för utvecklare

Windows är fortfarande störst, många älskar Visual Studio, men det har börjat gå rätt snabbt utför de senaste åren.

WSL2 kanske kan bromsa fallet, men det lär knappast vända trenden då utvecklare tenderar att vilja köra samma OS på skrivbordet som det man utvecklar ska köras på (Windows har haft en dominant ställning just p.g.a. VS, Ballmers "developers, developers, developers" var inte bara skämskudde, utan det har relevans).

Att Linux ökar som OS för utvecklare beror väldigt mycket på dess totala dominans i "molnet". Linux är till och med >50 % i Azure (Microsofts moln) och totalt dominant i AWS,

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast du tror inte det har något att göra med att Windows har så här långt ett bedrövligt CLI-stöd jämfört med MacOS/Linux samt Windows är ingen rolig upplevelse om man sitter på lite större git-repos (Windows har inte precis världens mest effektiva disk I/O när det kommer till riktigt stort antal små filer)?

Det är helt säkert så, men den avgörande skillnaden är att Windows inte därmed kommer att bli beroende av dagliga hack i CLI för att fungera som användaren vill. Jag förstår inte hur svårt det kan vara att acceptera att de allra flesta bara vill att datorn bara ska finnas där och fungera, att produktiv tid så att säga läggs på att producera något snarare än att brottas med OSet?

Skrivet av Yoshman:

Och du tror inte Microsoft fått lite panik

Panik tror jag definitivt inte är ett beskrivande ord, särskilt inte sett till vilka resurser de har att reproducera samma funktionalitet. Sen är det ju inte utan att man undrar hur stor den kundbasen är i absoluta tal?

Skrivet av Yoshman:

(Windows har haft en dominant ställning just p.g.a. VS, Ballmers "developers, developers, developers" var inte bara skämskudde, utan det har relevans).

Han var också en enorm motståndare till att implementera någonting som hade med Linux att göra, men nu är han ju antagligen en längre bit ifrån besluten som tas om Windows framtid än någonsin.

Skrivet av Yoshman:

Att Linux ökar som OS för utvecklare beror väldigt mycket på dess totala dominans i "molnet".

Världen drivs av nördar.

Det ska dock inte förväxlas med att världen består av nördar.

Permalänk
Medlem

Gick över till Linux från Windows för 10 år sedan och numera har jag tagit bort windows från mina datorer (kör det bara i virtuell maskin för att buggtesta korskompilerade programvaror). Jag älskar CLI och att man kan konfiguerera allting som man vill ha det. Visst jag kör GUI också (t.ex. webbläsaren funkar ju bättre där). Har provat diverse olika skrivbordsmiljöer men kommer alltid tillbaka till KDE Plasma. Jag saknar ingenting från Windows.

Testade att köra OSX i en virtuell maskin. Kan inte påstå jag gillar det men terminalen påminner åtminstone om Linux

För övrigt är det mycket lättare att installera en Linuxdator. Körde in det på laptopen och tog debian stable som påstås vara krångligt. Enda jag behövde för att få all hårdvara att fungera var att läga till non-free repo (debian har ju optionen att skippa ofri programvara men tyvärr behövs det fortfarande för fullt hårdvarustöd). Motsvarande installation för Windows hade inneburit nedladdning av drivutiner manuellt och oändligt många uppdateringar och omstarter innan man ens får ett fungerande OS. Visst Windows har blivit bättre med Windows 10 men det är ju ändå ett halvfabrikat man får. All programvara ingår inte som standard. På Linux är det väldigt sällan jag behöver installera något som inte finns i paketförråden.

Permalänk
Medlem

Tack vare Linux och tillgång till dess CLI blir alltså windows bättre och mer attraktivt för fler. Jag tycker att det är ett väldigt tydligt erkännande av Linux. Det visar att det troligen finns några smarta windowsutvecklare och windowsanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Inaktiv

Har alltid gillat att Linux-pingvinen ser så jävla nöjd ut. Han bara sitter där och njuter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Linux för att det är kul. No more, no less.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att Linux ökar som OS för utvecklare beror väldigt mycket på dess totala dominans i "molnet". Linux är till och med >50 % i Azure (Microsofts moln) och totalt dominant i AWS,

I top500.org är Linux störst sedan 2004. Från https://www.nextplatform.com/2018/11/26/one-linux-stack-to-ru...

Citat:

Linux was a foregone conclusion as the operating system of choice for the hyperscalers and cloud builders, for political as well as economic and cultural reasons. With the exception of Microsoft and the Windows Server operating system it uses as the substrate for the Azure cloud, all of the Magnificent Seven (Google, Amazon, Facebook, Alibaba, Tencent, Baidu) roll their own Linux and control their own stack, top to bottom. That absolute control is why open source (you have the code and can maintain it or fork it as you see fit) trumps open systems (you have a common API set but you can’t change anything) every time.

Graf:

Dold text

Fast, ser man på senaste graferna på https://www.top500.org/statistics/overtime/ verkar OS marketshare ha brutits upp och de har skapat "others". Men, jag kan inte se vad det är, men det verkar fortfarande som att det är någon Linux-variant det handlar om, eller?

Skrivet av Dockland:

Jag kör Linux för att det är kul. No more, no less.

Jag gjorde det lite i början, men, när man får närmare 60 000 paket (program, drivrutiner och hjälpfiler) från starten så fastnade jag. Jo, spelandet har blivit lidande men Steam och Proton får hantera det behovet.

Men, jag var inne i CLI och pillade på Windows ibland också, så så stor skillnad kanske det inte blev. Jag använder fortfarande hellre CLI för att t.ex. uppdatera; jag litar mer på det än några program som anropar dem. Fast, aptitude är lite av ett skal för apt som är ett skal för dpkg...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Jag påstår att detta med Windows stora overhead i jämförelse med Linux är en gammal myt som inte stämmer längre.

Windows är "tillräckligt bra" för en klar majoritet av användarfallen, borde i alla fall vara så och därmed förklara varför så många är nöjda. Sedan är råder inget tvivel om att Windows p.g.a. utbud är en långt bättre spelplattform än Linux (och MacOS).

Fast det är väl ändå sant att i lite mer krävande scenarion är Linux fortfarande mer effektivt.

GPU-render GTX1080Ti

CPU-render

Blender är mer effektivt på Linux, vare sig man tittar på CPU eller GPU rendering
inte Blender-specifikt, 7-zip visar samma trend
Windows fick en klar ökning av prestanda på CPUer med lite fler CPU-kärnor, 6C och uppåt, i början av sommaren. Men fortfarande uppvisar 3900X en klar prestandafördel under Linux

Prestandaökningen i Windows var inte på något sätt Zen-specifik, Intels HEDT serie såg upp mot 30 % ökning i multicore-prestanda i GB4 under Windows, vilket halverade avståndet till Linux! (Så absolut bra jobbat av Microsoft, men de har en bra bit kvar)

Linux ger dock fortfarande runt ~30 % högre prestanda på Intel W-3175X och i9-9980XE (som är de plattformar som uppvisar högst MT resultat på Windows, runt 90k mot tidigare 70k). Samma plattform ger dock ca 115k under Linux.

Vidare får Linux ännu högre resultat på dual-socket servers i GB4, Windows har däremot negativ skalning på dessa plattformar (i just GB4 som skalar bra med kärnor men inte är "embarrassingly parallel" likt t.ex. CB) då de har extra komplexitet i form av NUMA samt fler kärnor fast lägre prestanda per kärna. Linux MT poäng toppar på runt 150k med dual Xeon Platinum system.

Att hoppa mellan git-brancher i vårt ~7 GB stora repo på jobbet tar ungefär en tiopotens längre under Windows än under Linux på samma maskin (vilket på Windows tyvärr blir irriterande långsamt). Man kan här peka på att git är utvecklat med Linux i fokus, men är lite som diskussion som spel: det kvittar vad orsaken är, i praktiken är git det mest använda SCM-verktyget idag och det presterar väsentligt sämre under Windows (dock är prestanda under MacOS mer eller mindre identiskt med Linux). Samma för spel, orsak kvittar för i praktiken är ändå Windows den bättre plattformen för detta (just nu i alla fall).

Vidare är nätverksprestanda idag en paradgren hos Linux. Har en del jämförelser mellan olika ramverk/språk när de stresstestas körandes enklare mikroservices (där prestanda primärt beror av OS-kärnan och dess hantering av nätverkstrafik). Några exempel

  • dotnet core (lär knappast favorisera Linux...): 57k transaktioner/s under Win10, 121k transaktioner/s under Ubuntu 18.04

  • go-lang (programspråk med rötter från Google med fokus just på I/O-intensiva applikationer): 74k transaktioner/s under Win10, 203k transaktioner/s under Ubuntu 18.04

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag älskar själv linux idag! Gick över från windows under 2013 och var hyfsat nöjd de första åren, även om det som sagt blev en del "command line: sudo this & that" och testande av olika distros.

Under 2016 växlade jag till "Ubuntu Mate 16.04" och sitter nu på "Ubuntu Mate 19.04", under de senaste 3 åren så kan jag nog räkna de gånger jag använt CLI på ena handen och då har det normalt handlat om ett tips jag läst på nätet som jag helt enkelt "copy & paste" och tryckt retur.

Alla systeminställningar jag önskar göra finns tillgängliga i gui, aldrig haft något problem med drivrutiner för hårdvara, bankärenden, eller tittande på netflix/hbo/amazon prime och alla program jag har den minsta nytta av finns lätt tillgängliga med ett klick från webbshopparna.

Spelandet har också fått ett enormt uppsving med Steamplay/Proton, spelar just nu "Dishonored 2" & "Wolfenstein 2", tidigare i år har jag spelat GTA V, Prey (2017), The Evil Within 2 och flera andra aaa-titlar utan mer problem än små grafik-inställningar för bästa prestanda.

Naturligtvis, förstår jag att folk kan ha sämre upplevelse än jag själv men jag tror ändå att för en så kallad "normal användare" som inte har mycket specifika & speciella krav rörande video eller bildredigering, vill kunna spela 100% av alla tillgängliga speltitlar, eller vill göra riktigt okonventionella hårdvaruanslutningar....ja då är detta system ett utmärkt alternativ.

2017 avinstallerade jag Windows 10 för gott och jag kan ärligt säga att det finns inget alls som gått förlorat med det beslutet.

Permalänk
Medlem

Jämförelsen har ju gjorts otaliga gånger men den tål kanske att upprepas.

Windows är en 2019 års Volvo, du sätter i nyckeln och den fungerar till 95% av de saker som 95% av befolkningen vill göra (hemanvändare).

Linux är en gammal Toyota Land Cruiser där två hjul ligger i baksätet så de måste installeras först. När man installerar dessa märker man att de bromsar som var installerade inte fungerar för det syfte man har så man byter ut dessa. Sedan kör man iväg och upptäcker att man behöver ha en bättre bränslepump. Man får hålla på en del med den för att det ska fungera. Den har ingen bluetooth-stereo och ingen flashig skärm i konsolen som kan visa vädret utanför bilen (men man kan installera dessa om man önskar). Men den tar dig till platser Volvon bara kan drömma om i sina reklamfilmer och den är flera gånger mer robust än Volvon.

Det säger jag utan att vara en Linux-fanboy på något sätt, den enda disten jag använder för tillfället är på en Raspberry Pi. Men jag blundar inte heller för att det är olika operativsystem för olika behov och olika människor. CLI är ju en av de största fördelarna med Linux och jag vet då inte vilka behov man har för att behöva "använda den för daglig användning" för när jag körde Linux så gjorde jag definitivt inte det. Min syster, som är lika teknisk lagd som en sten, har kört Linux i sex år utan att klaga. Jag lovar att hon skulle ringa mig och skrika något om att hon har blivit hackad om CLI öppnades.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fortfarande ett oändligt CLI-nonsens.

Vissa saker ändrar sig aldrig.

Bra det, CLI är överlägset peka och klicka i väldigt många fall.

"91 timmar"

LOL, rookie numbers.

Permalänk
Medlem

Det är knappast så att man måste välja ena eller andra heller. Går jättebra att virtualisera allting numera, till och med köra passthrough till verklig hårdvara såsom dedikerade grafikkort om man måste ha grafikprestanda. Så en dator kan ha Windows, Linux och MacOSX igång samtidigt så använder man alla miljöer samtidigt :-).

Personligen älskar jag att pilla, skapa egna program och script och utforska diverse filsystem och nätverkslösningar. Med Linux får man möjlighet att göra saker som inte går att göra på Windows. Alternativt så kanske man bara behöver en surfmaskin eller en dedikerad maskin för ett speciellt syfte. Bytte till exempel ut min router mot en dator. Kör min raspberry Pi som en VPN-server och så vidare. Eller man kanske vill ha en dedikerad HTPC. Det blev roligt att använda datorer igen efter övergången till Linux.

Spel intresserar mig inte så mycket. Jag gör hellre kreativa saker.

Permalänk
Medlem

Det går att meka med Linux. Linux är gjort för och underlättar det. Men man MÅSTE inte.

Om man inte gillar att meka så kan man använda windows eller os x. Eller bara låta bli att meka i Linux.

Eller så använder man windows med LSW...

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Windows är bara kvar i min burk pga bildredigeringsprogrammen. Jag har gett Darktable, Rawtherapee och GIMP måånga försök, men dom är helt enkelt inte lika enkla att använda som Adobes produkter. Skulle Adobe ge ut nån form av Lightroom till Linux byter jag direkt.

Permalänk
Snusfri

Kör Windows 10 på mina burkar där jag behöver desktop för att 99% av de program jag använder mig av inte finns till Linux, eller så finns det en synnerligen blek kopia.

På mina servrar rullar dock Debian och Ubuntu, för det är där Linux kommer till sin rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Uttömmande genomgång som vanligt från dig.

Notera att jag sågar Linux ljusa framtid för desktop, de andra grejerna har jag för liten koll på. Det faktum att jag genom åren fått rädda diverse LAN med att t.ex. sätta upp spelservrar på min klientmaskin med Windows för att dedikerade maskiner med motsvarande hårdvara som kör Linux haft prestandaproblem har säkert påverkat min uppfattning också. I såna situationer invänder oftast Kunnig Person att "det är ju bara att konfigurera rätt", samt hänvisar till att "det får du kolla upp själv" när man ställer följdfrågan om HUR man konfigurerar rätt...

Jag har som sagt inte tid att köra Linux, för lång inlärningskurva, för liten vinst och för många negativa aspekter för det jag gör. Jag skulle dock tro att integration i Windows kommer att innebära att fler lär sig Linux. Jag har haft ambitionen att lära mig PowerShell i flera år nu, men problemet är väl att jag aldrig har behövt det. En Windows-användare lär ju sig oftast ingenting om hur någonting fungerar under det fina GUI, men betydelsen av den kunskapsbristen har också minskat radikalt över tid ur ett användarperspektiv.

Jag har inget hat för Linux per se, däremot önskar jag att communityn hade varit lite mindre aspig och pitchade Linux i relevanta scenarion istället för att framställa det som det ultimata OSet för allt och alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"91 timmar"

LOL, rookie numbers.

Absolut, men poängen är att ingen är uppe och använder sin dator 91 timmar i sträck.

Permalänk
Medlem

@serverfel: Japp kde4 var inte bra enligt många då kde 3.5 var stabilt och fungerade bra sen kom 4:an med alla widgets m.m så folk hittade andra skrivbords miljöer istället. Men dom har fixat allt sånt nu i KDE5.

Men jag själv gillar också Gnome2 layouten så jag kör MATE på debian stable, och har gjort det i flera år. För jag är så van vid hur det fungerar och det är stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En Windows-användare lär ju sig oftast ingenting om hur någonting fungerar under det fina GUI, men betydelsen av den kunskapsbristen har också minskat radikalt över tid ur ett användarperspektiv.

På kort sikt har det ingen betydelse. På lång sikt kan det innebära man fostrar passiv konsumtion utan förmåga att påverka, ställa krav eller ifrågasätta. Man skapar två kategorier människor. Det tror jag är ett allvarligt problem.

Att själv kunna tillverka och/eller minst kunna anpassa de redskap man använder är, som jag ser det, grundläggande för att kunna kalla sig en hel människa.

Annars bir vi Eloi och Morlock. (Från H.G. Wells Tidsmaskinen.)

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Hedersmedlem

Diskussionen Linux vs. Windows är ofta lika fräsch som Ballmers skjortor efter ett MS-väckelsemöte. På den tiden fanns det i alla fall ekonomiska skäl att hålla igång de ofta hätska och råa verbala konfrontationerna. Ibland var det t o m roande att läsa de mest rabiata inläggen på olika hatbloggar.

Nej, min reflektion är om något annat, tajming och personligheter. Det spelar ingen roll om vissa har svårt för Linus och tycker att han är trubbig, för i slutändan har jag svårt att se hur Linux skulle ha utvecklats, ja kanske ens överlevt, om det varit någon allmänt schyst och trevlig snubbe som varit den drivande första utvecklaren. Det krävdes också hans principiella hållning för att inte sälja ut.

Stallman må vara en kuf och bete sig lite konstigt emellanåt. Fast inte ens Stallman är en oviktig person, då det åtminstone skapade ett vettigt ramverk för hur man skulle kunna utveckla utan att vara kontrollerad av kommersiella intressen. Även här är det en tursam kombination av personligheter och tajming, för om inte Linus varit utpräglat pragmatisk hade projektet kanske grävt ner sig självt i Stallmans ibland filosofiska fundering.

Permalänk
Medlem

Apropå Linux-kärnan vill Microsoft införa stöd för exFAT i Linux.
https://techworld.idg.se/2.2524/1.722794/microsoft-oppnar-exf...

Skickades från m.sweclockers.com